Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Energieleverancier prijzen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zie hier een aantal leveranciers maar mij maakt het niet zo veel uit of ze groen zijn of niet.
Voor mij is prijs een belangrijke factor en als het groen kan is dat meegenomen maar niet een must.

Kijk dan eens of ze bij Nuon of Essent een gitzwart spotgoedkoop bloedkolencontractje hebben. En denk niet te hard na over hoe ze aan dat spul komen...
 
Ik ben wel voor groene stroom, maar uiteindelijk doe je het nooit goed, omdat iedereen wel een iets andere mening heeft. De helft van de mensen die ik spreek is ook weer tegen windmolens, want ze 'willen geen windmolen in hun achtertuin' zoals ze dat dan zo mooi zeggen. De één vindt kernenergie een milieuvriendelijke oplossing (even afgezien van het opslaan van een beetje afval), de ander is daar weer fel op tegen. Dus ja, dan zit je met de Noorse waterkrachtstroom over het NorNed-snoertje toch nog veilig.
 
Dat wordt toch zonnepanelen plaatsen dan. Geen Chinese natuurlijk, want die worden daar door peuters in elkaar gezet.

Maar even serieus: ik zou zelf wel voor Pure Energie gaan, maar dat komt ook doordat het punt één een Twents bedrijf is (lokale bedrijven sponsoren is altijd een goed plan) en punt twee omdat ik soms naar langsrijdende Pure Energie Tesla's zwaai (maakt het woon-werkverkeer toch weer leuker). Maar eerst nog even een lopend contract elders uitzitten.
 
Ik zou voor groen gaan als je zeker weet dat het groen is maar niemand kan dat bevestigen en ik zie het dus ook voor een groot deel uit marketing komen en niet omdat het groen is.
Ik vind dat nogal een non-statement om niet voor duurzaam te kiezen. Men mag elektriciteit enkel groen noemen, als er in ieder geval certificaten tegenover staan. Deze certificaten worden uitgegeven bij de productie van groene energie en kunnen niet dubbel worden gebruikt (er is wel degelijk controle op).
Dus een partij die zegt dat het groen is, verkoopt in ieder geval stroom met een certificaat.
De vraag is dan alleen, hoe komt het bedrijf aan het certificaat. En dat is waar bijvoorbeeld Greenpeace tegenaan hikt. Er zijn verschillende partijen die de certificaten kopen vanuit bijvoorbeeld noorwegen. Omdat de noren vinden dat alle stroom bij hen groen wordt geproduceerd, en omdat zij lokaal geen uitstoot kennen, verkopen zij hun certificaten. Maar ook bijvoorbeeld certificaten van biomassa bijstook in kolencentrales.
Maar er zijn ook groencertificaten die er wel toe doen. Er zijn een aantal partijen in Nederland, waaronder Qurrent (na meer dan 10 jaar bij Essent, recent overgestapt (Dit is onze energie - Qurrent
), die hun certificaten halen van 100% nederlandse windmolens.

Kan je zeggen, ja, maar die wekken toch niet altijd stroom op, dat klopt. Maar het gaat om het principe dat voor iedere kWh die door de klanten ergens in het jaar wordt gebruikt, er in ieder geval energie is opgewekt door een windmolen (op land of zee). Zo lang er meer vraag komt naar stroom met dit soort duurzame certificaten, zal ook de benodigde opwek met windmolens omhoog moeten.

Dus als je zegt ik geloof er niet in, zal je onder de streep ook nooit bijdragen aan een verduurzaming van de energievoorziening in Nederland. Als je dan weet dat je Tesla gereden op kolenstroom maar beperkt schoner is dan een benzine of diesel variant, dan had je m.i. net zo goed bijv. een panamera kunnen kopen.
 
Ik vind dat nogal een non-statement om niet voor duurzaam te kiezen. Men mag elektriciteit enkel groen noemen, als er in ieder geval certificaten tegenover staan. Deze certificaten worden uitgegeven bij de productie van groene energie en kunnen niet dubbel worden gebruikt (er is wel degelijk controle op).
Dus een partij die zegt dat het groen is, verkoopt in ieder geval stroom met een certificaat.
De vraag is dan alleen, hoe komt het bedrijf aan het certificaat. En dat is waar bijvoorbeeld Greenpeace tegenaan hikt. Er zijn verschillende partijen die de certificaten kopen vanuit bijvoorbeeld noorwegen. Omdat de noren vinden dat alle stroom bij hen groen wordt geproduceerd, en omdat zij lokaal geen uitstoot kennen, verkopen zij hun certificaten. Maar ook bijvoorbeeld certificaten van biomassa bijstook in kolencentrales.
Maar er zijn ook groencertificaten die er wel toe doen. Er zijn een aantal partijen in Nederland, waaronder Qurrent (na meer dan 10 jaar bij Essent, recent overgestapt (Dit is onze energie - Qurrent
), die hun certificaten halen van 100% nederlandse windmolens.

