Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Voor mij is het onmogelijk dat er gedurende honderden uren per jaar geen overschot zou zijn aan alternatieve energie?
Stel dat je je doel hebt bereikt, nl de energiebehoefte (niet alleen elektriciteit) voor 80% afdekken met alternatieve energie. Een windturbine kent ongeveer 2.000 vollasturen (= totale energieproductie op een jaar gedeeld door geïnstalleerd vermogen) en levert dus gemiddeld bijna 1/4 van het geïnstalleerde vermogen. Voor zonnepanelen is de variabiliteit nog veel groter.
Wil je bijvoorbeeld met dergelijke windturbines 80% van je energie oogsten, dan zal je toch voortdurend met overschotten te maken hebben omwille van de variabiliteit in de productie en het verbruik, niet zozeer doorheen de dag, maar wel seizoensgebonden.
 
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat Volkswagen ergens een statement had gemaakt dat Hydrogen cars gewoon geen goed idee was, maar kan dat nergens meer terug vinden. Was in de nieuwsovervloed rond de beurs in Frankfurt.
Ik las het dat Volkswagen nu eigenlijk hetzelfde over waterstof voor auto's behoorlijk dom is, zoals Elon dat jaren geleden al beweerde. Maar blijkbaar was de context toch iets anders want ik kan het niet terugvinden.
Ja, de huidige CEO van Volkswagen heeft dat recentelijk geroepen. Maar heeft m.i. niet zoveel waarde, het bestuur van Volkswagen is de laatste jaren niet zo betrouwbaar gebleken... :p
 
Voor mij is het onmogelijk dat er gedurende honderden uren per jaar geen overschot zou zijn aan alternatieve energie?
Stel dat je je doel hebt bereikt, nl de energiebehoefte (niet alleen elektriciteit) voor 80% afdekken met alternatieve energie. Een windturbine kent ongeveer 2.000 vollasturen (= totale energieproductie op een jaar gedeeld door geïnstalleerd vermogen) en levert dus gemiddeld bijna 1/4 van het geïnstalleerde vermogen. Voor zonnepanelen is de variabiliteit nog veel groter.
Wil je bijvoorbeeld met dergelijke windturbines 80% van je energie oogsten, dan zal je toch voortdurend met overschotten te maken hebben omwille van de variabiliteit in de productie en het verbruik, niet zozeer doorheen de dag, maar wel seizoensgebonden.
Het is een beetje andersom lijkt me... om een groene waterstofproductiefaciliteit (electrolyser) enigszins financieel verantwoord in te zetten dient er gedurende vele duizenden uren per jaar een overschot aan groene stroom te zijn, wil je tenminste datgene doen wat al die waterstofgoeroe's roepen: "de toekomstige overschotten aan groene energie inzetten". Uit de tot nu toe bekende onderzoeken blijkt dat er de komende 30 jaar geen grote overschotten groene stroom te verwachten zijn.
 
Dat wil ik dan weer wel geloven. In de eerste plaats omdat de omschakeling naar hernieuwbare energie nooit de vooropgestelde doelstellingen zal halen, zeker niet in dichtbevolkte regio's met weinig vrije ruimte zoals Nederland en Vlaanderen.
Ik zeg ook niet dat het waterstof zal worden. Misschien zijn andere verbindingen beter geschikt.
 
Nou.... paniek...
Ik woon er vlakbij en mijn collega woont in Stad. We merken niks van paniek. We vinden het wel allebei een rare aktie en denken dat het bij dit experiment blijft omdat zal blijken dat het toch niet zo’n goed idee was.
Niet bij de bewoners. Wel bij de programma manager, hij reageerde zeer geagiteerd.
De Dorpsraad reageerde ook en zij gaan het voorleggen aan de dorpelingen.
 
Vandaag was Adje van Wijk weer bij BNR (ja ik luister er nog steeds naar), met een dringend verzoek aan de overheid om de H2 infrastructuur aan te leggen zodat we met H2 onze huizen kunnen verwarmen. Op de vraag of een ook nadelen zijn kwam hij niet verder dan te ontkrachten dat H2 gevaarlijk is.

ONZE NIEUWE ENERGIE | AD VAN WIJK, TU DELFT

Ad van Wijk, hoogleraar Future Energy Systems gelooft heilig in waterstof als versneller van de energietransitie. Het maakt als energiedrager samen met wind- en zonne-energie het plaatje compleet.
 
