Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
  • Want to remove ads? Register an account and login to see fewer ads, and become a Supporting Member to remove almost all ads.
  • Tesla's Supercharger Team was recently laid off. We discuss what this means for the company on today's TMC Podcast streaming live at 1PM PDT. You can watch on X or on YouTube where you can participate in the live chat.

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Gaan we niet een klein beetje op de negatieve tour? Waarom wordt alles voorgeschilderd alsof je er financieel op moet winnen voordat er iemand tot actie overgaat.

pvh heeft in een recente post al voorgerekend dat een ev echt niet per definitie goedkoper is.

Vorig jaar, in de tijd van de "grote" belastingtechnische voordelen hebben wij een Leaf gekocht. Dat was vanuit een overtuiging en om een voorbeeld te zijn (eerste ev in de wijk). Als het om het geld zou gaan dan had ik de half zo dure benzinevariant kunnen kopen en een flink bedrag overgehouden. Als ik dan echt slim was geweest dan had ik een twee jaar oud exemplaar privé gekocht, een kwart van de prijs van de Leaf betaald en ook geen bijtelling hoeven te hebben. Maar omdat we het niet verstandig vinden om elke dag ritjes te maken met een benzineauto, ritjes waarbij de motor nog niet eens lauw wordt en de uitstoot gewoon erg hoog is, hebben we dit gedaan. En zaken als beperkt bereik voor lief genomen. Gelukkig is het gebruik zo dat dat bij ons geen probleem oplevert.

Mijn zoon woont in Oostenrijk en heeft een rond twee jaar oude Corsa diesel. Hij rijdt bijna op één tank van daar naar hier waar ik met de Tesla drie SuC's moet aandoen, om maar een voorbeeld te noemen. (Maar rijdt wel liever in de Tesla hoor :) Met de Leaf trouwens een mission impossible.

Zo ook de zonnepanelen. 32 stuks op 30 januari 2014 in gebruik genomen, kosten waren bijna €.10.000,00. Opbrengst tot dit moment 7160 kWh, zal wellicht oplopen tot tegen de 7,750 kWh. Ons jaargebruik zal, ondanks de Leaf en de af en toe ook ladende Tesla beneden 10.000 kWh blijven dus we hebben nog het voordeel dat het in het (door de belastingen) duurste segment blijft. In geld rond €.1.850,00 opbrengst per jaar. Duurt dus wel even, als je ook afschrijving (15 of 20 jaar?) meerekent en de gemiste rente op je spaarrekening. Nog even los van de investeringen door de voor 90% omschakeling op LED verlichting.
Maar daar deed ik het niet voor.

Ik ben blij dat de overheid iets doet om dit te stimuleren, voorlopig door de salderingsregeling. Als deze ergens 2020 afgebouwd zal gaan worden hoop ik een stationaire batterij te hebben die de dagopbrengst egaliseert met het verbruik in de nacht en wellicht ook enkele dagen wisselend weer in de lichte maanden kan gladtrekken. Daar wil ik ook met plezier in investeren. Gewoon omdat ik daar in geloof en ook omdat ik dan inderdaad die heffingen kan voorkomen, want dat is de grootste kostenpost. Dat gevoel heb ik ook als ik de auto's laad, thuis voor een groot deel op de zonnestroom en daarnaast de Tesla regelmatig bij de SuC.

Om dit af te doen als enkel belastingontwijking gaat mij wat ver.
Ben het helemaal met je eens hoor qua motivatie (bij mij vergelijkbaar), maar het is wel zo dat het terugverdienverhaal 'm in de energiebelasting zit. Als je de belastingen erbuiten laat dan gaat het over 7 ct per kWh ipv 22ct, dan loopt de terugverdientijd op naar 30 a 35 jaar. Vandaar dat zonnepanelen voor velen mogelijk gemaakt wordt door belastingontwijking (niet te verwarren met belastingontduiking - deze belastingontwijking is moedwillens door de staat mogelijk gemaakt om het gebruik van zonne-energie aan te slingeren).
En zonder dit zouden veel en veel minder mensen zonnepanelen hebben (of een Tesla of een Leaf rijden).
 
Mooi verhaal inderdaad, cowboys...
Het punt is dat het financiële voordeel uit zonnepanelen voornamelijk uit belastingontwijking bestaat, omdat je de kWh prijs inclusief belasting gesaldeerd krijgt. (Geen wonder dat de overheid dit wil gaan beperken na 2020). Als je in een laag belastingtarief valt als grootverbruiker, of als de saldering ex. belastingen gaat gebeuren, ja dan is het een heel ander rekensommetje.

