Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Ik blijf erbij dat er een oplossing moet gevonden worden voor overschotten aan alternatief opgewerkt elektriciteit.
Waarom zijn die overschotten er? Omdat er nog continu kerncentrales staan te draaien, die je niet eenvoudig krijgt uitgezet. Maar de overheid spreekt al jaren van het sluiten van die kerncentrales, en dan heb je plots geen overschotten meer...

Het is zelfs zo erg dat kernenergie gebruikt wordt om energie op te slaan in waterkrachtcentrales...
 
Dat heeft te maken met base-load. Je wilt een gegarandeerde minimum hoeveelheid opwek, en dat wek je het beste met een kerncentrale op. Nadeel: stop-start duurt heel lang, in de orde grootte van dagen. Je kunt niet eventjes iets meer of iets minder opwekken.
 
View attachment 463823 Theo Henrar van Tata steel bij BNR’s Big Five. Als het aan Tata steel ligt kunnen wij 2050 nog niet op groene stroom rijden. Zij hebben zoveel energie nodig om de staalproductie met waterstof uit windenergie mogelijk te maken dat er een blijvend tekort optreedt. Wij hebben dan wel groen staal.
Tata wil wel groene waterstof maken, maar niet de benodigde windmolens bouwen. En dat geldt helaas, met uitzondering van het Duwaal project, voor letterlijk iedereen. Wel grote electrolysers bouwen, niet de windmolens.
Dat eindigt met 0% duurzame energie, alles wordt verdrongen naar fossiele opwekking.
 
Ik blijf erbij dat er een oplossing moet gevonden worden voor overschotten aan alternatief opgewerkt elektriciteit. Op dit
Ik heb het even opgezocht voor België, cijfers van enkele jaren geleden, maar het gaat om de grootte-orde.
België verbruikt 56 Mtoe (= Mega ton olie equivalent) per jaar. Dat is omgerekend 651 TWh aan energie. Elektriciteit (69 TWh) is daarvan ongeveer 10%. Dit is een beetje dubbel omdat een deel van die primaire energie gebruikt wordt om elektriciteit op te wekken met een rendement van gemiddeld 35%, maar anderzijds is kernenergie dan weer aan 100% gerekend. Laten we er voor de eenvoud even van uitgaan dat 10% van onze energiebehoefte elektrisch wordt ingevuld. We zitten, opnieuw grootte-orde, aan 15% van de elektriciteit die alternatief wordt opgewekt: wind, zon en een beetje waterkracht en ook nogal wat biomassa waar je vraagtekens bij kan plaatsen. Dus 15% van 10% is hernieuwbare energie. Dat is dus 1,5%. Dat maar om twee zaken aan te geven:

  1. Heel af en toe leveren de installaties die voor die 1,5% instaan, zoveel elektriciteit dat er moet afgeschakeld worden. Stel dat het aandeel alternatieve energie toeneemt tot 10% of zelfs 50% (ik zie op dit ogenblik niet in hoe België dat met de beperkte beschikbare ruimte zou kunnen waarmaken met alleen wind en zon). Dan heb je dus zeer regelmatig aanzienlijke overschotten waarmee je een buffer kan en zal moeten aanleggen. Die energiehoeveelheden krijg je niet gebufferd in een megabatterij, vliegwielen of waterreservoirs. Op dit moment lijkt waterstof voor mij een kanshebber,ondanks de verliezen in het proces.
  2. We focussen op het vergroenen van de elektriciteit, waarin hernieuwbaar stilaan een beduidend aandeel heeft, maar naast elektriciteit is er een ongeveer 10x groter energieverbruik uit fossiele brandstoffen voor transport, verwarming en industrie, dat ook moet geconverteerd worden naar hernieuwbare energie. Het duurzame waterstof voor de staalsector is daar een voorbeeld van. Elektrificatie van transport (volop aan de gang) en verwarming (volop aan de gang) zullen daarin een belangrijke rol spelen.
  3. De productie van meststoffen en dus de intensieve productie van voedsel kost ook massaal veel energie.
Aanbevolen literatuur: David MacKay FRS: : Contents

