Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
@widodh

Bedankt voor je snelle antwoord.
Nu nog een mooie app/tool voor het makkelijk uitrekenen van:

2 fase 3 fase amperage vs kw vs kw/uur.....Waarschijnlijk komt het vanzelf wel als ik eenmaal de auto heb.

Voltage * Amperage * aantal fase= Wh/uur

Voorbeeld:

230V * 16A * 1-fase = 3680Wh
230V * 16A * 3-fase = 11040Wh
230V * 32A * 3-fase = 22080Wh

De typical range is 200Wh/km, dus je komt dan uit op:

3680Wh / 200 = 18.4km
11040Wh / 200 = 55.2km
22080Wh / 200 = 110.4km

Uiteraard houdt deze berekening geen rekening met verliezen tijdens het laden, haal er dus altijd 10% vanaf.
 
Misschien max 1 PHEV per duo paal? Om de FEV meer kans te geven om ook thuis te komen?
Hoe handhaaf je dat? Als je ergens gaat staan met je PHEV en er komt een 2e PHEV bij staan hoe weet de controleur dan aan wie hij een boete moet geven? :)

Ik denk dat er toch gewoon meer palen bij moeten komen die op een slimme manier gaan laden b.v. 1 22kW laadpunt met 20 aansluiten. Als er 20 auto's aanhangen wordt die 22kW verdeeld over 20 auto's, als er 1 auto aanhangt krijgt die ene auto 22kW. Het lijkt me dat complete straten volgezet moeten worden met dit soort systemen waarbij het niet uitmaakt of je je auto aansluit of niet, op die manier zullen mensen zonder stekkerauto ook niet tegen gaan stribbelen. De investering zal vrij hoog zijn maar het lijkt me wel iets wat zich terugverdiend als je per kwH ongeveer 0,25 cent kan vragen.
 
Voltage * Amperage * aantal fase= Wh/uur

Voorbeeld:

230V * 16A * 1-fase = 3680Wh
230V * 16A * 3-fase = 11040Wh
230V * 32A * 3-fase = 22080Wh

De typical range is 200Wh/km, dus je komt dan uit op:

3680Wh / 200 = 18.4km
11040Wh / 200 = 55.2km
22080Wh / 200 = 110.4km

Uiteraard houdt deze berekening geen rekening met verliezen tijdens het laden, haal er dus altijd 10% vanaf.

images.jpg
 
Een kwartier nadat de auto vol is, hoog tarief beginnen aanrekenen.
Of de parkeerplaatsen voor elektrische wagens zo tariferen dat er aangerekend wordt volgens de maximale laadcapaciteit van het laadstation, vb 22 kW (3f 32A). Wie staat te laden aan maximaal vermogen betaalt enkel energiekost bovenop het normale tarief, wie laadt aan minder vermogen of zelfs niet meer laadt, betaalt zonder meerwaarde (22*0.175€ =) 3,5€/u meer dan op naburige parkeerplaatsen.
 
Ik sta hier dagelijks, maar gebruik die LoLo's niet. Ik haal soms 4km/u, max 12 en krijg veel foutmeldingen dat de laadkabel niet goed zou zijn. Dit betreft de p2 en p3. Mijn verwachting is dat de p5 (Vredenburg) beter gaat worden. Deze gaat in mei open. Ik werk voor de eigenaar van HC (maar de exploitatie wordt uitbesteed aan Interparking)

Ik sta elke dag in P3 radboud. jammer dat het voor mij dus geen voordeel zal opleveren :-(. Ik zie wel dat ze inmiddels elke dag bezet zijn door ampera's, prius, en volvo's. gaat vredeburg betere laadvoorziening krijgen?

Nog een vraag als er nou:

400 Volt 25a 3F+n+PE 2x 16A

staat hoe reken je dat uit?

Ik voel me wel een nitwit nu
 
Kunnen ze niet boven op elke laadpaal een zwaailamp plaatsen die aan gaat als de auto niet meer laadt? Of een sms je koppelen aan de laadpas, zodat de eigenaar een sms krijgt als ie vol is met verzoek de auto te verplaatsen.... volgens mij allemaal niet zo moeilijk, maar tja ev in de kinderschoenen he, dit soort dingen zal over een tijdje wel komen.
 
Kunnen ze niet boven op elke laadpaal een zwaailamp plaatsen die aan gaat als de auto niet meer laadt? Of een sms je koppelen aan de laadpas, zodat de eigenaar een sms krijgt als ie vol is met verzoek de auto te verplaatsen.... volgens mij allemaal niet zo moeilijk, maar tja ev in de kinderschoenen he, dit soort dingen zal over een tijdje wel komen.

