Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Inkoopactie Type 2 Laadkabel 3x32A

This site may earn commission on affiliate links.
Zoals de meesten hier weten zal de Model S met een kabel voor een stopcontact (Schuko/CEE) geleverd worden om thuis op te kunnen laden.
Een type 2 laadkabel om te laden aan speciale laadpunten voor elektrische auto's wordt echter niet standaard meegeleverd.

Omdat er veel interesse in het kopen van een type 2 kabel op dit forum was in heb ik besloten een inkoopactie op te zetten.

Ik heb een aantal weken geleden bij een Chinese leverancier een enkele type 2 laadkabel besteld en laten overkomen om de kwaliteit te checken. Die proefzending heb ik inmiddels binnen gekregen en de kabel is van zeer goede kwaliteit. Enige verschil is dat de connectors niet gegoten zijn, zoals bij de (2x zo dure) Mennekes kabels wel het geval is, maar geschroefd zijn. Er zijn naast Mennekes ook andere merken (bijv. Ratio) kabels in omloop, aan de connectors op de plaatjes in hun catalogus te zien komen die van exact dezelfde fabrikant af als welke ik hier heb liggen.

Foto's van de kabel zie deze post.

Een verschil met veel andere leveranciers is dat de kabel zelf gewoon zwart is (ipv fel oranje of groen). Ik zelf vind zwart mooier, maar ik begrijp het wel waarom andere kleuren soms de voorkeur kunnen hebben (opvallen ivm struikelen bijvoorbeeld).


Technische specificaties laadkabel:
Stekkers: IEC 62196-2 Type 2 Female - IEC 62196-2 Type 2 Male - TUV Keurmerk
Kabel: zwart - 5x6.0mm2 (L1,L2,L3,N,PE) + 2x0.5mm2 (PP,CP) - TUV Keurmerk
Maximale amperage/vermogen : 3x32A / 22kW


Technische Gegevens:
Plug Brand: Dostar
Plug Force: ≤80N
Plug Color: White
Plug Patch Life: ≥10000 cycles
Plug Rated Current: 63A
Plug Rated Voltage: 400V
Plug Fire rating: UL94 V-0
Plug Waterproof rating: Idle:IP54,Charging:IP67
Plug Resistance Voltage: 2000V
Plug Operating Temperature: -40°C to 95°C
Plug Insulation resistance: 500MΩ
Plug Cable Specifications: 2.5-10mm2
Plug Main material: Polycarbonate/Copper Alloy
Cable Brand: Wuxi Xinhongye
Cable Model: EV07EE-H
Cable Type: 5G6.0+2X0.5
Cable TUV Certificate: 2 PfG 1908/05.2012 R 50225794

De kabels en connectoren zijn voorzien van TUV keurmerk.


Prijzen:
Voor deze groupbuy wil ik proberen kosten neutraal uit te komen dwz geen winst of verlies te maken, ik beschouw het als een eenmalige dienst voor het Nederlands/Belgische forum alhier. Ik calculeer wel een post afronding/onvoorzien in om een slag om de arm te houden.

De verkoopprijs schat ik door de inkoopprijs ($), transportkosten luchtvracht ($), omzetten naar euro (1.28), importheffing (3.3%), BTW (21%), onvoorzien (€20)

Let op dat dit geschatte prijzen zijn, de definitieve prijs kan pas berekend worden zodra de order geplaatst is en de wisselkoers en aantal kilo's/vrachtkosten bepaald is. Ik verwacht dat deze schatting vrij nauwkeurig is (waarschijnlijk zelfs aan de hoge kant), maar in theorie kan de definitieve prijs dus hoger (onwaarschijnlijk) of lager (waarschijnlijk) worden dan hierboven vermeld staat.

Belgische bedrijven (met geldig BE belastingnummer) betalen uiteraard de prijs excl BTW.


Verzenden of ophalen:
De kabel kan bij mij (Eindhoven) opgehaald worden of verstuurd worden per PostNL verzekerd pakket (NL: €10 , BE: €20)


Doorlooptijden:
11 juli: Sluiting inschrijving
12 juli: Bestellen in China
29 juli: Verwacht levering bij mij (1e zending)
12 aug: Verwacht levering bij mij (2e zending)
Zodra de levering binnen is zal binnen enkele dagen de kabel opgehaald of verstuurd kunnen worden.
Verder wil ik graag het volgende vermelden: Ik heb na het bestellen in China geen invloed op de exacte leveringsduur of eventuele douane vertragingen. Het invoeren van elektronica uit China is mijn dagelijkse werk, ik verwacht geen gekke dingen omtrent de levering. Zolang de kabel niet bij je afgeleverd is blijft annuleren gewoon mogelijk.


