Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Foutieve informatie Tesla Service Center

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zou, als je toch terug naar het servicecenter gaat, eerst eens bellen voor een proefrit met gelijk welk model met EAP.
Het zou me niet verwonderen dat je na de proefrit zegt: "Is dat alles, heb ik dat echt nodig?"

Energie is schaars, verspil hem niet aan onbenulligheden...
 
Dat implceert dat medewerkers die modules in principe ad libitum zouden kunnen aan/uitzetten voor zichzelf en/of anderen?

Toch wel een beetje kort door de bocht zoals jij en anderen het hier voorstellen.
EAP of FSD of gelijk welke softwarematige upgrade is inderdaad zomaar een vinkje plaatsen, maar achter de schermen is het wel een softwarelicentie die gekoppeld wordt aan uw persoon of aan uw wagen. Die licenties zijn ergens geregistreerd. Dus dat een medewerker dat zomaar even zonder te betalen voor u kan/ wil/ mag regelen is nihil.
 
Ik heb sowieso volgende week een service-afspraak in datzelfde Service Center, ik denk dat ik het advies opvolg en hem eens vraag of hij dit wil oplossen in der minne. Goed ook dat je over goodwil spreekt, al ben ik altijd skeptisch en ga er steevast vanuit dat een dermate groot bedrijf niet wakker ligt van een paar duizend euro meer of minder, en medewerkers zich de moeite niet troosten hier een uitzondering voor te vragen. Men is tegenwoordig nogal lui, merk ik. En "regels zijn regels" gelden al te vaak als argument om niet even ergens achteraan te gaan voor een klant om te kijken of er iets extra's kan worden gedaan. Maar ik ga eerst maar eens in gesprek met die servicemanager.
🤞
Als die servicemanager echt lui was geweest, dan had hij destijds gezegd dat je maar een mail moet sturen naar... [insert mailadres].

Ik ga uit van de goede wil. Dan nog is de kans klein, want groot bedrijf. Maar zinloos is het niet.
 
Toch wel een beetje kort door de bocht zoals jij en anderen het hier voorstellen.
EAP of FSD of gelijk welke softwarematige upgrade is inderdaad zomaar een vinkje plaatsen, maar achter de schermen is het wel een softwarelicentie die gekoppeld wordt aan uw persoon of aan uw wagen. Die licenties zijn ergens geregistreerd. Dus dat een medewerker dat zomaar even zonder te betalen voor u kan/ wil/ mag regelen is nihil.
Dacht ik al. Desalniettemin is de weg van de minste weerstand met de man in kwestie een babbeltje slaan. Momenteel ben ik van plan die piste te volgen vooraleer ik de RBV inschakel en het spierballengerol zou worden. Ik weet niet of er precedenten zijn van tegemoetkomingen van Tesla Service Centers in dit soort modules, iemand? Of dat het a priori verloren moeite is en heeft iemand dit al eerder geprobeerd middels een gesprek?
 
Ik denk dat je niet erop mag rekenen dat een service medewerker bij Tesla zijn job gaat riskeren (zie ook de recente ontslagen) door fraude te plegen en jouw EAP te activeren. Het is namelijk niet iets wat ie makkelijk in je handen kan schuiven zonder dat er tracering mogelijk is. Ik zou nl. verwachten dat zo een dingen geauditeerd worden, want het risico zou zijn dat servicemedewerkers voor al hun vrienden en kennissen en anderen een centje konden bijverdienen door het clandestien aan te zetten.

Zoals gezegd: Tesla is hier geen partij, en het is al jammer dat een Tesla medewerker hier zijn nek voor heeft uitgestoken en je de foute informatie heeft gegeven.
 
Is wel een misser van Tesla, maar dit scherm zegt dat je de basis autopilot hebt met hardware 2.5.

Als de verkoper je een auto met EAP verkocht heeft, is het aan hem om deze te leveren.

Deze auto heeft geen EAP, maar jij kan EAP wel aankopen via de app of via de knop "upgrades" of "mises a niveau".

Je kan aan de verkoper voorstellen dat ie dat bedrag dan vergoed aan jou.

Een andere, meer omslachtige optie, is om de verkoop ongedaan te maken en als coulance de al gereden kilometers in mindering te brengen.

Dat scherm zegt dus nu juist niet dat er Autopilot opzit, maar alleen de veiligheidssystemen van Autopilot. Het had misschien geholpen om de UI even op nederlands te hebben gezet, dan was het naar mijn idee meteen duidelijk geweest. Als er autopilot op deze auto had gezeten had er gestaan "Autopilot". En niet hetgene wat er nu staat. Mijn frans is niet heel goed, maar dit zegt mij meteen al dat het niet de standaard "Autopilot" is.
 
Dat scherm zegt dus nu juist niet dat er Autopilot opzit, maar alleen de veiligheidssystemen van Autopilot. Het had misschien geholpen om de UI even op nederlands te hebben gezet, dan was het naar mijn idee meteen duidelijk geweest. Als er autopilot op deze auto had gezeten had er gestaan "Autopilot". En niet hetgene wat er nu staat. Mijn frans is niet heel goed, maar dit zegt mij meteen al dat het niet de standaard "Autopilot" is.
Klopt helemaal.

Zet 'm in Engels en je gaat nooit Enhanced Autopilot zien.

Maar als je verkoper Franstalig is of niet weet hoe het ding in het Engels te zetten, en de Tesla servicemedewerker ook niet de juiste vertalingen weet, zit je hier in de mist.

Een ongeluk is altijd een combinatie van foute keuzes. In deze is het 4 keren mis gegaan.
 
  • Like
Reactions: adjego
Ik denk dat je niet erop mag rekenen dat een service medewerker bij Tesla zijn job gaat riskeren (zie ook de recente ontslagen) door fraude te plegen en jouw EAP te activeren. Het is namelijk niet iets wat ie makkelijk in je handen kan schuiven zonder dat er tracering mogelijk is. Ik zou nl. verwachten dat zo een dingen geauditeerd worden, want het risico zou zijn dat servicemedewerkers voor al hun vrienden en kennissen en anderen een centje konden bijverdienen door het clandestien aan te zetten.

Zoals gezegd: Tesla is hier geen partij, en het is al jammer dat een Tesla medewerker hier zijn nek voor heeft uitgestoken en je de foute informatie heeft gegeven.
Ik snap je redenering, maar "zijn nek uitgestoken" is misschien wat ongelukkig geformuleerd. Is er dan niet zoiets als een correcte voorlichtings- en informatieplicht wanneer men als klant naar een merkgarage gaat? Er is in dit geval toch op z'n minst een fout gemaakt die weliswaar onverwacht grote gevolgen heeft, maar desalniettemin een fout is van een professional. Men focust zich hier in de thread begrijpelijk op de verkoper, maar gevoelsmatig is de effectieve fout, waarop ik mijn beslissing baseerde om tot de verkoop over te gaan, niet gebeurd bij de verkoper maar bij de sevicemanager. Ik snap wel dat een rechter zal uitgaan van mijn onderzoeksplicht, maar er is een bijdrage aan dit debacle van Tesla. Want mijn onderzoek leidde net naar de expert Tesla zelf. Zou een rechter dat dan niet zien? Temeer omdat die fout mede wordt veroorzaakt doordat men simpelweg geen papier zegt te geven met opties van een wagen onder het motto "Tesla zet niets op papier". Dit beleid is mede verantwoordelijk voor fouten als dit. Dat zij hier geen partij zijn, komt mij niet correct over. Artsen worden te pas en te onpas aangeklaagd voor profesisonele fouten met kleine dan wel grote gevolgen. Waarom is er hier dan geen schuld bij de professional Tesla, hoe klein of hoe groot ook? Zij namen deze servicemanager aan en testten zijn kwaliteiten. Dat die nu mede aan de oorzaak liggen van dit probleem komt dan ook mee op het conto van Tesla dat de eindverantwoordelijkheid draagt, mijns inziens.
 
Last edited:
Klopt helemaal.

Zet 'm in Engels en je gaat nooit Enhanced Autopilot zien.

Maar als je verkoper Franstalig is of niet weet hoe het ding in het Engels te zetten, en de Tesla servicemedewerker ook niet de juiste vertalingen weet, zit je hier in de mist.

Een ongeluk is altijd een combinatie van foute keuzes. In deze is het 4 keren mis gegaan.
Inderdaad, 4 fouten op een rij maar slechts 1 iemand de dupe... 🍀
 
Toch wel een beetje kort door de bocht zoals jij en anderen het hier voorstellen.
EAP of FSD of gelijk welke softwarematige upgrade is inderdaad zomaar een vinkje plaatsen, maar achter de schermen is het wel een softwarelicentie die gekoppeld wordt aan uw persoon of aan uw wagen. Die licenties zijn ergens geregistreerd. Dus dat een medewerker dat zomaar even zonder te betalen voor u kan/ wil/ mag regelen is nihil.
Als je mij met 'anderen' bedoelde, nee ik ging en ga er niet vanuit dat de beste man dat op eigen houtje gaat doen, ik ben er echter wel van overtuigd dat hij mogelijkheden heeft om dit intern te escaleren en dat er een intern proces is om een dergelijke escalatie op te lossen, waarbij een vorm van coulance maar zo mogelijk kan zijn.

Niet geschoten is altijd mis, dus even gaan praten & overleggen kan geen kwaad. Als er geen mogelijkheden zijn kan je altijd de formele route bewandelen.

Echter, nu het verhaal wat duidelijker is (namelijk er staat en franse marketing kreet die betekent geen echte AP/EAP maar alleen brake assistant etc) denk ik dat de kans een stuk kleiner is geworden. Ik ben er wel van overtuigd dat als je meteen met een rechtsbijstandsverzekering en bijbehordende dreigmiddelen aan komt zetten de kans dat er een oplossing gevonden kan worden alleen maar kleiner wordt (terwijl opschalen na een poging om een en ander in overleg te corrigeren, juist voordeel heeft van de poging om het in overleg te corrigeren)
 
Ik snap je redenering, maar "zijn nek uitgestoken" is misschien wat ongelukkig geformuleerd. Is er dan niet zoiets als een correcte voorlichtings- en informatieplicht wanneer men als klant naar een merkgarage gaat? Er is in dit geval toch op z'n minst een fout gemaakt die weliswaar onverwacht grote gevolgen heeft, maar desalniettemin een fout is van een professional. Men focust zich hier in de thread begrijpelijk op de verkoper, maar gevoelsmatig is de effectieve fout, waarop ik mijn beslissing baseerde om tot de verkoop over te gaan, niet gebeurd bij de verkoper maar bij de sevicemanager. Ik snap wel dat een rechter zal uitgaan van mijn onderzoeksplicht, maar er is een bijdrage aan dit debacle van Tesla. Want mijn onderzoek leidde net naar de expert Tesla zelf. Zou een rechter dat dan niet zien? Temeer omdat die fout mede wordt veroorzaakt doordat men simpelweg geen papier zegt te geven met opties van een wagen onder het motto "Tesla zet niets op papier". Dit beleid is mede verantwoordelijk voor fouten als dit. Dat zij hier geen partij zijn, komt mij niet correct over. Artsen worden te pas en te onpas aangeklaagd voor profesisonele fouten met kleine dan wel grote gevolgen. Waarom is er hier dan geen schuld bij de professional Tesla, hoe klein of hoe groot ook? Zij namen deze servicemanager aan en testten zijn kwaliteiten. Dat die nu mede aan de oorzaak liggen van dit probleem komt dan ook mee op het conto van Tesla dat de eindverantwoordelijkheid draagt, mijns inziens.
Je hebt advies gevraagd. Dat advies heeft je niks gekost. Dat advies was fout. De kosten die je gemaakt hebt om dat advies te verkrijgen was 0€.

Op dat foute advies heb je een aankoop gedaan van een wagen bij een verkoper. Die verkoper heeft zelf nagelaten om je correct te informeren, hoewel op het scherm duidelijk is dat je een auto zonder EAP kocht. Als je op het verkoopcontract hebt gespecificeerd dat de auto met EAP zou geleverd worden, kan je aan je verkoper argumenteren dat jij niet geleverd heeft wat hij op het verkoopcontract heeft gespecificeerd, en kan je op basis daarvan de verkoop ongedaan maken of een schadevergoeding eisen. En met die schadevergoeding kan je dan EAP nakopen bij Tesla.
 
  • Like
Reactions: shthpnz
Je hebt advies gevraagd. Dat advies heeft je niks gekost. Dat advies was fout. De kosten die je gemaakt hebt om dat advies te verkrijgen was 0€.
Dank je. Dit is misschien wel de kern van de zaak: is het geven van een antwoord op een technische vraag door een professional op te vatten als "advies" of weegt dit zwaarder als in dit geval "misleidende informatie" (of een andere term)? Bij misleiding kloppen de beloftes van een bedrijf niet, of deze zijn erg onduidelijk. Of het bedrijf laat belangrijke informatie weg, of verbergt dit. Hierdoor koopt men iets dat men anders niet had gekocht.

En de kost voor dit "advies" was dan wel €0 maar het resultaat van wat ik nu even "misleidende informatie" noem uiteindelijk €7000
 
Last edited:
Juridisch heb je naar mijn mening zeer weinig kans. Je hebt een overeenkomst met de verkoper maar daar staat niks zwart op wit over de EAP.
En zoals hier al genoemd is Tesla in deze geen contractuele partij en Tesla gaan dreigen met een advocaat gaan ze niet wakker van liggen.

Zoals het spreekwoord zegt: "Men vangt meer vliegen met een lepel stroop dan met een vat azijn."
Ik zou proberen om zowel bij de verkoper als bij Tesla iets te regelen en dan heb je hopelijk voor minder dan €7.000 straks EAP in je auto.
Dat is dan nog afgezien van het feit wat de meerwaarde van EAP is voor jezelf en voor de waarde van de auto.
 
Je hebt 4 mensen gesproken bij Tesla, waarvan er eentje het antwoord gaf dat je wilde horen en blijkbaar verkeerd is, terwijl je duidelijk zegt dat de wagen aangeboden stond MET EAP (maar dat dit niet op het factuur vermeld staat). Ik denk dat je je pijlen al heel de tijd op de verkeerde aan het richten bent.
Misschien heb je de vierde persoon van TESLA wel verkeerd begrepen en heeft hij gezegd dat je wagen geschikt is voor EAP, wat dan wel een juist diagnose was.
Het zou me zelfs niet verwonderen dat aan de hand van de prijs betaald voor het voertuig al af te leiden valt dat je geen dure optie zou gekregen hebben.

Ik vind het vreemd dat een Tesla medewerker (wat zijn functie dan ook mag zijn) constant wordt vermeld als zijnde de specialist en dat een beroepsverkoper zich mag schuilen achter "Ik weet het niet, zoek het zelf maar uit"...

Ook dacht ik ergens te lezen dat de medewerker via zijn eigen mailadres heeft gereageerd. Is dat zijn privé mailadres of zijn eigen tesla mailadres?
 
Je hebt 4 mensen gesproken bij Tesla, waarvan er eentje het antwoord gaf dat je wilde horen en blijkbaar verkeerd is, terwijl je duidelijk zegt dat de wagen aangeboden stond MET EAP (maar dat dit niet op het factuur vermeld staat). Ik denk dat je je pijlen al heel de tijd op de verkeerde aan het richten bent.
Misschien heb je de vierde persoon van TESLA wel verkeerd begrepen en heeft hij gezegd dat je wagen geschikt is voor EAP, wat dan wel een juist diagnose was.
Het zou me zelfs niet verwonderen dat aan de hand van de prijs betaald voor het voertuig al af te leiden valt dat je geen dure optie zou gekregen hebben.

Ik vind het vreemd dat een Tesla medewerker (wat zijn functie dan ook mag zijn) constant wordt vermeld als zijnde de specialist en dat een beroepsverkoper zich mag schuilen achter "Ik weet het niet, zoek het zelf maar uit"...

Ook dacht ik ergens te lezen dat de medewerker via zijn eigen mailadres heeft gereageerd. Is dat zijn privé mailadres of zijn eigen tesla mailadres?
Die 3 andere waren in volgorde bij binnenkomst een verkoper, een baliemedewerker en een technieker die erbij geroepen werd. Het is niet zo dat ze allemaal een ander verhaal verkochten, het is wel zo dat ze zeiden dat ze het niet wisten.

Tesla-email van de medewerker. Hij schreef letterlijk wat ik in een vorige reply op iemands vraag heb geciteerd. Dus niet dat het systeem ervoor geschikt zou zijn, maar dat het erop zit.