Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Foutieve informatie Tesla Service Center

This site may earn commission on affiliate links.
Die 3 andere waren in volgorde bij binnenkomst een verkoper, een baliemedewerker en een technieker die erbij geroepen werd. Het is niet zo dat ze allemaal een ander verhaal verkochten, het is wel zo dat ze zeiden dat ze het niet wisten.

Tesla-email van de medewerker. Hij schreef letterlijk wat ik in een vorige reply op iemands vraag heb geciteerd. Dus niet dat het systeem ervoor geschikt zou zijn, maar dat het erop zit.
Als ik dit zo lees:

Conversatie letterlijk:

Ik: “En dus volgens u, als ik nu samenvat, staat de Enhanced Autopilot 2.5 erop en is dat op de auto gebonden?”

Servicemanager: “Ja, hetgeen dat daarop staat, dat 'Pack Inclusiv', zou daar gewoon op wijzen dat het effectief erop zit. Dat is een feit dat zeker is.”

Ik: “En Autopilot is niet persoons- maar auto-gebonden?”

Servicemanager: “Dat is auto-gebonden, dat sowieso.”

Ik: “En Premium Connection?”

Servicemanager: “2018 is een kanteljaar. Vóór 2018 was het op de wagen, daarna account-gebonden. Maar we hebben een Connectivity-pagina waar dat je kan checken.”

Ik: “Aan de hand van het serie-nummer?”

Servicemanager: “Ja, of het al dan niet valt op het een of op het ander, zal ik maar zeggen. En dat is tesla.com/support/connectivity en daar kan je dat stukje zelf bevestigen.”


Jij vraagt wel of EAP erop staat, maar wat de service manager antwoordt is dat hetgeen daarop staat met de vermelding pack inclusiv wijst op dat het er effectief op zit. Anders gezegd: hij bevestigt niet dat EAP erop zit, maar dat hetgeen daar wordt vermeldt wijst op dat het effectief erop zit... Nuance, maar wel heel belangrijk.

Dat AP auto gebonden is, is een algemene uitspraak. Kun je niets mee.

Premium connection is niet relevant.

Hoe zeer ik ook begrijp dat jij aan de hand van de vraag het antwoord leest als dat er EAP op zit, maar dat staat er niet. Je moet toch echt een bepaalde vorm van mentale stoornis hebben om dat direct te zien, maar die stoornis heet wel "jurist". ;)
 
Als ik dit zo lees:

Conversatie letterlijk:

Ik: “En dus volgens u, als ik nu samenvat, staat de Enhanced Autopilot 2.5 erop en is dat op de auto gebonden?”

Servicemanager: “Ja, hetgeen dat daarop staat, dat 'Pack Inclusiv', zou daar gewoon op wijzen dat het effectief erop zit. Dat is een feit dat zeker is.”

Ik: “En Autopilot is niet persoons- maar auto-gebonden?”

Servicemanager: “Dat is auto-gebonden, dat sowieso.”

Ik: “En Premium Connection?”

Servicemanager: “2018 is een kanteljaar. Vóór 2018 was het op de wagen, daarna account-gebonden. Maar we hebben een Connectivity-pagina waar dat je kan checken.”

Ik: “Aan de hand van het serie-nummer?”

Servicemanager: “Ja, of het al dan niet valt op het een of op het ander, zal ik maar zeggen. En dat is tesla.com/support/connectivity en daar kan je dat stukje zelf bevestigen.”


Jij vraagt wel of EAP erop staat, maar wat de service manager antwoordt is dat hetgeen daarop staat met de vermelding pack inclusiv wijst op dat het er effectief op zit. Anders gezegd: hij bevestigt niet dat EAP erop zit, maar dat hetgeen daar wordt vermeldt wijst op dat het effectief erop zit... Nuance, maar wel heel belangrijk.

Dat AP auto gebonden is, is een algemene uitspraak. Kun je niets mee.

Premium connection is niet relevant.

Hoe zeer ik ook begrijp dat jij aan de hand van de vraag het antwoord leest als dat er EAP op zit, maar dat staat er niet. Je moet toch echt een bepaalde vorm van mentale stoornis hebben om dat direct te zien, maar die stoornis heet wel "jurist". ;)
Dit dus.