Kan je zeggen, ja, maar die wekken toch niet altijd stroom op, dat klopt. Maar het gaat om het principe dat voor iedere kWh die door de klanten ergens in het jaar wordt gebruikt, er in ieder geval energie is opgewekt door een windmolen (op land of zee). Zo lang er meer vraag komt naar stroom met dit soort duurzame certificaten, zal ook de benodigde opwek met windmolens omhoog moeten.

Dus als je zegt ik geloof er niet in, zal je onder de streep ook nooit bijdragen aan een verduurzaming van de energievoorziening in Nederland. Als je dan weet dat je Tesla gereden op kolenstroom maar beperkt schoner is dan een benzine of diesel variant, dan had je m.i. net zo goed bijv. een panamera kunnen kopen.
Precies, helemaal mee eens! Dan is (grijze) stroom met groen-certificaat (soms sjoemelstroom genoemd) altijd nog beter dan de goedkoopste grijze stroom. Die grijze stroom hoeft niet uit kolencentrales afkomstig te zijn, kan bijvoorbeeld ook kernenergie uit Frankrijk zijn.
 
Als je dan weet dat je Tesla gereden op kolenstroom maar beperkt schoner is dan een benzine of diesel variant, dan had je m.i. net zo goed bijv. een panamera kunnen kopen.

+1. Als we dan toch zo'n bak geld hebben uitgegeven aan een voertuig wat de potentie heeft om je zeer klimaatvriendelijk van a naar b te brengen laten we dan die laatste halve cent per KWh (of is t kW?) ook nog even uitgeven en t helemaal goed doen.
 
Alweer bijna 10 jaar klant bij Greenchoice.
Door de komst van mijn MS me aan het verdiepen in de tarieven.

Nu zag ik op Gaslicht.com dat je een vast tarief kan afsluiten bij Greenchoice à 19,02 ct per kWh en 49,79 ct per m3.
In mijn eigen Greenchoice omgeving wordt me een vast tarief aangeboden dat daar in de verste verte niet in de buurt komt (21,26 ct per kWh / 58,99 ct per m3)

:confused:
 
Alweer bijna 10 jaar klant bij Greenchoice.
Door de komst van mijn MS me aan het verdiepen in de tarieven.

Nu zag ik op Gaslicht.com dat je een vast tarief kan afsluiten bij Greenchoice à 19,02 ct per kWh en 49,79 ct per m3.
In mijn eigen Greenchoice omgeving wordt me een vast tarief aangeboden dat daar in de verste verte niet in de buurt komt (21,26 ct per kWh / 58,99 ct per m3)

:confused:

Altijd even bellen, en zeggen dat je naar alternatieven zoekt. Ik heb net een aanbod voor een jaar vast van 0,1891 (enkeltarief)

Ik heb geen gas, en laad alleen overdag. Iedere situatie is anders, maar even persoonlijk contact kan wonderen doen. Ik heb overigens nog twee offerte-aanvragen uitstaan, maar een van mijn selectie-criteria is de snelheid waarmee er wordt gereageerd.

Een ander criterium is dat het echt groen moet zijn, geen sjoemelstroom. Zie referenties in Posts hierboven.

Succes.
 
Ja, was van plan even te contacten. Maar als ze me dan ineens wel een scherp tarief bieden heb ik er wel gemengde gevoelens over eerlijk gezegd.

