Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla model S privé kopen ?

This site may earn commission on affiliate links.
Daarnaast zullen er nauwelijks ZZP-ers zijn die een Tesla volledig in de 52% schaal kwijt kunnen, want dan kom je voorbij het break even punt om om te schakelen naar een BV.

Het ligt er een beetje aan wat je onder 'nauwelijks' verstaat. Ik denk dat je de aantallen onderschat.

Volgens mijn boekhouder ligt het omslagpunt tussen de 125 en 150.000 Euro winst. Waar die grens precies ligt is erg afhankelijk van hoe je met je geld omgaat en hoe effectief je het binnen een BV kunt inzetten, maar dit is een aardige richtlijn. Van wat ik zelf van de materie begrijp zie ik geen aanleiding dit in twijfel te trekken.

125.000 Euro winst geeft je zo'n 50 tot 60.000 Euro belastbaar in de hoogste schaal (52%), na aftrek zelfstandigenaftrek, rente hypotheek en nog wat andere zaken.

Het eerste jaar heb je veruit de grootste aftrekpost met de MIA, KIA en minimaal 5% afschrijving (VAMIL). Dat komt op zo'n 50.000 Euro uit. En dat past.

De overige jaren heb je maar een aftrekpost van zo'n 20.000 Euro en dat lukt makkelijk.
 
Het ligt er een beetje aan wat je onder 'nauwelijks' verstaat. Ik denk dat je de aantallen onderschat.

Volgens mijn boekhouder ligt het omslagpunt tussen de 125 en 150.000 Euro winst. Waar die grens precies ligt is erg afhankelijk van hoe je met je geld omgaat en hoe effectief je het binnen een BV kunt inzetten, maar dit is een aardige richtlijn. Van wat ik zelf van de materie begrijp zie ik geen aanleiding dit in twijfel te trekken.

125.000 Euro winst geeft je zo'n 50 tot 60.000 Euro belastbaar in de hoogste schaal (52%), na aftrek zelfstandigenaftrek, rente hypotheek en nog wat andere zaken.

Het eerste jaar heb je veruit de grootste aftrekpost met de MIA, KIA en minimaal 5% afschrijving (VAMIL). Dat komt op zo'n 50.000 Euro uit. En dat past.

De overige jaren heb je maar een aftrekpost van zo'n 20.000 Euro en dat lukt makkelijk.


Bovendien kun je ook nog middelen als je voorgaande jaren weinig onkosten/aftrekposten had.

- - - Updated - - -

Je zit anders wel lekker relaxed in je spellingscontrole :tongue:

LOL!
(Moest zo hard lachen dat m'n vrouw naast mij wakker werd en vroeg wat er aan de hand was... :biggrin:)

- - - Updated - - -

Ach zwijg erover. Deze pc waarop ik moet werken zit engelse spellingscontrole/autocorrectie die ik niet kan uitschakelen. Elk dom woord vertaald hij naar het engels.. Wordt er gek van..

Ja, vervelent hoe die Engelse spellingscondrole de d's en t's verwisseld. :tongue:
 
Je moet even heel goed nadenken of je een BV wilt opzetten en je eenmanszaak wilt sluiten. Je moet dan je Tesla over laten nemen door je BV, dat betekent dat je de investeringsvoordelen moet terugbetalen. Dat betekent dat de Tesla plotseling niet meer zo voordelig is. In je BV kan je je investeringsvoordelen niet meer aanvragen aangezien je Tesla niet meer op 0 KM's staat en deze al een eigenaar heeft gehad.
Als het kan, hou je eenmanszaak voor je Tesla, en zet daarnaast je BV('s) op. Dan hou je je voordelen de komende 4,5 jaar en betaal je je voordeel niet terug. Het enige wat je dan hebt zijn dubbele administratiekosten wellicht voor je eenmanszaak en voor de BV('s)
Dit klopt niet. Je mag de auto onder voorwaarden eenmalig overschrijven. Zo heeft een klant van mij ongeveer een maand geleden een demo kunnen kopen van 2013 en geniet toch de fiscale voordelen (van 2013).
 
Alleen de bijtelling neem ik aan (0%). De MIA en KIA uit 2013 zijn niet meer toepasbaar toch? Dus lagere MIA en geen KIA meer.

