Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Beste mensen, IK heb een heel klein deukje in de deur van mijn Model Y. De uitdeuker wist niet helemaal of de deur (van de Model Y) van aluminium is of van hetzelfde materiaal (denk ijzer) als bij deuren van niet-Tesla's. Weet iemand het? Alvast bedankt voor jullie reactie,

Geen idee, heb je niet een magneetje om het simpel te checken?
 
  • Like
Reactions: Phil V
Beste mensen, IK heb een heel klein deukje in de deur van mijn Model Y. De uitdeuker wist niet helemaal of de deur (van de Model Y) van aluminium is of van hetzelfde materiaal (denk ijzer) als bij deuren van niet-Tesla's. Weet iemand het? Alvast bedankt voor jullie reactie,

Idd met een magneet. Als het aluminium is dat zal de magneet niets doen. Als het ijzer is dan zal de magneet worden aangetrokken. Even een doekje ertussen voor eventuele schades te voorkomen.
 
  • Like
Reactions: IvCh
Beste mensen, IK heb een heel klein deukje in de deur van mijn Model Y. De uitdeuker wist niet helemaal of de deur (van de Model Y) van aluminium is of van hetzelfde materiaal (denk ijzer) als bij deuren van niet-Tesla's. Weet iemand het? Alvast bedankt voor jullie reactie,
Wil je een reparatie toevertrouwen aan een bedrijf die niet weet of niet zelf kan zien van welk materiaal de deur is???
Bij de M3 is de deur overigens van aluminium, ik verwacht dat dat bij de Y ook zo is.
 
Wil je een reparatie toevertrouwen aan een bedrijf die niet weet of niet zelf kan zien van welk materiaal de deur is???
Bij de M3 is de deur overigens van aluminium, ik verwacht dat dat bij de Y ook zo is.
Dank voor de tip. De hersteller heeft voldoende Model S en X modellen van aluminium hersteld. De Model Y is zijn eerste gaf hij wel eerlijk toe. Hij zei dat de deur van aluminium is, maar het was ikzelf wat de onzekerheid zaaide bij hem. Las ergens dat de Model Y en 3 het alu gehalte veel lager lag dan bij de S en X. Maar hoe het exact was, kan ik niet meer terugvinden. IK zal vanmiddag de proef doen met het magneetje. ;-)
 
Beste Model Y rijders,

Ik heb me de afgelopen tijd heel erg lopen irriteren over het volgende en ik ben benieuwd of anderen dit kunnen beamen. Maar ben ook zeer benieuwd of er een fix voor is.

Ik rij 9 vd 10 keer op autopilot als ik op de snelweg rij. In eerste instantie neemt het de snelheid aan dat ik op dat moment rij, maar met het scroll wieltje pas ik die geregeld aan naar 120km/u. Vervolgens kom ik in de volgende situaties terecht:

- De max snelheid word plots naar beneden bijgesteld en gaat remmen. Ook wanneer ik niet langs een maximum snelheids bord van bijv. 100km/u rij.
- Bovenstaande situatie gebeurd heel random, maar ook elke keer op specifieke trajecten.
- Als het bovenstaande fenomeen zich voordoet, kan ik in 50% van de gevallen de snelheid weer opvoeren met het scrollwieltje. Maar in de andere gevallen dus niet. Wel kan ik de snelheid naar beneden bijstellen, maar niet voorbij de maximum snelheid wat de auto op dat moment bepaald heeft (bijv. 100km/u)
- Op een lege snelweg met autopilot aan ineens heel erg inhouden/remmen en als ik dat overrule dat het weer doet wat het moet doen.
- In een situatie waarbij autopilot aanstaat en hij afremt omdat er een auto voor rijdt, trekt de auto niet opnieuw op daar de max ingestelde snelheid als daar de gelegenheid voor is. Pas als ik gas bij geef, schrikt de auto als het ware wakker en doet het weer wat het moet doen.

