Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik begin BYD toch wel als een geduchte concurrent te zien. Ze verkopen al veel grotere aantallen in China dan Tesla (weliswaar nog niet alleen EV's) en zijn nu ook in Europa aan een opmars begonnen. Ik zou ze daar niet uitvlakken. Ik was vorige maand op de Autosalon in Brussel en ben in alle nieuwe EV's gaan zitten. Ik was van de meeste concurrenten niet onder de indruk, maar wel van BYD. Mooie materialen, leuke designvondsten, techniek die goed lijkt te functioneren. En de prijzen zijn ook concurrerend.

Het is een van de redenen dat er de laatste tijd lichte twijfels kruipen in mijn beleggingsthesis.

Een andere reden is dat Tesla soms vanuit kostenoogpunt beslissingen neemt die volgens mij het merk schaden. Dat begon al jaren geleden met de nog steeds slecht functionerende automatische ruitenwisser-functie. Dat blijft een frustratie. Ik snap niet dat ze daar nog niet op zijn teruggekomen, zoals ze wel hebben gedaan met eerdere foute beslissingen (geen middenconsole, geen opbergvakken, geen rond stuurwiel). Het laten vervallen van de ultrasone sensoren terwijl Tesla Vision nog niet functioneert is ook zo'n forse misser. En de richtingaanwijzers op het stuur van de nieuwe S/X vallen eveneens in die categorie; onbegrijpelijk dat ze geen rekening hebben gehouden met Europese mini-rotondes. Dat is een belangrijk veiligheidsaspect.

Verder knaagt de tand des tijds aan de ontwerpen (S, X, 3). Die moeten echt een flink opfrisbeurt krijgen. Hopelijk zien we die spoedig bij de 3, maar ik vrees dat het blijft bij andere bumpers en lichten. En in de VS wordt veel verwacht van de Cybertruck, maar ik vind de laatste uitvoeringen die rondrijden er veel minder stoer uitzien dan de eerste uitvoering die hoog op z'n poten stond. Het is nu een wat ingezakte, vadsige auto geworden en dat is jammer.

Daar staan veel positieve ontwikkelingen tegenover: snelle uitbouw van productielijnen, hoge productie-efficiëntie, grote groei Megapack-productie, etc. Maar de eerder genoemde ontwikkelingen ondergraven toch langzaam maar zeker mijn vertrouwen in het merk. Mijn volgende auto zal zeer waarschijnlijk weer een Tesla zijn, want ik ben een die-hard. Voor het sentiment in de bredere markt van autokopers is dit soort zaken echter niet goed.

Ik ben nog steeds long met veel aandelen, en meestal ook nog met opties (vaker puts verkopen dan calls). Maar ik ben toch al een tijdje bezig wat geld van de tafel te halen.
Treffende analyse RSF.

Je mening rondom BYD t.o.v. Tesla deel ik. Goede, gezonde ontwikkeling. Tesla gooide de steen in de vijver. Sindsdien is er geen fabrikant geweest die Tesla kon benaderen. Men keek (inclusief mezelf) vooral naar de Grote Duitse Drie. Naar mijn mening kunnen we concluderen dat die GDD achter de muziek (lees Tesla) aanloopt.

BYD pakt dat anders aan.
 
  • Like
Reactions: Right_Said_Fred
Ik dacht dat je geen sales mocht vergelijken maand op maand? Of geldt dat alleen voor Tesla?
Dat is relatief voor markten waar Tesla rechtstreeks produceert en dus niet afhankelijk is van boten.

Ik zeg relatief, want de eerste maand was klassiek de maand waarop fabrieken voor export produceerden...

Sowieso is de eerste maand altijd belabberd want de productie moet dus gedeeld worden door productie voor export en lokale productie, terwijl in de laatste maand van het kwartaal die boten arriveren en de lokale productie ook nog eens voor lokale markt is, maw de piek in die laatste maand valt.
 
Dat is relatief voor markten waar Tesla rechtstreeks produceert en dus niet afhankelijk is van boten.
Toch ook wel voor productielanden. Behalve voor wagens die in Duitsland geproduceerd worden.
Productie China gaat de eerste weken van een kwartaal volledig de boot op (zo goed als 0 verkoop daar lokaal in die weken). In de tweede helft van het kwartaal worden de verscheepte exemplaren verkocht op hun bestemming én lokaal de lokale productie (dubbel sales tov productie).
Op het einde van een kwartaal is de onverkochte stock op die manier zo minimaal mogelijk.
Met Berlijn is dat enigszins afgenomen omdat alle productie daar voor Europa is en niet niet verscheept worden.
 
