Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

S/X eigenaar met spijt over batterijkeuze?

This site may earn commission on affiliate links.
Zojuist las ik een post op het model 3 forum van een S75 eigenaar die spijt had geen 100D te hebben gekocht vanwege de trips waarin steeds geladen moet worden. Ik kan me dat voorstellen met de grote afstanden in de VS, maar hoe zit dat in Nederland? Zijn er S/X eigenaren die achteraf liever hun wagen met een grotere batterij hadden gekocht?
Ik vraag het omdat ik zelf twijfel tussen een model 3 SR en LR.
 
Ik heb een 85kWh uit 2013 en hoewel de range prima is zou ik toch een nog grotere accu willen hebben. Bij een Model 3 zou ik direct voor de LR gaan en bij Model S een 100D.

Ik hou er van wel een beetje door te rijden (140km/h) en maak vaak lange trips van over de 200km in 1x. Dan wil ik niet stoppen en gewoon door kunnen rijden.

Voor mij persoonlijk zou 55kWh (SR) te krap zijn omdat je dan toch te vaak moet laden.

Al ben ik wel een uitzondering omdat ik veelal lange trips maak. Zondag weer 270km naar Groningen en Woensdag dan in 1x van Groningen naar Middelburg (370km).

Korte stukjes rijd ik bijna niet met mijn auto, het zijn altijd lange ritten van minimaal 100km en dan moet je ook nog een keer terug. Ik wil dat gewoon lekker kunnen rijden zonder mij ergens zorgen om te maken.

Persoonlijk vind ik 60kWh voor een EV echt het minimum. Maar Model S is een grote auto en daar past 100kWh wel veel beter.

Mijn advies bij Model 3: LR
 
  • Like
Reactions: CL600
Zijn er S/X eigenaren die achteraf liever hun wagen met een grotere batterij hadden gekocht?
Ik vraag het omdat ik zelf twijfel tussen een model 3 SR en LR.

Ik ben ook benieuwd, neig zelf zeer sterk naar M3 LR.

Het vergelijk M3 SR-LR met S75-S100 gaat niet helemaal op omdat het bij de M3 "slechts"
$ 9.000 extra kost en bij de S75-S100 veel meer.
Kan mij voorstellen dat er bezitters zijn die gezien dat veel hogere bedrag voor extra range bij de MS nog steeds content zijn met hun keuze voor een beperktere range (en dat verdedigen), maar bij een investering van "slechts" $ 9.000 wel degelijk voor LR zouden gaan...
 
  • Like
Reactions: Superendo
Die keuze hangt af van hoe je je auto gaat gebruiken. Ik rij met een P85D en heb in de winter een praktische range van 300km. Moest ik nu een S kopen zou ik de 100D komen (niet P100D) = max. Range.

Voor doordeweeks gebruik is de 85 range meer dan voldoende. Ik rij bijna nooit korte afstanden, altijd 100 tot 200km, dat is perfect mogelijk.

Op reis ook geen probleem. Ik laad thuis tot 100%, rij 300-350km en laad dan opnieuw elke 200 km. SuC’s laden nu een keer veel sneller bij een lege batterij, en 200 km blijkt dan een praktische range te zijn.

Ik heb echter wel een probleem met de trip van bij ons thuis naar ons appartement aan de kust, een one-way 180 km trip. Zelfs met een 100% lading lukt dat heen-en-weer niet. Laden ter plaatse is lastig. Vroeger was er de SuC in Gent, nu is die gesloten en moet ik die in Aalst gebruiken. Het gunstigste scenario is thuis vertrekken met 120 km range, 300km range bijladen in Aalst (praktisch wordt dat dan 240 km), naar de kust, terug naar Aalst en terug laden om thuis te geraken. Niet echt handig, met een 100D zou ik thuis kunnen laden en heen-en-weer geraken.

Maw de keuze van een SR of LR hangt van je gebruik af. In normale omstandigheden lijkt me een SR perfect doenbaar. Bij lange trips zal je dan weer meer stops moeten plannen omdat het laden van een SR trager gaat gaan aan een SuC.
 