Voornamelijk puntje 3 vind ik heel irritant want ik kan er niet bij dat een auto voor mij bepaald wat mijn ingestelde cruise control setting moet zijn. Dat hij dat niet opvolgt omdat de situatie het niet toe laat, oke (drukke snelweg bijv.). Maar als ik hem op 120km/u zou willen instellen en hij laat maar max 100km/u toe, dan krijg ik het gevoel dat Elon Musk de baas is over mijn gekochte voertuig.

Zijn er mede Tesla rijders die dit herkennen en weten wat er tegen te doen is? Ik denk dat ik al heel erg geholpen ben als ik ergens kan aangeven dat het niet moet letten op eventuele maximum snelheids borden langs de weg of via GPS.
 
Beste Model Y rijders,

Ik heb me de afgelopen tijd heel erg lopen irriteren over het volgende en ik ben benieuwd of anderen dit kunnen beamen. Maar ben ook zeer benieuwd of er een fix voor is.

Ik rij 9 vd 10 keer op autopilot als ik op de snelweg rij. In eerste instantie neemt het de snelheid aan dat ik op dat moment rij, maar met het scroll wieltje pas ik die geregeld aan naar 120km/u. Vervolgens kom ik in de volgende situaties terecht:

- De max snelheid word plots naar beneden bijgesteld en gaat remmen. Ook wanneer ik niet langs een maximum snelheids bord van bijv. 100km/u rij.
- Bovenstaande situatie gebeurd heel random, maar ook elke keer op specifieke trajecten.
- Als het bovenstaande fenomeen zich voordoet, kan ik in 50% van de gevallen de snelheid weer opvoeren met het scrollwieltje. Maar in de andere gevallen dus niet. Wel kan ik de snelheid naar beneden bijstellen, maar niet voorbij de maximum snelheid wat de auto op dat moment bepaald heeft (bijv. 100km/u)
- Op een lege snelweg met autopilot aan ineens heel erg inhouden/remmen en als ik dat overrule dat het weer doet wat het moet doen.
- In een situatie waarbij autopilot aanstaat en hij afremt omdat er een auto voor rijdt, trekt de auto niet opnieuw op daar de max ingestelde snelheid als daar de gelegenheid voor is. Pas als ik gas bij geef, schrikt de auto als het ware wakker en doet het weer wat het moet doen.

Voornamelijk puntje 3 vind ik heel irritant want ik kan er niet bij dat een auto voor mij bepaald wat mijn ingestelde cruise control setting moet zijn. Dat hij dat niet opvolgt omdat de situatie het niet toe laat, oke (drukke snelweg bijv.). Maar als ik hem op 120km/u zou willen instellen en hij laat maar max 100km/u toe, dan krijg ik het gevoel dat Elon Musk de baas is over mijn gekochte voertuig.

Zijn er mede Tesla rijders die dit herkennen en weten wat er tegen te doen is? Ik denk dat ik al heel erg geholpen ben als ik ergens kan aangeven dat het niet moet letten op eventuele maximum snelheids borden langs de weg of via GPS.
Herkenbaar en voorheen minder. Daarom gebruik ik Autopilot niet zoveel meer. Tesla is een computer die commando's uitvoert op basis van data. Ik heb het idee dat de data vanuit Google steeds rommeliger wordt. Soms pikt hij het signaal op van de weg naast de snelweg. Dan schiet de computer in paniek en verlaagt hij de snelheid ineens van 100 naar bijvoorbeeld 80. JA, voor verbetering vatbaar. Een van de redenen dat ik er niet in geloof dat ("op grote schaal") de FSD en onbemande taxi's of andere voertuigen de mens kan vervangen met dit systeem.
 
Last edited:
Beste Model Y rijders,

Ik heb me de afgelopen tijd heel erg lopen irriteren over het volgende en ik ben benieuwd of anderen dit kunnen beamen. Maar ben ook zeer benieuwd of er een fix voor is.