Tesla bevestigd dat erop zit wat op het scherm staat. Niet meer en niets minder.
1714579623413.png


Nergens bevestigen ze dat er EAP op zit.
Dat was duidelijk de wens der gedachte van @Amleto
Alleen heeft hij kennelijk zo graag dat antwoord willen horen dat hij niet heeft gelezen wat men feitelijk schreef.

Tesla is daarbij (maar ik val in herhaling) nooit een partij geweest. Ze bevestigen alleen wat de auto zegt.
Als hij juridische zekerheid had willen hebben dan had hij de verkoper moeten laten bevestigen dat de geclaimde opties kloppen.

Waarom hij waarschijnlijk nu zijn hoop op Tesla heeft gericht komt omdat dealers van gebruikte auto's meestal een disclaimer hebben in de advertenties dat er fouten kunnen zitten in de opsomming van de opties. Daar is hij waarschijnlijk al op deze disclaimer gewezen en dus zoekt hij nu zijn heil elders.
 
Oké, dank je allemaal voor jullie energie en tijd.👌

Ik ga een gesprek met Tesla vragen. Ik zal het resultaat hiervan een van de volgende dagen posten.🤞

En de verkoper heb ik al geïnformeerd, die vindt uiteraard dat het zijn fout niet is. 🤷‍♂️

Mocht ook Tesla dat vinden, en geen coulance voorstellen, dan probeer ik het nog via de RBV. 🧑‍⚖️

En anders even nadenken of ik die EAP de moeite waard vindt @ €7000, zoals me hier ook al is op gewezen.💰

Ik weet ook niet of ik de auto al dan niet duur betaald heb zonder die EAP optie. Ik betaalde €35.000 voor deze Model S met 525 PK uit 2018 met 103.000 km en o.a. een alcantra afwerking, 21" Twin-Turbine velgen en open dak (2 foto's in thread waar ik me voorstel), terwijl ik hem bij die verkoper vorig jaar in augustus nog aan € 45.000 te koop had zien staan. Ik dacht nu dus een mooie deal te hebben gedaan, maar blijkbaar heb ik me vergist. Mea culpa.😔
 
Dit dus.

Tesla bevestigd dat erop zit wat op het scherm staat. Niet meer en niets minder.
View attachment 1043443

Nergens bevestigen ze dat er EAP op zit.
Dat was duidelijk de wens der gedachte van @Amleto
Alleen heeft hij kennelijk zo graag dat antwoord willen horen dat hij niet heeft gelezen wat men feitelijk schreef.

Tesla is daarbij (maar ik val in herhaling) nooit een partij geweest. Ze bevestigen alleen wat de auto zegt.
Als hij juridische zekerheid had willen hebben dan had hij de verkoper moeten laten bevestigen dat de geclaimde opties kloppen.

Waarom hij waarschijnlijk nu zijn hoop op Tesla heeft gericht komt omdat dealers van gebruikte auto's meestal een disclaimer hebben in de advertenties dat er fouten kunnen zitten in de opsomming van de opties. Daar is hij waarschijnlijk al op deze disclaimer gewezen en dus zoekt hij nu zijn heil elders.
Raar dat je in de derde persoon praat terwijl ik aanvoel dat ik bij de conversatie aanwezig ben.

Ik zoek mijn heil niet, dat zou duiden op voorbedachte rade. Ik ben nergens op gewezen, en die disclaimer wordt hier voor het eerst aan me meegedeeld. Daar heeft de verkoper ook niet over gehad. Ik had nooit gedacht dat ik met nog veel meer moest rekening houden dan waar ik al rekening mee had gehouden door te informeren bij Tesla.

Maar laten we besluiten, ik heb genoeg advies gekregen. Nogmaals dank.
 
Ik heb alleen een deel van het begin van deze thread gelezen, maar probeer gewoon wat moeilijk te doen bij Tesla zelf.

Ik had een Y in grijs besteld september 2022. In december kreeg ik telefoon dat deze kleur moeilijk leverbaar was en of ik geen witte Y wou die praktisch onmiddellijk leverbaar zou zijn. Na even doorvragen/moeilijker doen aan telefoon (lees: paar minuten), konden ze me een nieuwe witte geven + EAP gratis (kostprijs enkele duizenden euro's) + 10000 km gratis superchargen - meerprijs van de grijze kleur.

