Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 8.1

This site may earn commission on affiliate links.
Goeie info Carl. Ikzelf heb 17.24 nog niet geïnstalleerd, al staat die klaar. De eerste keer dat ik niet hals over kop een nieuwe versie installeer.
Ik ben nl. wat bang dat AP met automatische snelheidsaanpassingen AP onbruikbaar maakt. Omdat de huidige snelheidsbordenherkenning van geen meter werkt. Zondag teruggekomen van de kust via de E40. Er zijn daar op 2 plaatsen werken waar de snelheid beperkt wordt tot 90 km/h. De auto ziet echter de eind-markering niet. De eerste keer zag hij het bord niet en bleef netjes 90 km/h aangeven tot in Gent. In Gent zijn er dynamische borden die ook op 90 stonden. Echter er was geen 'eind'aanduidig. Zodra er op die borden een groene pijl staat mag je terug 120 rijden, dat weet de auto niet. Dus tot in Brussel 90 aangegeven als max.
Verder geeft mijn auto nog altijd 90 km/u als max snelheid op alle Vlaamse wegen, dat is nu toch al bijna 6 maanden 70 (erg genoeg).
Een bebouwde kom (het gekende grote witte bord met al dan niet een streep door) herkent mijn auto nooit. Dat je daar 50 max max rijden dat weet hij dus ook niet.

Ik veronderstel dat dat allemaal prima werkt in de US. Echter in de EU heeft elk landje wel zijn eigenaardigheden en het is daar dat je merkt dat Tesla geen Europese constructeur is. Veel andere Tesla gadgets werken tevens ook niet naar behoren in de EU, denk maar aan Summon en het automatisch openen/sluiten van een garagepoort op GPS basis.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
We moeten het allemaal nog wat verder uitproberen, maar ik vind .28 a priori (weliswaar na slechts een kleine honderd km) over het algemeen een verbetering. Ieder zijn ding natuurlijk, maar "update anxiety" vind ik ook ditmaal niet gerechtvaardigd (en heb ik nog nooit, sedert 2013, gegrond gevonden - maar, opnieuw, ieder zijn ding!).
 
Last edited:
@RudiDL ter vervolledigheid vervalt een snelheidslimiet op de snelweg pas aan de volgende oprit, niet als er enkel nog groene pijlen op de variabele signalisatie staat. En Summon en geofenced Homelink garage openen werkt prachtig op mijn AP2 X. Maar mijn AP2 X haalt zijn snelheidslimieten van de navigatie-kaart van Navigon, niet van wat de camera vertelt. Dus sommige delen zijn nog 70 en 90 waar ze nu 50 en 70 zijn.
 
Ik ben gisteravond ongemerkt in een discussie terecht gekomen die ik niet had voorzien. Als behoorlijk ervaren AP1 rijder en nu in het blije bezit van een HW2 auto ben ik uiteraard erg nieuwsgierig naar de verschillen in de praktijk. Daarbij heb ik mij laten leiden door geruststellende mededelingen van Tesla dat de auto wel een week of twee nodig heeft om helemaal in de AP te zitten.
Nu heb ik de versie 17.24.28 al bij de levering gekregen en dus geen ervaring kunnen opdoen met voorgaande versies op HW2.

Ten opzichte van de eerste kilometers op AP doet hij het nu na zo'n 1.100 km beter met het volgen van de lijnen. Dat kan dus ook gewoon een interne afregeling zijn, of kalibreren of hoe je het ook wilt noemen.

Waar ik niet uit ben is de vraag in hoeverre er nu daadwerkelijk aan de neural map wordt gebouwd. Ik weet het niet en zou het fijn vinden als hier wat meer over bekend wordt de komende tijd.

Nu is er begin dit jaar een HW2 auto opengeschroefd en daarbij bleek dat de hardware niet de eerder genoemde NVIDIA PX2 is maar een lichtere versie. In hoeverre dat bij andere auto's, of mijn auto, zo is kan ik niets over zeggen. Er zit weer een half jaartje tussen.
Ook daar zou het goed zijn als we wat meer weten.

