Begrijp me niet verkeerd. Ik bouw deze SmartEVSE nu als een demo model voor mijzelf. Ik zal nooit en te nimmer iemand aanraden op te besparen op veiligheid.jongens, jullie doen wat je wilt met beveiliging.
ik wil alleen -ten overvloede- verwijzen naar de diverse normen èn de voorschriften van de leveranciers.
"Dc-foutstromen zorgen bij een Type A aardlekschakelaar en/of aardlekbewaking voor verzadiging van de meetspoel, waarbij het gevolg is dat deze niet bij 30mA maar bij een hogere waarde aanspreekt. Als er een 100% verzadiging van de meetspoel optreed, spreekt de type A aardlekschakelaar en/of aardlekbewaking helemaal niet meer aan.
Het te laat of helemaal niet aanspreken van een aardlekschakelaar en/of aardlekbewaking is een serieus gevaar met betrekking tot persoonsveiligheid
Bij het niet aanwezig zijn van een elektrische scheiding (bv een trafo) moet men rekening houden met het optreden van DC-componenten bij statische omvormers als men beveiligingstoestellen selecteert.
Diverse IEC- en NEN-normen geven aan dat je in deze situatie een Type B aardlekbewaking moet selecteren."
Doe verder wat je wil, maar ik vind het onverantwoord te besparen op veiligheid.
(en overigens niet echt consequent:wink
De aardlek moet er sowieso zijn, of deze nu in het laadstation zit of in de meterkast waar het laadstation zit aangesloten, dát maakt niet uit. De aardlek en automaat moeten enkel de EVSE beveiligen en verder niets.
Veiligheid blijft van érg groot belang.
Ik wil inhaken op mijn bestaande infrastructuur. Mijn laadstation hangt +/- 15 meter van de hoofd meterkast af en daar heb ik al een M-Bus kWh meter hangen waar ik op wil inhaken.Mooi! Als je de foto ziet zou je bijna denken dat het assembleren van de modulaire componenten niet al te veel tijd hoeft te gaan kosten, ziet er elegant uit. Een setje van 3 CT's is misschien niet de meest hightech oplossing, maar past waarschijnlijk beter in het budget dan een 300+ euro SMA energie meter met ethernet aansluiting. Is dat laatste waar jij aan zit te denken? Of ga je al voorsorteren op de inzet van een DSMR 4.0 meter voor het meten van de belasting van de fasen? Ik blijf het in elk geval volgen!
Overigens denk ik dat je dit laadstation in ongeveer 3 uur kan bouwen als je alles hebt liggen en een beetje door hebt wat je aan het doen bent.