Voor mij is het onmogelijk dat er gedurende honderden uren per jaar geen overschot zou zijn aan alternatieve energie?
Stel dat je je doel hebt bereikt, nl de energiebehoefte (niet alleen elektriciteit) voor 80% afdekken met alternatieve energie. Een windturbine kent ongeveer 2.000 vollasturen (= totale energieproductie op een jaar gedeeld door geïnstalleerd vermogen) en levert dus gemiddeld bijna 1/4 van het geïnstalleerde vermogen. Voor zonnepanelen is de variabiliteit nog veel groter.
Wil je bijvoorbeeld met dergelijke windturbines 80% van je energie oogsten, dan zal je toch voortdurend met overschotten te maken hebben omwille van de variabiliteit in de productie en het verbruik, niet zozeer doorheen de dag, maar wel seizoensgebonden.
De capaciteitsfactor van de 8 MW windturbines die op IJmuiden Ver op zee geplaatst worden bedraagt 50%.
Het aantal vollasturen is dus geen 2.000 maar 4.380 uur. Door de seizoenen vullen wind en zon elkaar goed aan. In de zomer meer zonuren, minder windproductie. In de winter is dat precies andersom.
In 2030 is nog maar 30% elektriciteit duurzaam, in 2050 is dat 80%. Grotendeels wind op zee en zon.
In de komende jaren worden er in hoog tempo UHVDC verbindingen gebouwd. Bijv. in 2023 is in Nederland reeds 5 GW aan interconnectie verbindingen gebouwd. Dat is voldoende om een kwart van de totale Nederlandse stroomproductie te vervoeren. Het grote voordeel hiervan is dat stroom die nu 'overtollig' is als gevolg van een verkeerde inschatting van de baseload, dan niet hoeft te resulteren in het stilzetten van een aantal molens, maar gewoon in Europa verkocht kan worden.
Vergeet ook niet dat er, afhankelijk van welk scenario je bekijkt, nog steeds tot ruim 30% aan productiecapaciteit beschikbaar staat in de vorm van gascentrales. Die gascentrales en de UHVDC verbindingen maken dat de wisselvalligheid in opbrengst van duurzame opwekking goed op te vangen is.
En waterstof dan? Niet nodig, ook niet na 2050.
 
@Timmm Heb je daar ook linkjes van? En dan met name naar de artikelen die prima en logisch klinken?

Je kan eenvoudig googelen op green village, tu delft, etc. Dan vind je genoeg.

Soms heb ik wel het idee dat als je een tesla hebt, je tegen waterstof moet zijn en zoveel mogelijk moet ageren tegen de voorstanders. Dat lijkt soms wel een beetje op het hebben van een mening die goed uitkomt en dat zou niet mogen tellen. Vaak zijn dat ook de mannen die om dezelfde reden “het innerlijk van hun partner belangrijker vinden dan het uiterlijk” (aah, is dat jouw partner.....dan telt de mening niet).

Zelf ben ik benieuwd wat de ontwikkeling gaat worden. Uiteraard mag iedereen zijn eigen mening hebben.
 
Je kan eenvoudig googelen op green village, tu delft, etc. Dan vind je genoeg.

Soms heb ik wel het idee dat als je een tesla hebt, je tegen waterstof moet zijn en zoveel mogelijk moet ageren tegen de voorstanders. Dat lijkt soms wel een beetje op het hebben van een mening die goed uitkomt en dat zou niet mogen tellen. Vaak zijn dat ook de mannen die om dezelfde reden “het innerlijk van hun partner belangrijker vinden dan het uiterlijk” (aah, is dat jouw partner.....dan telt de mening niet).

Zelf ben ik benieuwd wat de ontwikkeling gaat worden. Uiteraard mag iedereen zijn eigen mening hebben.

Ik vind het gewoon zonde (om niet te zeggen schandalig) dat er met aantoonbare onzin miljarden worden verbrand, dat er verouderde en ongeschikte infrastructuur (boorplatforms en lokaal Hollands gasnet) in de maag van een nu nog concurrerende economie wordt gesplitst.
Terwijl er vele veel betere alternatieven zijn.
En dat voortkomend uit een fossiele lobby, waarvan het karakter op z'n zachtst gezegd dubieus is, maar eigenlijk veel en veel kwalijker.

Dat heeft niets met het rijden van een Tesla te maken, maar alles met de wens om onze belastingcenten goed te laten besteden en om op termijn een betere wereld achter te laten.
 
Hier een video van engineering explained over de werkelijk kosten van energie voor om je auto aan te drijven.

Are Tesla Electric Cars actually better for the environment versus alternative energy sources? Do electric cars have lower emissions, even if their energy comes from fossil fuels? Between electric, hydrogen, gasoline, diesel, and hybrids, which uses the least amount of total energy, from well to wheel? This video will analyze the entire energy equation, starting from the very source of the fuel, whether that’s petroleum, natural gas, or other energy sources.
 
Als EV-rijders zijn we bewust met kwh's, rendement, en energietransitie bezig. Logisch dat de critici voor waterstof eerder in hetzelfde kringetje zitten.
Verder is een redenering superieur als ze met juiste cijfers gestaafd wordt.
Dat geldt eveneens voor de waterstoflobby om websites ala Waterstofgate.nl of om hier het cijfermateriaal van Wim S. te counteren...oorverdovende stilte is misschien nog geen bewijs, maar een sterke aanwijzing.
Een mooi verhaal, een sterke lobby en de politici...de ideale mix voor waterstof.