Het heeft eigenlijk niet zo veel waarde, hier schrijven wat ieders voorkeur is. Elke 'standaard' situatie is verschillend, voor de 1 is de grootst leverbare range nog te krap, voor de ander is de kortste range nog ruim voldoende. Persoonlijk vind ik het prijsverschil ook heel belangrijk. Met mijn 90.000km per jaar ben ik natuurlijk een km-vreter, toch zijn de meeste ritten 125km en daarom is de 75kWh-accu voor mij acceptabel.
In 2013 was de 85kWh-accu nog EUR 10.000 duurder dan de 60kWh-accu, nu is de 100kWh-accu EUR 30.000 duurder dan de 75kWh-accu. Voor mij betekent het dat ik de meerprijs voor de 100kWh-accu te hoog vindt: als het verschil hetzelfde was geweest als 4 jaar geleden, had ik nu ook een 100kWh willen hebben.
 
Mijn ervaring na 6500 km in de winter met een s100d in 5 weken is dat range king is boven luxe. Maar als je elke dag een woonwerk trip hebt of op het werk kunt laden hoef je voor de langere trips met het excellente supercharger netwerk .....niet veel zorgen te maken. Kortom : hangt van je situatie af maar omdat je (nog) geen range kunt bij kopen moet je wel wat langer vooruit kijken.
 
Heb een 75d, in praktijk van alle dag voldoende echter merk wel dat laders steeds minder beschikbaar zijn door alle hybrides. Daarnaast opmlange afstanden en vooral in Dld met 200kmh+ is extra capaciteit niet overbodig. Daar waar ik vroeger sommige zakelijke trips met benzine auto deed, doe ik die nu niet meer met de auto...
 
Ik ben ook benieuwd, neig zelf zeer sterk naar M3 LR.

Het vergelijk M3 SR-LR met S75-S100 gaat niet helemaal op omdat het bij de M3 "slechts"
$ 9.000 extra kost en bij de S75-S100 veel meer.
Kan mij voorstellen dat er bezitters zijn die gezien dat veel hogere bedrag voor extra range bij de MS nog steeds content zijn met hun keuze voor een beperktere range (en dat verdedigen), maar bij een investering van "slechts" $ 9.000 wel degelijk voor LR zouden gaan...
Inderdaad. In juni ging ik een 90D bestellen, bleek net in die week dat ze niet meer beschikbaar waren. Dus twijfelde tussen 75 en 100. Het was een verschil van 23K €. Ik rijd dagdagelijks zelden > 100km. Dus dat prijsverschil was het niet waard. Nu ik vijf maand met een 75 rijd, heb ik nog geen enkele keer spijt gehad.
Maar als het verschil bij een Model 3 "slechts" 9000$ is, zou ik ook voor LR gaan.
 
  • Like
Reactions: CL600 and Carl
Het heeft eigenlijk niet zo veel waarde, hier schrijven wat ieders voorkeur is. Elke 'standaard' situatie is verschillend, voor de 1 is de grootst leverbare range nog te krap, voor de ander is de kortste range nog ruim voldoende. Persoonlijk vind ik het prijsverschil ook heel belangrijk. Met mijn 90.000km per jaar ben ik natuurlijk een km-vreter, toch zijn de meeste ritten 125km en daarom is de 75kWh-accu voor mij acceptabel.
In 2013 was de 85kWh-accu nog EUR 10.000 duurder dan de 60kWh-accu, nu is de 100kWh-accu EUR 30.000 duurder dan de 75kWh-accu. Voor mij betekent het dat ik de meerprijs voor de 100kWh-accu te hoog vindt: als het verschil hetzelfde was geweest als 4 jaar geleden, had ik nu ook een 100kWh willen hebben.
Ik weet niet hoe je aan die 30k komt, ik heb net gecheckt en het prijsverschil is 23k.

Ik heb een 90D, max range beschikbaar toen ik bestelde. Ik stel vast dat ik regelmatig eens voor lange (vakantie) trips op abrp check hoeveel korter de trip zou duren met een 100D, en dat verschil is toch significant (in mijn ogen). Bovendien is LR ook handig als je op reis ergens terecht komt met geen plaatselijke laadinfrastructuur. Nu is de beschikbaarheid van laadmogelijkheid een belangrijke keuze in mijn vakantiebestemming.
Voor mijn komende M3 is er geen twijfel, ik ga voor long range. Moest ik binnen de 5 jaar nog een nieuwe S kopen ook. Voor dagelijks gebruik heb ik dat totaal niet nodig, maar LR is verdomd handig die 5 keer per jaar dat ik het nodig heb.