Met Berlijn is dat enigszins afgenomen omdat alle productie daar voor Europa is en niet niet verscheept worden.

Berlijn produceert ook voor Taiwan, die auto’s gaan mee op de retourvaart vanuit Zeebrugge en Hamburg.

Vroeger kwamen de auto’s voor Taiwan uit Fremont omdat Taiwan geen Chinese import toestaat.
 
Holy moly! Wat een koersgeweld.

Calls maart 160 gekocht en het dubbele aantal Calls maart 190 verkocht. Zelfde trucje als de 130/150 Calls. Daarnaast zelfde aantal Puts maart 150 verkocht als ik 160 calls gekocht heb. Levert me 450 dollar op. Gaat de investering van de oorspronkelijke 130/150 af. Deze was 85 dollar. Agio voor de totale positie dus 365 dollar.

Geeft onderstaand beeld, ik reken met 1 op 2 om het simpel te houden, dat is ook de verhouding waarin ik handel. Werkelijke aantallen doen er niet toe.

1 Call maart 130
-2 Call maart 150
1 Call maart 160
-2 Call maart 190
-1 Put maart 150
2 Calls mrt 190 ingewisseld voor 3 Calls mrt 205, met bijbetaling van 170 Dollar. Put mrt 150 terug gekocht en de 190 geschreven met een opbrengst van 875 Dollar. Opbrengst 705 Dollar.

Positie is dus nu als volgt:
1 Call maart 130
-2 Call maart 150
1 Call maart 160
-3 Call maart 205
-1 Put maart 190

Eerdere positie had een totale opbrengst van 365 Dollar, Deze transactie 705 Dollar, totaal opbrengst huidige positie 1070 Dollar.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
In de recente nieuwsbrief van DeGiro een heldere infographic van de winst van Tesla vs. Toyota en BYD:

DeGiro 2023-02-22.jpg
 
Wie denkt dat op investersday as. woensdag de 25.000 dollar Tesla wordt geïntroduceerd?

EV-1 -> Tzero -> Roadster -> S3XY -> Semi -> Cybertruck …

Met als ... de Tesla Model A ;) Dan hebben we eindelijk: The S3XY CARS.

Instap model Model 3 is nu 44990,-. Eur 2950 subsidie er af, geen wegenbelasting, nog een beetje inflatie..Komen we al een aardig eind in de richting. Een 25000 model zie ik nu niet komen. Persoonlijk (als belegger) vind ik de Semi het interessantst. Van de Robot horen we niet zo veel meer. Dat hoeft van mij voorlopig ook niet, hoewel, als het zou werken zou dat wel een oplossing zijn voor een deel van onze westerse vergrijzing.
 
Instap model Model 3 is nu 44990,-. Eur 2950 subsidie er af, geen wegenbelasting, nog een beetje inflatie..Komen we al een aardig eind in de richting. Een 25000 model zie ik nu niet komen. Persoonlijk (als belegger) vind ik de Semi het interessantst. Van de Robot horen we niet zo veel meer. Dat hoeft van mij voorlopig ook niet, hoewel, als het zou werken zou dat wel een oplossing zijn voor een deel van onze westerse vergrijzing.
Toch kan je wel wat vernemen gezien de robots. Ze hebben vacatures naast de collision estimators (meer dan 7 in de US) voor actuatoren design enige tijd geleden.
Ik denk dat er een zeer kleinere variant gaat komen dan de model 3 met vooral een kleinere batterij. Franz gaf een half jaar geleden al aan een prachtig design neergezet te hebben, mooier dan de cybertruck. Nu niet gaan twisten over smaak 😊.

Ik denk dat het een knipoog is naar de Model A. die veel componenten zal delen met de model 3/ Y
 
Straks is het zover en zal het news verkondigd worden.
Zal ook nu de gezegde " Buy the rumor, sell the news" kloppen?
Zo ja dan kunnen we morgen een dip verwachten. Al zie ik toch liever dat we eens afscheid nemen van het dobberen rond de 200.
Dat is nu ook de gedachte waar ik in twijfel zit. Heb een potje aan de zijlijn staan en hoop eigenlijk wel op die dip. Maar wat als deze niet komt? Tesla is het beurslievelingetje van de massa aan het worden.

Maar als de Model A aangekondigd wordt, kan het ook goed de goede kant op gaan... De nadelen van korte termijn strategieën...