Dat geneuzel over 'belastingontwijking' is voor het grootste deel stemmingmakerij en onnodig negatief gekleurd. Pas als mensen netto energie gaan leveren wordt het een issue.
Ik gok dat maar heel weinig particulieren netto leveren. En als je het allemaal zelf gebruikt kun je moeilijk praten over belastingontwijking.
Ik heb nog nooit iemand horen klagen over al die moestuin houders die BTW ontwijken door eigen groenten te telen.
En als ik mijn eigen huis schilder staat er ook geen politicus op de stoep die mij belastingontwijking verwijt.

En je huis goed isoleren is zeker ook belastingontwijking omdat je dan minder energie verbruikt en dus ook minder energie belasting afdraagt? Liever niet isoleren dus.
Best is nog een houtkachel te instaleren want er is geen (energie)belasting op brandhout. De ultieme belastingontwijking!

Kun je hooguit nog de case maken dat mensen met zonnepanelen een vergoeding zouden moeten betalen voor het bufferen in het netwerk.
(soort van je eigen groenten in de koelcel van de groeteboer opslaan)

Achterliggend is natuurlijk de discussie rond de zin en onzin van belasting op energie. Wat het doel er van is en hoe goed het werkt als middel om te sturen.
 
Achterliggend is natuurlijk de discussie rond de zin en onzin van belasting op energie. Wat het doel er van is en hoe goed het werkt als middel om te sturen.

Als we kijken dat in maart 2013 nog minder dan 1% van de stroom via zonnepanelen wordt opgewekt, zien we dat daarentegen de gehele groep gebruikers, iedereen, een forse energieheffing krijgt opgelegd. Rond 200% van de echte energieprijs voor de grootste groep.

Dat is dus gewoon belasting die binnengehaald wordt met als argument dat de burger zo wordt gestimuleerd om zelf investeringen te doen en dan kan hij die heffing (grotendeels) terugverdienen.

Maar een heel klein deel van de gebruikers kan hiervan gebruik maken dus de derving van energieheffing is altijd maar een fractie van de opbrengst.

Dat wist men ook van tevoren dus het is niet meer dan een gewone belastingverhoging geweest.

Dat neemt dan niet weg dat je, als je in de gelegenheid bent om hier iets mee te doen, één van de weinigen kunt zijn voor wie de schade meevalt.

Net zoals de brandstofheffing verdedigd wordt als remmend middel op het autogebruik maar men gewoon geen keus heeft en dus de sjaak is.

Ook hier heeft maar een klein gedeelte de kans om er iets mee te doen. Ik prijs mij gelukkig dat ik daarbij mag horen (zonder in België te hoeven gaan tanken ;)

En ik rook niet, dus bespaar fors op de accijnzen en met de cruisecontrol voorkom ik de (lucratieve) A2-belasting.
 
Last edited:
Dat geneuzel over 'belastingontwijking' is voor het grootste deel stemmingmakerij en onnodig negatief gekleurd. Pas als mensen netto energie gaan leveren wordt het een issue.
Ik gok dat maar heel weinig particulieren netto leveren. En als je het allemaal zelf gebruikt kun je moeilijk praten over belastingontwijking.
Ik heb nog nooit iemand horen klagen over al die moestuin houders die BTW ontwijken door eigen groenten te telen.
En als ik mijn eigen huis schilder staat er ook geen politicus op de stoep die mij belastingontwijking verwijt.

En je huis goed isoleren is zeker ook belastingontwijking omdat je dan minder energie verbruikt en dus ook minder energie belasting afdraagt? Liever niet isoleren dus.
Best is nog een houtkachel te instaleren want er is geen (energie)belasting op brandhout. De ultieme belastingontwijking!

Kun je hooguit nog de case maken dat mensen met zonnepanelen een vergoeding zouden moeten betalen voor het bufferen in het netwerk.
(soort van je eigen groenten in de koelcel van de groeteboer opslaan)

Achterliggend is natuurlijk de discussie rond de zin en onzin van belasting op energie. Wat het doel er van is en hoe goed het werkt als middel om te sturen.

