Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 8.1

This site may earn commission on affiliate links.
Verkeersregels kunnen toch ingewikkeld zijn, niet. Het klopt idd van de volgende oprit. Echter in Gent op de E40 staat een zee van electronisch borden boven de snelweg, soms elke 200 m. Je ziet er verschillende na elkaar. Dan zie je daar 2 borden achter elkaar met 90 en de 3e en alle volgende een groene pijl. Dan mag ik toch veronderstellen dat vanaf daar de snelheidslimiet is opgeheven. Iets wat de auto's rond mij ook dachten hoor.
Dat mag je veronderstellen maar dat is dus niet de wetgeving. Signalisatie blijft geldig tot bij de volgende samenkomst van wegen. Maar goed, dat is niet het onderwerp hier :)
 
Gisteren in de late namiddag bij een Servicepunt gepasseerd en bij een korte laadbeurt kreeg ik de melding dat er een update was. Die dezelfde avond nog geïnstalleerd, hoewel de negatieve opmerkingen hier...

Wel, deze morgen was het inderdaad te merken :) Hij kon nauwelijks de rijbaan volgen en was de eerste kilometers erg onzeker :). Wat wel al direct werkte was het automatisch aanpassen van de rijsnelheid bij het binnenrijden van de bebouwde kom, maar ook bij het buitenrijden ging de snelheid ook terug omhoog :)

Na circa 25 km dan de snelweg op en daar houdt ie inderdaad een grotere tussenafstand, maar nog altijd acceptabel als je de occasionele invoegen kan verdragen - het ding rijdt toch vanzelf dus wat kan het je boeien - en werd ie al wat zekerder. Deze keer bood mijn navigatiesysteem aan om een binnenweg te nemen en daar viel me op dat hij niet meer altijd in het midden van het rijvak wil rijden, en ook wel eens links of rechts durft houden naargelang hindernissen en waar de voorligger lijkt te rijden.

Op korte termijn moet ik dan toch zeggen dat de update een verbetering is. Hij lijkt even gereset te zijn maar als je dan een rit van 100km kan doen lijkt hij zich terug te ijken en ben je weer vertrokken. Het automatisch aanpassen van de ACC op basis van de snelheidslimiet (ik vermoed op basis van de kaarten) gaat vrij goed.
 
Dat navigon is echt slecht. Zou erg fijn zijn als ze dat eens skippen.
Navigon is 'ok', het is de kaartdata waar het aan scheelt. Ik heb zelf een Garmin op de motorfiets en zie net dezelfde problemen als in de Tesla qua kaartgegevens.

Ben gisteren wat gaan opzoeken en Navigon en Garmin (dezelfde firma, 2 merknamen) verwijzen naar HERE - Map Creator om kaartfouten door te geven. Dat is eigenlijk een equivalent van Openstreetmap en Waze, maar met meer fouten want minder crowdsourcing. De fouten die ik ken op mijn Garmin en dus ook Tesla kaarten zaten gewoon vrolijk ook in die HERE kaart, en heb ik gisterenavond aangepast. Met wat geluk heb ik dus binnen een half jaar een Garmin kaart en misschien ook Tesla kaart met de correcties in :).
 
  • Like
Reactions: HWS
Dat mag je veronderstellen maar dat is dus niet de wetgeving. Signalisatie blijft geldig tot bij de volgende samenkomst van wegen. Maar goed, dat is niet het onderwerp hier :)

Je bent nooit te oud om bij te leren. Op verkeerscentrum.be staat idd dat de groene pijl NIET wel zeggen dat de snelheidsbeperking is opgeheven.


wegcode artikel 68.3: verbodsbord C43
externe_link.gif
) blijft van toepassing indien ze wordt weergegeven op dynamische signalisatie:

verkeersbord-C43.jpg

verkeersbord C43 “Een snelheidsbeperking is geldig vanaf het bord tot het volgende kruispunt.” Op een snelweg betekent dat: vanaf het bord tot de volgende oprit. Wordt er op een volgende portaal of op een vast bord langs de weg een andere snelheidsaanduiding weergegeven, geldt die tot de volgende oprit.

Een groene pijl heft een voorgaande snelheidsbeperking in geen geval op! Die geeft enkel de richting aan waarin je over de rijstrook mag rijden (wegcode artikel 63.2.1.2
externe_link.gif
)
 
Ik lees op het Amerikaanse deel van dit forum dat Tesla sinds kort gebruik zou maken van de data van TomTom in plaats van Navigon en dat daaruit te verklaren zou zijn dat de snelheid op een andere manier wordt verwerkt. Op dat deel klaagt men vooral over het feit dat TomTom de snelheid op heel veel plaatsen onjuist aangeeft. Wellicht valt dat in Europa juist weer mee. Zou daar een deel van de verklaring liggen waarom na de update de auto anders reageert ten aanzien van snelheidsbeperkingen?
 
