Ter afronding van mijn eerste ervaringen met AP2 (met 17.24.28) heb ik vandaag nog een tripje gemaakt naar de Cantharel bij Apeldoorn (leuke lokatie overigens) en hierbij mijn bevindingen tot nu toe:
1) Algemeen rijden, volgen rijstrook en rekening houden met invoegend (en uitvoegend) verkeer doet hij goed. Ik heb nu hetzelfde gevoel van "veiligheid", let op tussen aanhalingstekens, als ik bij AP1 had. Nog wel af en toe minimale, maar wel storende, onregelmatigheden, wat schokkerig, maar dat komt weinig voor.
2) Inhalen op snelweg is een grote verbetering. Moest je in versie 1 na het aanzetten van de richtingaanwijzer, erg lang wachten voordat hij eraan begon, nu gaat dat bijna direct (als er niemand naast je zit tenminste). Wel doet hij het erg sportief, dus passagiers zouden kunnen mopperen
3) Naar rechts gaan na het inhalen duurt nog steeds lang. Wanneer je hebt ingehaald en er iemand in je nek zit te hijgen dan voel je je een plaaggeest als je erop gaat wachten en duw je hem er dan maar doorheen. Dat mag beter.
4) Inhalen op autowegen met vier rijstroken deed AP1 wel, AP2 vertikt het. Dat is storend want eigenlijk niet nodig.
5) Aansluiten bij een stoplicht doet hij goed waarbij hij ook een stilstaande auto ziet, iets wat bij AP1 niet iets was waar ik op voorhand op vertrouwde. Hij begint op tijd maar laat het voor het (lees mijn) gevoel nog iets teveel aankomen op de laatste 15 meter. (passagiers in gedachten)
6) Wegrijden achter voorganger begint hij nu wel op tijd maar hij trekt op als een DAFje. Er zit al snel een groot gat tussen en dan geef jezelf maar wat gas bij want je staat een beetje voor joepie. Hij hoeft niet op de bumper te hangen, dan krijg je weer andere argumenten, maar iets vlotter zou fijn zijn.
7) Afstand houden op snelweg op standje 1 is royaal. In feite laat hij voldoende ruimte voor een invoeger. Ik ben er nog niet uit of ik dit gedrag nu negatief moet beoordelen. Tot nu toe neig ik ernaar om het als "sympathiek" te bestempelen.
8) Verkeerspleinen nemen (Grijsoord en Waterberg) doet hij met de toegestane snelheid. Ok, 120 mag maar het zou van mij wel iets gematigder kunnen. Volgens mij minderde AP1 wel vaart. Overigens doet hij het verder goed maar het is niet de bedoeling dat je je op AP rijdend schrap hoeft te zetten
9) Er zitten storende foutjes in de kaart waardoor hij op bepaalde plaatsen ineens denkt dat je maar 70 mag en kort, maar wel storend, de rem aantikt. Gelukkig niet dramatisch maar dat moet er uit.
10) Op niet snelwegen en autowegen rijdt hij denk ik goed. Ik ben daar erg voorzichtig in maar wanneer ik hem even laat gaan dan neemt hij niet te zware zwenkingen als er een vluchtheuvel is best goed. Maar nogmaals, daar rijd ik meestal toch zelf.
Wat ik nog niet echt heb geprobeerd zijn de hobbels zoals op de A16 waar hij even van van het padje raakt. Ik heb ook nog geen kans gehad om het automatisch uitwijken te ervaren, maar je kunt niet alles hebben.
Wat mij betreft is hij goed bruikbaar en ik verheug mij op echte lange trips binnenkort.