+1 Het is natuurlijk een vreemde zaak, het doet de transparantie over wat energie nu werkelijk kost ook geen goed. Wat ook niet helpt is dat dit hele verhaal van het zelf opwekken van energie ook niet past in de plannen van de energiemaatschappijen. Die zien hun netwerk gebruikt worden voor teruglevering, terwijl de afnemer minder betaald vanwege minder verbruik. Maak dan je lange-termijn investeringen die je 10-20 jaar geleden hebt gedaan nog maar eens waar. Ik zie hier in de buurt (Oosterhout) dat soort discussies ook voorbij komen; Tennet moet 800-1000M euro investeren in een nieuwe 380 KV hoogspanningsleiding tussen Borsele en Tilburg. Er is gerede twijfel of het ding ECHT nodig is, om maar te zwijgen van het maatschappelijke protest van iedereen die zo'n mast van 60 meter niet in zijn achtertuin wil hebben.

Ik vind het wel goed dat tot 2020 die saldering in stand blijft. Tegen die tijd zijn we hopelijk ook een aantal stappen verder met de lokale opslag van energie, en kan je huis ook wat 'smarter' worden. Misschien kan ik tegen die tijd de batterijen van mijn Model S wel aan de muur in de garage schroeven om de extra energie even voor me te bewaren! :)
Ondertussen geniet ik al jaren van een plat dak vol met zonnepanelen, die een onbelemmerd zich op het zuiden hebben.
 
Dat geneuzel over 'belastingontwijking' is voor het grootste deel stemmingmakerij en onnodig negatief gekleurd. Pas als mensen netto energie gaan leveren wordt het een issue.
Ik gok dat maar heel weinig particulieren netto leveren. En als je het allemaal zelf gebruikt kun je moeilijk praten over belastingontwijking.

Tsja dat is precies het probleem: er wordt juist heel veel teruggeleverd.
Voorbeeld: dagelijkse opbrengst deze maand van mijn 4kWp systeem: 0,5 tot 4kWh per dag. Opbrengst in de zomer: 30kWh tot 35kWh per dag. Dagelijkse behoefte inclusief Tesla: 12 tot 20kWh per dag, het meeste in de avonduren wanneer de zon niet schijnt.
Er wordt dus juist heel veel aan het net teruggeleverd (zeker als je er overdag geen Tesla aan hebt hangen), om later ('s avonds en in de wintermaanden) weer van het net af te halen. Op het ogenblik heeft de overheid bepaald dat je dit mag wegstrepen tegen later opgenomen stroom (de salderingsregeling). Daar zit de subsidie in van de staat, want de energiemaatschappij wil hooguit een 7 ct (de energieprijs zonder belasting) voor jouw teruggeleverde stroom betalen (als ze al willen betalen) ipv 22ct incl. belastingen. (dat is nu al zo als je meer dan 5000(?) kWh netto na saldering teruglevert).
Rond 2020 wordt dit waarschijnlijk uitgekleed (en dan zal de uitrol van de slimme meter wel voltooid zijn).

Dus het valt of staat met de energiebelasting. Valt de energiebelastingsontheffing/saldering weg bij teruglevering, dan moet ik accu's gaan plaatsen om mijn eigen energie te gebruiken, en dan wordt het financieel een heel ander plaatje.

Maar wellicht ziet het woord 'belastingontwijking' er negatief uit, laat ik het dan 'belastingvoordeel' noemen.

Edit:
belastingontwijking is niet belastingontduiking! Het eerste is volledig legaal, en is elke Nederlander zijn favoriete bezigheid: uitzoeken hoe je zo weinig mogelijk belasting hoeft te betalen. Het is ons recht zelfs. BTW bonnetjes goed bewaren en zo, kijken wanneer je het beste de investering kunt doen, aankopen of facturen naar een volgend jaar tillen etc.
Belastingontduiking is illegaal, en daar heb ik het hier niet over.
 
Last edited:
Tsja dat is precies het probleem: er wordt juist heel veel teruggeleverd.

Er wordt dus juist heel veel aan het net teruggeleverd (zeker als je er overdag geen Tesla aan hebt hangen), om later ('s avonds en in de wintermaanden) weer van het net af te halen. Op het ogenblik heeft de overheid bepaald dat je dit mag wegstrepen tegen later opgenomen stroom (de salderingsregeling). Daar zit de subsidie in van de staat, want de energiemaatschappij wil hooguit een 7 ct (de energieprijs zonder belasting) voor jouw teruggeleverde stroom betalen (als ze al willen betalen) ipv 22ct incl. belastingen. (dat is nu al zo als je meer dan 5000(?) kWh netto na saldering teruglevert).
Rond 2020 wordt dit waarschijnlijk uitgekleed (en dan zal de uitrol van de slimme meter wel voltooid zijn).