Werkwijze:
ER KAN NIET MEER INGESCHREVEN WORDEN OP DEZE INKOOPACTIE
Zodra de bestelling eind juli door mij bij de leverancier is geplaatst zal ik de definitieve prijs berekenen en iedereen een factuur (vanuit mijn bedrijf) en betaalverzoek sturen. Betaling kan via bank overboeking of iDEAL (NL).
Ik zal de kabel pas versturen zodra de betaling is ontvangen, ik lever dus niet op rekening cq achteraf betalen.
Zolang de kabel niet bij je afgeleverd is blijft annuleren gewoon mogelijk. Kabels die overblijven (geannuleerd of niet betaald) verkoop ik commercieel.


Bestellijst:
1. LuckyLuke 4m
2. widodh 4m,8m
3. JoeNe 4m,8m
4. Steven 6m
5. Martijn S 8m
6. SIG116 4m,8m
7. wassenberg 6m
8. jja 8m
9. Xfrank 6m
10. martinve 4m,8m
11. PDK 6m
12. gelden 8m
13. kbekaert 8m,8m
14. jvwinden 6m
15. jetje 4m,10m
16. Fuzzylogic 4m,8m
17. pjhartog 8m,8m
18. EU-P1422 8m
19. JanMW 6m
20. Jeroens 4m,8m
21. The Froq 6m
22. ebullio 6m
23. Thelosen 8m
24. Edi99 6m
25. Right_Said_Fred 4m
26. Bigbit 6m
27. Wim S. 6m
28. Mark de Raaij 8m
29. nulwoning 4m
30. Mark Munne 4m,8m
31. ronz 6m
32. Wiebe 4m,4m,8m,8m
33. Merijn 4m,8m
34. Ray 4m,8m
35. Jackvd 8m
36. HWS 4m,8m
37. FVO 4m
38. hvr 4m,6m
ER KAN HELAAS NIET MEER INGESCHREVEN WORDEN OP DEZE INKOOPACTIE

^^^ Mocht je op de lijst staan maar toch geen kabel meer nodig hebben laat dat dan op tijd weten zodat ik de lijst kan bijwerken.

Voor degene die dit te laat lezen of nog geen reservering hadden maar wel een kabel zoeken:
Ik zal zodra de kabels er zijn (eind juli) een soort van website/webshop opstarten waar dit soort kabels te bestellen zijn, uit voorraad of op bestelling (+- 2wkn).
Uiteraard met een gunstige prijs/korting voor TeslaMotorsClub leden! :)

=== UPDATE 1-8-2013 ===

Voor degene die te laat waren voor deze inkoopactie: de webshop waarin ik (via mijn bedrijf) deze kabels verkoop is inmiddels online:
http://www.laadkabelwinkel.nl (design is nog erg basic, komende weken gaat daar nog aan gewerkt worden)
Momenteel zijn nog niet alle kabels in voorraad, maar de levertijd is max een paar weken.
Gebruik kortingscode TMC10 om van 10% korting te genieten.
Meer info over het aanbod PM mij of neem via de contactgegevens op de website contact op.
 
Last edited:
Op veler verzoek (en omdat de inschrijvingen al behoorlijk hard gaan) heb ik de sluitingsdatum een weekje vooruit geschoven, dit om vroege sig's meteen van een kabel te kunnen voorzien.

Verder heb ik helaas een grote fout gemaakt in de schatting (ik had de prijs genomen van 1F 16A met Type 1 stekker ipv 3F 16A met Type 2 stekker :redface:)
De prijzen zijn nu dus €20-€40 hoger dan oorspronkelijk in de post vermeld stonden. De info is inmiddels aangepast/gecorrigeerd.
Mocht iemand naar aanleiding van deze aanpassing zijn reservering willen annuleren stuur mij even een bericht.
 