- - - Updated - - -

Voorwaarden:
Voor deze actietarieven geldt een maximum jaarverbruik van 10.000 kWh stroom en/of 5.000 m3 gas. Indien het jaarverbruik hierboven uitkomt, wordt het gehele verbruik tegen kortingsgarantietarief afgerekend. Deze vaste prijs is uitsluitend beschikbaar voor nieuwe klanten van Greenchoice. Klanten die de afgelopen 12 maanden een stroom en/of gas product bij Greenchoice hebben afgenomen komen niet in aanmerking voor deze vaste prijs.
Vind ik eerlijkgezegd een beetje een dikke vinger richting vaste klanten die dus eigenlijk al 10 jaar te veel betalen :cursing:

(Daarnaast is die 10.000 kWh clausule een vervelende; rij je net een km te veel met je MS reken je ineens de hele energienota af tegen standaard kWh prijs, dat wordt een dure kilometer!)
 
Het is niet zozeer dat ze iets uit de hoge hoed toveren, maar ze kunnen wel beter inspelen op jouw specifieke situatie. Zo is het tarief wat ik hierboven noem, een 'zakelijk' tarief. Geen idee wat dat inhoud, maar ik heb zakelijk drie auto's die op deze aansluiting met enige regelmaat laden, en dat komt neer op ruim 12000 kWh per jaar. Volgens mij is het in alle gevallen zo dat die 10k is gecommitteerd, er is geen sprake van een boete als je daar overheen gaat.

Gaslicht en anderen spelen in op overstappers. Bij bestaande contracten wordt vaak gewacht tot het jaar contract afloopt, zodat je meteen overgaat naar een hoger tarief. Dat vertellen ze je niet, daar moet je zelf alert op zijn. Het is vaak een paar cent hoger. Volgens mij is dat heel erg stom, en vooral een reden om over te stappen. Maar goed, ieder doet retentie op zijn eigen manier. Voor mij een reden om zo wel privé als zakelijk ieder jaar weer even de markt te verkennen.
 
Ja, was van plan even te contacten. Maar als ze me dan ineens wel een scherp tarief bieden heb ik er wel gemengde gevoelens over eerlijk gezegd.

- - - Updated - - -

Voorwaarden:

Vind ik eerlijkgezegd een beetje een dikke vinger richting vaste klanten die dus eigenlijk al 10 jaar te veel betalen :cursing:

(Daarnaast is die 10.000 kWh clausule een vervelende; rij je net een km te veel met je MS reken je ineens de hele energienota af tegen standaard kWh prijs, dat wordt een dure kilometer!)

Eerste contract is mrt extra korting om nieuwe klanten te trekken, doet niet alleen Greenchoice maar bijna alle andere aanbieders ook. Jaarlijks switchen is daarom financieel gezien bijna altijd aantrekkelijk.

Ik weet dat Greenchoice enige coulance hanteert met die 10k kWh, als je er echter heel riant overheen gaat dan moet je betalen idd.
 
Eerste contract is mrt extra korting om nieuwe klanten te trekken, doet niet alleen Greenchoice maar bijna alle andere aanbieders ook. Jaarlijks switchen is daarom financieel gezien bijna altijd aantrekkelijk.

Ik weet dat Greenchoice enige coulance hanteert met die 10k kWh, als je er echter heel riant overheen gaat dan moet je betalen idd.

De energieleveranciers verhogen hun opwekkingsprijzen na afloop van een eerste aanbiedingsjaar meestal met 40%. Dat scheelt 3 tot 4 cent per kWu. Daarbovenop komen dan alle kosten en heffingen.
Dat doet mij jaarlijks besluiten om van energieleverancier te switchen. Soms hebben de jongens en meisjes van de energiemaatschappij telefonisch wel een scherpere prijs.
Een maand of vier voor het aflopen van het contract kijk ik op gaslicht.com wie de beste groene aanbieding heeft. Komt er een goede aanbieding langs dan meld ik me direct aan. Gaslicht.com verslaat altijd de overstapacties van de Consumentenbond, Vereniging Eigen Huis en andere partijen.

Drie maanden geleden had Qurrent, uitsluitend windstroom, een zeer goede aanbieding, 16.000 kWu voor 2460 euro per jaar. Maakt een kWu prijs van 15,3 cent. Let op, van deze 16.000 kWu is 10.000 kWu 's nachts, 6.000 kWu overdag. Effectief wordt de Tesla nu 's nachts geladen voor 6,9 eurocent per kWu all-in.
 
Vergelijk niet alleen kWh kosten maar ook het vaste leveringstarief. Vaak wordt gedacht dat dat een gereguleerd tarief is, maar het is gewoon commercieel. Kunnen behoorlijke verschillen in zitten. En over het algemeen geldt, hoe lager het kWh-tarief, hoe hoger....