Ik denk dat het logisch is dat ze maar 7 cent terug willen betalen. Dat is ook de prijs die ze zelf in rekening mogen brengen. De overheid stelt dat de belasting die je zou moeten betalen over de afgenomen stroom (wanneer de opbrengst minder is dan het verbruik) mag worden gecompenseerd met de teruggeleverde stroom zodat je alleen belasting betaalt over het surplus. Ik vind het lastig om dit een subsidie te noemen, hooguit het afzien van "storage-kosten" (de eigen groenten in de koelkast van de groenteboer) iets wat volgens mij wel op het bordje van de leveranciers wordt gelegd.

Overigens is de saldering volgens mij niet gemaximeerd of in ieder geval veel hoger dan 5000 kWh.

Uiteindelijk zal een eigen opslag het logische vervolg gaan worden. Daar kijken we naar uit.
 
Een 5500Whp systeem bij metdezon kost tegenwoordig 5598,2 euro voor 4950 kWh per jaar incl installatie en duurste omvormer ex btw (terugvraagbaar). Als je ervan uitgaat dat je de hele boel in de vuilnisbak kan gooien na 10 jaar dan ben je 5598,2 / (10*4950) = 11,3 ct/kWh kwijt. Natuurlijk zijn je panelen na 10 jaar nog lang niet klaar om weg te gooien die gaan nog wel 10 jaar mee, een nieuwe omvormer a 500 euro en je kan weer 10 jaar vooruit.

Het lijkt me toch dat geen energieleverancier daar tegenop kan ook al verbruik je ruim meer als 10.000kWh. Of maak ik nou een ernstige rekenfout? :)

Mijn exercitie en rekensom dateren van 2 jaar geleden. Toen waren de panelen nogal wat duurder.
Maar ook jij maak de fout om renteverlies, afschrijving, vervangen omvormer, verzekeringspremie e.d. te vergeten.
Het plaatje gaat er dan heel anders uitzien.
Blijf je met je verbruik onder de 10.000 kWu per jaar, dan zijn zonnepanelen zeker rendabel.
Ik heb met de huidige prijzen van 'Met de Zon alles nog eens doorgerekend. Ik kom nu, als ik mijn hele verbruik op zou wekken met zonnepanelen, op een besparing van 55 euro per maand. Dat gaat alleen op als ik alles mag salderen. Reken er maar op dat dat nog enkele jaren kan en daarna komen er beperkingen in het salderen.

Met mijn totale verbruik van 16.800 kWu zijn mijn maandkosten € 234,-. Dit is het volledige energieverbruik in huis (incl. € 14,- per maand voor 2 m3 gas voor koken) voor verwarmen, koelen, wassen, douchen en 18.000 km met de Tesla.

Door het vervangen van 3 veel verbruikende circulatiepompen in de warmtepompinstallatie en het verder vervangen van halogeen lampen door leds zal het verbruik met zeker 1500 kWu dalen.
 
Ik kan in de salderingsregeling zelfs geen belastingontwijking zien, laat staan -ontduiking.
De BTW saldeer je toch ook gewoon ?
Het aftrekken van betaalde BTW van je te betalen BTW is toch ook geen ontwijking ?
Nou ja puur in de technische zin des woords natuurlijk wel: als je de BTW niet terugvraagt dan betaal je per saldo meer belasting, dus dat ontwijk je door de BTW wel terug te vragen :) (<- smiley, mijn god wat klinkt die zin irritant, zo ben ik in het echt niet hoor :) )

Datzelfde geldt voor de salderingsregeling: jij int bij het verkopen van je stroom aan de elektriciteitsmaatschappij belasting over het elektriciteitstarief (aangezien er incl. belasting gesaldeerd wordt), en die geïnde belasting hoef je op het ogenblik niet af te dragen aan de staat. Daar zit 'm de ontwijking in. Maar ik merk dat mijn definitie van belastingontwijking niet overeenkomt met anderen hier, dus noem het 'belastingvoordeel'.

Daarmee wordt het elektriciteitsnet een grote batterij waar je gratis je stroom kunt stallen, voor ons betaald door de overheid (en de elektriciteitsmaatschappijen, dus uiteindelijk zal het wel in de vastrecht en stroomprijzen verdisconteerd worden).

Ow en inderdaad, onbeperkt salderen sinds 1 juli 2013 vertelt google me, dus die 5000kWh bovengrens is niet meer... wow.
 
