Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

S/X eigenaar met spijt over batterijkeuze?

This site may earn commission on affiliate links.
Verklaar je nader?



Ik heb een S100D besteld omdat:

- Ik op de snelweg van doorrijden houd
- Ik 21" velgen heb genomen waardoor het verbruik toeneemt
- Zo kort mogelijk wil laden bij een SuC en laden sneller gaat
- Bij 10% degradatie de range nog steeds acceptabel is
- Ik voornemens ben een dakkoffer te gebruiken tijden vakanties
- Het advies is bij minder dan 20% de batterij z.s.m. boven de 20% te krijgen en dat hopelijk minder vaak moet gebeuren om te voorkomen dat ik geforceerd een laadpunt moet zoeken omdat deze defect is, is geICEd of al in gebruik.
- Ik tijdens lange ritten wat meer keuze heb welke route te nemen en eventueel een SuC kan overslaan
Eens! Alleen heb ik de 19" velgen, maar voor de rest klopt je gehele verhaal met mijn situatie.
 
Interessante info hier. Nog nooit gerealiseerd dat mijn P85 (2013) eigenlijk qua range vergelijkbaar is met een 75D...o_O
Niet dat ik de huidige realistische range van 250-300km als een beperking ervaar, maar het bruikbare verschil in reikwijdte met een (P)100D is dan des te groter.

Andere vraag: wat is de real-world range van een MX (P)100D??
 
Andere vraag: wat is de real-world range van een MX (P)100D??

Ik vind dat altijd een lastige vraag. Wat is real-world range? Is dat met SoC 20% tot 90%? is dat 0%-100%? 10%-100%? Is dat met -15 of met +30 buiten temperatuur?

Puur naar verbruik zit ik op 212 Wh/km en heeft een 100D 98 kWh usable. Dan zit ik op 462 km maar in praktijk red ik dat natuurlijk niet, omdat je nooit van 100% naar precies 0% gaat.
 
Ik vind dat altijd een lastige vraag. Wat is real-world range? Is dat met SoC 20% tot 90%? is dat 0%-100%? 10%-100%? Is dat met -15 of met +30 buiten temperatuur?

Puur naar verbruik zit ik op 212 Wh/km en heeft een 100D 98 kWh usable. Dan zit ik op 462 km maar in praktijk red ik dat natuurlijk niet, omdat je nooit van 100% naar precies 0% gaat.

Mijn vraag betreft specifiek een Model X. Groter en (nog) zwaarder en een groter frontaal oppervlak dus hoger verbruik dan een MS.
Wat mij betreft is leegrijden geen probleem, dus 0%. Wat doet dus qua km's een X (P)100D vanaf 90% als je gewoon 100/120/130 rijdt??
 
Mijn vraag betreft specifiek een Model X. Groter en (nog) zwaarder en een groter frontaal oppervlak dus hoger verbruik dan een MS.
Wat mij betreft is leegrijden geen probleem, dus 0%. Wat doet dus qua km's een X (P)100D vanaf 90% als je gewoon 100/120/130 rijdt??

Volgens mij zit men gemiddeld genomen rond de 250 Wh/km bij 100-130 km/u. Dan kom je uit op zo'n 380 km.
 
100-130 maakt flink verschil. Bij 18 Celcius en droog wegdek haal ik met mijn 12/2013 P85 met 19" 150Wh bij 100 km/u en rond 220Wh 130 km/u. Bij kou en regen zijn die waarden 190 en 260. (12 maands gemiddelde 207Wh).

Edit: Oh wacht, jullie hebben het over de X, maar daar kun je evenmin zinvol over een gemiddelde bij 100-130 spreken en zijn de verschillen waarschijnlijk nog wel groter door de hogere Cw-waarde.
 
100-130 maakt flink verschil. Bij 18 Celcius en droog wegdek haal ik met mijn 12/2013 P85 met 19" 150Wh bij 100 km/u en rond 220Wh 130 km/u. Bij kou en regen zijn die waarden 190 en 260. (12 maands gemiddelde 207Wh).

Edit: Oh wacht, jullie hebben het over de X, maar daar kun je evenmin zinvol over een gemiddelde bij 100-130 spreken en zijn de verschillen waarschijnlijk nog wel groter door de hogere Cw-waarde.

Ik doelde meer op gemiddeld gebruik (over een heel jaar) bij snelheden tussen de 100 en 130 en zowel in winter als zomer. Dan kom je denk ik grofweg uit op 250 Wh/km voor X en 200 voor S. Maar je opmerking is zeer terecht, snelheid maakt enorm uit. Als je vooral 120-130 rijdt of vooral 100 kan het zo 15% schelen.
 
Dag Peter,

Mijn ervaring is dat onze X p100d (met 20” wielen) in de praktijk ongeveer even ver komt als onze S p85 (met 21” wielen). Lange reizen gaat evenwel toch sneller in de X omdat die bij superchargers veel langer dan de S door blijft laden op vermogens boven de 100 kW.

Binnenkort gaat de X over op 22” wielen, dat zal geen positieve invloed op het bereik hebben.

Zaterdag nemen wij een X 100d in ontvangst, ik verwacht dat die een hoger bereik zal hebben dan de p100d en dus ook de p85.
 
Interessante info hier. Nog nooit gerealiseerd dat mijn P85 (2013) eigenlijk qua range vergelijkbaar is met een 75D...o_O
Niet dat ik de huidige realistische range van 250-300km als een beperking ervaar, maar het bruikbare verschil in reikwijdte met een (P)100D is dan des te groter.

