Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Workshop: Charging and EVSEs (Europe)

This site may earn commission on affiliate links.
Niet voorgesproken met je vrouw dan? :wink:

Haha, die is leuk idd. Mijn vrouw heeft ook wel even moeten wennen aan dit soort bedragen. Ik heb in m'n hele leven nog nooit een nieuwe auto gekocht, de MS is de eerste...
Maar ik bedoelde hier de echte kredietverstrekker, zo'n bedrijf met veel geld ter beschikking, heb een doorlopend krediet afgesloten voor pakweg 70% van de bruto prijs van de MS. Ik hoor pas dinsdag of woensdag a.s. of het definitief accoord is. En da's nog maar 7 dagen voor de afleveringsdatum. :eek: Dit is ook wel echt OT geloof ik.
 
Als ik kies voor Shop - wallb-es Webseite! (zo een metalen bakje of de eco-versie) en ik voorzie een knx-energiemeter die aangesloten wordt op mijn domotica systeem. Wat moet ik dan nog doen (wat is er dan nog nodig) om te kunnen smart-chargen? Is dit een kwestie van software en de juiste koppelingen? Of kom ik er niet zonder extra hardware. Dit zijn vragen van een totale leek ;).
 
Als ik kies voor Shop - wallb-es Webseite! (zo een metalen bakje of de eco-versie) en ik voorzie een knx-energiemeter die aangesloten wordt op mijn domotica systeem. Wat moet ik dan nog doen (wat is er dan nog nodig) om te kunnen smart-chargen? Is dit een kwestie van software en de juiste koppelingen? Of kom ik er niet zonder extra hardware. Dit zijn vragen van een totale leek ;).
Met een slag om de arm. Op de bijbehorende documentatie staat als EV controller een Phoenix Contact gebruikt wordt. Deze is aan te sturen met Modbus TCP. Dus al je domotica Modbus TCP kan praten en KNX is het te programmeren. LUA code zal ik ter beschikking stellen zodra ik zo ver ben zal gelijk alle variabelen uit de Phoenix Contact als KNX variabelen opnemen. Ik moet allen de slimme meter nog als KNX binnen krijgen.
 
Met een slag om de arm. Op de bijbehorende documentatie staat als EV controller een Phoenix Contact gebruikt wordt. Deze is aan te sturen met Modbus TCP. Dus al je domotica Modbus TCP kan praten en KNX is het te programmeren. LUA code zal ik ter beschikking stellen zodra ik zo ver ben zal gelijk alle variabelen uit de Phoenix Contact als KNX variabelen opnemen. Ik moet allen de slimme meter nog als KNX binnen krijgen.

Interessant. Ook ik heb uiteindelijke gekozen voor de Walb-e home met daarin de Phoenix module als thuis-lader. Ik zal dit graag volgen kan hopenlijk binnenkort ook helpen met testen.


Walb-e home 22 KW met vaste 4m. spiraalkabel
- 22 kW / 3 fasen, 32A
- Type 2 Stecker (orgineel Mennekes)
- Ethernet / Webserver
- Smart grid ready
- Modbus / TCP protocol
- Aansluiting Ethernet RJ45

Prijs : Euro 773,11 (Ex. BTW)

De Nederlandse Walb-importeur wil voor een kleine meerprijs proberen hem in de kleur blauw van mijn auto te spuiten en als het lukt met tesla Logo als versiering. Nu nog kleurnummer zien te regelen :)
 
Interessant. Ook ik heb uiteindelijke gekozen voor de Walb-e home met daarin de Phoenix module als thuis-lader. Ik zal dit graag volgen kan hopenlijk binnenkort ook helpen met testen.


