Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Foutieve informatie Tesla Service Center

This site may earn commission on affiliate links.
Helemaal mee eens, maar feit blijft dat de verkoper adverteerde met Autopilot en leverde zonder. Dat deze medewerker dat niet voorkomen heeft, pleit de verkoper niet vrij. Als er al juridische pijlen worden gericht, doe dat dan naar de verkoper die niet geleverd heeft waarmee hij geadverteerd heeft.
Zoals in mijn eerste zin vermeld werd, doe ik geen uitspraak over de juridische kant.

Mijn post is eerder een reactie naar de leden die van oordeel zijn dat iedere potentiële koper op de hoogte moet zijn van alle termen en afkortingen. In het verleden lukte dat omdat je vooral early adopters/IT’ers/nerds als klanten had met een bovengemiddelde interesse in het product. Maar hetzelfde kan je niet verwachten van de doorsnee autogebruiker waar nu op gemikt wordt.

@wooter; ik weet dat je graag een eigen interpretatie geeft aan wat een ander schrijft, dus zal ik het voor jou verduidelijken. Ik heb Tesla geen ouderwets bedrijf genoemd. Die conclusie is geheel jouw verdienste. Ik heb wel in dit topic enkele keren gelezen dat Tesla geen of weinig moeite zou moeten doen aangezien Amleto geen klant is, en dat vind ik een achterhaalde redenering.
 
  • Like
Reactions: Amleto
maar feit blijft dat de verkoper adverteerde met Autopilot en leverde zonder
Op de advertentie kan je zelfs dat in twijfel trekken.
Ik heb wel in dit topic enkele keren gelezen dat Tesla geen of weinig moeite zou moeten doen aangezien Amleto geen klant is, en dat vind ik een achterhaalde redenering.
En ik vraag aan jou wat voor moeite ze dan wel moeten doen.

Mijn post is eerder een reactie naar de leden die van oordeel zijn dat iedere potentiële koper op de hoogte moet zijn van alle termen en afkortingen. In het verleden lukte dat omdat je vooral early adopters/IT’ers/nerds als klanten had met een bovengemiddelde interesse in het product. Maar hetzelfde kan je niet verwachten van de doorsnee autogebruiker waar nu op gemikt wordt.
Eerlijk: hoe goed bedoeld ook, zit er ook bij het gemiddelde SeC niet die kennis. Die is er nooit geweest, net zoals ik bij BMW ook niet de kennis vond als ik daar voor een specifieke BMW ging shoppen. De verkoper wist het daar ook niet, ondanks de training. En dat is half te verklaren omdat die beste man m/v/x de trainingen van het gehele gamma kreeg, en echt niet wakker lag van het detail op die ene low volume BMW die ik net wou gaan kopen met die unieke optie waarvan geen enkele koper paraat weet of die optie hetzelfde werkt op het low volume model wat ik wil kopen, als op het high volume model waar ik dan helemaal geen interesse in heb.

Dus nee, geen enkele Tesla advisor zal perfect de verschillende types van autopilot weten, omdat ze er zelf niet elke dag mee bezig zijn en zelf een Tesla hebben waar ze kilometers op zetten en zelf de opties op moeten betalen. Degene die wel het geluk hebben om een Tesla van de zaak te rijden, wisselen te vaak van voertuig om de verschillen te kunnen volgen, behalve als je een nerd bent zoals een paar mensen op het forum hier. Zelfs ik weet van basic autopilot, EAP en FSD, maar kan me inderdaad herinneren dat er een korte periode was dat je helemaal niks kreeg, maar vraag me de prijs en periodes van die dingen niet.

Dus nee, de doorsnee autogebruiker weet het niet, maar wil het wel weten. De verkoper doet niet zijn taak van gedegen informeren en stuurt de klant door naar een 3e partij die geen contractuele verbintenis heeft met de autogebruiker. Degene aan het onthaal weet het niet, degene achter het scherm bij de service weet het ook niet, en die haalt er een technicus bij die al eens iets met autopilot heeft opgelost, dus die is de lokale "expert". Die geeft dan op goed vermogen een antwoord, en op basis daarvan sluit de autogebruiker een verkoop met de verkoper, en is dan verbaast wanneer er geen EAP op zit. De verkoper maakt er zich slim van af want op de factuur en op de advertentie staat geen EAP, en de autogebruiker heeft geen claim.

Dus, weeral, welke claim zou Tesla moeten inwilligen hier? Maak het concreet.
 
Ik heb heel dit draadje eens doorgenomen. Los van het juridische verhaal, waar ik als niet-jurist geen mening over heb, helpt dit voorval absoluut niet om “de massa” naar Tesla te leiden.

Wanneer je een SEC binnenstapt, dan mag je verwachten dat een medewerker deskundig genoeg is om een leek een duidelijk antwoord te geven. En om -in dit geval- aan die leek uit te leggen dat EAP software is, en 2.5 de hardware versie. Of om gewoon toe te geven dat zijn Frans te beperkt is om zekerheid te kunnen geven. Vergeet niet dat het merendeel van de actieve leden op dit forum, niet kan vergeleken worden met de massa die zich niet wil verdiepen in al die benamingen.

Het argument dat Amleto geen klant is, is een bijzonder ouderwetse opvatting waarvan de meeste bedrijven/ondernemers reeds afgestapt zijn. Wat niet is, kan komen. Indien “die passant” een Tesla koopt, dan zal hij misschien weinig beroep doen op het SEC. Maar indien hij tevreden is, dan zal hij een positieve ervaring delen met vrienden/familie die nieuwsgierig zijn naar dit merk, en is de kans groot dat hij in de toekomst opnieuw een Tesla zal kopen.
Erg vreemde kijk op de wereld en inhoud van het draadje.

Medewerker heeft bevestigd dat erop zit wat het scherm zegt. Niets meer en niets minder.
Dat de vrager hoopte dat er iets anders op zijn scherm staat dan dat er staat is inmiddels duidelijk.

Even een praktijk voorbeeld over hoe iets werkt als ergens voor betaald, weinig voor betaald of een volledige dienst laat uitvoeren.
Klant heeft wat ingevulde formulieren nodig maar als wij de volledige aanvraag doen kost dat een paar duizend euro.
Klant zegt dat hij de gegevens aanlevert en dat wij het alleen op de juiste plek op het formulier moeten zetten.
Dit kost de klant slechts 150€ i.p.v. een paar duizend euro. Wij moeten immers geen onderzoek doen naar de juistheid en volledigheid.
De aanvraag van de klant wordt afgewezen en de klant wil factuur niet betalen en wil ook schadevergoeding.

Klant gaat naar de rechter en deze lacht de klant nog net niet heel hard uit.
Zelfs de afspraak stond niet zwart op wit, het was immers een klant waarmee we al jaren lang zaken deden en een onderlinge afspraak was altijd hard.
Klant claimde dat die afspraak er niet was maar de rechter had de man haarfijn uitgelegd dat hij als reëel mens nooit zou kunnen verwachten dat wij voor €150 het werk dat een paar duizend euro kost zouden uitvoeren.

Goed, ons leermoment was dat zelfs met jarenlange relaties je geen mondelingen afspraken kunt maken maar de rechter vond deze geloofwaardig genoeg omdat de prijs voor de dienst overeenkwam met de geleverde dienst.

Hoe denk je dat dit juridisch gaat als hij niets betaald en een inhoudelijk juist antwoord heeft gehad.
Die zaak van Tesla is hier nog veel sterker.
Je kunt hooguit stellen dat hij hem niet cursus in de benamingen van hardware en software heeft gegeven.
Dat was echter niet de vraag van de TS en dus heeft de servicemedewerker daar niet op gereageerd.
 
  • Like
Reactions: wooter
Ik denk dat de TS zich vooraf bovengemiddeld heeft geïnformeerd over wat er al dan niet aan AP beschikbaar is en daarmee bewust de keuze voor deze auto heeft gemaakt. Daarmee had de TS op z'n minst tijdens de proefrit in ieder geval al kunnen ervaren dat er geen EAP op de auto beschikbaar is (auto lane) en had daarmee bij de proefrit kunnen afzien van de aankoop. De auto is geleverd zoals deze tijdens de proefrit was en blijkbaar als afdoende was bevonden. Dat de verkoper onduidelijk is geweest over wat er al dan niet op zit is niet fraai en zou daar kunnen worden aangevochten. Ik snap nog altijd niet hoe we nu al 7 pagina's hebben over of een Tesla medewerker aansprakelijk is voor het verstrekken van onduidelijke informatie (twijfelachtig of het onjuiste informatie betrof). Als de TS hier wat mee wil moet hij of Tesla aansprakelijk stellen (ik geloof niet dat dat enige kans van slagen heeft) of de verkoper aansprakelijk stellen (ook dat denk ik dat het een lastig verhaal wordt). Uitgaan van coulance bij Tesla, dat voelt voor mij als een tweedehands fiets willen kopen, aan een fietsenmaker vragen of de fiets oorspronkelijk een bel zou moeten hebben en vervolgens van mening zijn dat de fietsenmaker een nieuwe bel moet regelen als blijkt dat die er niet opzit (terwijl de koper dat bij aankoop had kunnen constateren).
 
Ik dank je voor je uitvoeriger analyse en de geïnvesteerde tijd. De tijd zal het uitwijzen... 🤷‍♂️
Ik denk dat de TS zich vooraf bovengemiddeld heeft geïnformeerd over wat er al dan niet aan AP beschikbaar is en daarmee bewust de keuze voor deze auto heeft gemaakt. Daarmee had de TS op z'n minst tijdens de proefrit in ieder geval al kunnen ervaren dat er geen EAP op de auto beschikbaar is (auto lane) en had daarmee bij de proefrit kunnen afzien van de aankoop. De auto is geleverd zoals deze tijdens de proefrit was en blijkbaar als afdoende was bevonden. Dat de verkoper onduidelijk is geweest over wat er al dan niet op zit is niet fraai en zou daar kunnen worden aangevochten. Ik snap nog altijd niet hoe we nu al 7 pagina's hebben over of een Tesla medewerker aansprakelijk is voor het verstrekken van onduidelijke informatie (twijfelachtig of het onjuiste informatie betrof). Als de TS hier wat mee wil moet hij of Tesla aansprakelijk stellen (ik geloof niet dat dat enige kans van slagen heeft) of de verkoper aansprakelijk stellen (ook dat denk ik dat het een lastig verhaal wordt). Uitgaan van coulance bij Tesla, dat voelt voor mij als een tweedehands fiets willen kopen, aan een fietsenmaker vragen of de fiets oorspronkelijk een bel zou moeten hebben en vervolgens van mening zijn dat de fietsenmaker een nieuwe bel moet regelen als blijkt dat die er niet opzit (terwijl de koper dat bij aankoop had kunnen constateren).
Ik heb tijdens de testrit wat u "Autolane" (of wat ik dacht te lezen als "Lane Assist") gevoeld omdat de auto zelf corrigeerde. Ik heb op het scherm het menu Autopilot gezien. Dus dat zit erop. Ik heb in dat AutoPilot-menu getracht wijs te worden uit al die zaken die op zo'n eerste moment zeer overweldigend overkomen, N.B. in het Frans. Ik heb me, zoals u zelf terecht aangeeft, bovengemiddeld geïnformeerd. Juist daarom voelt het zo wrang aan.

Maar ik was ook, zoals @Paco terecht aanhaalt, als potentiële koper (nog) niet op de hoogte van álle termen en afkortingen. En ik ben dan al behept met een dosis kennis omtrent informatica, dus wat als ik een totale techno-leek zou zijn geweest. Ik begrijp ook de argumenten van @wooter. En iedereen heeft (al dan niet deels) ergens wel een punt. Het is gewoon niet zo zwart-wit. Komt daarbij dat servicemanager noch verkoper mensen zijn met een slechte intentie, ik overigens ook niet.

De simpelste oplossing zou uiteraard zijn dat Tesla een vinkje zet in het systeem bij EAP van mijn auto, zoals iemand aanhaalde. Maar dit zomaar even doen op basis van een informatieve fout is inderdaad oneerlijk tegenover mensen die betaalden voor een AP. De verkoper € 7.200 laten betalen lijkt me onredelijk boeten voor iets waarvoor hij me doorverwees. En de notatie Autopilot in de advertentie zou hij dan ook kunnen verantwoorden omdat de hardware Autopilot 2.5 erop zit. We weten allemaal dat een leek de software bedoelt, of eigenlijk gewoonweg dat de Tesla "iets auto/zelf kan doen" en hardware en software uiteraard nodig zijn. Datzelfde kan de servicemanager volgens sommigen aanhalen als we zijn zinnen 180 graden binnenste buiten keren. Zelf krijg ik van velen te horen dat dit bedrag ophoesten voor die EAP het niet waard zou zijn, al is dat ieders subjectieve mening. Ik ben totaal niet uit op een gratis AP waarvoor jullie of anderen moeten betalen. Ik dacht dat ik die EAP had betaald of liever gezegd, dat hij in de aankoopsom zou zitten. Maar ik zal wellicht als enige de dupe blijven hiervan. De toekomst zal het uitwijzen...