De MIA hoef je na 1 jaar onder bepaalde voorwaarden niet meer terug te betalen, de KIA daarentegen altijd. Echter, er vanuit gaande dat je wel moet terugbetalen, want MIA is nogal een issue om niet te hoeven terug te betalen. Als je in het kader van overgang naar een BV gaat het erom dat je de eenmanszaak inbrengt. Hiervoor heb je een accountants verklaring nodig. Deze is niet zo goedkoop, dus je werkelijk voordeel moet wel inzichtelijk zijn. Tevens had je ook in een BV recht op KIA, MIA en VAMIL, alleen de 52% tegen 20% VPB (of 25%) is verschillend. Het beste is dat je het volgende checkt, en dan de belastinginspecteur verzoekt om toestemming te verlenen:
- Het moment van aanschaf is er belangrijk. Feitelijk is de termijn van 5 jaar niet volledig 5 jaar. Het jaartal van aanschaf is bepalend, en het jaartal van verkoop. Voorbeeld, heb je een bedrijfsmiddel in december 2013 aangeschaft (denk veel Tesla rijders), dan mag je al 1 januari 2018 (4 jaar en 1 maand) zonder dat je desinvesteringsaftrek moet toepassen het bedrijfsmiddel verkopen. Stel dat je in 2015 je eenmanszaak naar BV omzet, EN je doet dit door fiscaal de eenmanszaak in te brengen, dan hoef je maar voor 3 jaar te verrekenen, niet 4. Als je 20%VPB hebt in je nieuwe BV, en je hebt 52% aftrek genoten, dan moet je het verschil terugbetalen, echter met dien verstande dat je dit over 3 jaar ipv 4 jaar hoeft te doen. Vergeet ook niet dat je ook nog eens wat je terug moet betalen er voor zal zorgen dat je winst omlaag zal gaan, dus minder belasting over hoeft te betalen dat jaar. Ik ben geen fiscalist, maar dit is toch wel ongeveer de strekking.
 
Tip gevraagd

Inmiddels is het ruim een jaar later maar nog zo actueel:

Ik heb in 2013 een Tesla gekocht met alle eenmanszaak voordelen. Op jan 2014 overgegaan naar BV via ruisende inbreng. Stakingswinst is gegaan naar lijfrente.

Nu is mijn fiscaal adviseur iets vergeten, namelijk het afrekenen van de desinvestering na de beëindiging van eenmanszaak a 12.500 euro (slik).

Heeft iemand een tip hoe ik mijn Tesla moet inbrengen in de bv fiscaal gezien zodat in de belastingsfeer zo weinig mogelijk kost.

Alvast erg bedankt voor een kostenbesparende tip!!
 
Inmiddels is het ruim een jaar later maar nog zo actueel:

Ik heb in 2013 een Tesla gekocht met alle eenmanszaak voordelen. Op jan 2014 overgegaan naar BV via ruisende inbreng. Stakingswinst is gegaan naar lijfrente.

Nu is mijn fiscaal adviseur iets vergeten, namelijk het afrekenen van de desinvestering na de beëindiging van eenmanszaak a 12.500 euro (slik).

Heeft iemand een tip hoe ik mijn Tesla moet inbrengen in de bv fiscaal gezien zodat in de belastingsfeer zo weinig mogelijk kost.

Alvast erg bedankt voor een kostenbesparende tip!!
Hallo Piet, welkom op het forum...
Ik ben geen fiscalist, dus mijn tip is niet kostenbesparend, maar heb je al overwogen om de auto in te ruilen voor een nieuwe model S (of X)? Alle voordelen van een nieuwe (auto pilot, next gen zetels, etc), en geen gemoeizaam met inbreng van de oude. Je zult vast wel af moeten rekenen met de fiscus over de oude, maar dat moet je sowieso toch... ;-)
 
Je adviseur dekosten laten betalen..:eek:


Inmiddels is het ruim een jaar later maar nog zo actueel:

Ik heb in 2013 een Tesla gekocht met alle eenmanszaak voordelen. Op jan 2014 overgegaan naar BV via ruisende inbreng. Stakingswinst is gegaan naar lijfrente.

Nu is mijn fiscaal adviseur iets vergeten, namelijk het afrekenen van de desinvestering na de beëindiging van eenmanszaak a 12.500 euro (slik).

Heeft iemand een tip hoe ik mijn Tesla moet inbrengen in de bv fiscaal gezien zodat in de belastingsfeer zo weinig mogelijk kost.

Alvast erg bedankt voor een kostenbesparende tip!!
 
Grappig: ik schreef mijn wagen in op 30/12/2013. Ik kreeg enkele weken geleden een uitnodiging tot het betalen van de verkeersbelasting van 31/12/2015 tot 30/12/2016: Jawel: het volledige bedrag (ok het is maar een dikke 70€). En ondertussen maar spotjes over Kafka op de radio.

Misschien een mailtje sturen naar Jan Hautekiet? :)
Komaf met Kafka - Hautekiet maakt het simpel | Radio1