Ik rij 9 vd 10 keer op autopilot als ik op de snelweg rij. In eerste instantie neemt het de snelheid aan dat ik op dat moment rij, maar met het scroll wieltje pas ik die geregeld aan naar 120km/u. Vervolgens kom ik in de volgende situaties terecht:

- De max snelheid word plots naar beneden bijgesteld en gaat remmen. Ook wanneer ik niet langs een maximum snelheids bord van bijv. 100km/u rij.
Ja heb ik op bepaalde stukken ook. Ik moet wel zeggen zijn wel specifieke stukken en wel op hetzelfde punt. Erg vervelend maar schijnt aan de weginformatie te liggen die op bepaalde trajecten niet goed staan. Dus niet echt aan de borden.
- Bovenstaande situatie gebeurd heel random, maar ook elke keer op specifieke trajecten.
- Als het bovenstaande fenomeen zich voordoet, kan ik in 50% van de gevallen de snelheid weer opvoeren met het scrollwieltje. Maar in de andere gevallen dus niet. Wel kan ik de snelheid naar beneden bijstellen, maar niet voorbij de maximum snelheid wat de auto op dat moment bepaald heeft (bijv. 100km/u)
- Op een lege snelweg met autopilot aan ineens heel erg inhouden/remmen en als ik dat overrule dat het weer doet wat het moet doen.
Dit nog niet op een lege snelweg meegemaakt (dat heb je hier niet heel veel) maar wel als een auto naast me een klein beetje mijn kant op komt (en nog ruim 20 a 30 cm van de scheidingslijn is). Dan schrikt hij daar veel te snel van.
- In een situatie waarbij autopilot aanstaat en hij afremt omdat er een auto voor rijdt, trekt de auto niet opnieuw op daar de max ingestelde snelheid als daar de gelegenheid voor is. Pas als ik gas bij geef, schrikt de auto als het ware wakker en doet het weer wat het moet doen.
Dit doet hij wel maar echt heel laat. En heeeeel rustig. Dit moet ook echt snel gefixt worden. Dus ja dat heb ik ook.

Wat ik zelf ook een vervelend punt vind bij autopilot (adaptive cruisecontrol) is dat de auto al ver van tevoren remt als je op een auto afrijdt en dan op een normale afstand van baan verwisseld om hem in te halen. Pas als je geheel van baan bent gewisseld, en het liefst op een veels te grote afstand dan gaat het goed. Maar als je nog bezig bent met wisselen dan houd hij al zo veel in terwijl ik het al ruim neem.


Dus nog veel te verbeteren ja. Vandaag weer hele stukken gereden met ruitenwissers aan (autopilot, dus niet uit te zetten) terwijl de zon scheen (maar het wel had geregend en dan op stand 3 snelheid zeg maar.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Beste Model Y rijders,

Ik heb me de afgelopen tijd heel erg lopen irriteren over het volgende en ik ben benieuwd of anderen dit kunnen beamen. Maar ben ook zeer benieuwd of er een fix voor is.

Ik rij 9 vd 10 keer op autopilot als ik op de snelweg rij. In eerste instantie neemt het de snelheid aan dat ik op dat moment rij, maar met het scroll wieltje pas ik die geregeld aan naar 120km/u. Vervolgens kom ik in de volgende situaties terecht:

- De max snelheid word plots naar beneden bijgesteld en gaat remmen. Ook wanneer ik niet langs een maximum snelheids bord van bijv. 100km/u rij.
- Bovenstaande situatie gebeurd heel random, maar ook elke keer op specifieke trajecten.
- Als het bovenstaande fenomeen zich voordoet, kan ik in 50% van de gevallen de snelheid weer opvoeren met het scrollwieltje. Maar in de andere gevallen dus niet. Wel kan ik de snelheid naar beneden bijstellen, maar niet voorbij de maximum snelheid wat de auto op dat moment bepaald heeft (bijv. 100km/u)
- Op een lege snelweg met autopilot aan ineens heel erg inhouden/remmen en als ik dat overrule dat het weer doet wat het moet doen.
- In een situatie waarbij autopilot aanstaat en hij afremt omdat er een auto voor rijdt, trekt de auto niet opnieuw op daar de max ingestelde snelheid als daar de gelegenheid voor is. Pas als ik gas bij geef, schrikt de auto als het ware wakker en doet het weer wat het moet doen.

