Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
  • Want to remove ads? Register an account and login to see fewer ads, and become a Supporting Member to remove almost all ads.
  • Tesla's Supercharger Team was recently laid off. We discuss what this means for the company on today's TMC Podcast streaming live at 1PM PDT. You can watch on X or on YouTube where you can participate in the live chat.

Welke zomerbanden hebben jullie er onder liggen?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb even niet goed opgelet toen mijn zomerbandjes eraf gingen. Ik moet nu nieuwe banden hebben, maar wat lag er ook alweer origineel op een 2018 Models S met 19" velg? Met deze temperaturen is wisselen toch wel een keer zo verstandig (niet dat ik meer dan 20km/week rij, maar toch).
 
Ik heb even niet goed opgelet toen mijn zomerbandjes eraf gingen. Ik moet nu nieuwe banden hebben, maar wat lag er ook alweer origineel op een 2018 Models S met 19" velg? Met deze temperaturen is wisselen toch wel een keer zo verstandig (niet dat ik meer dan 20km/week rij, maar toch).
Ik heb verschillende merken banden er onder gehad: Goodyear Eagle, Continental, Michelin 3/4 en Pirelli.
Wel op de 21 inch turbine velgen.
Op zich bevielen de Michelins goed, maar ik ben er mee gestopt omdat ik meerdere keren naar verloop van tijd last van cupping kreeg.
En dat op een moment dat de banden nog lang niet versleten waren (maar ik heb niet bijgehouden na hoeveel km).
Uiteindelijk bevallen de Pirelli's met acoustic foam mij het beste: ze zijn stil en van de snelle slijtage die je af en toe leest op internet merk ik niet veel.
 
  • Informative
Reactions: bugboy
Ik heb verschillende merken banden er onder gehad: Goodyear Eagle, Continental, Michelin 3/4 en Pirelli.
Wel op de 21 inch turbine velgen.
Op zich bevielen de Michelins goed, maar ik ben er mee gestopt omdat ik meerdere keren naar verloop van tijd last van cupping kreeg.
En dat op een moment dat de banden nog lang niet versleten waren (maar ik heb niet bijgehouden na hoeveel km).
Uiteindelijk bevallen de Pirelli's met acoustic foam mij het beste: ze zijn stil en van de snelle slijtage die je af en toe leest op internet merk ik niet veel.
Interessant, wil je van uw Pirelli's eens de maat en type vermelden. Alvast dank!
 
Ik heb even niet goed opgelet toen mijn zomerbandjes eraf gingen.
Ik kwam nog een oude foto tegen van de wagen (met een 5D mk IV kun je zo ongeveer eindeloos inzoomen). Mijn Model S 75D (19") is dus blijkbaar op Michelin Pilot Sport 3 (TO 245/45/R19/102Y extra load) afgeleverd. Volgens mij heeft niet elke band die akoustische demping, Moet je daarvoor een speciaal type hebben? Ik ga trouwens de zomerbanden/winterbanden op dezelfde velg leggen. Met mijn kilometers is dat hooguit 1 of 2x extra wisselen. Is mij het geld voor de nieuwe velg niet waard.
 
Ik kwam nog een oude foto tegen van de wagen (met een 5D mk IV kun je zo ongeveer eindeloos inzoomen). Mijn Model S 75D (19") is dus blijkbaar op Michelin Pilot Sport 3 (TO 245/45/R19/102Y extra load) afgeleverd. Volgens mij heeft niet elke band die akoustische demping, Moet je daarvoor een speciaal type hebben? Ik ga trouwens de zomerbanden/winterbanden op dezelfde velg leggen. Met mijn kilometers is dat hooguit 1 of 2x extra wisselen. Is mij het geld voor de nieuwe velg niet waard.
Het type TO betekent Tesla OEM en duidt op dat akoestische schuimlaagje.
 
Moet een Tesla geen 102 load band hebben? Voor de 19" kom ik dan uit op de Pirelli P Zero SC 245/45 R19 102Y XL AO, PNCS. Denk dat ik die maar eens aanvraag bij mijn bandenboer.
96 = 710 kg, 102 = 850 kg
De auto weegt iets meer dan 2112 kg.
4 banden: 2840 kg.
Voor mij persoonlijk meer dan genoeg ruimte om met ons gebruik veilig variabele belasting aan de 2112 kg toe te voegen. :)
 
Het is de Pirelli Pzero 245/35 R21 96Y PNCS.
PNCS staat voor Pirelli Noise Cancelling System, oftewel een luxe naam voor de toegevoegde schuimlaag aan de binnenzijde van het loopvlak.
Interessant, merci! Ik had al een tijdje "Michelin Primacy 4 235/40 R19 96W XL VOL, Acoustic" op het oog die ook over zo'n schuim beschikken, maar mogelijks qua verbruik (A) nog iets beter scoren. Mocht er iemand ervaring mee hebben, laat gerust ook iets weten.
 
Interessant, merci! Ik had al een tijdje "Michelin Primacy 4 235/40 R19 96W XL VOL, Acoustic" op het oog die ook over zo'n schuim beschikken, maar mogelijks qua verbruik (A) nog iets beter scoren. Mocht er iemand ervaring mee hebben, laat gerust ook iets weten.
Ik heb me een aantal keer laten verleiden om Pirelli aan te schaffen ook op basis van prijs. Helaas altijd overmatige slijtage. Dit blijkt ook uit alle tests. Als iemand al niet weet hoeveel km ze gehaald hebben maar dit ook niet heeft geregistreerd zou ik even voorzichtigheid in acht nemen.
 
Bij de bandenboer geweest en het worden Michelin Pilot Sport 4 245/45/R19 102 acoustic. Dat is trouwens duur schuim dat ze er in plakken, want de acoustic is ongeveer €50 per band duurder. Een ander nadeel van de acoustic is dat deze officieel niet te plakken is. Omdat het schuim erachter zit kan de "paraplu" van een prop niet uitzetten. Als de band nog vrij nieuw is, haalt mijn bandenboer ze er af, haalt wat schuim weg. Plaatst de prop en plakt het schuim weer terug. Duurt wel wat langer en zal dus ook duurder zijn...
 
Bij de bandenboer geweest en het worden Michelin Pilot Sport 4 245/45/R19 102 acoustic. Dat is trouwens duur schuim dat ze er in plakken, want de acoustic is ongeveer €50 per band duurder. Een ander nadeel van de acoustic is dat deze officieel niet te plakken is. Omdat het schuim erachter zit kan de "paraplu" van een prop niet uitzetten. Als de band nog vrij nieuw is, haalt mijn bandenboer ze er af, haalt wat schuim weg. Plaatst de prop en plakt het schuim weer terug. Duurt wel wat langer en zal dus ook duurder zijn...

Het schuim is echt de moeite niet waard. De windruis overstemt alle vormen van vibraties veroorzaakt middels de wielophanging. Kan even de test niet vinden want ik zit op mobiel maar als het 50 per band duurder is zou ik die 200 EUR lekker in een paar heerlijke bierpakketjes van beerwulf steken: Bierpakketten | Ontdek onze bieren
 
Het schuim is echt de moeite niet waard. De windruis overstemt alle vormen van vibraties veroorzaakt middels de wielophanging. Kan even de test niet vinden want ik zit op mobiel maar als het 50 per band duurder is zou ik die 200 EUR lekker in een paar heerlijke bierpakketjes van beerwulf steken: Bierpakketten | Ontdek onze bieren
Blijkbaar begrijp men niet waar het schuim voor dient. Het schuim dempt het geluid op klinkers, kasseien en richels wel degelijk. Vergelijk het met een stuiterende voetbal. Pong pong. Dat zingen heb je niet met een band met foam. Dat dit met een dB meter bijna niet meetbaar is lijkt me duidelijk. Ik reed laatst met een BMW 640 en wist niet wat ik hoorde op de A15 bij Gorcum bij het viaduct.
 
Wat waren uw bevindingen met die banden? Waren die beduidend stiller?

Ik kan dat helaas niet vergelijken aangezien ik nog steeds af fabriek met deze banden rij. Na 40K heb ik nog 4,5 mm profiel over.
Wel hebben deze banden last van cuppen. Bij Karelsen banden heb ik ze moeten laten trimmen (frezen) om het helikopter geluid weg te krijgen.
Als ze op zijn denk ik erover om voor de Goodyear eagle f1 asymmetric 5 met foam te gaan.
Mijn ervaring met deze banden op een Volvo zijn beter dan met de Michelin's Primacy 3. Minder last van cuppen en een stuk stiller.
 
Ik kan dat helaas niet vergelijken aangezien ik nog steeds af fabriek met deze banden rij. Na 40K heb ik nog 4,5 mm profiel over.
Wel hebben deze banden last van cuppen. Bij Karelsen banden heb ik ze moeten laten trimmen (frezen) om het helikopter geluid weg te krijgen.
Als ze op zijn denk ik erover om voor de Goodyear eagle f1 asymmetric 5 met foam te gaan.
Mijn ervaring met deze banden op een Volvo zijn beter dan met de Michelin's Primacy 3. Minder last van cuppen en een stuk stiller.
Het lijkt inderdaad of de combinatie Volvo-Michelin beter is dan Tesla-Michelin. Je kan natuurlijk elke 10K de banden rouleren om cuppen te voorkomen.