Op zich zou ik er dan geen moeite mee hebben want de lichte versie kan Enhanced Auto Pilot aan. Naar wat ik las zit het ergens tussen AP en zelfrijden in maar is het duidelijk veel te licht voor echte autonomie. Dat men, nu echte autonomie nog niet in zicht is, de handen vrij wil hebben om als het zover is de juiste hardware (al dan niet zelf ontwikkeld, daar wordt ook iets over gezegd) er in schuift binnen de prijs van de optie, zou ik kunnen begrijpen, maar ik weet dat ook niet.
Ik ben ook in de fout gegaan door de logging te verwarren met uploaden, waarvoor sorry.

Vandaag weer een rit gemaakt van een kleine 230 km. AP2 is bruikbaar, iets minder vloeiend dan AP1 (op hetzelfde traject overigens) en er missen nog wat zaken zoals tonen verkeer in andere rijstroken en wat dat is, auto, bus of motorfiets, lezen van de snelheidsborden (op de A27 ben ik Utrecht gepasseerd met 130 km als toegelaten snelheid op het scherm, uiteraard niet gedaan) en een onrustig rijbeeld met een paar kaartfouten waar hij denkt je maar 70 mag.
Het inhalen ben ik wel aan gewend. Hij doet het beduidend vlotter, soms zelfs iets te vlot, maar nog niet op vierbaans autowegen wat dan weer jammer is.

Ik zal mij niet teveel met technische achtergronden bezighouden, hoe zeer ik dat ook mooi vind, want daar weet ik te weinig van en een uitglijder is zo gemaakt.
Nu maar uitkijken naar de volgende update en hopelijk ook een update in de informatie over wat het wel en wat het (nog) niet doet buiten ons gezichtsveld.

Heel sportief @Hans Noordsij hoe je dit aangeeft. Omdat het allemaal zo "HOT" en extreem vooruitstrevend is schrijven bijzonder veel mensen over de AutoPilot onderwerpen. Zoals helaas met veel nieuws, zeker de laatste jaren, doet het er niet altijd meer toe wat je schrijft als je maar iets schrijft. Soms is het lastig door de SuperChargers de Tesla's nog te zien zeg maar. Tesla is zelf super terughoudend in het geven van informatie, en dat helpt dan ook niet echt. Complimenten voor je bericht.
 
@Carl lukt op 17.24.28 het volgende trucje? Ik heb AP1 met 17.22.46, een soort light versie van de .24.28 lijkt het:

Ik zette AP1 aan, maar kreeg restricted autosteer op 70 (terwijl het 120 is bij Tilburg op de A58). Lekker dan.
Uitgeschakeld en tacc op 116, deed het goed. Vandaar AP ingeschakeld en voilà: deed het op 116kmpu, terwijl het 70 km verbodsbord in beeld bleef.
Later nogeens getest en kon zo op 135 AP inschakelen waar het 130 was.
 

Attachments

  • IMG_5584.JPG
    IMG_5584.JPG
    232.5 KB · Views: 42
  • Informative
Reactions: PaulusdB
@RudiDL ter vervolledigheid vervalt een snelheidslimiet op de snelweg pas aan de volgende oprit, niet als er enkel nog groene pijlen op de variabele signalisatie staat. En Summon en geofenced Homelink garage openen werkt prachtig op mijn AP2 X. Maar mijn AP2 X haalt zijn snelheidslimieten van de navigatie-kaart van Navigon, niet van wat de camera vertelt. Dus sommige delen zijn nog 70 en 90 waar ze nu 50 en 70 zijn.