Het hele idee dat je je auto moet verplaatsen op het moment dat ie vol is daar geloof ik niet in, dat zou toch wel een groot ongemak voor elektrische auto bezitters worden. Ik geloof er meer in dat er op termijn zo'n beetje overal palen komen.
 
Voor snellaadpalen of versneld laadpalen (22 kW) zouden de plaatsen toch maximaal moeten renderen. Vandaar mijn voorstel om het parkeertarief afhankelijk te maken van het laadvermogen van de paal. Laad je op vol vermogen, dan betaal je eigenlijk alleen de energie, laad je met een traaglader aan een snellaadpaal dan betaal je extra omdat je beschikbaar vermogen onnodig blokkeert. Hetzelfde voor wie blijft staan wanneer het laden al afgerond is. De laadpaal zou de kabel ook terug kunnen vrijgeven wanneer het laden beëindigd is. Een laadpaal 1f 16A kan natuurlijk langer gebruikt worden zonder daarop afgerekend te worden.
 
22 kW mag je echt niet 'snel laden' noemen.

Ik vind dat je het allemaal in zijn context moet bekijken. Laadt je op in een parkeergarage in een stad, of laadt je op een Park en Ride parking. Het zijn allemaal verschillende situaties waar andere pricing van toepassing zou moeten zijn.

En wat voor iemand die in de stad woont en zich een laadpaal toe-eigent? Op zich heeft die persoon geen andere alternatieven, maar hij houdt wel een mogelijke laadplaats bezet. Moet hij dan om 2u uit zijn bed nadat zijn wagen is volgeladen?
 
@widodh

Bedankt voor je snelle antwoord.
Nu nog een mooie app/tool voor het makkelijk uitrekenen van:

2 fase 3 fase amperage vs kw vs kw/uur.....Waarschijnlijk komt het vanzelf wel als ik eenmaal de auto heb.



Ik gebruik zelf als vuistregel : elke Ampere laadstroom geeft ca. 1 km range per uur. Bij drie fasen, elke fase meetellen (dus x3).
(Alleen voor AC laden thuis dat altijd effectief bij 230V is, ook bij een 3 fase 400v AC aansluiting) en dus niet voor de supercharger dat is bij 400V).

Stel : 1 fase bij 13 Ampere.. Dat is dus ca. 13 km range per uur.
stel : 3 fasen bij 16 Ampere. Dat is dus ca.3 x 16 = 48 km range per uur.
Stel : 3 fasen bij 32 Ampere. Dat is dus ca. 3 x 32 Ampere = 96 km range per uur.
 
Last edited:
Is het idee van een krachtige aansluiting waarop een hele reeks palen zijn aangesloten en die op een slimme manier energie verdeeld niet plausibel?

Dit is precies mijn idee! Op lange termijn de enige oplossing (in drukke gebieden).

Alle andere manieren om mensen weg te jagen bij een laadpaal maken het erg ongemakkelijk voor de elektrische rijder. Zeker als deze (zoals ik) geen eigen laadpunt heeft en aangewezen is op publieke laadpunten.
Bovendien is het op langere termijn niet meer werkbaar om bijvoorbeeld een kwart van alle parkeerplaatsen te reserveren voor elektrische auto's; het levert nu met een paar plaatsen al problemen op in gebieden met hoge parkeerdruk.
Bijkomend voordeel van 1 laadpaal met bijvoorbeeld 10 aansluitingen (voor 20 parkeerplaatsen) zou zijn dat de kWh prijs sneller omlaag zal gaan, omdat de drempel van 10.000 kWh sneller bereikt wordt (op 1 aansluiting). Dit maakt het voor een exploitant weer eerder rendabel.
 
Is het idee van een krachtige aansluiting waarop een hele reeks palen zijn aangesloten en die op een slimme manier energie verdeeld niet plausibel?
Nee, helaas. Het vastrecht in Nederland zit zo raar in elkaar dat een 3x25A aansluiting zo'n 160 euro per jaar kost en een 3x40A aansluiting al 700 per jaar. 3x80A kost 2.000 euro per jaar.

Dus een 3x80A aansluiting nemen en dat dan "slim" verdelen over zeg 10 laadpalen kan technisch wel, maar rendabel is het niet vanwege het hoge vastrecht.

Dan is 10x 3x25A goedkoper, maar dan betaal je ook 10x de energiebelasting over 10.000kWh.