Voornamelijk puntje 3 vind ik heel irritant want ik kan er niet bij dat een auto voor mij bepaald wat mijn ingestelde cruise control setting moet zijn. Dat hij dat niet opvolgt omdat de situatie het niet toe laat, oke (drukke snelweg bijv.). Maar als ik hem op 120km/u zou willen instellen en hij laat maar max 100km/u toe, dan krijg ik het gevoel dat Elon Musk de baas is over mijn gekochte voertuig.

Zijn er mede Tesla rijders die dit herkennen en weten wat er tegen te doen is? Ik denk dat ik al heel erg geholpen ben als ik ergens kan aangeven dat het niet moet letten op eventuele maximum snelheids borden langs de weg of via GPS.

I believe till version 2023.20 all was good. Or maybe till 2023.26. And things went down the drain.

Last week Autopilot appeared to be drunk one evening. I was at 52 in 50 zone, activated AP, the car very soon slowed down to 29. Remained there for what felt like ages but it was there for 30 seconds or more. There was no other car anywhere. Clear road edges painted, single lane, with a hard divider. Thankfully no one was even behind the first time so I let it run its course. It did resume back to 52.

It did two times again on the same stretch again. Similar results. The last time there was someone behind me so I disabled AP and took over.

Painful.

There are also reports of (and one personal experience) that if a car moves sideways in another lane, and is not even close to the edge of the lane, the car still slows down considerably. It just acts too fast!
 
  • Like
Reactions: OttoR
Ja heb ik op bepaalde stukken ook. Ik moet wel zeggen zijn wel specifieke stukken en wel op hetzelfde punt. Erg vervelend maar schijnt aan de weginformatie te liggen die op bepaalde trajecten niet goed staan. Dus niet echt aan de borden.
Ik had al een heel sterk vermoeden dat het niet aan de borden lag. Want het gebeurd ook als ik niet langs een bord rij. Maar dat ik onmogelijk de snelheid kan opvoeren met het scrollwieltje vind ik het ergst. Dat vind ik een grote "bug"
Dit nog niet op een lege snelweg meegemaakt (dat heb je hier niet heel veel) maar wel als een auto naast me een klein beetje mijn kant op komt (en nog ruim 20 a 30 cm van de scheidingslijn is). Dan schrikt hij daar veel te snel van.
In de avond kan je weleens lange stukken meemaken waar je geen auto tegenkomt. Daar heb ik het dan ook. Wat ik wel heb gemerkt is dat de auto niet rechts inhaalt (logisch, deed mijn vorige auto ook niet). Dus in situaties waarbij 2 stukken snelwegen bij elkaar komen. Dan heb je ook de situatie wat jij aanhaalt waarbij auto's ineens heel dicht naast elkaar gaan rijden.
Dit doet hij wel maar echt heel laat. En heeeeel rustig. Dit moet ook echt snel gefixt worden. Dus ja dat heb ik ook.
Soms inderdaad heel traag, maar soms is die gewoon echt niet bij de les. Dan kan je wachten wat je wilt..
Wat ik zelf ook een vervelend punt vind bij autopilot (adaptive cruisecontrol) is dat de auto al ver van tevoren remt als je op een auto afrijdt en dan op een normale afstand van baan verwisseld om hem in te halen. Pas als je geheel van baan bent gewisseld, en het liefst op een veels te grote afstand dan gaat het goed. Maar als je nog bezig bent met wisselen dan houd hij al zo veel in terwijl ik het al ruim neem.
Dit vind ik ook een hele grote hekel punt. Je kan maar niet ver genoeg al van baan wisselen, maar heel vaak ben je volgens autopilot te laat en gaat hij afremmen. En omdat het opnieuw accelereren niet snel gaat als je dus van baan bent gewisseld, wordt het irritant. Je bent constant aan het werk met gas bijgeven. Ik ben gewend dat zodra je je knipperlicht aanzet, de auto niet afremt maar de snelheid erin houdt.
Dus nog veel te verbeteren ja. Vandaag weer hele stukken gereden met ruitenwissers aan (autopilot, dus niet uit te zetten) terwijl de zon scheen (maar het wel had geregend en dan op stand 3 snelheid zeg maar.
Er valt inderdaad nog genoeg te verbeteren. Maar ik denk dat door de auto's puur met camera's uit te rusten ipv ook uss, het er niet heel veel beter op wordt. Ik denk dat Elon zich hier echt op heeft vergist. Maar we gaan het meemaken. Wat ik wel heel erg fijn zou vinden is meer configuratie mogelijkheden voor autopilot. Denk aan:

- Weg informatie negeren (borden/GPS) en dus puur bezig zijn met ingestelde snelheid aanhouden en uiteraard botsgevaar.
- Soft/medium/hard net zoals je voor het accelereren kan instellen, maar dan voor autopilot (inhaal momenten). Zodat je een vlotte rit hebt maar uiteraard niet zuinig. En indien je zuinig wilt doen dat je het op soft zet bij wijze van.

En zo kan ik er nog een paar noemen. Sure, sommige zijn discutabel en zou ik persoonlijk heel fijn vinden terwijl een ander daar geen behoefte aan heeft. Maar dat alles in het kader van autonoom rijden wordt beslist, maakt het gebruik van autopilot niet altijd even prettig.
 
  • Like
Reactions: DuurzameHenk
@Phil V :

Jij hebt voorheen ook S 90D gereden en rijdt nu een Model Y. Je hebt al eerder de eerste bevindingen gedeeld. Nu je een stuk verder bent in je beleving met de Model Y wat zijn nu je bevindingen?
Ik zie enkel de harde vering als negatief, maar die compenseren is geen 40k€ prijsverschil waard.
Voor de rest geen problemen gehad. Trekhaak is meerwaarde.
Ik heb geen problemen met ruitenwissers
De Tesla en ik hebben een modus vivandi gevonden qua AP. We komen goed overeen nu.
Eigenlijk is AP wel aanvaardbaar. Ik denk dat het ook betrouwbaarder is, al eb ik het op AP1 nooit onbetrouwbaar ervaren
Vooruitgang is wel niet wat je verwacht van 6 jaar doorontwikkelen, 7 extra camera’s en een 40x snellere processor.
Maar dan zit je bij mijn vaststelling dat in automatisering de paretoregen van 80-20 naar 90-10 (of zelfs 99-1) gegaan is. De laatste procenten vergen veel meer tijd.
Er is al eea verbeterd met updates en wat meer ervaring van mijn kant. Ik wissel zo nooit meer 2 rijstroken in 1 beweging en vermijd zo heel wat alarmgeluid
Noa is niet echt bruikbaar wegens te voorzichtig.
Full AP is verloren geld volgens mij en
zelfs de EAP die ik kocht heeft weinig toegevoegde waarde. Het is op onze wegen meestal te druk om automatisch van baan te wisselen.
Dit heeft me doen besluiten dat FSD nooit echt aanvaardbaar zal zijn op de huidige generatie wagens en dus een verloren investering.
 