Andere vraag: wat is de real-world range van een MX (P)100D??
Hoi Peter,

Dat is nogal afhankelijk van je rijstijl heb ik ervaren en lees ik ook hier tov andere rijders. Mocht je het eens uitgebreid persoonlijk willen testen dan kun jij, als oude bekende, via PM contact met me opnemen. Het verschil tussen zomer en winter is er in de S ook al alleen is dat bij de X nog iets sterker is mijn indruk. ATA verbruik in mijn X P100D ligt ca. 15% hoger dan destijds in de S P85.

@Daniel 74 Bij 100% laden was het verschil tussen mijn X100D en mijn X P100D 6km. In de praktijk minder relevant want ik bepaal vooraf via welke SuC's ik wil rijden en pas daar mijn snelheid op aan mocht dat nodig zijn. Laad meestal wel ruim 100km meer dan de werkelijke afstand maar hou dan ook wel van een beetje doorrijden.
 
Ik doelde meer op gemiddeld gebruik (over een heel jaar) bij snelheden tussen de 100 en 130 en zowel in winter als zomer. Dan kom je denk ik grofweg uit op 250 Wh/km voor X en 200 voor S. Maar je opmerking is zeer terecht, snelheid maakt enorm uit. Als je vooral 120-130 rijdt of vooral 100 kan het zo 15% schelen.
Ik wist dat jij het wist maar ik wilde wat ik weet toch even laten weten voor wie van niks weet.
 
  • Love
Reactions: CO2CLEAN
Ik heb nu 12.000km op mijn 100D staan (sinds 24 September 2018) en heb geen spijt dat ik voor een 100D ben gegaan.

Ik houd er van lekker door te rijden (140 a 150) omdat ik veelal na 19:00 op de weg zit. Rustige(re) wegen en dan kan je lekker door rijden.

Maar ik maak op sommige dagen ook afstanden van >500km in Nederland en dan is een 100D gewoon fijn om te hebben. Alle range die ik nodig heb. Ideaal!
 
Kun je wat van je verbruik delen?

Trouwens, je profiel geeft nog steeds MS 85kWh aan :)
Ik heb de auto sinds September en dus in de kou gereden. Maar 270 a 280Wh/km is geen raar getal als de Autopilot op 150km/h staat.

Met de 100D heb ik nog niet onder de 200Wh/km gezet, maar dat is opzich niet zo raar in de huidige tijd van het jaar. Wel ben ik er zeker van dat ik de 75D te weinig vinden. (Voor mijn ritten / rijstijl).

Zoals ik eerder aan gaf, ik rijd veel lange ritten in de avonden. 200 a 250km enkele reis door Nederland is dan niets raars. Dan hou ik er van om lekker door te rijden en tijd te besparen.

Profiel zal ik eens naar kijken!
 
  • Informative
Reactions: ramonneke
Kun je wat van je verbruik delen?

Trouwens, je profiel geeft nog steeds MS 85kWh aan :)

Gister tussen +/- 22:30 en 00:00 zo'n 170 km lang 150 km/h gereden. Verbruik was 301 Wh/km average laatste 50km. (MS100D). Ben weer blij met mijn 100D, maar had graag nog wat groter gewild.

Had gisterochtend geladen tot 90%. Daarna naar mijn werk gegaan om in de middag te vertrekken naar Sinterklaas.
Uiteindelijk vertrokken voor bestemming Sint op 220km afstand met 73% SoC. Aankomst SoC 11%.

Op locatie direct aan de paal gehangen, 11 kW. +/- 60 kWh bij kunnen laden.

Bij vertrek zat auto op 72%. Bij aankomst (zelfde 220km) had ik nog 5% over.

Dit zijn dan weer situaties dat ik graag een 125 of 150 kWh accu had willen hebben. Ik ben bewust langer gebleven op de bestemming omdat ik nog niet genoeg peut had geladen. Uiteraard had ik langs een SuC kunnen rijden, maar dat is geen pretje met het hele gezin in de auto die zitten te wachten.

PS: Mijn average in de zomer was 211 Wh/km. Dat stijgt nu naar zo'n 250 Wh/km.
 
  • Like
Reactions: widodh
Het enige moment wanneer je een grotere accu zou willen is op langere ritten.
Een 100 is dan voor mijn gevoel een te klein verschil t.o.v. een 75. Of in mijn ervaring liggen de SuC's dan niet gunstig voor een 100.

Meerdere keren meegemaakt dat je een andere Tesla op doorreis tegenkomt en ook al is dat een 100 dan zie je toch ook stoppen bij dezelfde SuC en ook ongeveer even lang laden waardoor je ze meerdere keren tegenkomt bij opeenvolgende Suc's.

Ik heb op doorreis regelmatig gezien dat de er niet sneller dan 75-80kW max. geladen wordt i.p.v. de max 100kW voor een 75.
Ik neem aan dat een 100 dan ook niet veel sneller zal laden omdat beperking komt van de lader en niet de auto.

Als er nog grotere accu's geleverd gaan worden dan zou je op doorreis een SuC kunnen overslaan en dat gaat denk ik wel uitmaken. Op voorwaarden dan de SuC wel op volle snelheid blijft laden.

Op lange stukken doorreis was het verbruik bij een buitentemperatuur van net boven 0C ca. 250Wh/km.
Dit was grote stukken autobahn met 150 op de AP of anders de Vmax + 3-4%.

Ik de zomer verbruik ik normaal tussen de 180-200 Wh/km met een gemiddelde van 190Wh/km.
Nu in de winter met winterbanden tussen de 210-230 Wh/km met een gemiddelde van 220Wh/km.
 
  • Informative
Reactions: CO2CLEAN