Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Het interessante nieuwtjes topic

This site may earn commission on affiliate links.
Hacked Prius Running on MUNI Power Lines — The Bold Italic — San Francisco
Een prius zoals een prius bedoeld is :D
...mooi voor in Arnhem (tenminste als ze daar nog trolleybussen hebben).

0-DO3SVADLJGGMJjBB.jpg
 
Ik ben er op zich geen tegenstander van het speciale nummerbord, een parkeermedewerker kan dan zo aan het nummerbord zien welke auto's hij naar de opladers kan sturen en welke auto's naar gewone plaatsen. Met al die Duitse auto's en ombouwauto's herken je dit soms niet.

Ook de Kia Niro is helemaal niet slecht, ook gewoon met een beetje moeite 500km range. Opvallend dat Aziatische middelgrote merken als Hyundai, Kia en min of meer Nissan het recent beter lijken te doen in de goedkope range dan grote merken als Volkswagen en Toyota.

BMW i3 gets a 100 kWh battery pack for 435 miles of range as a proof-of-concept by Lion Smart
De BMW i3 krijgt een 100kWh accu!
Het klinkt mij voorlopig te mooi om waar te zijn, maar het staat er echt, 100kWh en zo'n grote auto is het helemaal niet, ik ben benieuwd.

Solar Magazine - Raad van Advies Powerfield blijft aan: ‘Geen rare dingen gebeurd’
Ad van Wijk en co kan gewoon blijven zitten, want alles wat er is gebeurd mag gewoon volgens de wet.
Ter informatie uit een ouder stuk ( Solar Magazine - Powerfield beticht van grondspeculatie rond zonneparken, GroenLinks stelt Kamervragen ):
"De autodealer kreeg 950.000 euro en 4 minuten later werd de grond doorverkocht aan Zonneperceel voor 1,95 miljoen euro. De winst van 1 miljoen euro is voor Powerfield die volgens het NRC in feite betaald wordt door de beleggers in Zonneperceel."

Solar Magazine - Minister Wiebes wil salderingsregeling voor zonnepanelen 1 jaar verlengen
"Minister Wiebes wil salderingsregeling voor zonnepanelen 1 jaar verlengen"

Solar Magazine - Pure Energie plaatst 14.000 zonnepanelen bij De Groot Vroomshoop
14000 zonnepanelen op de daken van "De Groot Vroomshoop"
Niet slecht

Solar Magazine - Shell gestart met plaatsen 76.000 zonnepanelen zonnepark Moerdijk
"Shell is gestart met de bouw van zijn zonnepark op chemiecomplex Moerdijk. Het zonnepark krijgt 76.000 zonnepanelen en wordt 27 megawattpiek groot."
Ja, ik weet het, het is Shell, maar 76.000 zonnepanelen is niet niets en met 27MW piek kom ik uit op een hoeveelheid energie waar je (mits goed gericht) per jaar ongeveer 150 miljoen kilometers in een Tesla model 3 mee kunt rijden.

Een kudtkoekiewall. Omdat dat moet, van de kudtkoekiewet.
Geen idee hoe ze dit nou weer recht willen praten...
Wel schijnt snel optrekken goed te werken tegen high zijn:
3:45 t/m 4:29
 
Eerste waterstoftreinen in gebruik genomen in Duitsland
Waterstoftreinen in Duitsland! Bij de kust aan de noord kant waar naar verluid op dit moment een overschot aan windmolens staan.

Elektrische trein van Bombardier rijdt zonder bovenleiding
Treinen met een accu aan boord!

IKEA gaat elektrisch bezorgen in Amsterdam
Ikea gaat elektrisch bezorgen
"In Amsterdam gaan er 25 elektrische vrachtwagens rijden en vijf elektrische bakfietsen."
"In 2025 wil IKEA geheel zijn overgestapt op elektrisch thuistransport."

Hyperloop tussen Amsterdam en Frankfurt moet er komen
"Een hyperloop tussen Amsterdam en Frankfurt moet er komen"
Zoals eerder al besproken in dit topic:
Hyperloops tussen China en Europa

Solar Magazine - Spijkenisse bouwt busbaan om tot zonnewegdek
"Spijkenisse bouwt busbaan om tot zonnewegdek"
Persoonlijk ben ik er nog steeds niet echt fan van, maar beter dan op de snelweg lijkt het me in ieder geval wel.