Verkeersregels kunnen toch ingewikkeld zijn, niet. Het klopt idd van de volgende oprit. Echter in Gent op de E40 staat een zee van electronisch borden boven de snelweg, soms elke 200 m. Je ziet er verschillende na elkaar. Dan zie je daar 2 borden achter elkaar met 90 en de 3e en alle volgende een groene pijl. Dan mag ik toch veronderstellen dat vanaf daar de snelheidslimiet is opgeheven. Iets wat de auto's rond mij ook dachten hoor.

@Carl lukt op 17.24.28 het volgende trucje? Ik heb AP1 met 17.22.46, een soort light versie van de .24.28 lijkt het:

Ik zette AP1 aan, maar kreeg restricted autosteer op 70 (terwijl het 120 is bij Tilburg op de A58). Lekker dan.
Uitgeschakeld en tacc op 116, deed het goed. Vandaar AP ingeschakeld en voilà: deed het op 116kmpu, terwijl het 70 km verbodsbord in beeld bleef.
Later nogeens getest en kon zo op 135 AP inschakelen waar het 130 was.

Hopelijk werkt 17.24 ook zo. Ik heb echter begrepen dat 17.24 automatisch de max snelheid aanpast, bv bij het binnenrijden van een bebouwde kom. Dat is een geweldig feature. Echter niet als het soms snelheidsborden verkeerd leest. Is er iemand die dit al getest heeft.
 
@RudiDL ter vervolledigheid vervalt een snelheidslimiet op de snelweg pas aan de volgende oprit, niet als er enkel nog groene pijlen op de variabele signalisatie staat. En Summon en geofenced Homelink garage openen werkt prachtig op mijn AP2 X. Maar mijn AP2 X haalt zijn snelheidslimieten van de navigatie-kaart van Navigon, niet van wat de camera vertelt. Dus sommige delen zijn nog 70 en 90 waar ze nu 50 en 70 zijn.
Dat navigon is echt slecht. Zou erg fijn zijn als ze dat eens skippen.

En erg jammer en gewoon slecht dat Tesla zulke slechte nieuwe firmware levert. Kijk als het al een bug was die een tijd bestond en die je bij de aanschaf 'gekocht' hebt is tot daar aan toe. Maar nu maken ze een goed werkende autosteer echt slecht. Vooruitgang ok maar niet op deze manier. Dus ik update nog maar even niet. Vriend van mij heeft dat wel gedaan en baalt stevig.

Zet de limiting er als een optie in zou ik zeggen. Of nog beter, die beperkingen er uit en autosteer laten werken tot 170kmh. En wat mij betreft komt er er een disclaimer in beeld dat je als bestuurder verantwoordelijk blijft.
 
Weet iemand trouwens of AP2 uitwijkt als er echt een auto van de andere rijbaan te dichtbij komt?

In de file werkt dit in elk geval wel.... Ik had m op autopilot staan en de auto week uit omdat er een motorrijder tussen de auto's doorreed (die ik niet had gezien).


Wat ik niet durf is met autopilot aan mijn knipperlicht uit te doen, zodat deze van rijbaan verwisselt, terwijl er een auto naast me rijdt.
Als het goed is gebeurt er niets, maar toch.......
 
In de file werkt dit in elk geval wel.... Ik had m op autopilot staan en de auto week uit omdat er een motorrijder tussen de auto's doorreed (die ik niet had gezien).


Wat ik niet durf is met autopilot aan mijn knipperlicht uit te doen, zodat deze van rijbaan verwisselt, terwijl er een auto naast me rijdt.
Als het goed is gebeurt er niets, maar toch.......

De tesla wijkt sowieso als een idioot uit bij motoren. Als ik in AP rij en er komt een motor langs op normale afstand dan staan de sensors in het rood en gaat die wijken. Lijkt wel een issue te zijn met motoren.
 