Walb-e home 22 KW met vaste 4m. spiraalkabel
- 22 kW / 3 fasen, 32A
- Type 2 Stecker (orgineel Mennekes)
- Ethernet / Webserver
- Smart grid ready
- Modbus / TCP protocol
- Aansluiting Ethernet RJ45

Prijs : Euro 773,11 (Ex. BTW)

De Nederlandse Walb-importeur wil voor een kleine meerprijs proberen hem in de kleur blauw van mijn auto te spuiten en als het lukt met tesla Logo als versiering. Nu nog kleurnummer zien te regelen :)

Ah, daar heb ik hem ook besteld. Alleen dan met Kwh teller en zonder vaste kabel. Vind de 4 meter aan de korte kant en wil niet afhankelijk zijn van een vaste plek in de carport. Verder in standaardwit, omdat de wanden in de carport ook wit zijn. Niet te opzichtig voor mij.:frown:. Levertijd is wel 3-4 weken. Ontvang hem waarschijnlijk pas in januari. Heb nu tijdelijk een CEE form, maar zonder de verloopstekker heb ik daar nog niet veel aan. :confused: en morgen kan ik de auto ophalen. Dus eerst nog op 220V.
 
Aan de belgen in deze thread. Mijn domotica leverancier stelde evt voor om de inkomende lijn te verzwaren van 3x40A naar 3x63A. Dit zou natuurlijk veel problemen oplossen maar is tegelijk wat overkill? Mijn vraag is eigenlijk. Ik belde naar Interelectra (netbeheerder) om de vaste kosten hiervan te kennen (dus niet de installatiekosten) en ze verwezen mij door naar de energieleverancier. En deze vertelde me dat er geen extra kosten waren. Maar dat het wel kan zijn dat mijn voorschotfacturen stijgen omdat ze ervanuitgaan dat ik meer stroom ga verbruiken. Wat ook zo is natuurlijk.

Kort: Zijn de vaste jaarlijkse kosten in België voor een 3x40 A evenveel als voor een 3x63 A.
 
Om hier nog even een bump aan te geven, zie deze post: DIY Home EVSE - Page 21

Er komt dus een nieuwe board revisie van Open EVSE (tijdsspanne onbekend) die alle features gaat hebben voor een Europese versie Open EVSE.

Met het Type 2 socket van laadkabelwinkel.nl moet je denk ik voor <500 euro een eigen EVSE kunnen bouwen, dat is inclusief:
* Open EVSE
* Type 2 socket
* Aardlek automaat (16, 20, 24 of 32A)
* Behuizing

Ik vind de oplossing van FuzzyLogic nog altijd érg mooi hoe hij het board passend heeft op een DIN-rail, dat zou ook voor Open EVSE wel héél mooi zijn.

Zodra Open EVSE met zijn nieuwe revisie er is wellicht tijd voor een tweede workshop. Ook de slimme meters zijn dan allemaal wat beter geworden en men heeft weer tijd gehad om overal aan te werken.
 
Ik hoop binnen 14 dagen ook een nieuwe versie gereed te hebben die de laadkabel kan locken en vrijgeven.
Printplaten worden momenteel gemaakt.
- Past nog steeds in dezelfde DIN rail behuizing
- Bij stroomuitval unlockt de kabel automatisch.


Ik denk er aan om de controller als DIY kit , en volledig geassembeerd te gaan leveren.
Je hoeft overigens niet de "Smart" functie te gebruiken, maar kan de controller ook zonder meetgedeelte in de meterkast gebruiken.
 
Ik hoop binnen 14 dagen ook een nieuwe versie gereed te hebben die de laadkabel kan locken en vrijgeven.
Printplaten worden momenteel gemaakt.
- Past nog steeds in dezelfde DIN rail behuizing
- Bij stroomuitval unlockt de kabel automatisch.


Ik denk er aan om de controller als DIY kit , en volledig geassembeerd te gaan leveren.
Je hoeft overigens niet de "Smart" functie te gebruiken, maar kan de controller ook zonder meetgedeelte in de meterkast gebruiken.

Nice!
 
Ik hoop binnen 14 dagen ook een nieuwe versie gereed te hebben die de laadkabel kan locken en vrijgeven.
Printplaten worden momenteel gemaakt.
- Past nog steeds in dezelfde DIN rail behuizing
- Bij stroomuitval unlockt de kabel automatisch.


