Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model S 75D 2019 ook een Raven?

This site may earn commission on affiliate links.
Niet doen tenzij je niet veel rijdt. Mijn MS75D uit 2018 had in 2021 op 90 procent nog 220 over van de 345 bij afhalen. En stiekem verdenk ik Tesla ervan dat ze de degeneratie verstoppen, mijn M3 van 2021 kent nauwelijks degeneratie. Enfin, in de zomer is het niet zo'n probleem, in de winter een drama. Hoe fijn de auto verder ook is. Vergeet ook niet dat de MS nauwelijks nog softwareupdates krijgt en tergend langzaam laadt. Choose wisely!!
Wat? Dat is echt niet goed hoor. Ik heb een MS75D uit november 2018 en die staat met 90% laden nog op ca. 322. Dat is een verschil van 100 km met die van jou!
 
  • Like
Reactions: Maurice1 and Enzo63
Je vergeet wel dat de pauzes wel erg lang zijn als je je MS onderweg gaat opladen. Is gewoon verouderde technologie. Was dat anders dan reed ik mijn MS nu nog.
Yep. Als we terugkeren van skireis en stoppen in Reims, dan moeten we daar volgens de auto minstens een uur laden om toch weer thuis te geraken (240km dus). Als hij quasi leeg is begint hij altijd fluks te laden (boven de 110) maar valt toch al snel terug, en hoe meer hij is opgeladen hoe trager het gaat.
Ik heb vanmorgen nog een reactie gehad van de verkoper. Bij 100% geeft de accu 480km aan. Dat lijkt mij nog erg veel, want volgens ev-database zou het max 435km zijn bij een combi van stad en snelweg (in de zomer).
480km bij 100%? Voor een 75D? Dat had ik zelfs niet toen de mijne splinternieuw was. Laat staan dat je in de praktijk ooit aan iets komt dat er ook maar een beetje bij komt; 350km real life lijkt me al bijna onmogelijk als je op een normale manier rijdt.
 
Niet doen tenzij je niet veel rijdt. Mijn MS75D uit 2018 had in 2021 op 90 procent nog 220 over van de 345 bij afhalen. En stiekem verdenk ik Tesla ervan dat ze de degeneratie verstoppen, mijn M3 van 2021 kent nauwelijks degeneratie. Enfin, in de zomer is het niet zo'n probleem, in de winter een drama. Hoe fijn de auto verder ook is. Vergeet ook niet dat de MS nauwelijks nog softwareupdates krijgt en tergend langzaam laadt. Choose wisely!!
Ik heb een Model S uit 2015 en die laadt gewoon nog meer dan 120 kWh tussen 10 en 40% na 40% zakt deze geleidelijk naar 80 kWh bij 60% en zo verder.
ps. ik maak veel gebruik van de supercharger.
 
  • Like
Reactions: Powergerry
Ik heb een Model S uit 2015 en die laadt gewoon nog meer dan 120 kWh tussen 10 en 40% na 40% zakt deze geleidelijk naar 80 kWh bij 60% en zo verder.
ps. ik maak veel gebruik van de supercharger.
Ja, ik ook. 6 keer per jaar op en neer naar Italië. Maar bij mij piekte hij op 119 KW met in de accu 71 km. En daarna ging het snel neerwaarts. Prijs je rijk!!
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Mijn laatste rit met mijn M3 LR was naar Stuttgart en onderweg startte hij regelmatig boven de 200 kWh. Dat houdt ie natuurlijk niet lang vol, maar wel leuk om zien. Uiteindelijk ben je toch vaak een half uurtje verder voordat hij op 90% staat. Ik heb de indruk dat de meeste merken rond de 30 minuten nodig hebben voor 80%. Het maakt elkaar niet zoveel denk ik bij de recentere modellen en merken.
 
Yep. Als we terugkeren van skireis en stoppen in Reims, dan moeten we daar volgens de auto minstens een uur laden om toch weer thuis te geraken (240km dus). Als hij quasi leeg is begint hij altijd fluks te laden (boven de 110) maar valt toch al snel terug, en hoe meer hij is opgeladen hoe trager het gaat.

480km bij 100%? Voor een 75D? Dat had ik zelfs niet toen de mijne splinternieuw was. Laat staan dat je in de praktijk ooit aan iets komt dat er ook maar een beetje bij komt; 350km real life lijkt me al bijna onmogelijk als je op een normale manier rijdt.
Ja, 480km. Ik kan het me ook niet voorstellen.
 