In Nederland zijn er tot 2030 geen overschotten aan windenergie, tot 2050 geen overschotten aan zonne-energie.
Lees hiervoor het Flexnet rapport.
FLEXNET
Alle deskundigen zijn het erover eens dat er ook na 2030 tussen 150 en 300 uur per jaar overtollige duurzame energie zal zijn. Daar kan een electrolyser echt niet op draaien.
In Nederland kan 50% duurzame energie worden ingepast het net.
Dat er soms windmolens stil staan, komt uitsluitend door een verkeerd ingeschatte baseload. Tennet heeft dan gewoon teveel basiscapaciteit ingekocht. Het is goedkoper om windmolens stil te zetten dan de baseload.
Er moet gewoon meer UHVDC worden bijgebouwd, en dat gebeurt ook. In 2023 heeft Nederland al 5 GW aan lange afstand gelijkstroom verbindingen. Dat is een kwart van de totaal benodigde maximum capaciteit voor heel Nederland.
Daar kan mooi de zonnestroom die in Portugal nu al voor een bodemprijs vanaf 1,46 eurocent per kWh beschikbaar is, naar ons land komen.
Kunnen de liefhebbers van waterstof het hier maken. En dan kan Tata, zij maken waterstof niet voor de waterstof maar voor de zuurstof, goedkoop groene stroom inkopen.
Waterstof is ook na 2050 niet nodig. Er blijft altijd, afhankelijk van welk scenario je kiest, tussen 12 en 26% aardgas gebruikt worden. Wel met afvang van CO2.
 
Last edited:
Vandaag was Adje van Wijk weer bij BNR (ja ik luister er nog steeds naar), met een dringend verzoek aan de overheid om de H2 infrastructuur aan te leggen zodat we met H2 onze huizen kunnen verwarmen. Op de vraag of een ook nadelen zijn kwam hij niet verder dan te ontkrachten dat H2 gevaarlijk is.
 
Er is vandaag en morgen hier op het eiland een informatiepunt over waterstof als verwarming voor huizen. Ik kan mezelf er gewoon niet toe brengen er naar toe te gaan. @Wim S. heeft er al genoeg geschreven over dit project..

Ik vraag mij af hoe het voor de mensen geregeld is die niet mee willen doen aan dit project. Wordt je dan verplicht een warmtepomp te nemen als er geen aardgas meer uit de leiding komt?
 
Vandaag was Adje van Wijk weer bij BNR (ja ik luister er nog steeds naar), met een dringend verzoek aan de overheid om de H2 infrastructuur aan te leggen zodat we met H2 onze huizen kunnen verwarmen. Op de vraag of een ook nadelen zijn kwam hij niet verder dan te ontkrachten dat H2 gevaarlijk is.

Ik heb hetzelfde geluisterd en me ook dood geërgerd. Maar eigenlijk vooral aan BNR. Hoe moeilijk is het om een beetje te googelen en dan wat moeilijk vragen te stellen over rendement? BNR zakt af naar het nivo van radio 1.
 
  • Like
Reactions: prettig
Tot in lengte van dagen gesubsidieerde waterstof?
Natuurlijk niet.
Daarom wordt dit het perfecte pilotproject voor waterstof als brandstof voor het verwarmen van huizen.
Het zal aantonen dat de techniek perfect werkt en dat het voor alle betrokkenen een complete geld- en energieverspilling is.
Jammer voor de mensen die het direct betreft en voor de overheden die het debacle betalen.

Maar daarna is het eens en voor altijd gedaan met deze vorm van luchtfietserij.
 
Er is daar inderdaad paniek uitgebroken. De bewoners betalen aan die hele overgang geen cent. Is ze beloofd door de provincie Zuid-Holland.
Nou.... paniek...
Ik woon er vlakbij en mijn collega woont in Stad. We merken niks van paniek. We vinden het wel allebei een rare aktie en denken dat het bij dit experiment blijft omdat zal blijken dat het toch niet zo’n goed idee was.
 
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat Volkswagen ergens een statement had gemaakt dat Hydrogen cars gewoon geen goed idee was, maar kan dat nergens meer terug vinden. Was in de nieuwsovervloed rond de beurs in Frankfurt.
Ik las het dat Volkswagen nu eigenlijk hetzelfde over waterstof voor auto's behoorlijk dom is, zoals Elon dat jaren geleden al beweerde. Maar blijkbaar was de context toch iets anders want ik kan het niet terugvinden.
 
De beste man is nu een jaar of 63. Hoogleraren gaan verplicht met pensioen, dus rest ons nog hooguit twee tot drie jaar H2 Ad-vertisement. Uiteindelijk zal hij dan de boeken in gaan als de man die geen gelijk kreeg en de TU Delft slechts opzadelde met een Hyundai FCEV.
Even een kleine correctie: Adje is bijzonder hoogleraar. Geen echte. (Maar ook die moeten met pensioen, itt tot hoogleraren, die gaan met emeritaat)