Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Geruchten Giga Mexico zwellen aan:


 
  • Like
Reactions: Nick-m
Happy Valentijn !🥳
Screenshot_20230214_215144_Samsung Internet.jpg
 
  • Like
Reactions: Maurice1 and Nick-m

Ik begin BYD toch wel als een geduchte concurrent te zien. Ze verkopen al veel grotere aantallen in China dan Tesla (weliswaar nog niet alleen EV's) en zijn nu ook in Europa aan een opmars begonnen. Ik zou ze daar niet uitvlakken. Ik was vorige maand op de Autosalon in Brussel en ben in alle nieuwe EV's gaan zitten. Ik was van de meeste concurrenten niet onder de indruk, maar wel van BYD. Mooie materialen, leuke designvondsten, techniek die goed lijkt te functioneren. En de prijzen zijn ook concurrerend.

Het is een van de redenen dat er de laatste tijd lichte twijfels kruipen in mijn beleggingsthesis.

Een andere reden is dat Tesla soms vanuit kostenoogpunt beslissingen neemt die volgens mij het merk schaden. Dat begon al jaren geleden met de nog steeds slecht functionerende automatische ruitenwisser-functie. Dat blijft een frustratie. Ik snap niet dat ze daar nog niet op zijn teruggekomen, zoals ze wel hebben gedaan met eerdere foute beslissingen (geen middenconsole, geen opbergvakken, geen rond stuurwiel). Het laten vervallen van de ultrasone sensoren terwijl Tesla Vision nog niet functioneert is ook zo'n forse misser. En de richtingaanwijzers op het stuur van de nieuwe S/X vallen eveneens in die categorie; onbegrijpelijk dat ze geen rekening hebben gehouden met Europese mini-rotondes. Dat is een belangrijk veiligheidsaspect.

Verder knaagt de tand des tijds aan de ontwerpen (S, X, 3). Die moeten echt een flink opfrisbeurt krijgen. Hopelijk zien we die spoedig bij de 3, maar ik vrees dat het blijft bij andere bumpers en lichten. En in de VS wordt veel verwacht van de Cybertruck, maar ik vind de laatste uitvoeringen die rondrijden er veel minder stoer uitzien dan de eerste uitvoering die hoog op z'n poten stond. Het is nu een wat ingezakte, vadsige auto geworden en dat is jammer.

Daar staan veel positieve ontwikkelingen tegenover: snelle uitbouw van productielijnen, hoge productie-efficiëntie, grote groei Megapack-productie, etc. Maar de eerder genoemde ontwikkelingen ondergraven toch langzaam maar zeker mijn vertrouwen in het merk. Mijn volgende auto zal zeer waarschijnlijk weer een Tesla zijn, want ik ben een die-hard. Voor het sentiment in de bredere markt van autokopers is dit soort zaken echter niet goed.

Ik ben nog steeds long met veel aandelen, en meestal ook nog met opties (vaker puts verkopen dan calls). Maar ik ben toch al een tijdje bezig wat geld van de tafel te halen.