Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Zeer interessant @Right_Said_Fred hoe forumlid Yoona sinds kort naar tevredenheid volledig overgestapt is van aandelen naar cash en vandaaruit met opties haar rendement behaald! Misschien kun je kort uitlegen hoe ze dat doet? Verrast me dat ze ondanks de zeer sterke koersstijging van de afgelopen periode, toch positief is over dat besluit. (Zie o.a. post #11,293 )

In post #11,289 zie ik je op haar reageren en geef je aan ook te overwegen bij een koers van 1300-1400 dollar ook volledig over te gaan op cash. Hoe ga je dat met opties aanpakken? Er zijn op dit forum veel leden die erg bullish zijn. Ik neem aan dat je zelf over een paar jaar ook een veel hogere TSLA koers verwacht. Denk je vanuit cash met opties evenveel te kunnen verdienen of neem je bijvoorbaat genoegen met een lager rendement met meer zekerheid?

Zijn er hier andere forumleden die iets dergelijks overwegen?
 
Last edited:
Denk eraan dat ie ook stock options heeft, en daarvoor heeft ie cash nodig om ze te verzilveren.

Ik heb "no" gestemd, maar een "yes" kan ie natuurlijk gebruiken voor goeie PR ("ik betaal mijn belastingen") terwijl ie met het vrijgekomen kapitaal zijn opties kan uitvoeren.

Nooit een saai moment met Tesla :)
 
Zeer interessant @Right_Said_Fred hoe forumlid Yoona sinds kort naar tevredenheid volledig overgestapt is van aandelen naar cash en vandaaruit met opties haar rendement behaald! Misschien kun je kort uitlegen hoe ze dat doet? Verrast me dat ze ondanks de zeer sterke koersstijging van de afgelopen periode, toch positief is over dat besluit. (Zie o.a. post #11,293 )

In post #11,289 zie ik je op haar reageren en geef je aan ook te overwegen bij een koers van 1300-1400 dollar ook volledig over te gaan op cash. Hoe ga je dat met opties aanpakken? Er zijn op dit forum veel leden die erg bullish zijn. Ik neem aan dat je zelf over een paar jaar ook een veel hogere TSLA koers verwacht. Denk je vanuit cash met opties evenveel te kunnen verdienen of neem je bijvoorbaat genoegen met een lager rendement met meer zekerheid?

Zijn er hier andere forumleden die iets dergelijks overwegen?

Ik kan me goed inleven in Yoona’s beslissing om volledig uit te stappen om zich op opties schrijven te werpen. Ik ben vorig jaar ook al eens helemaal uitgestapt met hetzelfde doel (en om o.a. mijn nieuwe penthouse te kopen, zodat ik verder hypotheekvrij door het leven kan), maar ondanks dat het opties schrijven me goed bevalt en lucratief is, ben ik daarna toch ook deels weer terug in de aandelen gegaan. Er zat nog meer ik het vat, was mijn idee. En dat bleek. Maar ik denk dat het binnenkort wel voor een tijdje klaar is. Ik zie het aandeel de 1300-1400 nog wel halen maar niet zomaar richting 2000 opstomen. Dus ik wil dan weer helemaal cash gaan.

Wat Yoona doet, is wat een grote groep leden van dit forum doet: spreads. Het wordt besproken in dit draadje. Ze verkopen puts en calls (bijvoorbeeld op strikes 1000 en 1400) en kopen tegelijkertijd puts en calls die verder out of the money zijn (bijvoorbeeld op strikes 950 en 1450). Dit zijn de zogeheten bullish put spreads (BPS) en bearish call spreads (BCS). Je ontvangt dan netto optiepremie. Het gaat om optieposities die nog maar 1 of 1,5 week lopen en dus enorm snel hun tijdswaarde verliezen, waarna je ze tegen veel minder premie kunt sluiten of waardeloos kunt laten aflopen.

De premieopbrengst van een spread is een stuk minder hoog dan wanneer je alleen maar een put of call verkoopt (naked put of naked call), maar het grote voordeel is dat er veel minder geld voor nodig is. Je kunt voor hetzelfde geld wel 10 keer meer put spreads openen dan gewone puts en dat tikt aan. Er zijn in dat draadje mensen die 100, 200 of zelfs 400 spreads openen, in beide richtingen. Per spread verdienen ze dan misschien maar $100 of $200, maar bij zulke grote aantallen gaat het dan toch om vele tienduizenden tot zelfs honderdduizenden dollars. Elke week weer.

