Tuurlijk willen ze dat; met Dat 24 hebben ze een keten van tankstations waar ze ook CNG promoten, en ze hebben ook waterstofstations.Zij hebben wel overschot ;-) Colruyt wil zijn windenergie omzetten in waterstof voor auto’s
Wij van WC-eend...
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tuurlijk willen ze dat; met Dat 24 hebben ze een keten van tankstations waar ze ook CNG promoten, en ze hebben ook waterstofstations.Zij hebben wel overschot ;-) Colruyt wil zijn windenergie omzetten in waterstof voor auto’s
Waarom zijn die overschotten er? Omdat er nog continu kerncentrales staan te draaien, die je niet eenvoudig krijgt uitgezet. Maar de overheid spreekt al jaren van het sluiten van die kerncentrales, en dan heb je plots geen overschotten meer...Ik blijf erbij dat er een oplossing moet gevonden worden voor overschotten aan alternatief opgewerkt elektriciteit.
Tata wil wel groene waterstof maken, maar niet de benodigde windmolens bouwen. En dat geldt helaas, met uitzondering van het Duwaal project, voor letterlijk iedereen. Wel grote electrolysers bouwen, niet de windmolens.View attachment 463823 Theo Henrar van Tata steel bij BNR’s Big Five. Als het aan Tata steel ligt kunnen wij 2050 nog niet op groene stroom rijden. Zij hebben zoveel energie nodig om de staalproductie met waterstof uit windenergie mogelijk te maken dat er een blijvend tekort optreedt. Wij hebben dan wel groen staal.
Ik blijf erbij dat er een oplossing moet gevonden worden voor overschotten aan alternatief opgewerkt elektriciteit. Op dit
Ik heb het even opgezocht voor België, cijfers van enkele jaren geleden, maar het gaat om de grootte-orde.
België verbruikt 56 Mtoe (= Mega ton olie equivalent) per jaar. Dat is omgerekend 651 TWh aan energie. Elektriciteit (69 TWh) is daarvan ongeveer 10%. Dit is een beetje dubbel omdat een deel van die primaire energie gebruikt wordt om elektriciteit op te wekken met een rendement van gemiddeld 35%, maar anderzijds is kernenergie dan weer aan 100% gerekend. Laten we er voor de eenvoud even van uitgaan dat 10% van onze energiebehoefte elektrisch wordt ingevuld. We zitten, opnieuw grootte-orde, aan 15% van de elektriciteit die alternatief wordt opgewekt: wind, zon en een beetje waterkracht en ook nogal wat biomassa waar je vraagtekens bij kan plaatsen. Dus 15% van 10% is hernieuwbare energie. Dat is dus 1,5%. Dat maar om twee zaken aan te geven:
Aanbevolen literatuur: David MacKay FRS: : Contents
- Heel af en toe leveren de installaties die voor die 1,5% instaan, zoveel elektriciteit dat er moet afgeschakeld worden. Stel dat het aandeel alternatieve energie toeneemt tot 10% of zelfs 50% (ik zie op dit ogenblik niet in hoe België dat met de beperkte beschikbare ruimte zou kunnen waarmaken met alleen wind en zon). Dan heb je dus zeer regelmatig aanzienlijke overschotten waarmee je een buffer kan en zal moeten aanleggen. Die energiehoeveelheden krijg je niet gebufferd in een megabatterij, vliegwielen of waterreservoirs. Op dit moment lijkt waterstof voor mij een kanshebber,ondanks de verliezen in het proces.
- We focussen op het vergroenen van de elektriciteit, waarin hernieuwbaar stilaan een beduidend aandeel heeft, maar naast elektriciteit is er een ongeveer 10x groter energieverbruik uit fossiele brandstoffen voor transport, verwarming en industrie, dat ook moet geconverteerd worden naar hernieuwbare energie. Het duurzame waterstof voor de staalsector is daar een voorbeeld van. Elektrificatie van transport (volop aan de gang) en verwarming (volop aan de gang) zullen daarin een belangrijke rol spelen.
- De productie van meststoffen en dus de intensieve productie van voedsel kost ook massaal veel energie.
Er is toch niets leuker dan ongemakkelijke vragen te stellen tijdens zo'n event?Er is vandaag en morgen hier op het eiland een informatiepunt over waterstof als verwarming voor huizen. Ik kan mezelf er gewoon niet toe brengen er naar toe te gaan. @Wim S. heeft er al genoeg geschreven over dit project..
Er is vandaag en morgen hier op het eiland een informatiepunt over waterstof als verwarming voor huizen. Ik kan mezelf er gewoon niet toe brengen er naar toe te gaan. @Wim S. heeft er al genoeg geschreven over dit project..
Flakkee ?Er is vandaag en morgen hier op het eiland een informatiepunt over waterstof als verwarming voor huizen. Ik kan mezelf er gewoon niet toe brengen er naar toe te gaan. @Wim S. heeft er al genoeg geschreven over dit project..
Er is daar inderdaad paniek uitgebroken. De bewoners betalen aan die hele overgang geen cent. Is ze beloofd door de provincie Zuid-Holland.Ja, Stad aan 't Haringvliet.
De bewoners werden erg zenuwachtig toen @Wim S. hen mededeelde dat het een dure grap ging worden om met H2 te verwarmen.
Tot in lengte van dagen gesubsidieerde waterstof?Er is daar inderdaad paniek uitgebroken. De bewoners betalen aan die hele overgang geen cent. Is ze beloofd door de provincie Zuid-Holland.
Vandaag was Adje van Wijk weer bij BNR (ja ik luister er nog steeds naar), met een dringend verzoek aan de overheid om de H2 infrastructuur aan te leggen zodat we met H2 onze huizen kunnen verwarmen. Op de vraag of een ook nadelen zijn kwam hij niet verder dan te ontkrachten dat H2 gevaarlijk is.
Natuurlijk niet.Tot in lengte van dagen gesubsidieerde waterstof?
Het kan heel lang aan. De provincie Zuid-Holland krijgt uit Europese fondsen jaarlijks 1 miljard euro subsidie.Tot in lengte van dagen gesubsidieerde waterstof?
Vandaag was Adje van Wijk weer bij BNR
Nou.... paniek...Er is daar inderdaad paniek uitgebroken. De bewoners betalen aan die hele overgang geen cent. Is ze beloofd door de provincie Zuid-Holland.
Even een kleine correctie: Adje is bijzonder hoogleraar. Geen echte. (Maar ook die moeten met pensioen, itt tot hoogleraren, die gaan met emeritaat)De beste man is nu een jaar of 63. Hoogleraren gaan verplicht met pensioen, dus rest ons nog hooguit twee tot drie jaar H2 Ad-vertisement. Uiteindelijk zal hij dan de boeken in gaan als de man die geen gelijk kreeg en de TU Delft slechts opzadelde met een Hyundai FCEV.