Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Wassenberg, ik heb volgens mij het woord 3 polig niet gebruikt, maar als er verwarring ontstaat, het is altijd een 5 polig stopcontact als je het over 3 fase hebt. L1, L2, L3, N en aarde.
Ik kom zojuist uit Eindhoven Model S (3 fase model) wordt op een 32 Amp stopcontact geladen. Men vond het ook een veel beter systeem, is veel sneller als het enkel fase laden zoals men het in de States heeft.

Heb je kunnen zien of de Model S 16A of 32A neemt van het net?

Volgens wat ik begrepen had kan je enkel 3 fase max 16A laden ( kan natuurlijk ook in een 32A stekker) via rechtstreekse aansluiting. Wil je 3 fase 32A laden dan heb je een charging station nodig voor beveiliging en negotiatie met de wagen en ook duo lader in de wagen natuurlijk om de 22kW om te kunnen zetten.
 
Heb je kunnen zien of de Model S 16A of 32A neemt van het net?

Volgens wat ik begrepen had kan je enkel 3 fase max 16A laden ( kan natuurlijk ook in een 32A stekker) via rechtstreekse aansluiting. Wil je 3 fase 32A laden dan heb je een charging station nodig voor beveiliging en negotiatie met de wagen en ook duo lader in de wagen natuurlijk om de 22kW om te kunnen zetten.
In Eindhoven staat een laadpaal :)

Maar wat je zegt klopt. Je kan tot 3-fase 16A laden zonder laadpaal en alles daar boven heb je een laadpaal nodig.

Dat heeft ook Tesla zelf niet verzonnen, zijn regels in de EU.
 
Binnen hebben ze normale 32 Amp stopcontacten en geen laadboxen, buiten staat inderdaad een laadpaal met de mogelijkheid van mennekes of de 32 amp doos.
Ik zou niet weten waarom ik thuis een laadstation moet om 32 Amp te laden, m'n roadster zit ook op deze 3 fase stopcontact te laden. Wel 1 fase gebruik dan. Maar laad gewoon dus 1 fase 32 Amp geen problemen.

Wat ik wel heb gezien vorige week in de UK dat daar laadstations bij Hotels aan de muur hangen met een 32 Amp 1 fase stopcontact. Dus als je met de S naar de UK gaat moet je wel een verloop naar een voor ons ongebruikelijk 1 fase 32 Amp stopcontact. Ziet er dus uit als een grotere bij ons bekende blauwe 16 Amp camping stopcontact. Deze zijn geplaatst door ZEROCARBONWORLD.ORG

- - - Updated - - -

Effe wat vergeten, Ik heb geen 3 fase mogelijkheid of laadstation met een mennekes stopcontact gezien. Zijn er misschien wel.
Je auto kan in de UK dus ook niet communiseren met de laadpaal c.q. box.
 
Hallo allemaal,

Omdat ik gisteren de financial lease offerte ondertekend heb, is het wel tijd om mijzelf even voor te stellen! Ik ben Mark, zelfstandig betalingsverkeerspecialist, woonachtig in Belgie net boven Antwerpen (maar ben Nederlander). In de bestelling heb ik een zwarte P85+ staan, met 21" zilver, grijs leer en pianolak dashboard. Uiteraard met tech pack, verder met sound pack, duocharger en een hoedenplank (moet je daar serieus voor bijbetalen???). Het lange wachten kan dus beginnen! Mijn daily commute is overigens 270 km, dus ik kan er iedere dag genoeg van genieten. Ik heb een contract voor 5 jaar, dus dat betekent dat ik er zo'n 250.000 km mee ga rijden. Ben benieuwd hoe de MS zich gaat houden! Verder rijd mijn vrouw een BMW 325d cabrio en heb ik voor de hobby nog een Peugeot 205 Rallye, waar ik endurance rallies mee rijd (zoals vorig jaar Londen - Kaapstad).

Groet,

Mark

Hi Mark. Lang wachten? Lang is een relatief begrip...:wink:
 
Sommige hier wachten al >3 jaar geloof ik.
Mijn wachttijd is slechts 1 jaar (ondraaglijk), maar dat lang noemen durf ik echt niet.
Ik vrees dat de laatste weken pas echt de ergste worden, nadat je afleverdag is vastgesteld (slapeloze nachten, zeker de laatste).
Anyway Mark, welkom bij de club!
Meld zich! Wacht nu iets meer dan 3 jaar (Mei 2010).

De laatste weken gaan denk ik écht vreselijk worden. Als je eenmaal die datum weet dan slaap ik niet meer. De laatste nacht al helemaal niet, waarschijnlijk ook op de bank omdat mijn vriendin me allang zat is tegen die tijd. Tja, prioriteiten hé!
 
Dus je moet kiezen welke steker je bij de auto wilt ?

Daar lijkt het wel op, dit staat nu op de Opties en Prijzen pagina:

Opladen
Model S komt standaard met de benodigde aansluitingen om thuis, langs de weg bij openbare laadstations or bij het Tesla Supercharge netwerk te laden. Inbegrepen aansluitingen zijn:

  • Mobiele Connector
  • Standaard wandstopcontact adapter, per land
  • Rode (400 volt, 3-fase, 16 ampère) of blauwe (230 volt, 1-fase, 32 ampère) adapter

Model S is voorzien van een Type 2 aansluiting die gebruikt kan worden bij de meeste openbare laadstations. Connector adapters zijn tegen een meerprijs beschikbaar.
 
Maar eens contact opgenomen met Athlon nav de uitspraken van Gert-Jan van Tesla dat de eerste S'en eind juli in Tilburg arriveren. Athlon verwacht levering, aan de rijders that is, nog steeds in augustus. Dat klinkt logisch, tenslotte moet er nog een batterijtje in en een kenteken op.

Tip voor iedereen met vragen over laden, stekkers en amperages: lees op deze broedplaats het draadje Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure. Vooral de bijdgragen van Widodh zijn helder en helpen je zo uit de droom.
 
Tip voor iedereen met vragen over laden, stekkers en amperages: lees op deze broedplaats het draadje Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure. Vooral de bijdgragen van Widodh zijn helder en helpen je zo uit de droom.
Bedankt voor de credits!

Het is inderdaad wel zo handig om alle posts rondom het laden daar centraal te houden, ook is het wel handig als mensen even terug lezen, want veel vragen worden dubbel gesteld.