Ik heb nu een aantal dagen ervaring (AP1) met 17.24.28 en ik moet zeggen dat het een verbetering is...autosteer houdt nu beter/stabieler de rijstrook aan...inhalen gaat veel soepeler (zonder idioot remmen halverwege de inhaalbeweging) en de snelheidslimieten gelden alleen op provinciale wegen en binnen de bebouwde kom...op snelwegen geen limiet...op provinciale wegen gaat de auto automatisch langzamer en sneller afhankelijk van de toegestane snelheden...tot nu toe geen problemen mee gehad...best handig eigenlijk...enige issue tot nu toe...auto high beam lijkt niet meer goed te werken...reed onlangs bij lichte schemering met grootlicht door de stad..;-)
 
  • Informative
Reactions: Andre68
Even heel ander vraagje. Letten jullie, als je luchtvering hebt, ook even op of hij, als hij ergens automatisch een standje hoger is gegaan vanuit GPS geheugen, weer terug zakt naar standaard. Gisteren zag ik, vele kilometers na het punt, dat hij nog op high stond. Wellicht klein bugje en als we het allemaal hebben melden we het maar. (maar men kijkt ook mee:)
 
Even heel ander vraagje. Letten jullie, als je luchtvering hebt, ook even op of hij, als hij ergens automatisch een standje hoger is gegaan vanuit GPS geheugen, weer terug zakt naar standaard. Gisteren zag ik, vele kilometers na het punt, dat hij nog op high stond. Wellicht klein bugje en als we het allemaal hebben melden we het maar. (maar men kijkt ook mee:)
Ik dacht eigenlijk dat dat nooit anders geweest is.
Wel automatisch verhogen obv GPS, maar pas weer automatisch verlagen als je een bepaalde snelheid rijdt.
 
Heel sportief @Hans Noordsij hoe je dit aangeeft.

Zo was het ook bedoeld, bedankt voor de leuke feedback. Ik sta bekend als een echte Tesla fanaticus en kan die typering zelf ook onderschrijven :) Daarbij laat ik mij soms (ver)leiden door de constante stroom van vorderingen/successen die Elon bewerkstelligd (zoals de door zijn drive mogelijk gemaakte SpaceX hoogstandjes) waardoor ik gemakkelijk over dingen die dan niet helemaal goed (of niet op het aangekondigde moment) gaan heen stap. Dat realiseer ik mij. Aan de andere kant zie ik, op het engelstalige deel van het forum ook een paar, wat ik noem, pestdraadjes, waar door dezelfde bezoekers afwisselend niet meer wordt gedaan dan te bashen. Dat is gelukkig bij ons ook niet.
Wat ik zeker fijn zou vinden is wat meer informatie. Een goed voorbeeld is de hardware. Hier hebben we al wat over gezegd en als het waar is dat men voorlopig volstaat met een "eenvoudige" hardware die volstaat voor EAP en de duurdere versie straks erin schuift en zo 1) een bedrag bespaart waarbij het straks bij opschaling zondermeer op zichzelf al goedkoper wordt en het alleen nodig is bij wie die optie erbij koopt of heeft gekocht en 2) de handen vrij heeft om een betere versie te plaatsen of zelfs te ontwikkelen, dan kan ik dat volkomen begrijpen en vind het zelfs slim.


Grafiek van post 641 is naar mijn mening totaal belachelijk: ten eerste kan ik zo'n grafiek ook tekenen zonder bewijsvoering.

Ik ga er niet van uit dat er regelrecht gelogen wordt en dat de grafiek juist is. Het is het niet helemaal maar komt in de buurt van conspiracy thinking. En mensen focussen. Dat betekent dat je 100 km kunt rijden waarbij het perfect is dat je netjes in het midden van de strook rijdt en dan komen in een file enkele momentjes dat het niet optimaal is (motorrijder) en dan onthouden we dat. Maar het gaat dan om minder dan één procent.

Overigens lees ik dat de auto iets naar links gaat als er een motorrijder nadert. Ik heb het nog niet gezien maar het zou betekenen dat ofwel de sensors inderdaad heel gevoelig zijn geworden ofwel dat er toch al iets gedaan wordt met de achteruitkijkende camera's bij de richtingaanwijzer. Interessant.
 
Last edited: