Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
foto.JPG


Naar aanleiding van mijn eerdere opmerking over laadpalen bij bedrijven even een (slechte, sorry, had alleen iPad bij me) foto van hoe het er uitziet. Dit is een prachtige parkeerplaats bij een groot bedrijf waar ik vandaag was. Maar liefst 3 dubbele laadpalen met rond iedere paal 4 parkeerplaatsen! Niet een paal was in gebruik. Geen enkele auto was een EV/hybrid of ook maar iets dat stroom behoeft. Toevallig staan die palen dicht bij de ingang, dus daar parkeren we. Moet wel gezegd: de plaatsen zijn niet als "exclusief" voor EV's gemarkeerd.
 
Twee. En er komen er nog wel een paar bij. En we hebben al 2 Roadsters en 2 Twizzy's. We maakten ons al zorgen of we er wel genoeg hebben :)
Gaaf! Is het niet een idee om eens aan de overkant (de UT dus ;)) een ev-dag uit te stippelen, evt gegeneraliseerd naar energie+transport? Merk zelf dat onder studenten veel onwetendheid en daarom misverstanden zijn betreft energie en transport.
 
Ik zit al een tijdje met een vraag die ik nu hier maar eens ga stellen. Ik heb een parkeerplaats in gemeenschappelijke garage van een appartement. Het gebouw is eind jaren 80, dus parkeerplaatsen zijn vrij smal. Mijn p5laats is rechts een muur,links een andere parkeerplaats. Momenteel parkeer ik voorruit : als ik mijn mercedes s320 10cm naast de muur zet, kan ik nog net uitstappen. Nu zit laadpunt van de MS echter links en ik ben bang dat mijn buurman mogelijk tegen de laadstekker zou kunnen rijden, bvb met zijn spiegel. Is deze vrees terecht?
Anderzijds vraag ik mij af of het niet mogelijk is het laadpunt rechts te zetten (lijkt mij ook beter wanneer men langs de straat wil laden. In Belgie mogen wij enkel met de rijrichting mee parkeren.)
Beter was misschien nog dat we zowel links als rechts konden laden...
 
Dag Ray,

Gisteren sprak ik op een feestje met Abram de P. (woonachtig te Z.). Ik vertelde hem over de tesla. Hij gaf aan dat een collega van hem er ook een heeft besteld. Ben jij dat wellicht? Sorry voor de afkortingen, ik ben niet zo'n voorstander van volledige namen op internet.

Met vriendelijke groet,

Daniel

Hi Daniel, inderdaad, Abram meldde het mij ook vandaag. Grappig weer dat het wereldje zo klein is. Er is een theorie dat als je 6 mensen kent, dat je de hele wereld kent. De kracht van bv. LinkedIn.
 
View attachment 23501

Naar aanleiding van mijn eerdere opmerking over laadpalen bij bedrijven even een (slechte, sorry, had alleen iPad bij me) foto van hoe het er uitziet. Dit is een prachtige parkeerplaats bij een groot bedrijf waar ik vandaag was. Maar liefst 3 dubbele laadpalen met rond iedere paal 4 parkeerplaatsen! Niet een paal was in gebruik. Geen enkele auto was een EV/hybrid of ook maar iets dat stroom behoeft. Toevallig staan die palen dicht bij de ingang, dus daar parkeren we. Moet wel gezegd: de plaatsen zijn niet als "exclusief" voor EV's gemarkeerd.

Ik zie een gemengd beeld bij de parkeergarage onder het WPC in Rotterdam (Kop van Zuid, naast Hotel New York). Hier zijn 8 plekken geschikt gemaakt (met LoLa's). Door de weeks staan hier allemaal Ampera's, soms een Fisker en soms een Plug-in Prius. Die zijn van het personeel van het Havenbedrijf wat erboven zit. Maar als ik daar in het weekend parkeer, dan staan er veel ICE geparkeerd, want die mensen denken O lekker dicht bij de uitgang. In deze garage zijn de plekken wel groen gemaakt, maar geen bord erbij. Dus volgens mij kan je er dan niets aan doen. Op zich wel jammer, want stel dat je daar met een groepje Model S' en bij Hotel New York wat wil drinken, dan zou je slecht/niet kunnen opladen. Weet iemand de status van zo'n groen parkeervak?