Last edited:
Gelukkig stond ik al op de lijst voor de prijsverhoging. Zal vast verwerkt worden als een early adaptor korting :wink:
Is het heel gek om aan een nog langere kabel te denken (zeg 10 a 12 meter)?
Ik PM je binnenkort de bestelling wel (mogelijk nog een korte erbij voor het laadstation thuis)
====== ook mijn dank ========
 
Is het heel gek om aan een nog langere kabel te denken (zeg 10 a 12 meter)?
In theorie kan dat, de dikte vd kabel is voldoende om, zelfs op deze lengtes, zonder noemenswaardig verlies (lees warmte ontwikkeling) prima te functioneren.
Jetje heeft ook al een van 10m gereserveerd.
Let er wel op dat de kabel bijna 1kg per meter weegt, dus hoe langer hoe zwaarder cq onhandiger.
 
Zoals de meesten hier weten zal de Model S met een kabel voor een stopcontact (Schuko/CEE) geleverd worden om thuis op te kunnen laden.
Een type 2 laadkabel om te laden aan speciale laadpunten voor elektrische auto's wordt echter niet standaard meegeleverd.



Misschien heb ik niet opgelet, maar dit was mij niet bekend.

Ik vind onbegrijpelijk dat Tesla geen volwaardige Type 2 kabel meelevert die op alle publieke laadpunten in NL kan worden aangesloten.
Wie gaat er nou een model S met 10A of 16A Schuko opladen ? Dat deed ik 5 jaar geleden met mijn zelfgebouwde Smart EV.
Iedere EV die je momenteel koopt wordt geleverd met een Type 2 kabel, er zit niet eens meer een Schuko kabel bij.
Dit is de wereld op zijn kop, ik ga toch niet midden in de stad met een kabeltje en een verlengsnoer door de brievenbus mijn model S opladen ?

Ik dacht dat je het type kabel kon kiezen, ik welk geval ik uiteraard voor een Type 2 kabel zou kiezen.
Hier in Amsterdam heb ik geen andere keuze dan te laden bij openbare laadpunten.

O nu zie ik het op de website staan:

Schermafbeelding 2013-07-10 om 6.51.09 PM.png


Nou lekker dan. Inderdaad door de brievenbus of bij een bedrijf met een krachtstroom aansluiting. Wat moet ik daar nou mee ?
Het lijkt mij daarom logisch dat wij geen kabels gaan kopen maar dat Tesla deze kabel gewoon gaat leveren.

Hopelijk kan iemand mij vertellen dat ik het helemaal mis heb en dat er toch een TYpe 2 kabel standaard wordt meegeleverd ?

- - - Updated - - -

Ik zou er trouwens de voorkeur aan geven om een Type 2 kabel bij Tesla te kopen vanwege de garantie en aansprakelijkheid.
Wat als straks mijn Chinese snoertje met TUV logootje vlam vat en de laadpaal en de Tesla in de fik gaan ?
 
Begrijp ik dus goed dat ik geen Mennekes-kabel bij de Model S geleverd krijg waarmee ik via een 16A Lolo Smart-laadpaal kan laden? Beetje maf. Wordt er dan alleen iets geleverd met een gewone stekker eraan, voor in het normale stopcontact?

Ik laad nu al wel mijn Volt op met een Mennekes-kabel. Kan ik die gebruiken? Of gaat die niet passen op de Model S?
 
Begrijp ik dus goed dat ik geen Mennekes-kabel bij de Model S geleverd krijg waarmee ik via een 16A Lolo Smart-laadpaal kan laden? Beetje maf. Wordt er dan alleen iets geleverd met een gewone stekker eraan, voor in het normale stopcontact?

Ik laad nu al wel mijn Volt op met een Mennekes-kabel. Kan ik die gebruiken? Of gaat die niet passen op de Model S?



Nee dat gaat helaas niet lukken. Voor zover ik weet hebben de Volt en Ampera een Yakazi connector (met een ontgrendelknop) , die past niet in de Tesla.

- - - Updated - - -

Ja, past wel. Maar die kabel kan geen 3x32A aan.
Een Lolo laadt nauwelijks sneller dan via een stopcontact


Volgens mij is het toch echt de J1772 en die is anders dan een type 2 (zeg maar Mennekes)




Schermafbeelding 2013-07-10 om 8.57.55 PM.png
Schermafbeelding 2013-07-10 om 8.56.54 PM.png