Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Welke winterbanden+velgen voor MY?

This site may earn commission on affiliate links.
Is het ook mogelijk om bij een Tesla Service Center je zomer banden + bijbehorende velgen te laten wisselen naar winterbanden + bijbehorende velgen? Heeft iemand hier ervaring mee? En ook een idee van de kostprijs voor het omwisselen + eventueel de opslag van de banden bij een Tesla Service Center?
 
Waarom zou je dat bij Tesla willen doen? Ik verwacht niet dat Tesla je banden zal opslaan en het uurtarief van Tesla is dermate hoog dat het altijd een stuk duurder zal uitpakken t.o.v. de lokale bandenboer. Tegenwoordig weet elke (fatsoenlijke) bandenboer wel hoe je een Tesla op de lift zet en hoe je de banden moet verwisselen.

Wel heb ik gemerkt dat niet elke bandenboer er standaard TO-banden onder zet. Die zijn een stuk duurder, maar sommige mensen vinden dat wel belangrijk. Informeer dus goed welke banden er onder je auto komen.
 
Kosten weet ik niet, maar opslaan doen ze dus sowieso niet

1704486352003.png
 
  • Like
Reactions: Dirk Lenssen
Heb 19" velgen besteld bij T-Sportline, puur voor de winst qua range t.o.v. 21". Nu dus de keuze voor banden.

  • Continental WinterContact TS 870 P 255/45 R19 104V XL EVc. Laagste rolweerstand, goede testresultaten.
  • Goodyear UltraGrip Performance 3 255/45 R19 104V XL. Scoort ook goed in tests.
  • Michelin Pilot Alpin PA4 255/45 R19 104W XL. Enige W snelheid XL winterband naast de Pirelli, OK in tests.
  • Continental WinterContact TS 860 S 255/45 R19 104V XL ContiSilent, EVc, T0. Ouder type, wel speciaal voor Tesla (T0) en met foam.
  • Pirelli Winter SottoZero 3 255/45 R19 104W XL Elect, PNCS, T0 of T1. Dit krijg je bij Tesla zelf, maar scoort eigenlijk niet goed in tests.
Heb ze een beetje in volgorde van voorkeur gezet, en als range de prioriteit heeft zou de TS 870 P de beste moeten zijn (want laagste rolweerstand). Echter moet op een MY Performance eigenlijk een type W band (max snelheid 270) ipv type V (max 240).

Weet iemand of dat zondermeer mag? Zie mezelf toch geen 250 rijden in de winter dus wat dat betreft denk ik geen punt, maar weet niet of er nog iets anders mee speelt?
 
  • Informative
Reactions: Michel_AH
Heb 19" velgen besteld bij T-Sportline, puur voor de winst qua range t.o.v. 21". Nu dus de keuze voor banden.

  • Continental WinterContact TS 870 P 255/45 R19 104V XL EVc. Laagste rolweerstand, goede testresultaten.
  • Goodyear UltraGrip Performance 3 255/45 R19 104V XL. Scoort ook goed in tests.
  • Michelin Pilot Alpin PA4 255/45 R19 104W XL. Enige W snelheid XL winterband naast de Pirelli, OK in tests.
  • Continental WinterContact TS 860 S 255/45 R19 104V XL ContiSilent, EVc, T0. Ouder type, wel speciaal voor Tesla (T0) en met foam.
  • Pirelli Winter SottoZero 3 255/45 R19 104W XL Elect, PNCS, T0 of T1. Dit krijg je bij Tesla zelf, maar scoort eigenlijk niet goed in tests.
Heb ze een beetje in volgorde van voorkeur gezet, en als range de prioriteit heeft zou de TS 870 P de beste moeten zijn (want laagste rolweerstand). Echter moet op een MY Performance eigenlijk een type W band (max snelheid 270) ipv type V (max 240).

Weet iemand of dat zondermeer mag? Zie mezelf toch geen 250 rijden in de winter dus wat dat betreft denk ik geen punt, maar weet niet of er nog iets anders mee speelt?
Het mag, maar in Duitsland moet je dan een voor de bestuurder duidelijk zichtbare sticker plakken dat je niet harder dan 240 mag. Onzin natuurlijk, maar dat moet. Ik ben uitermate tevreden over de Goodyear Ultragrips, zie boveb,
 
Volgens de verschillende tests die hiermee gedaan zijn en ook terug te vinden zijn op bijv. Youtube scheelt het nog 30 km in range.
Ik heb de beslissing genomen obv rijcomfort en niet op die (marginale) verbetering in range.
Moet je wel in context plaatsen he. Als het in de zomer is gedaan dan kan het in de winter met wind tegen en vrieskou wel eens aardig wat meer schelen.

Wat ik begrepen heb is 5% van 21" > 20" en 5% van 20" > 19". Voor zover ik weet is rijcomfort ook altijd beter met 19..

Het mag, maar in Duitsland moet je dan een voor de bestuurder duidelijk zichtbare sticker plakken dat je niet harder dan 240 mag. Onzin natuurlijk, maar dat moet. Ik ben uitermate tevreden over de Goodyear Ultragrips, zie boveb,
5 euro boete als je de sticker niet hebt. Ach. Foeilelijk overigens die sticker :)

Ik vraag me eerder af wat er gebeurt als je dan toch 250 zou rijden met een band gemaakt voor 240. Slijt het harder? Scheurt of klapt ie?
 
Moet je wel in context plaatsen he. Als het in de zomer is gedaan dan kan het in de winter met wind tegen en vrieskou wel eens aardig wat meer schelen.

Wat ik begrepen heb is 5% van 21" > 20" en 5% van 20" > 19". Voor zover ik weet is rijcomfort ook altijd beter met 19..


5 euro boete als je de sticker niet hebt. Ach. Foeilelijk overigens die sticker :)

Ik vraag me eerder af wat er gebeurt als je dan toch 250 zou rijden met een band gemaakt voor 240. Slijt het harder? Scheurt of klapt ie?
Die klapt vermoedelijk, zeker als het wat warmer is dan gepland. Daar word je serieus niet blij van als dat met 250 km/h rijdt, hoewel je er vermoedelijk weinig meer van zult merken.
 
Ik vraag me eerder af wat er gebeurt als je dan toch 250 zou rijden met een band gemaakt voor 240. Slijt het harder? Scheurt of klapt ie?

Een band wordt berekend en uitgebreid getest. Als een band gemaakt is voor 240 dan kun je ervan uit gaan dat deze "in onbeschadigde toestand" bij de juiste druk/temperatuur heel blijft tot de maximale snelheid/gewicht. Er worden vrij grote veiligheidmarges aangehouden, kans is groot dat je op een (test)circuit "gewoon" de 300 km/uur kunt aantikken. MAAR ik zou NOOIT de maximale snelheid van een band gaan overschrijden. (afgezien van het feit dat je een ander en jezelf bij dergelijke snelheden ook om andere redenen in gevaar brengt)
 
MAAR ik zou NOOIT de maximale snelheid van een band gaan overschrijden. (afgezien van het feit dat je een ander en jezelf bij dergelijke snelheden ook om andere redenen in gevaar brengt)
Uiteraard. Maar los van de techniek, andere redenen kunnen zijn:

- Verzekering niet (volledig) geldig bij te lage snelheidsindex
- Wetgeving van bepaalde landen vereist snelheidsindex op of hoger dan max snelheid, en anders boete

Wat ik begrijp is dat in ieder geval in Duitsland 1 snelheidsklasse lager toegestaan is op winterbanden, maar of dat in alle landen geldt vind ik verder nergens iets over. Er is de richtlijn 92/23/EEG van de EU, maar richtlijn is geen wet natuurlijk. Geen idee hoe dat zit in Frankrijk of Scandinavie.
 
Uiteraard. Maar los van de techniek, andere redenen kunnen zijn:

- Verzekering niet (volledig) geldig bij te lage snelheidsindex
- Wetgeving van bepaalde landen vereist snelheidsindex op of hoger dan max snelheid, en anders boete

Wat ik begrijp is dat in ieder geval in Duitsland 1 snelheidsklasse lager toegestaan is op winterbanden, maar of dat in alle landen geldt vind ik verder nergens iets over. Er is de richtlijn 92/23/EEG van de EU, maar richtlijn is geen wet natuurlijk. Geen idee hoe dat zit in Frankrijk of Scandinavie.
Daar speelt het geen rol omdat de toegestane maximum snelheid ver onder de max snelheid van de auto zit.
 
Heb 19" velgen besteld bij T-Sportline, puur voor de winst qua range t.o.v. 21". Nu dus de keuze voor banden.

  • Continental WinterContact TS 870 P 255/45 R19 104V XL EVc. Laagste rolweerstand, goede testresultaten.
  • Goodyear UltraGrip Performance 3 255/45 R19 104V XL. Scoort ook goed in tests.
  • Michelin Pilot Alpin PA4 255/45 R19 104W XL. Enige W snelheid XL winterband naast de Pirelli, OK in tests.
  • Continental WinterContact TS 860 S 255/45 R19 104V XL ContiSilent, EVc, T0. Ouder type, wel speciaal voor Tesla (T0) en met foam.
  • Pirelli Winter SottoZero 3 255/45 R19 104W XL Elect, PNCS, T0 of T1. Dit krijg je bij Tesla zelf, maar scoort eigenlijk niet goed in tests.
Heb ze een beetje in volgorde van voorkeur gezet, en als range de prioriteit heeft zou de TS 870 P de beste moeten zijn (want laagste rolweerstand). Echter moet op een MY Performance eigenlijk een type W band (max snelheid 270) ipv type V (max 240).

Weet iemand of dat zondermeer mag? Zie mezelf toch geen 250 rijden in de winter dus wat dat betreft denk ik geen punt, maar weet niet of er nog iets anders mee speelt?
Bij de Kwikfit zit er momenteel 25% korting op alle Pirelli banden. Dat maakt het prijsverschil met de continentals en michelins wel erg groot. Is het echt een slechte band?
 
Bij de Kwikfit zit er momenteel 25% korting op alle Pirelli banden. Dat maakt het prijsverschil met de continentals en michelins wel erg groot. Is het echt een slechte band?
Ik heb nu voor het eerst Sottozero's terwijl ik decennia alleen Michelin heb gereden (zaten op de velgen die ik new old stock kocht voor de model S). Zijn erg fijne banden die stil zijn. Grip in de kou is ook erg goed. Ik was blij verrast.