Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de (gehuurde) Tesla op vakantie buiten Europa

This site may earn commission on affiliate links.

wooter

Nou ik heb niet te klagen over Tesla support
Moderator
May 3, 2017
11,199
10,922
Belgium
Referral Code
Omwille van familiale redenen ben ik regelmatig eens in Canada. En da's een eind vliegen, en rijden gaat niet.

Daarom huren we altijd een auto voor ons verblijf, maar elektrisch rijden zat er omwille van budgettaire redenen nooit in.

Tot we na corona dit jaar nog eens gingen, en het boeken van een EV even duur bleek als een 'gewone' benzine SUV.

Dus, via Hertz een Tesla Model Y Long Range geboekt.

IMG_3037.jpeg


De wagen wordt geleverd met 1 key card, en had bij afhalen 98% SoC. In de frunk krijg je een "laadpakket" en dat hoort te bestaan uit een granny charger met 2 aansluitingen, de J1772 level 2 adapter en de CCS1 adapter.

IMG_3043.jpeg


Toen we de wagen kregen. hadden we enkel de CCS1-adapter en granny charger, en pas na proberen aan twee level 2 laders. hadden we door dat de CCS1-adapter dus niet werkt op een level 2 publieke AC lader. Gelukkig hadden ze bij Hertz wel nog zo een adapter liggen (en heeft er iemand anders niet meer zo een adapter).


IMG_3039.jpeg



IMG_3040.jpeg


Wat me wel opviel is dat de spiegels kleiner lijken dan Europese modellen. Ook is de linker spiegel typisch Amerikaans ingezoomd, dus je ziet quasi niet wat er links van je rijdt en moet dus wel degelijk over je schouder kijken.


IMG_3051.jpeg
IMG_3047.jpeg


Voor de rest... Nou, nauwelijks level 2 AC laden, helemaal niks in de buurt dat 100kW DC laden is (behalve de Superchargers), en erg drukke Superchargers omdat er verder dus nauwelijks laadmogelijkheden zijn.

Daarentegen zie je erg veel Tesla's rijden, en nauwelijks wat anders elektrisch. Ik heb 1 Ford Mustang Mach-E geteld, 2 e-trons en een Hyundai EV6. Maar op de snelweg meerdere Model S'sen, X'en, 3's en Y's tegelijk zien is niet abnormaal.

1690848046158.png
 

Attachments

  • IMG_3038.jpeg
    IMG_3038.jpeg
    224.9 KB · Views: 54
  • IMG_3045.jpeg
    IMG_3045.jpeg
    398.9 KB · Views: 52
ik zit toevallig ook regelmatig in canada en de vs voor mn werk. hebben de model Y ook de full FSD? dat kon ik niet goed zien.

trouwens in toronto rijden veel Tesla's, maar als je naar Vancouver gaat is het helemaal absurd.
Nee, de huurwagens komen enkel met de standaard autopilot (dus zonder lane change of FSD Beta). Nog altijd beter dan wat de concurrentie te bieden heeft in huurwagens.
 
Ik kreeg een vraag van iemand over hoe je dat huren nu aanpakt.

Ik heb het via de (in mijn geval) Belgische Hertz site gedaan. Dan ben je ook zeker dat je voor dat tarief CDW krijgt (collission damage waiver), zodat je dus ook verzekerd bent bij eigen schade.

Opladen aan superchargers gebeurt met de account van Hertz, en zij rekenen dit 1 op 1 door naar jouw kredietkaart. Opladen aan 3rd party laders moet je je eigen account regelen, maar ik heb in Canada geladen met een ChargePoint account. Je krijgt bij de auto normaal gezien een TMC, een adapter om aan CCS1 te snelladen en een adapter om aan Level 1/2 te kunnen laden. Een laadkabel krijg je niet, maar dat maakt niet uit want alle publieke laadpunten hebben een kabel. In dat opzicht wel een beetje vreemd dat Europa dat niet heeft, en je zelf met je eigen kabel moet hannesen.
 
Last edited:
Ik had het overigens ergens anders al vermeld, maar geef het maar mee als tip, want tijdens mijn verblijf heb ik nooit de mogelijkheid gehad om deze huurwagen in mijn Tesla account te zien en dus vanop afstand te beheren.

Tijdens m'n verblijf had ik via de Tesla webshop een Model X keyfob besteld voor mijn Model X in Europa. Deze werd geleverd, maar kan je dus ook koppelen aan een Model Y. Als je dus in Europa een keyfob hebt voor de 3, Y of nieuwe S en X, neem die dan mee en dan kan je die koppelen aan je huurwagen. Dan moet je niet telkens met die RFID kaart voor de B stijl zwaaien om in de auto te geraken of de auto te sluiten.

Let wel op dat je bij thuis komen wel je 3, Y, S of X moet openen met je smartphone of RFID kaart omdat de keyfob maar aan 1 auto tegelijk kan gekoppeld zijn. Je moet 'm dus bij thuiskomst terug koppelen aan je eigen auto.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: Krisja and adjego
In Australië een Model 3 gehuurd bij EVEE. Daar kun je een elektrische auto huren van een particulier. Deze is van Luke in Geelong, iets ten zuiden van Melbourne. Voor € 50 per dag, goedkoper dan een Toyota Corolla, en. dit Is inclusief verzekering, waarbij voor € 6 extra per dag is het eigen risico naar nul terug is gebracht.
Altijd weer even wennen, het links rijden. Maar nu met het stuur rechts. Dat scheelt, en de pinker zit tenminste gewoon op dezelfde stalk als bij de eigen Tesla. Bij een Corolla zet je op die plaats de ruitenwissers aan.

De Great Ocean Road gereden, wat een prachtige weg. En veel slinger weggetjes door de heuvels, heerlijk sturen. Ook omdat er bijna geen ander verkeer is. En bij elke bocht is een richtsnelheid aangegeven.
 

Attachments

  • IMG-20240308-WA0000.jpg
    IMG-20240308-WA0000.jpg
    187.3 KB · Views: 10