- - - Updated - - -

View attachment 23499

En dat is 5! Onee 6...

Is dit dezelfde Raedthuys als van de windmolens die ik wel eens zie staan?
 
Momenteel parkeer ik voorruit : als ik mijn mercedes s320 10cm naast de muur zet, kan ik nog net uitstappen. Nu zit laadpunt van de MS echter links en ik ben bang dat mijn buurman mogelijk tegen de laadstekker zou kunnen rijden, bvb met zijn spiegel. Is deze vrees terecht?
Tja, de parkeerkwaliteiten en voorzichtigheid van je buurman kan je vast beter beoordelen dan ik. Maar het lijkt me dat je de parkeerplaats in moet draaien, en niet rechtuit er in kan. Dan zal het vast goed gaan.
Parkeer voor de zekerheid anders achteruit in.
Of vertel hem gewoon dat er hoogspanning op staat, wordt die vast wel voorzichtig van.
 
View attachment 23501

Naar aanleiding van mijn eerdere opmerking over laadpalen bij bedrijven even een (slechte, sorry, had alleen iPad bij me) foto van hoe het er uitziet. Dit is een prachtige parkeerplaats bij een groot bedrijf waar ik vandaag was. Maar liefst 3 dubbele laadpalen met rond iedere paal 4 parkeerplaatsen! Niet een paal was in gebruik. Geen enkele auto was een EV/hybrid of ook maar iets dat stroom behoeft. Toevallig staan die palen dicht bij de ingang, dus daar parkeren we. Moet wel gezegd: de plaatsen zijn niet als "exclusief" voor EV's gemarkeerd.

Ik zou die ICE's zo graag eens blokkeren en met een 8m kabel laden en pal ervoor gaan staan. Zo gaat het namelijk niet werken.
Grote mond tot het zover is natuurlijk ;-)
 
Tja, de parkeerkwaliteiten en voorzichtigheid van je buurman kan je vast beter beoordelen dan ik. Maar het lijkt me dat je de parkeerplaats in moet draaien, en niet rechtuit er in kan. Dan zal het vast goed gaan.
Parkeer voor de zekerheid anders achteruit in.
Of vertel hem gewoon dat er hoogspanning op staat, wordt die vast wel voorzichtig van.
Probleem is dat het appartement van de buren regelmatig verhuurd wordt (vakantie), dus steeds nieuwe bestuurders.
Wanneer ik achteruit parkeer heb ik geen plaats genoeg om uit te stappen (denk dat de nieuwe s even breed is dan de oude), en is het ook krap om tussen muur en ms te kruipen om laadstekker in te steken.
Zijn er nog leden die hetzelfde probleem hebben? Dan kunnen we Tesla misschien toch vragen of ze niet de optie kunnen voorzien dat je zowel links als rechts kan laden. Dat lijkt mij toch niet zo'n drastische ingreep?
 
Probleem is dat het appartement van de buren regelmatig verhuurd wordt (vakantie), dus steeds nieuwe bestuurders.
Wanneer ik achteruit parkeer heb ik geen plaats genoeg om uit te stappen (denk dat de nieuwe s even breed is dan de oude), en is het ook krap om tussen muur en ms te kruipen om laadstekker in te steken.
Zijn er nog leden die hetzelfde probleem hebben? Dan kunnen we Tesla misschien toch vragen of ze niet de optie kunnen voorzien dat je zowel links als rechts kan laden. Dat lijkt mij toch niet zo'n drastische ingreep?
Je kan het Tesla vragen (al dan niet "en masse") maar ik geef je weinig kans
Is een paaltje plaatsen een optie?