Mijn exercitie en rekensom dateren van 2 jaar geleden. Toen waren de panelen nogal wat duurder.
Maar ook jij maak de fout om renteverlies, afschrijving, vervangen omvormer, verzekeringspremie e.d. te vergeten.
Het plaatje gaat er dan heel anders uitzien.
Blijf je met je verbruik onder de 10.000 kWu per jaar, dan zijn zonnepanelen zeker rendabel.
Ik heb met de huidige prijzen van 'Met de Zon alles nog eens doorgerekend. Ik kom nu, als ik mijn hele verbruik op zou wekken met zonnepanelen, op een besparing van 55 euro per maand. Dat gaat alleen op als ik alles mag salderen. Reken er maar op dat dat nog enkele jaren kan en daarna komen er beperkingen in het salderen.

Met mijn totale verbruik van 16.800 kWu zijn mijn maandkosten € 234,-. Dit is het volledige energieverbruik in huis (incl. € 14,- per maand voor 2 m3 gas voor koken) voor verwarmen, koelen, wassen, douchen en 18.000 km met de Tesla.

Door het vervangen van 3 veel verbruikende circulatiepompen in de warmtepompinstallatie en het verder vervangen van halogeen lampen door leds zal het verbruik met zeker 1500 kWu dalen.

Volgens mij had ik afschrijving en vervangen omvormer meegenomen in het plaatje. Verzekeringskosten (als je zo'n installatie al wilt verzekeren) en renteverlies maak je goed met je energiekostenbesparing lijkt me. Voor een besparing van 55 euro per maand, het idee dat je schone zelf opgewekte energie zou gebruiken en natuurlijk de coolness factor zou ik er voor gaan! :)
 
Volgens mij had ik afschrijving en vervangen omvormer meegenomen in het plaatje. Verzekeringskosten (als je zo'n installatie al wilt verzekeren) en renteverlies maak je goed met je energiekostenbesparing lijkt me. Voor een besparing van 55 euro per maand, het idee dat je schone zelf opgewekte energie zou gebruiken en natuurlijk de coolness factor zou ik er voor gaan! :)

Als je rentekosten mee gaat nemen moet je ook aan de andere kant de 1.2% effectieve vermogensrendementsheffing meenemen. Dus de belasting welke je betaald over vermogen. Door te investeren met eigen geld verplaats je het van box 3 naar box 1. Dit gaat overigens in de toekomst veranderen, zal ook de eigen woning in box 3 gaan vallen echter daar zal een overgangsregeling van zo een 20 jaar aan hangen.
 
Volgens mij had ik afschrijving en vervangen omvormer meegenomen in het plaatje. Verzekeringskosten (als je zo'n installatie al wilt verzekeren) en renteverlies maak je goed met je energiekostenbesparing lijkt me. Voor een besparing van 55 euro per maand, het idee dat je schone zelf opgewekte energie zou gebruiken en natuurlijk de coolness factor zou ik er voor gaan! :)

Ik zou het ook wel willen. Wij wonen evenwel in een klassieke stolpboerderij waarop zonnepanelen ernstig vloeken in de kerk is, helemaal in een beschermd dorpsgezicht.
Wel zou ik eventueel overwegen panelen op de grote garage te plaatsen. Maar daar staan de 15 meter hoge berken van de buren voor.
Aan de andere kant weet ik nu al de salderingsregeling over enkele jaren op de schop gaat en aan veel huidige voordelen - deels - een eind komt.
 
Ik zou het ook wel willen. Wij wonen evenwel in een klassieke stolpboerderij waarop zonnepanelen ernstig vloeken in de kerk is, helemaal in een beschermd dorpsgezicht.
Wel zou ik eventueel overwegen panelen op de grote garage te plaatsen. Maar daar staan de 15 meter hoge berken van de buren voor.
Aan de andere kant weet ik nu al de salderingsregeling over enkele jaren op de schop gaat en aan veel huidige voordelen - deels - een eind komt.

Hm ja zonnepanelen op een boerderij dat kan inderdaad echt niet :) Ik heb helaas ook geen geschikt dak.
 
Hm ja zonnepanelen op een boerderij dat kan inderdaad echt niet :) Ik heb helaas ook geen geschikt dak.

Je kunt altijd meedoen aan een sympathiek crowd-project, zoals de Zonnewijde in Breda: Zonnepanelendelen - ZonneWIJde Breda

5e2cf54e4538f78abfe33fbd6969e7f7.jpg
 
Even iets anders. Ik kreeg een maand geleden bericht dat mijn middenconsole binnen is, na een jaar op de wachtlijst. SeC Den Haag gebeld voor een afspraak. Over 2 maanden is er plek in de agenda. Ben ook de auto een dag kwijt, omdat ik de eerste ben.......

Herkennen jullie dit?