Het risico is ook groter bij zulke aantallen, vooral bij plotselinge grote koersbewegingen. Zo is door de snelle opmars van 900 naar 1200 een aantal optieschrijvers in problemen gekomen. Ze moesten bearish call spreads met verlies sluiten, waarbij soms een aantal weken aan winst verdampte. Maar over het algemeen boeren ze goed: tegenover die enkele week dat het mis gaat staan tientallen weken van forse winsten.

Zelf waag ik me nog niet aan spreads. Ik houd het bij naked opties. De risico’s zijn beter te overzien en de ontvangen premies hoger. Maar ik kan minder posities openen. Toch zijn dat er in mijn geval nog zo’n 30 à 40 per week. Ik doe pas sinds kort opties die een week geldig zijn (voorheen vooral maandopties) en dat bevalt heel goed. De tijdswaarde verdampt voor je ogen. En als je met de strikes niet te dicht bij de koers gaat zitten - ik zit nu op 20-25% afstand, in minder volatiele tijden zal het dichterbij zijn - moet er heel wat gebeuren in die 1 à 1,5 week tijd voordat je in de problemen komt. En als de koers dan toch een grote snelle beweging maakt en je positie in the money dreigt te raken, kun je de positie doorrollen naar een week later, met een betere strike. Bij een spread gaat dat wat minder makkelijk.



Algemeen advies: geld verdienen met opties schrijven is niet zo eenvoudig als het klinkt en niet vrij van risico’s. Je moet je eerst goed inlezen en de materie doorgronden voordat je eraan begint. Ook is het van belang eerst te oefenen met kleine aantallen en veilige strikes.
 
Alle koopopdrachten ingetrokken, eerst maar eens kijken wat er gaat gebeuren...

Ik zag geen eindtijd van de poll....

Dus twee momenten: poll sluiting (en de tijd waarin er al een tendens is te zien) en het moment dat er daadwerkelijk wordt verkocht... Al zal hij wel zo verstandig zijn (hoop ik) omdat rustig te doen...
 
Ik zag geen eindtijd van de poll....
5CA33A54-5CE9-4683-B655-085ECD9B08FD.jpeg
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Ieder negatief bericht over Tesla zal nu ook een scherpe daling gaan opleveren, want short squeeze is vooral lucht.
"Musk verkoopt aandelen Tesla" (hij zal wel moeten omdat zijn opties gaan verlopen en hij na verzilvering geen belastingkan betalen als zijn inkomen nihil is)
<>
Ik ontraad hefboomproducten Tesla (en heb die momenteel zelf ook niet (gisteren ook totaal op het verkeerde moment uitgestapt))
Of zoals WimS ooit zei en @wooter hierboven aanhaalde: Gewoon aandelen houden, dan maak je alles mee.
U was dus gewaarschuwd.
 
Denk eraan dat ie ook stock options heeft, en daarvoor heeft ie cash nodig om ze te verzilveren.
Dat hoeft niet perse. Ik heb ook US stock options (werk voor een US bedrijf) en die kan ik 'cashless' laten uitvoeren waarbij de broker de benodigde cash outlay tijdelijk voorschiet om de aandelen te kopen waarna ze onmiddelijk weer verkocht worden. Ik neem aan dat Elon's werkgever ook zo'n service aan hun werknemers aanbiedt.
 
ik zie de krantenkoppen voor morgen al...
Elon stap uit Tesla...
Paniekverkoop als gevolg.
En na enkele dagen komt het besef dat dit weinig met tesla te maken heeft en herstelt de stock zich.
daarna verkoopt Elon zijn 10%

Een van de grote problemen voor Tesla is momenteel dat het personeel te rijk is geworden door de stock die ze krijgen en het binnenkort niet meer nodig hebben om nog te gaan werken. Vroeger kregen ze jaarlijks aandelen die 5 jaar moesten blijven staan voordat ze deze konden opnemen. nu krijgens ze enkel nog extra aandelen als ze promotie maken?

ik zit klaar om bij te kopen ;)
 
Zonder enige echte kennis van zaken verwacht ik morgen bij opening 10 tot 15% in de min en sluiting rond de 5% in de min. De daling aan het begin van de dag is voor velen weer een koopmoment waardoor de koers een groot deel herstelt. Wat verwachten jullie morgen te zien?
 
Zo dramatisch zal het toch niet zijn. Die aandelen worden verkocht, gespreid over weken.
De aandelen van Elon worden inderdaad over meerdere weken verkocht. Het gaat over de aandelen van paniekverkopers maandagochtend die een dipje kunnen genereren, maar er staat inderdaad ook genoeg volk klaar om de dip te kopen. Als je laag genoeg heb ingekocht, kijk je het geamuseerd tegemoet. Heb je hoog ingekocht of allerlei gekke opties en turbo's, zal het even zweet tussen de billen zijn.