325km in de zomer en 240km in de winter (weliswaar met volle bepakking) is niet veel inderdaad. Dan zijn lange reizen een stukje tijdrovender. Aan de andere kant. Regelmatig pauzeren is ook verstandig ;-)

Ik heb vanmorgen nog een reactie gehad van de verkoper. Bij 100% geeft de accu 480km aan. Dat lijkt mij nog erg veel, want volgens ev-database zou het max 435km zijn bij een combi van stad en snelweg (in de zomer).
480km bij 100% is alleen als je de estimated range op 'nominal' ipv 'realistic' zet (oid, ik ben de exacte termen ervan vergeten)

Mijn 75D doet bij 90% een range geven van 310km. in de praktijk zit ik sneller op 250 ongeveer. (af en toe korte ritjes, niet altijd tussendoor laden, etc)
 
Inmiddels zijn we een paar weken verder en heb ik in een model Y gereden. Voelde heel vertrouwd aan. Niks mis mee. Ik heb ook in een BMW iX3 gereden. Dat reed toch wel heel anders. Comfortabeler tov de Y. De laatste kleeft aan de weg, waarbij de iX3 meer glijdt. Afgelopen weekend mocht ik even in de e-tron 55 van mij buurman rijden. Ik was meteen verkocht! Wat een comfort en stilte. Je zweeft haast over het wegdek. Ik had de e-tron eigenlijk al van mijn lijstje gestreept, maar hij staat er weer op. Het bereik is minder dan een Y RWD, maar op lange afstanden (als ik die al maak) maakt het snelladen weer iets goed. Dat doet hij behoorlijk constant op 150kw/h tot bijna 80%.
 
Inmiddels zijn we een paar weken verder en heb ik in een model Y gereden. Voelde heel vertrouwd aan. Niks mis mee. Ik heb ook in een BMW iX3 gereden. Dat reed toch wel heel anders. Comfortabeler tov de Y. De laatste kleeft aan de weg, waarbij de iX3 meer glijdt. Afgelopen weekend mocht ik even in de e-tron 55 van mij buurman rijden. Ik was meteen verkocht! Wat een comfort en stilte. Je zweeft haast over het wegdek. Ik had de e-tron eigenlijk al van mijn lijstje gestreept, maar hij staat er weer op. Het bereik is minder dan een Y RWD, maar op lange afstanden (als ik die al maak) maakt het snelladen weer iets goed. Dat doet hij behoorlijk constant op 150kw/h tot bijna 80%.
Dat is ook wel een heel ander vergelijk. Een etron 55 vs een model y rwd. Met wat opties er bij kost de Audi bijna het dubbele (kaal al bijna 50% duurder).
 
  • Like
Reactions: RLX68
Dat is ook wel een heel ander vergelijk. Een etron 55 vs een model y rwd. Met wat opties er bij kost de Audi bijna het dubbele (kaal al bijna 50% duurder).
Ja maar in leasing zitten die dichter bij elkaar dan je zou denken.

Maar ik snap wel dat je wat rondkijkt. Toen ik op zoek was naar een vervanger voor mijn S ben ik ook een gans scala logische en minder logische auto's gaan bekijken en mee gaan testrijden, waaronder een Audi e-tron en e-tron GT, BMW iX50, Porsche Taycan CT. De enige waar ik geen testrit mee heb gedaan is een MYP. En wat heb ik besteld? :)
 
  • Like
Reactions: RLX68
Dat is ook wel een heel ander vergelijk. Een etron 55 vs een model y rwd. Met wat opties er bij kost de Audi bijna het dubbele (kaal al bijna 50% duurder).
Ja, klopt hoor, maar een tweedehands e-tron (uit Duitsland) past net in mijn budget. Maar daarvoor heb je ook een nieuwe Y. En op de site van Tesla staan inmiddels ook een behoorlijk aantal X-en voor onder de 50K. Ik ben er nog niet uit... :)
 
Ja, klopt hoor, maar een tweedehands e-tron (uit Duitsland) past net in mijn budget. Maar daarvoor heb je ook een nieuwe Y. En op de site van Tesla staan inmiddels ook een behoorlijk aantal X-en voor onder de 50K. Ik ben er nog niet uit... :)
Als een tweedehands e-tron net in je budget past zou ik kiezen voor een nieuw model-Y dan heb je in elk geval een aantal jaren garantie en dus minder risico op extra kosten. Tenzij je natuurlij een old-school “status” auto wilt rijden, dan zou je de Audi kunnen overwegen.
 
Als een tweedehands e-tron net in je budget past zou ik kiezen voor een nieuw model-Y dan heb je in elk geval een aantal jaren garantie en dus minder risico op extra kosten. Tenzij je natuurlij een old-school “status” auto wilt rijden, dan zou je de Audi kunnen overwegen.
Het mooie van de e-tron vind ik de luchtvering, de head-up display, hun B&O speakers en de stoelen zijn comfortabeler dan die van Tesla. Garantie is idd wel een dingetje. Status interesseert me niets.
 