Solar Magazine - CBS gaat meermaals per jaar geïnstalleerd vermogen zonnepanelen publiceren
Het CBS gaat vaker per jaar een update doen over hoeveel zonnepanelen er geplaatst zijn in Nederland.
Per eind 2017 zou dit ongeveer 2.873 megawattpiek zijn geweest, ik schat persoonlijk in dat dit rond de 4.000 megawattpiek zou moeten zijn per eind 2018.

https://solarmagazine.nl/nieuws-zon...amervragen-over-ozb-belasting-op-zonnepanelen
"De VVD-kamerleden Lodders en Yesilgöz-Zegerius hebben aan staatssecretaris van Financiën Menno Snel vragen gesteld over het feit dat zonnepanelen meegenomen worden in de WOZ-waarde van woningen."
Daar hebben ze een punt, als je huis meer waard wordt omdat er zonnepanelen op liggen en daar dan weer belasting op wordt geheven, wat heeft het dan nog voor zin om er panelen op te leggen?

https://www.tennet.eu/nl/nieuws/nie...nd-jaartotaal-in-gigawattuur-van-juli-2018-1/

TenneT_G2_verschil_in_waargenomen_verbruik_180820_HiRes.jpg

Opvallende stijging in het Nederlandse stroomgebruik in de eerste helft van 2018, of dit goed of slecht is laat ik in het midden, mogelijk heeft het ook iets met de verkoop van elektrische auto's te maken.


https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/83406NED/table?dl=D055
Hoeveelheid benzine-, diesel- en elektriciteitsgebruik blijft stijgen dit jaar ten opzichte van vorig jaar, door stijgende olieprijzen lijkt het verschil in benzine/dieselprijs tussen Nederland en omliggende landen lijkt te krimpen.
LPG verliest steeds meer terrein omdat het in moderne auto's te ingewikkeld is om het goed voor elkaar te krijgen.

http://www.pbl.nl/sites/default/fil...017-nationale-energieverkenning-2017_2625.PDF
Veel interessante gegevens en voorspellingen door de overheid, vanaf pagina 214 kun je snel opmaken wat de overheid verwacht in de toekomst, onderaan pagina 227 kun je zien hoe ver ze er nu al naast zitten.
"2 Binnen de projecties is hier ook de inzet van waterstof binnen verkeer en vervoer meegenomen."
15 petajoule elektriciteit voor verkeer en vervoer in 2030, ik persoonlijk verwacht over de 100 petajoule aan elektriciteit te gebruiken in 2030.

https://electrek.co/2018/09/17/audi-launches-e-tron-electric-suv-with-74000-starting-price/
Na flink wat vertragingen launched ook audi nu zijn e-ton.
"A special ‘Edition One’ is hitting the market first in Q2 2019 at $86,700"
95kWh accu, laad met maximaal 150kW op.
"But in my opinion, the most impressive feature of the battery pack is the integrated crash structure that is built to defuse the energy from a collision around the battery modules:"
Ik ben benieuwd, hij schijnt wel een stuk langzamer te zijn dan de Tesla Model S.
 
Volkswagen Reveals I.D. BUZZ CARGO Commercial Electric Van
Een zeer interessant bestelbusje van Volkswagen dat in 2021 uit zou kunnen komen.
Naar verluid heeft het (maximaal) 111kWh aan boord evenals een 16 Ampère stopcontact.
Persoonlijk vind ik hem er nog steeds een beetje futuristisch uit zien en zitten er veel dingetjes op waar ik liever geld op bespaar, maar oké, dit vind ik wel het beste concept voor werkmannen als schoonmaak/bladerveeg ambtenaren, elektriciens en loodgieters tot nu toe. Ook het draadloos 11kW laden lijkt me interessant. Ook lijkt me dit één van de weinige modellen waarvan ik verwacht dat die nog wel verkocht zal blijven gaan worden nadat autopilot uit is gekomen.