Dit aanbod heb ik dan ook aangenomen en heb nu dus gratis EAP en nog altijd gratis superchargen.

Die software updates zijn mijns inziens dan maar gewoon een vinkje aanklikken bij hun. Het proberen zeker waard lijkt me.
 
  • Like
Reactions: Amleto
Ik: “En dus volgens u, als ik nu samenvat, staat de Enhanced Autopilot 2.5 erop en is dat op de auto gebonden?”

Servicemanager: “Ja, hetgeen dat daarop staat, dat 'Pack Inclusiv', zou daar gewoon op wijzen dat het effectief erop zit. Dat is een feit dat zeker is.”

Enhanced Autopilot 2.5 bestaat niet, dat is 2 dingen door elkaar halen net als iPhone en iOS 17 en dan vragen of je een iPhone 17 hebt.
Er is de computer: Autopilot (1), 2.0, 2.5, of HW 3.0 (FSD-computer)
en je hebt de software: Autopilot, Enhanced Autopilot of Full Self-Driving en als je geen van deze hebt heb je alsnog de "Active Safety Features" van autopilot.
 
Enhanced Autopilot 2.5 bestaat niet, dat is 2 dingen door elkaar halen net als iPhone en iOS 17 en dan vragen of je een iPhone 17 hebt.
Er is de computer: Autopilot (1), 2.0, 2.5, of HW 3.0 (FSD-computer)
en je hebt de software: Autopilot, Enhanced Autopilot of Full Self-Driving en als je geen van deze hebt heb je alsnog de "Active Safety Features" van autopilot.
Hartelijk dank voor deze samenvatting. Eindelijk een glasheldere uitleg! 👍🥳
Dit heb ik nergens kunnen vinden via Google de afgelopen dagen. 🤓
De vraag dient gesteld: waarom is dit zo moeilijk te achterhalen? (retorisch)
 
De vraag dient gesteld: waarom is dit zo moeilijk te achterhalen? (retorisch)
Het is niet moeilijk. Zover ik kan zien heeft de Tesla adviseur daarop geantwoord, maar heb jij in zijn antwoord verstaan dat het een iPhone 17 was, terwijl ie enkel zei dat de iPhone volgens de schermafdruk inderdaad iOS versie 17 had.

En de Tesla adviseur zal ook nog eens trots zijn dat ie correct je heeft geïnformeerd dat je auto hardware 2.5 heeft en daardoor EAP kan ondersteunen.

Als je nu wil procederen bij Tesla, is je verweer "ik heb op advies en mijn fout begrip van dit advies een auto gekocht bij een 3e partij, die niet voldoet aan de door mij verwachte eisen. Graag wil ik van Tesla een coulance, zoals een Tesla product dat +€3500 waard is".

Ik denk dat voor iedereen duidelijk is dat je bij Tesla enkel een gratis koffie gaat krijgen, als je ze niet te lang stoort.

De verkoper, die komt er super eenvoudig van af door zijn factuur wazig genoeg te maken.

Nuttiger lijkt me om de wist van die auto goedkoper te kopen, te investeren in EAP. Of eens goed te vloeken en dat geld in een vakantie te steken.
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Het is niet moeilijk. Zover ik kan zien heeft de Tesla adviseur daarop geantwoord, maar heb jij in zijn antwoord verstaan dat het een iPhone 17 was, terwijl ie enkel zei dat de iPhone volgens de schermafdruk inderdaad iOS versie 17 had.

En de Tesla adviseur zal ook nog eens trots zijn dat ie correct je heeft geïnformeerd dat je auto hardware 2.5 heeft en daardoor EAP kan ondersteunen.

Als je nu wil procederen bij Tesla, is je verweer "ik heb op advies en mijn fout begrip van dit advies een auto gekocht bij een 3e partij, die niet voldoet aan de door mij verwachte eisen. Graag wil ik van Tesla een coulance, zoals een Tesla product dat +€3500 waard is".

Ik denk dat voor iedereen duidelijk is dat je bij Tesla enkel een gratis koffie gaat krijgen, als je ze niet te lang stoort.

De verkoper, die komt er super eenvoudig van af door zijn factuur wazig genoeg te maken.