Het mooie van de e-tron vind ik de luchtvering, de head-up display, hun B&O speakers en de stoelen zijn comfortabeler dan die van Tesla. Garantie is idd wel een dingetje. Status interesseert me niets.
Ik snap dat het een lastige keuze is, met de e-tron heb je inderdaad een mooie auto en met de Y heb je het voordeel van de garantie. Ik weet niet hoe betrouwbaar de e-tron is en het risico op extra kosten, daar heb ik eigenlijk nooit naar gekeken.
Succes met je keuze in elk geval, belangrijkste is dat de keuze op een EV valt :)
 
  • Like
Reactions: RLX68
Ik snap dat het een lastige keuze is, met de e-tron heb je inderdaad een mooie auto en met de Y heb je het voordeel van de garantie. Ik weet niet hoe betrouwbaar de e-tron is en het risico op extra kosten, daar heb ik eigenlijk nooit naar gekeken.
Succes met je keuze in elk geval, belangrijkste is dat de keuze op een EV valt :)
Ja, dat is waar. Ik had een mooie e-tron gevonden met alle boven genoemde opties, maar toen bleek er toch ineens geen Audi plus garantie op te zitten. Die laat ik dus staan. Een EV wordt het sowieso. :) Mss wel een Model X. Die heb ik altijd al mooi gevonden en heeft ook luchtvering en een goede set speakers. Mij wordt echter verteld dat het een stap terug is nu de model Y er is. Wat mij bij mijn model 3 altijd 'stoorde' was het bandengeruis. De isolatie van de auto was gewoon niet best. De e-tron en ook een EQC 400 zijn ongelofelijk stil. Hoe is dat eigenlijk met een model X?
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Ik heb sinds gisteren mijn MYP en - eerlijk waar - (i) wat een verschil qua kwaliteit met mijn S, en (ii) mijn luchtvering heb ik nog geen seconde gemist.

Bouwkwaliteit heeft echt een enorme sprong gemaakt, zelfs in die mate dat mijn S bijna als "rammelkar" kan worden omschreven. Kraakjes, piepjes, niets van dat in de MYP, zelfs niet op de paar kilometers kasseien die ik doe voor de school drop-off.

En dat was waar ik dacht: ik ga mijn luchtvering van de S missen. Maar ook dat valt eigenlijk reuze mee, zelfs in die mate dat ik eigenlijk niet zo geweldig veel verschil voel.

Met de dubbele beglazing in de MY is de isolatie ook een pak beter geworden.

Ik ben ook naar een e-tron gaan kijken en ja, die voelt inderdaad sjieker aan, maar voor mij had hij ook best wat nadelen:
- de range van een MY is beter
- interieurruimte is beter in een MY
- kofferruimte is niet te vergelijken
- puur persoonlijk, maar met 3 kinderen is de achterbank van een etron niet geschikt voor 1 van hen
- een MY is gewoon een eenvoudigere, meer uitgepuurde auto.

My 2 cents.
 
  • Like
Reactions: RLX68
Ik heb sinds gisteren mijn MYP en - eerlijk waar - (i) wat een verschil qua kwaliteit met mijn S, en (ii) mijn luchtvering heb ik nog geen seconde gemist.

Bouwkwaliteit heeft echt een enorme sprong gemaakt, zelfs in die mate dat mijn S bijna als "rammelkar" kan worden omschreven. Kraakjes, piepjes, niets van dat in de MYP, zelfs niet op de paar kilometers kasseien die ik doe voor de school drop-off.

En dat was waar ik dacht: ik ga mijn luchtvering van de S missen. Maar ook dat valt eigenlijk reuze mee, zelfs in die mate dat ik eigenlijk niet zo geweldig veel verschil voel.

Met de dubbele beglazing in de MY is de isolatie ook een pak beter geworden.

Ik ben ook naar een e-tron gaan kijken en ja, die voelt inderdaad sjieker aan, maar voor mij had hij ook best wat nadelen:
- de range van een MY is beter
- interieurruimte is beter in een MY
- kofferruimte is niet te vergelijken
- puur persoonlijk, maar met 3 kinderen is de achterbank van een etron niet geschikt voor 1 van hen
- een MY is gewoon een eenvoudigere, meer uitgepuurde auto.

My 2 cents.
Dank voor je reactie @jsopreis. Heeft jouw Y de comfortabelere vering? De eerste modellen waren nogal stug lees ik.
 
Dank voor je reactie @jsopreis. Heeft jouw Y de comfortabelere vering? De eerste modellen waren nogal stug lees ik.
Ja dat denk ik wel. Ik vind het alvast behoorlijk comfortabel, en ik kom van een luchtgeveerde S. Ik had ook veel gelezen over stugge vering en was daar ook bankg voor, maar dat is duidelijk opgelost bij de huidige MYPs.

In het kort: de vering is voor mij absoluut geen reden om al dan niet een MYP te nemen, tenminste als je graag een eerder comfort-geöriënteerde vering hebt.