Ik denk er aan om de controller als DIY kit , en volledig geassembeerd te gaan leveren.
Je hoeft overigens niet de "Smart" functie te gebruiken, maar kan de controller ook zonder meetgedeelte in de meterkast gebruiken.
Github! Github! ;)

Maar verder tof! Ik ben erg benieuwd :)
 
Ik hoop binnen 14 dagen ook een nieuwe versie gereed te hebben die de laadkabel kan locken en vrijgeven.
Printplaten worden momenteel gemaakt.
- Past nog steeds in dezelfde DIN rail behuizing
- Bij stroomuitval unlockt de kabel automatisch.


Ik denk er aan om de controller als DIY kit , en volledig geassembeerd te gaan leveren.
Je hoeft overigens niet de "Smart" functie te gebruiken, maar kan de controller ook zonder meetgedeelte in de meterkast gebruiken.

Heb je een blog/link waar we over je project kunnen lezen?

*als* in een MS koop dat moet ik het ook integreren in de domotica etc. DIY gaat dan altijd beter dan off-the-shelf....

- - - Updated - - -

Aan de belgen in deze thread. Mijn domotica leverancier stelde evt voor om de inkomende lijn te verzwaren van 3x40A naar 3x63A. Dit zou natuurlijk veel problemen oplossen maar is tegelijk wat overkill? Mijn vraag is eigenlijk. Ik belde naar Interelectra (netbeheerder) om de vaste kosten hiervan te kennen (dus niet de installatiekosten) en ze verwezen mij door naar de energieleverancier. En deze vertelde me dat er geen extra kosten waren. Maar dat het wel kan zijn dat mijn voorschotfacturen stijgen omdat ze ervanuitgaan dat ik meer stroom ga verbruiken. Wat ook zo is natuurlijk.

Kort: Zijn de vaste jaarlijkse kosten in België voor een 3x40 A evenveel als voor een 3x63 A.

ferrosilvio, heb je hem al eens de vraag gesteld hoe hij de automatische sturing van bv een transfo zou aanpakken?

Ik weet niet hou jouw net er uit ziet, maar ik heb bv nu 3 x 80A x 230V (lijnspanning), dus een verouderd net waar geen (en nooit) 400V zal beschikbaar zijn.

Om optimaal te laden kan ik dus een transformatie doen aar 3 x 16A x 400V (of 3 x 32A x 400V als twin charger), maar zou in domotica setting idealiter de hoeveel vermogen die naar de transfo gaat moeten kunnen sturen ifv wat er in het huis gebeurt.

widodh, nooit overwogen in de openEVSE dit soort sturing mee op te nemen? e.g. een externe input variable die gevraagde vermogen voorstelt (e.g. domotica levert dit aan openEVSE), die dan vergeleken wordt met beschikbare vermogen, en dan de amperage naar de wagen aanpast
 
Heb je een blog/link waar we over je project kunnen lezen?
Ik heb FuzzyLogic net gemaild dat ik een paar domeinen voor hem heb vastgelegd ;) Hij moet binnenkort dus ook wel!

widodh, nooit overwogen in de openEVSE dit soort sturing mee op te nemen? e.g. een externe input variable die gevraagde vermogen voorstelt (e.g. domotica levert dit aan openEVSE), die dan vergeleken wordt met beschikbare vermogen, en dan de amperage naar de wagen aanpast
Ik heb het met OpenEVSE andersom aangepakt. Ik heb een RaspBerryPi draaien die de OpenEVSE aan stuurt. Deze stuurt via de Serial CLI een commando naar de Open EVSE als deze over X vermogen heen gaat. De auto schakelt dan vanzelf terug.

Nog niet 100% perfect, maar daar wil ik de aankomende maanden aan gaan werken.
 
Ik hoop binnen 14 dagen ook een nieuwe versie gereed te hebben die de laadkabel kan locken en vrijgeven.
Printplaten worden momenteel gemaakt.
- Past nog steeds in dezelfde DIN rail behuizing
- Bij stroomuitval unlockt de kabel automatisch.


Ik denk er aan om de controller als DIY kit , en volledig geassembeerd te gaan leveren.
Je hoeft overigens niet de "Smart" functie te gebruiken, maar kan de controller ook zonder meetgedeelte in de meterkast gebruiken.

Er interessant. Ik zie er naar uit !