Hier onder andere wordt naar TomTom verwezen: 17.24.28 released - improved 'silky' update from 17.22.46? Zou voor ons Europeanen misschien wel interessant zijn. Wellicht kan er nog meer uit de samenwerking worden gehaald.
Ik heb even gelezen wat er staat op het Amerikaanse forum en de suggestie dat Tesla nu TomTom zou gebruiken baseren ze op 1 forum gebruiker die zegt dat Tesla Support hem had doorverwezen naar de TomTom site. Kan geen kwaad dat eens te valideren met de Nederlandse of Belgische Technical Support?
Wat overigens nog steeds vreemd is dat is dat de nieuwe update blijkbaar massaal naar AP1 auto's wordt verstuurd maar relatief mondjes maar naar AP2 auto's, terwijl bijv 17.17.4 wel naar heul veul AP2 auto's is gestuurd:
upload_2017-6-27_15-21-45.png
 
  • Informative
Reactions: HerrJones
Ter afronding van mijn eerste ervaringen met AP2 (met 17.24.28) heb ik vandaag nog een tripje gemaakt naar de Cantharel bij Apeldoorn (leuke lokatie overigens) en hierbij mijn bevindingen tot nu toe:

1) Algemeen rijden, volgen rijstrook en rekening houden met invoegend (en uitvoegend) verkeer doet hij goed. Ik heb nu hetzelfde gevoel van "veiligheid", let op tussen aanhalingstekens, als ik bij AP1 had. Nog wel af en toe minimale, maar wel storende, onregelmatigheden, wat schokkerig, maar dat komt weinig voor.

2) Inhalen op snelweg is een grote verbetering. Moest je in versie 1 na het aanzetten van de richtingaanwijzer, erg lang wachten voordat hij eraan begon, nu gaat dat bijna direct (als er niemand naast je zit tenminste). Wel doet hij het erg sportief, dus passagiers zouden kunnen mopperen ;)

3) Naar rechts gaan na het inhalen duurt nog steeds lang. Wanneer je hebt ingehaald en er iemand in je nek zit te hijgen dan voel je je een plaaggeest als je erop gaat wachten en duw je hem er dan maar doorheen. Dat mag beter.

4) Inhalen op autowegen met vier rijstroken deed AP1 wel, AP2 vertikt het. Dat is storend want eigenlijk niet nodig.

5) Aansluiten bij een stoplicht doet hij goed waarbij hij ook een stilstaande auto ziet, iets wat bij AP1 niet iets was waar ik op voorhand op vertrouwde. Hij begint op tijd maar laat het voor het (lees mijn) gevoel nog iets teveel aankomen op de laatste 15 meter. (passagiers in gedachten)

6) Wegrijden achter voorganger begint hij nu wel op tijd maar hij trekt op als een DAFje. Er zit al snel een groot gat tussen en dan geef jezelf maar wat gas bij want je staat een beetje voor joepie. Hij hoeft niet op de bumper te hangen, dan krijg je weer andere argumenten, maar iets vlotter zou fijn zijn.

7) Afstand houden op snelweg op standje 1 is royaal. In feite laat hij voldoende ruimte voor een invoeger. Ik ben er nog niet uit of ik dit gedrag nu negatief moet beoordelen. Tot nu toe neig ik ernaar om het als "sympathiek" te bestempelen.

8) Verkeerspleinen nemen (Grijsoord en Waterberg) doet hij met de toegestane snelheid. Ok, 120 mag maar het zou van mij wel iets gematigder kunnen. Volgens mij minderde AP1 wel vaart. Overigens doet hij het verder goed maar het is niet de bedoeling dat je je op AP rijdend schrap hoeft te zetten ;)

9) Er zitten storende foutjes in de kaart waardoor hij op bepaalde plaatsen ineens denkt dat je maar 70 mag en kort, maar wel storend, de rem aantikt. Gelukkig niet dramatisch maar dat moet er uit.

10) Op niet snelwegen en autowegen rijdt hij denk ik goed. Ik ben daar erg voorzichtig in maar wanneer ik hem even laat gaan dan neemt hij niet te zware zwenkingen als er een vluchtheuvel is best goed. Maar nogmaals, daar rijd ik meestal toch zelf.

Wat ik nog niet echt heb geprobeerd zijn de hobbels zoals op de A16 waar hij even van van het padje raakt. Ik heb ook nog geen kans gehad om het automatisch uitwijken te ervaren, maar je kunt niet alles hebben.

Wat mij betreft is hij goed bruikbaar en ik verheug mij op echte lange trips binnenkort.
 
  • Informative
Reactions: Andre68
Mijn ervaringen na een paar dagen rijden met de update AP1:
- werkt totaal niet meer op doorgaande wegen buiten de bebouwde kom (60 en 80km wegen). Bij ons in de buurt zijn er veel kruispunten waar even 50km geldt. Daar wordt rigide mee omgegaan, er wordt niet teruggeschakeld naar 80, hoewel die na een na enkele tientallen meters na de kruising (na eerst geen snelheid te projecteren) weer gewoon 80 projecteert.
- werkt nog steeds matig op de N3, met name op de smallere rijstroken waar de auto zichtbaar 'op het lijntje' rijdt of anderen 'op het lijntje' ziet (terwijl er duidelijk binnen de lijnen wordt gereden), met forse remacties tot gevolg.
- bij hobbels en sommige bochten nog steeds noodzaak tot correctie
- op snelwegen: A15, A27, A2 werkt het prima. Bij goede roulatie en bij files.
- op spitsstroken: net als op de N3... een 'schrikachtige' auto die regelmatig hard remt terwijl er ruimte genoeg is.
 
  • Like
Reactions: dvroegop