Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MaxRange

This site may earn commission on affiliate links.
Hans, lijkt me niet haalbaar met een P85D maar ik zou wel graag van jou willen leren waarop je je richt om deze cijfers te bekomen. De behaalde resultaten zullen verschillend zijn maar de methodiek zeker niet. Gebruik je bvb de kW meter om de gebruikte energie mee te controleren, bvb nooit optrekken boven de 40 kW en cruisen op 20 kW?
Bij de P85D zijn de eerste 2 cijfers bvb 30 en 60 ipv 20 en 40 bij jou. Ik zit nu aan 250 Wh/km na 1200 Km en kan zeker aan 220 Wh/km rijden. Ben benieuwd of minder dan 200 mogelijk gaat zijn terwijl er nog 'normaal' kan gereden worden.

Op dit moment kom ik net onder de 220 wh/km, maar dat wordt nog wel beïnvloed door de insane demo's. Topsnelheid waarop wordt gereden is natuurlijk (net als voorheen) de bepalende factor. Maar ik denk dat (totdat de software update de achtermotor uitschakelt) de 200 wh/km grens wat moeilijker te slechten in is met de p85d dan met de p85....
 
Op dit moment kom ik net onder de 220 wh/km, maar dat wordt nog wel beïnvloed door de insane demo's. Topsnelheid waarop wordt gereden is natuurlijk (net als voorheen) de bepalende factor. Maar ik denk dat (totdat de software update de achtermotor uitschakelt) de 200 wh/km grens wat moeilijker te slechten in is met de p85d dan met de p85....
Sorry John mijn ATA over de afgelopen 37k km ligt op 260wh/km:crying:.
 
Op dit moment kom ik net onder de 220 wh/km, maar dat wordt nog wel beïnvloed door de insane demo's. Topsnelheid waarop wordt gereden is natuurlijk (net als voorheen) de bepalende factor. Maar ik denk dat (totdat de software update de achtermotor uitschakelt) de 200 wh/km grens wat moeilijker te slechten in is met de p85d dan met de p85....

Balen zeg. Ruilen?
 
Hans, lijkt me niet haalbaar met een P85D maar ik zou wel graag van jou willen leren waarop je je richt om deze cijfers te bekomen.

Ik heb dit doorgegeven omdat ik er zelf wat verbaasd over was. Nu ben ik altijd al iemand geweest die graag constante snelheden aanhoudt en het "materiaal ontziet". Met mijn vorige auto's haalde ik ook mooie verbruikscijfers. 1 op 11,5 op weg terug van Passau naar NL met mijn laatste 4 liter V6 Dodge Grand Caravan heb ik een paar keer gehaald. Cruise control op 100.
Ik heb gemerkt dat er een verschil is tussen de kloktijd en de ervaren tijd. Met mijn gezin, kinderen kijkend naar video op schermen die uit het dak klapten (iets voor Model X?) kon ik zo urenlang rijden zonder dat dat een probleem gaf. Ga je harder en dus onregelmatiger rijden dan ben je er wel iets eerder maar voor de passagiers (en mijzelf, maar ik ben geen coureur en rijd eigenlijk pas sinds de Model S snelheden van 150 en iets hoger) lijkt het langer.

Het is dus niet vreemd dat ik met de Model S ook behoorlijk ver kom. Zo ben ik naar de kop van Noord Holland en terug gereden afgelopen zomer en had een range van ergens rond 450 km. Maar daar heb ik toen mijn best voor gedaan en nergens harder dan 100 gereden. Dus echt vanaf huis opletten.

Afgelopen donderdag echter heb ik gewoon gereden wat mag (en kon) en had toch die lage verbruikscijfers. Op weg van Oosterhout naar huis zelfs iets van 168 wH/km en de hele rit ergens in de 186 wH/km. Hij is nu, na wat meer ritten nog steeds ergens rond de 188 wH/km.
Overigens kwam de voorspelling bijna volledig uit. Ik heb mij wel afgevraagd wat hij deed met de wind want het was niet windstil. De windmolens draaiden wel. Als het goed is dan moet dat worden meegerekend.

Ik zal het in de gaten blijven houden. Komende week weer wat ritjes. Misschien toch een sterk punt van de S85 Classic. (Je moet toch wat met al die mooie dingen tegenwoordig ;)
 
Afgelopen donderdag echter heb ik gewoon gereden wat mag (en kon) en had toch die lage verbruikscijfers. Op weg van Oosterhout naar huis zelfs iets van 168 wH/km en de hele rit ergens in de 186 wH/km. Hij is nu, na wat meer ritten nog steeds ergens rond de 188 wH/km.

Zelfde dag, eveneens netjes aan de regels gehouden, alles tussen Rotterdam Centrum en rand Den Haag.

Mijn overall gemiddelde (twee winters, één zomer) ligt op 233, voor de winter (dus vier seizoenen) zat ik op 226. Rij veel netjes, maar als ik ver moet rij ik helemaal niet netjes, en dat maakt een flinke deuk in de gemiddelden. Of bult eigenlijk :crying:

IMG_0066.JPG
IMG_0067.JPG
 
Ik heb afgelopen zondag eens een test gedaan met de P85D door 165 km met TACC te rijden. Ongeveer 75% was autosnelweg aan 120 km/u. Overal netjes aan de max snelheid gereden. Dus mix van 50 / 70 / 90 / 120. Het resultaat was 233 Wh/km. Zonder TACC zal ik hem over deze afstand wel aan 220 Wh/km krijgen maar om nog lager te geraken zal er waarschijnlijk ipv 120 km/u maar 110 mogen gereden worden.
 
