Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tips voor als het vriest...

This site may earn commission on affiliate links.

Keezje

Active Member
Dec 17, 2013
2,468
1,530
Netherlands
Zomaar een ongemak dat kan worden voorkomen als je het bij een ander hebt gezien:

IMG_20160117_095420.jpg


Liep goed af, maar niet fijn. Even opletten dus, voortaan!
 
Weet het niet precies, maar de deuren zaten een pietsie aangevroren. Het voorportier ging gewoon dicht, maar het raampje kwam niet goed omhoog, ik hoorde en voelde de wind, moest met het knopje verder dicht. Het achterportier had ik gewoon dichtgedaan, ik had niets gemerkt, en snap ook niet hoe dit kan. Bij het openen van het portier moet het raam toch iets omlaag zijn gegaan; daarna misschien direct teruggeschoten??
 
Ik had de kachel idd vooraf aangezet en het was 18C binnen. Het was dan ook niet dat het portier echt vast zat.
Vraag blijft hoe het raam zo hoog kon staan toen het portier dichtging... Niets gedaan behalve openen, tas achter de stoel, en weer sluiten.
 
Ik had de kachel idd vooraf aangezet en het was 18C binnen. Het was dan ook niet dat het portier echt vast zat.
Vraag blijft hoe het raam zo hoog kon staan toen het portier dichtging... Niets gedaan behalve openen, tas achter de stoel, en weer sluiten.

Ik heb het ook gehad! Als je de deur opent gaat de ruit even naar beneden, maar omdat het zo koud is gaat de ruit trager omhoog bij het dichtdoen van het portier (beetje ijs ertussen etc.). Te traag omhoog, zit de deur al dicht, maar...ruit zit opeens aan de "buitenkant".
 
Herkenbaar! Weliswaar rijd ik pas 3 maanden Tesla, maar de Mito van mijn vrouw (eveneens geen raamstijlen) komt dit ook voor. Heb daarom altijd een ruitenontdooier-spuitbus beschikbaar (buiten de auto...!) om ter hoogte van de rubbers even in te spuiten alvorens de deur te openen. Niet onbelangrijk (althans bij de kwalitatief zeer hoogwaardige italiaanse auto's, ugghe ugghe) is dat het motortje van de raambediening snel hierdoor kapot gaat bij indien de ruit regelmatig vast zit. Ik acht de kans bij de Tesla kleiner, maar gezien de post hierboven is die kans dus nog wel aanwezig :wink:
 
Ik heb het al een paar keer gehad. Raam komt wel (deels) omlaag om uit de sponning te komen en de deur te kunnen openen. Maar niet genoeg om weer terug er in te kunnen. Enige oplossing is inderdaad goed voorverwarming. Ik heb het gek genoeg nooit gehad bij mijn Subaru Outback die ik ooit had. Maar ja, Subaru, zowat de meest doordachte en betrouwbare ICE die er bestaat.

Ik vind het storender dat bij een bepaald soort vorst/ijzel de deurgrepen er niet uitkomen.......
 
Bij mij draaide vanochtend ook een spiegel niet open aan de bijrijders zijde.

Hoe doen de Noren dat dan? Daar is de populatie Tesla's groter dan hier en daar is de winter ook nog eens strenger en langer dan hier. Kan me niet voorstellen dat men daar de genoemde euvels allemaal maar voor lief nemen daar.
 
Vanmorgen ook ruim van tevoren opgewarmd(Heerlijk!) maar de deurgrepen waren nog niet ontdooid.. Toen ik in de buurt kwam kwamen ze natuurlijk al naar buiten (door het ijs heen). Volgende keer dus eerst zonder sleutel met wat warm water om te ontdooien of kunnen ze er wel tegen? Normaal staat de auto overigens langs het huis geparkeerd en heb ik er geen last van..
 
Hogere temperatuur instellen en langer voorverwarmen kan de truc zijn. Ik hoop dat Tesla uiteindelijk het subzero pakket uitbreid met warmte elementen in de spiegelmotoren en handgrepen. Gisteravond bij de Volvo V60 met standkachel lekker voorverwarmd, maar deuren en spiegels ook heel moeilijk tot niet open te krijgen. Helaas dus een algemeen probleem bij auto's en vrieskou.