Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2023.12.*

This site may earn commission on affiliate links.
Je kan in D schakelen zonder dat de gordel is vast geklikt. Na het indrukken van het rempedaal wordt zetel en stuur volgens profiel in positie gebracht. Van zodra dit zo goed als klaar is kan je schakelen.
De stoel en stuur gaan toch al in positie als je de deur van de auto open doet, daar hoef je het rempedaal niet voor in te drukken. (Ik gebruik handsfree toegang via de telefoon).
 
De stoel en stuur gaan toch al in positie als je de deur van de auto open doet, daar hoef je het rempedaal niet voor in te drukken. (Ik gebruik handsfree toegang via de telefoon).
Neen, als je de deur open doet staat hij in easy entry (de naam zegt het).
Bij geactiveerde pincode gaat hij pas in de stand van de chauffeur als je de pincode ingegeven had.
 
  • Like
Reactions: Beire
Wat is het nut dan van easy entry als die al inactief wordt bij het openen van de deur? Het is een ‘’easy idle’ dan.
Ik moet wel zeggen dat easy entry minder nut heeft op een MY dan in een MS. In mijn MS begon de zijkant van de zetel te slijten door de wrijving bij het in en uit stappen.
In mijn auto rijden meerder gezinsleden met ieder zijn eigen instelling van stoel en stuur. Als er dus eerder iemand anders heeft gereden staan deze in een andere positie (al dan niet met easy entry, wat mijn vrouw gebruikt). Op het moment dat je de deur (handsfree) open doet, gaan de stoel en stuur direct naar de voorkeurspositie van de berijder.
 
Aha… ik gebruik geen easy entry, vandaar het verschil.
ik gebruik het ook niet meer. We zijn allen 1,80 tot ruim 1,90m. Als we er met z'n vieren inzitten (een M3) en zette hem bij aankomst in P en deed de deur open, dan schreeuwde de persoon achter mij het uit van de pijn omdat zijnhaar benen bekneld werden door mijn stoel.... Had de easy entry maar de slimmigheid om te zien dat de zitting achter de stoel bezet is...
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Maar het hele parkassist (vision) zie ik niet.
Het hele parkassist werkt wanneer het zin heeft om te werken. Met de vorige update werkte parkassist überhaupt niet meer. Eergisteren 2023.12.1.1 geïnstalleerd en plots was daar de P onderin beeld er weer.

Niet dat de auto zich zelf behoorlijk in parkeerde, want een meter van de kant en super sloom, maar de functie was er in ieder geval weer.

Toch zonde dat deze functie het zo gebrekkig doet. Mijn vorige auto (Škoda Superb) wist zich in de meest krappe plekjeste detecteren en te wurmen én weer eruit te krijgen volledig op de sensoren en alleen een achteruitrij camera. Je zou denken dat Tesla dat moet kunnen evenaren.
 
  • Informative
Reactions: DuurzameHenk
In mijn auto rijden meerder gezinsleden met ieder zijn eigen instelling van stoel en stuur. Als er dus eerder iemand anders heeft gereden staan deze in een andere positie (al dan niet met easy entry, wat mijn vrouw gebruikt). Op het moment dat je de deur (handsfree) open doet, gaan de stoel en stuur direct naar de voorkeurspositie van de berijder.
Je hebt dus ook geen pin2drive op staan.
 
Gisteren met prachtig weer ritje Schiphol-Lelystad en terug op 2023.12.1.1 NOA. Had de autopilot al bijna een jaar niet gebruikt en had gehoopt op wat verbeteringen.
Helaas was het weer een drama, lane change time outs, een abrupte swing terug naar de baan tijdens een lane change (zonder verkeer, waarschijnlijk een time out tijdens de lane change er was geen verkeer) en op de A6 compleet in de war vanwege donkere strepen op de rijbaan die de auto aanzag voor rijbaan markeringen.
Al met al dus geen prettige ervaring, ik ben er steeds meer van overtuigd dat mijn hoop op verbeteringen niet realistisch zijn in ieder geval niet zolang wij in de EU geen FSD Beta hebben.
Ik zou dan eerder denken dat er iets scheelt aan de camera's of de AP computer, want onze 2019 Model 3 doet het wel lekker.

Een magische software update volgend jaar gaat je niet helpen als er een technisch defect aan je AP hardware of camera's is.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Vandaag terug uit Toscane gereden. Bijna niks op de weg en rustig aan de SuC's. Wel blijft de routeplanner vreemde capriolen uithalen. Wilde me met 48% laten bijladen bij Herzbolheim terwijl Bruchsal veel beter is. Niet te wijzigen. Verder bij de laatste, Pfalzfeld ging de SoC direct na het wegrijden van 10 naar 25%. De route annuleren en opnieuw invoeren helpt dan. Maar laten we eerlijk zijn, hier klopt allemaal niks meer van. Vroeger kon je er meer op vertrouwen dan nu. Je zult maar een beginner zijn en blindelings de planner volgen...

Ben ik nu de enige? Dat kan gewoonweg niet.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Ik zou dan eerder denken dat er iets scheelt aan de camera's of de AP computer, want onze 2019 Model 3 doet het wel lekker.

Een magische software update volgend jaar gaat je niet helpen als er een technisch defect aan je AP hardware of camera's is.
Het is maar net hoeveel je van de auto accepteert. Ik kan prima met AP rijden, maar er gebeuren vaak genoeg zaken die gewoon slecht zijn. Hard aanvangen op een file. Doorschuiven bij rijstrookwissel naar uitvoegsstrook, spontaan afbreken van baanwissel door fouten in lijndetectie. Laat me al helemaal de bek niet breken over het niet uit kunnen zetten van de Emerg. Lane Departure, welke je op de 60 wegen in mijn omgeving aan een rij door blijft proberen naar het midden te duwen richting je tegen liggers.. het is maar net hoe je het ziet, maar de problemen die hij aangeeft komen vaak (zeker niet altijd) voor. Het werkt prima, maar je moet wel erg waakzaam blijven met de beperkingen van het systeem.

Ik ga er (mogelijk onterecht) vanuit dat de SW update die meer in lijn is met FSD in USA ons verder kan helpen. Moet zeggen dat in de afgelopen 2 jaar weinig echte vooruitgang is geweest op de AP.
 
Last edited:
Ik zou dan eerder denken dat er iets scheelt aan de camera's of de AP computer, want onze 2019 Model 3 doet het wel lekker.

Een magische software update volgend jaar gaat je niet helpen als er een technisch defect aan je AP hardware of camera's is.
Wij hebben dan hele verschillende verwachtingen, ik heb in 2019,2020 veel gebruik gemaakt van NOA van Schiphol naar Parijs en dankzij het systeem kwam ik veel minder vermoeid aan. Maar er zijn wat mij betreft gewoon heel weinig echte verbeteringen vergeleken met toen, het kan ook eigenlijk niet want ik heb begrepen dat de highway stack (onze NOA) al 4 jaar hetzelfde is gebleven.
FSD beta of FSD zal wel de enorme sprong vooruit zijn waar de meeste van ons met smart op wachten..
 
  • Like
Reactions: jordy5
Maar er zijn wat mij betreft gewoon heel weinig echte verbeteringen vergeleken met toen, het kan ook eigenlijk niet want ik heb begrepen dat de highway stack (onze NOA) al 4 jaar hetzelfde is gebleven.
Je geeft zelf het antwoord. Ik ben van AP1 (1camera) naar de huidige versie gegaan en had hetzelfde gevoel.
Nu was ik al heel tevreden van AP1. Ik klaag dus niet.
Het is maar net hoeveel je van de auto accepteert.
Dit dus.
 
Wij hebben dan hele verschillende verwachtingen, ik heb in 2019,2020 veel gebruik gemaakt van NOA van Schiphol naar Parijs en dankzij het systeem kwam ik veel minder vermoeid aan. Maar er zijn wat mij betreft gewoon heel weinig echte verbeteringen vergeleken met toen, het kan ook eigenlijk niet want ik heb begrepen dat de highway stack (onze NOA) al 4 jaar hetzelfde is gebleven.
FSD beta of FSD zal wel de enorme sprong vooruit zijn waar de meeste van ons met smart op wachten..
Er zijn weinig verbeteringen sinds toen, maar als je eerst zegt dat je het ding al een jaar niet gebruikt omdat het onbruikbaar is, en nu zegt dat je het in 2019/2020 het erg vaak gebruikte, dan moet ik zeggen dat er in mijn geval geen verslechtering is opgetreden en er naar mijn ervaring geen reden is om het de laatste jaren niet meer te gebruiken.

Wat ik wel vind, is dat phantom brakes er op de snelweg quasi uit zijn, dus dat is wel een verbetering.

FSD Beta is inderdaad de sprong waar we op wachten, omdat het een nieuwe stack is. Het equivalent van Windows 11 terwijl wij nog Windows 10 draaien.
 
Het is maar net hoeveel je van de auto accepteert. Ik kan prima met AP rijden, maar er gebeuren vaak genoeg zaken die gewoon slecht zijn. Hard aanvangen op een file. Doorschuiven bij rijstrookwissel naar uitvoegsstrook, spontaan afbreken van baanwissel door fouten in lijndetectie. Laat me al helemaal de bek niet breken over het niet uit kunnen zetten van de Emerg. Lane Departure, welke je op de 60 wegen in mijn omgeving aan een rij door blijft proberen naar het midden te duwen richting je tegen liggers.. het is maar net hoe je het ziet, maar de problemen die hij aangeeft komen vaak (zeker niet altijd) voor. Het werkt prima, maar je moet wel erg waakzaam blijven met de beperkingen van het systeem.

Ik ga er (mogelijk onterecht) vanuit dat de SW update die meer in lijn is met FSD in USA ons verder kan helpen. Moet zeggen dat in de afgelopen 2 jaar weinig echte vooruitgang is geweest op de AP.
AP (Autopilot) is alleen automatische cruise control en lane keeping, daar is sinds ik met een M3 rij (2019) helemaal niets aan veranderd. "Baanwissels" kan ik ook niet met AP.
 
Er zijn weinig verbeteringen sinds toen, maar als je eerst zegt dat je het ding al een jaar niet gebruikt omdat het onbruikbaar is, en nu zegt dat je het in 2019/2020 het erg vaak gebruikte, dan moet ik zeggen dat er in mijn geval geen verslechtering is opgetreden en er naar mijn ervaring geen reden is om het de laatste jaren niet meer te gebruiken.

Wat ik wel vind, is dat phantom brakes er op de snelweg quasi uit zijn, dus dat is wel een verbetering.

FSD Beta is inderdaad de sprong waar we op wachten, omdat het een nieuwe stack is. Het equivalent van Windows 11 terwijl wij nog Windows 10 draaien.
Ik heb de NOA een jaar niet gebruikt omdat ik
Er zijn weinig verbeteringen sinds toen, maar als je eerst zegt dat je het ding al een jaar niet gebruikt omdat het onbruikbaar is, en nu zegt dat je het in 2019/2020 het erg vaak gebruikte, dan moet ik zeggen dat er in mijn geval geen verslechtering is opgetreden en er naar mijn ervaring geen reden is om het de laatste jaren niet meer te gebruiken.

Wat ik wel vind, is dat phantom brakes er op de snelweg quasi uit zijn, dus dat is wel een verbetering.

FSD Beta is inderdaad de sprong waar we op wachten, omdat het een nieuwe stack is. Het equivalent van Windows 11 terwijl wij nog Windows 10 draaien.
Ik heb NOA een jaar niet gebruikt omdat ik een jaar naar het buitenland was voor werk niet omdat ik het onbruikbaar vind.
En verder is het inderdaad gewoon wachten op FSD (Beta)