Ik zie enkel de harde vering als negatief, maar die compenseren is geen 40k€ prijsverschil waard.
Voor de rest geen problemen gehad. Trekhaak is meerwaarde.
Ik heb geen problemen met ruitenwissers
De Tesla en ik hebben een modus vivandi gevonden qua AP. We komen goed overeen nu.
Eigenlijk is AP wel aanvaardbaar. Ik denk dat het ook betrouwbaarder is, al eb ik het op AP1 nooit onbetrouwbaar ervaren
Vooruitgang is wel niet wat je verwacht van 6 jaar doorontwikkelen, 7 extra camera’s en een 40x snellere processor.
Maar dan zit je bij mijn vaststelling dat in automatisering de paretoregen van 80-20 naar 90-10 (of zelfs 99-1) gegaan is. De laatste procenten vergen veel meer tijd.
Er is al eea verbeterd met updates en wat meer ervaring van mijn kant. Ik wissel zo nooit meer 2 rijstroken in 1 beweging en vermijd zo heel wat alarmgeluid
Noa is niet echt bruikbaar wegens te voorzichtig.
Full AP is verloren geld volgens mij en
zelfs de EAP die ik kocht heeft weinig toegevoegde waarde. Het is op onze wegen meestal te druk om automatisch van baan te wisselen.
Dit heeft me doen besluiten dat FSD nooit echt aanvaardbaar zal zijn op de huidige generatie wagens en dus een verloren investering.
Ben aan het overwegen om een overstap naar de Y te maken. De S bevalt prima, maar is intussen de 8 jaar gepasseerd met bijna 280 op de teller en dan weet je dat er onderhoudskosten op de loer liggen. Nu investeren en weer jaren probleemloos rijden, of doorrijden wetende dat het een keer raak kan zijn. Dat is de keuze.
 
Ben aan het overwegen om een overstap naar de Y te maken. De S bevalt prima, maar is intussen de 8 jaar gepasseerd met bijna 280 op de teller en dan weet je dat er onderhoudskosten op de loer liggen. Nu investeren en weer jaren probleemloos rijden, of doorrijden wetende dat het een keer raak kan zijn. Dat is de keuze.
Dat was ook mijn redenering.
Nog geen moment spijt gehad.
Alle functionaliteit van de MS is aanwezig en vaak zelfs beter.
En 40k goedkoper.
Restwaarde voor de MS is ondertussen wel gekelderd.
Ik reed met de MY het eerste jaar vooral autoweg. Nu sedert 2 maanden een andere opdracht op 27km secundaire wegen. Nu voel ik een paar nadelen wel meer: vering (Belgische secundaire betonwegen) en verkeerde snelheidslimieten.
Wat voor mij ook positief is, maar voor velen een nadeel zal zijn, is dat de MY niet zo als extravagant gezien wordt als de MS. Ik denk zelfs dat in de komende jaren de MY als commodity zal gezien worden binnen de bedrijfswagens. Het product is dat eigenlijk al. De perceptie bij fleet managers nog niet.
 
Dat was ook mijn redenering.
Nog geen moment spijt gehad.
Alle functionaliteit van de MS is aanwezig en vaak zelfs beter.
En 40k goedkoper.
Restwaarde voor de MS is ondertussen wel gekelderd.
Ik reed met de MY het eerste jaar vooral autoweg. Nu sedert 2 maanden een andere opdracht op 27km secundaire wegen. Nu voel ik een paar nadelen wel meer: vering (Belgische secundaire betonwegen) en verkeerde snelheidslimieten.
Wat voor mij ook positief is, maar voor velen een nadeel zal zijn, is dat de MY niet zo als extravagant gezien wordt als de MS. Ik denk zelfs dat in de komende jaren de MY als commodity zal gezien worden binnen de bedrijfswagens. Het product is dat eigenlijk al. De perceptie bij fleet managers nog niet.
Restwaarde is inderdaad gekelderd. Er staan een hoop tweedehandse Model S op de site tussen de 30 en 40k, ook van 2018.
Voordeel is dat free SUC nu overdraagbaar is naar de Y.