- - - Updated - - -

Ze zijn er wel: journalisten die zich in de materie verdiepen. Leuk stukje op radio1, alleen jammer van de presentator..
De Tesla S, revolutionair? - Radio 1
Ha, 35K "zzp-korting".....
Maar dan dik 2x :cool:
 
Probleem is dat het appartement van de buren regelmatig verhuurd wordt (vakantie), dus steeds nieuwe bestuurders.
Wanneer ik achteruit parkeer heb ik geen plaats genoeg om uit te stappen (denk dat de nieuwe s even breed is dan de oude), en is het ook krap om tussen muur en ms te kruipen om laadstekker in te steken.
Zijn er nog leden die hetzelfde probleem hebben? Dan kunnen we Tesla misschien toch vragen of ze niet de optie kunnen voorzien dat je zowel links als rechts kan laden. Dat lijkt mij toch niet zo'n drastische ingreep?

Ik heb deze vraag lang geleden al aan tesla gesteld! Dit ivm eenrichting die ik ga krijgen voor mijn deur en mijn lader dus altijd aan de straatkant uit mijn auto steekt!Dit op een school en kroeg route dan kan er wel een tegen geschopt gaan worden!

Antwoord : kan niet verplaats worden! Zit links omdat er aan de linkerzijde altijd genoeg ruimte is wan je moet ook kunnen uitstappen, en je kunt dan rechts dicht tegen de garagemuur zetten ( als je uitgaat van een enkele garage)
Ik persoonlijk had hem liever of voor of achter gehad onder een tesla logo (alla renault )
Maar ja het is niet anders en ik neem hem graag zo in ontvangst liefst morgen
 
Tennet heeft genoeg capaciteit om 50% van alle auto's 's nachts op te laden

Als er in NL 10% elektrisch gereden zou worden stort Tennet compleet op een hoop.

Heb je daar een berekening en/of referentie voor?

Als ik op de site van Tennet kijk zie ik 's nachts een overcapaciteit van ongeveer 5 GW voor een periode van ongeveer 6 uur. Dus zo'n 30 GWh aan overcapaciteit per dag.

Volgens het CBS rijdt de gemiddelde auto 13.300 km/jaar = 37 km/dag. Met onze 8.000.000 auto's (CBS) is dat 300.000.000 km/dag.

Met 190 Wh/km (zomaar uit een forum op deze website geplukt; een nieuwe LEAF is zuiniger) is dat 57 GWh/dag aan benodigde energie.

Als 10% elektrisch rijdt kost dat 5.7 GWh/dag op een overcapaciteit van 30 GWh. Als iedereen z'n EV 's nachts oplaadt denk ik dat Tennet daar *niet* van instort.

TL;DR: Tennet heeft nu al genoeg capaciteit om 50% van alle auto's 's nachts op te laden.
 
View attachment 23501

Naar aanleiding van mijn eerdere opmerking over laadpalen bij bedrijven even een (slechte, sorry, had alleen iPad bij me) foto van hoe het er uitziet. Dit is een prachtige parkeerplaats bij een groot bedrijf waar ik vandaag was. Maar liefst 3 dubbele laadpalen met rond iedere paal 4 parkeerplaatsen! Niet een paal was in gebruik. Geen enkele auto was een EV/hybrid of ook maar iets dat stroom behoeft. Toevallig staan die palen dicht bij de ingang, dus daar parkeren we. Moet wel gezegd: de plaatsen zijn niet als "exclusief" voor EV's gemarkeerd.

Straks met je S er dwars voor gaan staan, gewoon inpluggen en de hele zooi finaal blokkeren. Geel plakkertje op de voorruit van zo'n sneue Audi of BMW: 'bel me even op dit nummer als u weg wil met uw ouderwetse benzinestokertje, dan kijk ik wel even wanneer ik tijd heb om naar beneden te komen'

- - - Updated - - -

Kunnen we best wel eens gaan bespreken :)

Als jullie tzt. Nog een S nodig hebben let me know - zit op een half uurtje van Enschede!