Ben het helemaal met je eens hoor qua motivatie (bij mij vergelijkbaar), maar het is wel zo dat het terugverdienverhaal 'm in de energiebelasting zit. Als je de belastingen erbuiten laat dan gaat het over 7 ct per kWh ipv 22ct, dan loopt de terugverdientijd op naar 30 a 35 jaar. Vandaar dat zonnepanelen voor velen mogelijk gemaakt wordt door belastingontwijking (niet te verwarren met belastingontduiking - deze belastingontwijking is moedwillens door de staat mogelijk gemaakt om het gebruik van zonne-energie aan te slingeren).Gaan we niet een klein beetje op de negatieve tour? Waarom wordt alles voorgeschilderd alsof je er financieel op moet winnen voordat er iemand tot actie overgaat.
pvh heeft in een recente post al voorgerekend dat een ev echt niet per definitie goedkoper is.
Vorig jaar, in de tijd van de "grote" belastingtechnische voordelen hebben wij een Leaf gekocht. Dat was vanuit een overtuiging en om een voorbeeld te zijn (eerste ev in de wijk). Als het om het geld zou gaan dan had ik de half zo dure benzinevariant kunnen kopen en een flink bedrag overgehouden. Als ik dan echt slim was geweest dan had ik een twee jaar oud exemplaar privé gekocht, een kwart van de prijs van de Leaf betaald en ook geen bijtelling hoeven te hebben. Maar omdat we het niet verstandig vinden om elke dag ritjes te maken met een benzineauto, ritjes waarbij de motor nog niet eens lauw wordt en de uitstoot gewoon erg hoog is, hebben we dit gedaan. En zaken als beperkt bereik voor lief genomen. Gelukkig is het gebruik zo dat dat bij ons geen probleem oplevert.
Mijn zoon woont in Oostenrijk en heeft een rond twee jaar oude Corsa diesel. Hij rijdt bijna op één tank van daar naar hier waar ik met de Tesla drie SuC's moet aandoen, om maar een voorbeeld te noemen. (Maar rijdt wel liever in de Tesla hoor Met de Leaf trouwens een mission impossible.
Zo ook de zonnepanelen. 32 stuks op 30 januari 2014 in gebruik genomen, kosten waren bijna €.10.000,00. Opbrengst tot dit moment 7160 kWh, zal wellicht oplopen tot tegen de 7,750 kWh. Ons jaargebruik zal, ondanks de Leaf en de af en toe ook ladende Tesla beneden 10.000 kWh blijven dus we hebben nog het voordeel dat het in het (door de belastingen) duurste segment blijft. In geld rond €.1.850,00 opbrengst per jaar. Duurt dus wel even, als je ook afschrijving (15 of 20 jaar?) meerekent en de gemiste rente op je spaarrekening. Nog even los van de investeringen door de voor 90% omschakeling op LED verlichting.
Maar daar deed ik het niet voor.
Ik ben blij dat de overheid iets doet om dit te stimuleren, voorlopig door de salderingsregeling. Als deze ergens 2020 afgebouwd zal gaan worden hoop ik een stationaire batterij te hebben die de dagopbrengst egaliseert met het verbruik in de nacht en wellicht ook enkele dagen wisselend weer in de lichte maanden kan gladtrekken. Daar wil ik ook met plezier in investeren. Gewoon omdat ik daar in geloof en ook omdat ik dan inderdaad die heffingen kan voorkomen, want dat is de grootste kostenpost. Dat gevoel heb ik ook als ik de auto's laad, thuis voor een groot deel op de zonnestroom en daarnaast de Tesla regelmatig bij de SuC.
Om dit af te doen als enkel belastingontwijking gaat mij wat ver.
En zonder dit zouden veel en veel minder mensen zonnepanelen hebben (of een Tesla of een Leaf rijden).