Nuttiger lijkt me om de wist van die auto goedkoper te kopen, te investeren in EAP. Of eens goed te vloeken en dat geld in een vakantie te steken.
Ik bedoel zo moeilijk via Google te achterhalen, want ik heb echt gezocht hierop. Maar ik snap het nu, en er is geen kwade bedoeling in het spel. Het is duidelijk een misverstand. En ik heb inderdaad AP 2.5 aangenomen als software. Het is jammer dat dit voor mij niet verduidelijkend in het gesprek met de servicemanager naar boven is gekomen. Blijkbaar ben ik de enige in fout, ook al probeerde ik me deskundig te informeren. 🤷‍♂️
 
  • Like
Reactions: Maarten
Hartelijk dank voor deze samenvatting. Eindelijk een glasheldere uitleg! 👍🥳
Dit heb ik nergens kunnen vinden via Google de afgelopen dagen. 🤓
De vraag dient gesteld: waarom is dit zo moeilijk te achterhalen? (retorisch)
Het is niet heel moeilijk. Het is je vanaf pagina 1 van dit draadje uitgelegd.
Probleem is dat je het antwoord steeds zo draait naar iets wat je kennelijk graag wil horen i.p.v. wat er gezegd is.
Goed dat is menselijk maar niet het probleem van de verstrekkers van de informatie.

1714636302666.png


Jouw auto laat dan dit zien.
1714636368126.png


Hardware computer versie 2.5
Veiligheidsfuncties van de autopilot (dus geen autopilot, geen Enhanced autopilot en ook geen FSD)
Premium connection

In je mail met Tesla laat je zien dat men alleen zegt dat je hebt wat er op je scherm staat.
Men bevestigd niet wat jij vraagt. Waarschijnlijk omdat je iets vraagt wat niet bestaat, namelijk EAP 2.5. EAP slaat op de software en 2.5 op de versie van de hardware.

Jij leest daarin dat er in je auto zit wat je graag in je auto had willen hebben.

Jouw vraag waarom het zo moeilijk is te achterhalen is dan ook niet de juiste vraag.
Dit is namelijk heel simpel en zonder discussies te zien in je auto.
 
Ik heb alleen een deel van het begin van deze thread gelezen, maar probeer gewoon wat moeilijk te doen bij Tesla zelf.

Ik had een Y in grijs besteld september 2022. In december kreeg ik telefoon dat deze kleur moeilijk leverbaar was en of ik geen witte Y wou die praktisch onmiddellijk leverbaar zou zijn. Na even doorvragen/moeilijker doen aan telefoon (lees: paar minuten), konden ze me een nieuwe witte geven + EAP gratis (kostprijs enkele duizenden euro's) + 10000 km gratis superchargen - meerprijs van de grijze kleur.

Dit aanbod heb ik dan ook aangenomen en heb nu dus gratis EAP en nog altijd gratis superchargen.

Die software updates zijn mijns inziens dan maar gewoon een vinkje aanklikken bij hun. Het proberen zeker waard lijkt me.

Jij beschrijft een heel ander process als besproken wordt .. Het is inderdaad zo bij nieuwe orders, of bij onderhandeling / vervanging van aanbod aan de klant, heeft inderdaad Tesla hun verkopers veel meer ruimte om tot een verkoop te komen.

en ja, natuurlijk is het software, en ja elke setting kan eenvoudig geactiveerd worden.

Het blijft net als dat bij Apple en Microsoft een commerciële toko en je betaald voor een stukje dienst of applicatie
 
View attachment 1043872

Ik deed een image search op jouw foto's uit het voorsteltopic. Daar kwam ik deze tegen. Er staat daar "AUTOPILOT" in de advertentie...
Knap dat je dat kon vinden! In de uitleg van de originele advertentie stond zelfs AP2.5 👍Maar als ik het goed heb begrepen, dan zou die vermelding "AUTOPILOT" dus Autopilot 2.5 kunnen betekenen, oftewel de computer zoals @fabian hierboven aangaf. Dan kan ik de verkoper nog steeds niet aansprakelijk stellen, want Autopilot 2.5 zit op de wagen. En dat maakt het net zo verwarrend. 😞 Want op die manier heeft in principe élke Tesla Autopilot.🤷‍♂️De onzekerheid omtrent de betekenis van de vermelding in het Franstalige menu van de auto was net de reden waarom ik door de verkoper naar een Tesla Service Center werd doorverwezen, om exact te weten te komen of er een actieve (van wat ik destijds verkeerdelijk noemde) Enhanced Autopilot 2.5 op de wagen zou zitten. Alleen had ik expliciet moeten informeren naar de software Autopilot om verwarring met de hardware Autopilot te voorkomen, heb ik begrepen.