Ik mag blij zijn als ik onder de 200 Wh/km kom tijdens mijn tripjes. Merk wel dat temperatuur ontzettend veel doet. Mensen die gemiddeld op 175 Wh/km zitten, zijn volgens mij geen 120 km/h rijders. En als dat zo is, mogen ze dat even komen showen ;) Al zal de 21" natuurlijk ook niet meehelpen bij mij.
 
Gisteren, 17 graden, redelijk wat wind, op en af Brussel -> Zeeland (vlakker dan dat gaan we niet vinden in Belgie), range charge gedaan. Heel veel regen-gereden, 120km/h in opgaan, 115km/h in terugrit, beiden op TACC (220km in totaal, waarvan pakweg 150km op snelweg), slechts 1 insane acceleratie: 250Wh/km. Batterij stond op 22% op einde.

Vond dat tegenvallen, vooral voor het TACC stuk.
 
Gisteren, 17 graden, redelijk wat wind, op en af Brussel -> Zeeland (vlakker dan dat gaan we niet vinden in Belgie), range charge gedaan. Heel veel regen-gereden, 120km/h in opgaan, 115km/h in terugrit, beiden op TACC (220km in totaal, waarvan pakweg 150km op snelweg), slechts 1 insane acceleratie: 250Wh/km. Batterij stond op 22% op einde.

Vond dat tegenvallen, vooral voor het TACC stuk.

250 Wh/km blijkt inderdaad "normaal" te zijn voor de P85D. Ik ervaar hetzelfde. 220 Wh/km is te doen maar voor minder moeten we onze rijstijl in die mate aanpassen dat je je kan afvragen of dat nog compatibel is met een P85D. Op de trip-lijn rijden kan maar het is duidelijk "zen" rijden. Ik heb gisteren met de Internet-radio op 8 gereden om de fun er in te houden. :rolleyes:
 
Ik weet niet of je ook op je gewone cruise control kan rijden, zonder de autopilot. Die zal in principe zuiniger zijn. De TACC past zijn rijgedrag aan dat van je voorligger. Is je voorligger continu harder zachter aan het rijden dan doe jij precies het zelfde.

Wij hebben dergelijke systemen ook op onze vrachtwagens zitten en proberen de chauffeurs bij te brengen om de adaptieve cruise control alleen te gebruiken als het rustig is om zo de veiligheid te vergroten (in slaap vallen/onoplettendheid). Als het druk is zal de auto continu af remmen en weer gas bijgeven wat een negatieve invloed heeft op het verbruik. Wij raden dan aan om de gewone cruise control te gebruiken en deze 1 a 2 kilometer lager te zetten als je voorganger. Zo blijf je een constante snelheid rijden en vang je de snelheidsverschillen op van je voorganger. Daarnaast ga je met een gewone cruise control sneller inhalen omdat je bij deze eerder door hebt dat je harder rijdt. Op de TACC moet je het zelf in de gaten hebben.

Ik zelf heb geen TACC omdat het toen niet leverbaar was en heb ook geen idee hoe goed hij werkt. (of er veel van meekrijgt als de auto afremt of niet) Ik weet dus ook niet of je op een normale cruise control kan rijden of dat je dan automatisch TACC inschakelt.
Probeer is, indien mogelijk, op de gewone cruise control te rijden en kijk wat dat met je verbruik doet.
 
Ik weet niet of je ook op je gewone cruise control kan rijden, zonder de autopilot. Die zal in principe zuiniger zijn. De TACC past zijn rijgedrag aan dat van je voorligger. Is je voorligger continu harder zachter aan het rijden dan doe jij precies het zelfde.

Ik zelf heb geen TACC omdat het toen niet leverbaar was en heb ook geen idee hoe goed hij werkt. (of er veel van meekrijgt als de auto afremt of niet) Ik weet dus ook niet of je op een normale cruise control kan rijden of dat je dan automatisch TACC inschakelt.
Probeer is, indien mogelijk, op de gewone cruise control te rijden en kijk wat dat met je verbruik doet.

zelf heb ik ook nog geen TACC. Mooi excuus voor de 85D... Wel lang gehad en op de MB e220cdi was deze aanmerkelijk minder nerveus als op de c180b. duidelijk minder vermogen waardoor meer gas en zelfs teruggeschakeld werd om weer op te trekken. Mijn vermoeden is dat door het surplus aan vermogen, het ontbreken van versnellingen en vanwege het afremmen met regen, de Tesla TACC een smeeuige ervaring wordt. Klopt dat in de praktijk?
 
Net door de 50k grens gegaan vorige week.
En met 2 (nou ja) winters achter de rug een gemiddeld verbruik van 210 Wh/km.

Maar het is dan natuurlijk ook een "classic" waar veel mee in CC en op snelwegen aan snelheid rond 110 km/u gereden wordt.
Auto werkt bij mij ontstressend. In mijn vroegere ICE was ik veel minder rustig.

2015-04-09 20.54.56.jpg
 
Om weer terug on topic te gaan:

Ik heb de grafiek vandaag weer bijgewerkt. Tesla MaxRange
Een mijlpaal: de eerste invoer van 100.000 km door Go4IT en zijn MaxRange gaat er alleen maar op vooruit! Een goed vooruitzicht. :biggrin:

@Wido, ik krijg het idee dat je je eigen batterij of een vergelijkbaar oude terug hebt gekregen. Je valt nu een beetje uit de toon namelijk… :)

Invullen van nieuwe range charges kan nog steeds hier: Tesla_MaxRange_NL_BE - Google Sheets
Check ook even je data als je eerder iets hebt ingevoerd, want er zitten hier en daar nog wat gaten in de data (geel gemarkeerd).