Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Workshop: Charging and EVSEs (Europe)

This site may earn commission on affiliate links.
jongens, jullie doen wat je wilt met beveiliging.
ik wil alleen -ten overvloede- verwijzen naar de diverse normen èn de voorschriften van de leveranciers.


"Dc-foutstromen zorgen bij een Type A aardlekschakelaar en/of aardlekbewaking voor verzadiging van de meetspoel, waarbij het gevolg is dat deze niet bij 30mA maar bij een hogere waarde aanspreekt. Als er een 100% verzadiging van de meetspoel optreed, spreekt de type A aardlekschakelaar en/of aardlekbewaking helemaal niet meer aan.
Het te laat of helemaal niet aanspreken van een aardlekschakelaar en/of aardlekbewaking is een serieus gevaar met betrekking tot persoonsveiligheid


Bij het niet aanwezig zijn van een elektrische scheiding (bv een trafo) moet men rekening houden met het optreden van DC-componenten bij statische omvormers als men beveiligingstoestellen selecteert.
Diverse IEC- en NEN-normen geven aan dat je in deze situatie een Type B aardlekbewaking moet selecteren."


Doe verder wat je wil, maar ik vind het onverantwoord te besparen op veiligheid.
(en overigens niet echt consequent:wink:)
Begrijp me niet verkeerd. Ik bouw deze SmartEVSE nu als een demo model voor mijzelf. Ik zal nooit en te nimmer iemand aanraden op te besparen op veiligheid.

De aardlek moet er sowieso zijn, of deze nu in het laadstation zit of in de meterkast waar het laadstation zit aangesloten, dát maakt niet uit. De aardlek en automaat moeten enkel de EVSE beveiligen en verder niets.

Veiligheid blijft van érg groot belang.

Mooi! Als je de foto ziet zou je bijna denken dat het assembleren van de modulaire componenten niet al te veel tijd hoeft te gaan kosten, ziet er elegant uit. Een setje van 3 CT's is misschien niet de meest hightech oplossing, maar past waarschijnlijk beter in het budget dan een 300+ euro SMA energie meter met ethernet aansluiting. Is dat laatste waar jij aan zit te denken? Of ga je al voorsorteren op de inzet van een DSMR 4.0 meter voor het meten van de belasting van de fasen? Ik blijf het in elk geval volgen!
Ik wil inhaken op mijn bestaande infrastructuur. Mijn laadstation hangt +/- 15 meter van de hoofd meterkast af en daar heb ik al een M-Bus kWh meter hangen waar ik op wil inhaken.

Overigens denk ik dat je dit laadstation in ongeveer 3 uur kan bouwen als je alles hebt liggen en een beetje door hebt wat je aan het doen bent.
 
Klopt Liander levert nu slimme meters DSMR2.2 Er gaat binnenkort een testtraject starten voor DSMR4 meters. Vanaf 1-1-2014 zouden alle nieuw uit te leveren meters DSMR4 moeten zijn.

Ik heb een aanvraag gedaan bij Liander voor Slimme meter DSRM4 maar uitvoering weet hier nog niks van. Dus ik ga verder bij de klantenservice eens navragen hoe ik hieraan kan komen......
 
Stopt met laden sinds vorige update

Ik heb thuis een laadkastje obv open EVSE. Dit heeft een tijd prima gewerkt, maar sinds de vorige update stopt hij met laden na een tijd.

Ik kan ongeveer 3 kwartier prima laden met 50 km/h, maar dan stopt hij er mee. Hij is ook niet meer te starten.
De auto geeft de melding "bel Tesla", maar Tesla kan niets vinden.
Als ik daarna de laadkabel op 230V aan sluit, dan gaat de auto wel laden, maar blijft hij op 0 km/h staan.
Na een reboot doet hij het weer op 230V. Laden via de open EVSE stopt dan al na een paar tellen.
Aan de openbare paal werkt het laden prima.

Het is dus gek dat ik eerst wel gewoon kan laden, maar dat het na een tijdje stopt. Het lijkt wel of de spanning niet helemaal stabiel is, waardoor de auto het laden uiteindelijk stopt.

Iemand een dergelijke ervaring?
 
Ik heb thuis een laadkastje obv open EVSE. Dit heeft een tijd prima gewerkt, maar sinds de vorige update stopt hij met laden na een tijd.

Ik kan ongeveer 3 kwartier prima laden met 50 km/h, maar dan stopt hij er mee. Hij is ook niet meer te starten.
De auto geeft de melding "bel Tesla", maar Tesla kan niets vinden.
Als ik daarna de laadkabel op 230V aan sluit, dan gaat de auto wel laden, maar blijft hij op 0 km/h staan.
Na een reboot doet hij het weer op 230V. Laden via de open EVSE stopt dan al na een paar tellen.
Aan de openbare paal werkt het laden prima.

Het is dus gek dat ik eerst wel gewoon kan laden, maar dat het na een tijdje stopt. Het lijkt wel of de spanning niet helemaal stabiel is, waardoor de auto het laden uiteindelijk stopt.

Iemand een dergelijke ervaring?
Nog nooit gezien.

Weet je zeker dat Pilot signaal kabel goed vast zit?