Maar ik denk dan: als je als potentiële klant letterlijk gaat vragen "of Enhanced Autopilot 2.5 op een wagen zit" (ook al is dit een verbastering en zijn dit software en hardware versies die door mekaar lopen middels deze verwoording, en weet ik nu dat software Enhanced Autopilot zit op hardware Autopilot 2.5), dan informeer je toch logischerwijze naar die werkende optie, en niet naar de hardware of software apart? Of is dat teveel verwacht van de intuïtie van een servicemanager? Temeer daar ik informeer naar de overdraagbaarheid, en hardware uiteraard overdraagbaar is als ik een auto fysiek meekrijg na betaling, waaruit dan duidelijk afleidbaar zou mogen zijn dat ik naar de software informeer. Ook vanwege het feit dat de servicemanager aangeeft dat "Pack Inclusiv" zou duiden op het feit dat het erop zit, en packs toch duiden op software-packs. Er staat ook "Pack Inclusiv" bij Premium Connectivity, hetgeen toch ook een software-pack is.

Ik vond het in elk geval heel verwarrend, dat moge duidelijk zijn. En je moet je dermate verdiepen in de materie dat ik me afvraag of een nieuwe klant van dit merk ooit zo diep zou graven tijdens een onderzoeksplichtige testrit. Ik ben er zeker van dat de servicemanager noch de verkoper me wilden misleiden, en dat het eponiem de Wet van Murphy in deze verwarring een mooi voorbeeld mag vinden. Enfin, bedankt en nogmaals knap gevonden!
 
Last edited:
Verkoper: Er zit Autopilot op de auto. (Bedoeld wordt: in ieder geval een vorm van rij-assistentie beter dan cruise control)
Koper: Maar is dat wel overdraagbaar? Ik heb eens gehoord... even checken.
Verkoper: Prima joh. Ik wacht wel even.
Tesla: Ja, autopilot is overdraagbaar bij die serie. Ja, wat je daar ziet blijft er op zitten.
Verkoper: Dat is dan zoveel K-euro. Dank u wel. De auto is nu van u.
Koper: Hey! Er zit helemaal geen Autopilot op! Zelfs geen adaptieve cruise control!

In mijn leken-ogen lijkt het er op dat de verkoper niet geleverd heeft wat er is beloofd.
 
Verkoper: Er zit Autopilot op de auto. (Bedoeld wordt: in ieder geval een vorm van rij-assistentie beter dan cruise control)
Koper: Maar is dat wel overdraagbaar? Ik heb eens gehoord... even checken.
Verkoper: Prima joh. Ik wacht wel even.
Tesla: Ja, autopilot is overdraagbaar bij die serie. Ja, wat je daar ziet blijft er op zitten.
Verkoper: Dat is dan zoveel K-euro. Dank u wel. De auto is nu van u.
Koper: Hey! Er zit helemaal geen Autopilot op! Zelfs geen adaptieve cruise control!

In mijn leken-ogen lijkt het er op dat de verkoper niet geleverd heeft wat er is beloofd.
Inderdaad, zoals je schrijft: "Bedoeld wordt: in ieder geval een vorm van rij-assistentie beter dan cruise control", right! 🤝

Maar ik ga het nooit redden tegen de verkoper noch tegen de servicemanager, heb ik begrepen. Beide zullen aangeven dat Autopilot 2.5 er ook op staat. En ik heb de verkoper nog 1 jaar lang bereidwillig en liefst zonder wrijving nodig omdat ik garantie heb. Dus hem aanklagen, wetende dat hij het hierboven aangehaalde als verweer heeft én de correspondentie waarin hij duidelijk aangeeft een leek te zijn in Tesla-software en me doorverwijst naar Tesla Support voor al die vragen, maken dat mijn case tegen hem a priori gedoemd is om te mislukken.
 
Last edited: