Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

waarom is een tesla leasen zo duur? (in België)

This site may earn commission on affiliate links.
topic says it all :)

had al vaker gemerkt dat het leasen van een tesla vrij duur is, waardoor werknemers vaak toch een ander merk kiezen. Iets met restwaarde enzo... ?
maar het is toch best frappant, ook als ik bij Tesla zelf kijk op de configurator, dat het verschil tussen financiële renting en leasing +/- 225 euro bedraagt voor een model 3. Bij renting kan je hem dan nadien nog voor een prikje overkopen (restwaarde 20% van de nieuwprijs).

Die 225 euro omvat dan wellicht de verzekering en het onderhoud, maar onderhoud is bijna niets bij een tesla en ik kan hem zelf verzekeren voor 94 euro per maand (nog nooit een ongeval in fout gehad op 20 jaar). Wegenbelasting is er ook al niet op een EV in België (zit normaal ook in de leasing verrekend).
Dus hoe kom je dan aan 225 euro?
 
Niet enkel de inruilwaarde, maar ook de aankoopwaarde. Bij Tesla is de prijs op de website de prijs. Bij andere merken soms nog tot 20% (en meer) korting bij aanschaf. Samen met een inruilwaarde komt de wagen dan op een prijs van ±60%. Als je dat over de termijnen verdeelt, dan kom je inderdaad Algol’s een pak goedkoper uit.
Type lease (operationeel of financieel) heeft deels te maken met waar of bij wie je het risico legt. Een LM gaat nog teveel uit van klassieke onderhoudsintervallen en dergelijke (andere merken bevelen die dan ook nog steeds aan elke 15k km :) ) en de bijhorende kosten.
Ikzelf heb voor financial lease gekozen, wetende dat er quasi geen onderhoudskosten zijn. 20 maanden later zijn mijn kosten een set winterbanden en ruitenwissers.
 
  • Like
Reactions: Phil V
had al vaker gemerkt dat het leasen van een tesla vrij duur is, waardoor werknemers vaak toch een ander merk kiezen.
Als werknemer kan ik alleen maar zeggen dat in zijn klasse de M3 de goedkoopste wagen was om te kiezen. Andere merken zouden heel mijn mobiliteitsbudget opsouperen, en zouden me bovendien maandelijks nog 50-70 euro netto extra kosten door een hogere fiscale waarde van andere EVs...

Met andere woorden, met mijn M3 heb ik minstens 150 euro per maand netto extra om aan andere zaken te spenderen…

Denk dat de echte reden is dat veel werknemers nog al te graag met een dikke Duitse (of Zweedse) wagen willen rond rijden ;)
 
  • Like
Reactions: Krisja
Als werknemer kan ik alleen maar zeggen dat in zijn klasse de M3 de goedkoopste wagen was om te kiezen. Andere merken zouden heel mijn mobiliteitsbudget opsouperen, en zouden me bovendien maandelijks nog 50-70 euro netto extra kosten door een hogere fiscale waarde van andere EVs...

Met andere woorden, met mijn M3 heb ik minstens 150 euro per maand netto extra om aan andere zaken te spenderen…

Denk dat de echte reden is dat veel werknemers nog al te graag met een dikke Duitse (of Zweedse) wagen willen rond rijden ;)
(Operationele) leasing of renting?
Als ik bij directlease kijk, dan is de model 3 RWD duurder dan een kia EV6 (terwijl het in cataloguswaarde omgekeerd is).

Nu neig ik ook naar renting of financiele leasing.
 
(Operationele) leasing of renting?
Als ik bij directlease kijk, dan is de model 3 RWD duurder dan een kia EV6 (terwijl het in cataloguswaarde omgekeerd is).

Nu neig ik ook naar renting of financiele leasing.
Leasing.
EV6 weet ik niet, KIA is een van de weinige merken waar we niet voor kunnen kiezen (ik vermoed door lange levertermijn).

Nu goed, basisversie zegt ook niet veel. Bij andere merken moet je vaak nog tal van opties aanklikken om op hetzelfde comfort te komen als bij Tesla. Wat dan weer nadelig is voor leasingbedrag en fiscale waarde.
Standaard werd in mijn geval een BMW i4 (edrive40) voorgesteld, maar in de basisversie was die al pakweg 100€ per maand duurder (incl fleetkorting) en netto-bijdrage (gelinkt aan VAA) nog eens extra 40-50€ per maand in vergelijking met M3. En dan moest je nog starten met een kleur en optie bij die BMW. En dat was gelijkaardig voor andere merken in de keuzelijst…

Keuze was dus heel simpel om voor een volledige wagen te gaan met mooie kleur, en vervolgens maandelijks heel wat extra geld over te houden :)