Dat gezegd zijnde, die beslissing hangt volledig af van de beschikbaarheid van laadinfrastructuur. Als de laadinfrastructuur even exponentieel stijgt de komende 5 jaar als dat ik het de vorige 2 jaar van mijn Model S eigendom zien stijgen heb, dan zal LR veel minder relevantie hebben wegens het overal beschikbaar zijn van laadmogelijkheden.
 
Ook mee te nemen in de afweging:
  • Vampire drain 5-7 km per nacht
  • Wintercondities: +15%
  • Vol vertrekken moet je plannen, want vol stilstaan is niet aan te raden
  • Volledig leeg rijden, is enkel mogelijk als je op de bestemming kan laden
Deze punten kunnen de range sterk reduceren, als het slecht uitkomt.
Ik heb een 90D (inderdaad toen de grootste) en heb bovenstaande nooit een probleem gevonden.
Reken ook dat voor die 5 keer per jaar dat het ‘slecht’ uitkomt, je 23000€ budget hebt om die extra laadstop te compenseren. En als je vergelijkt met dezelfde rit met een ICE Nog een pak meer. Wij besluiten nu vaker om in de vooravond te vertrekken en een extra overnachting onderweg te boeken ipv een nacht thuis wakker te liggen omdat de aanstaande reis door je hoofd spookt.
 
Reken ook dat voor die 5 keer per jaar dat het ‘slecht’ uitkomt, je 23000€ budget hebt om die extra laadstop te compenseren. En als je vergelijkt met dezelfde rit met een ICE Nog een pak meer. Wij besluiten nu vaker om in de vooravond te vertrekken en een extra overnachting onderweg te boeken ipv een nacht thuis wakker te liggen omdat de aanstaande reis door je hoofd spookt.
Als ZZP-rijder kost (aanname afschrijving 80% in 5 jaar, hoogste IB-schijf) de LR op de MS me netto €2500 per jaar. Laat ik 5x een lange trip nemen, dan kan ik voor dat geld wel uitzonderlijk luxe overnachten om een trip op te breken. Maar uiteindelijk hangt het natuurlijk af van je rijpatroon. Bij mij bleek ik in anderhalf jaar maar 5x meer dan 300km op een dag gereden te hebben: 4x was wintersport (waar we sowieso altijd halverwege overnachten) en 1x was 304km... No-brainer dus om voor de 75 te gaan.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Het is ook een beetje je instelling. Mijn zoon heeft een X75D, bevalt hem uitstekend. Hij rijdt dagelijks op en neer van Leiden naar A'dam.
Hij laadt thuis met de nog uit zijn Opel Ampera tijd aanwezige 1 fase 3,7 kWu laadstation. Vindt ie ook prima. Hij kan op zijn werk ook laden en komt nooit tekort. Gaat één keer naar Oostenrijk in de winter en moet heen en weer totaal 2x meer laden dan met een X90D.
Voor het verschil van 23.000 euro met een X100D laat ie zijn huis volledig isoleren, een warmtepomp installeren en houdt nog royaal geld over. Dat laatste lijkt mij een zeer veel betere investering.
 
Ga op www.abetterrouteplanner.com en simuleer jou typisch routes of reizen, met de twee modellen (75/100). Zo zie je of je werkelijk langer zal moeten stoppen en laden, en ook het totaal tijd verschil.
Nu de resultaten zullen nooit exact zijn zoals in werkelijkheid: onze ervaring is dat het auto is altijd sneller klaar om verder te rijden, terwijl wij nog niet. Dus dat extra laad nodig met een 75 (of 85 in ons geval) is in praktijk niet gemerkt.
Maar zoals eerder gezegd, als in jou dagelijks verplaatsingen dit extra 70-80km helpt u vermijden dat je moet onderweg laden, dan is het misschien het (23.000€) waard.
 
  • Like
Reactions: Carl
Hallo, ik heb een MS 100D sinds 3 maand.... Zou ik terug de 100D pakken ? Langs de ene kant is het 'range comfort' gelijk aan een klassieke benzine wagen, eigenlijk moet je je niet van veel aantrekken. We zijn deze winter op wintersport geweest. Gaat perfect. Dat zou ik toch niet met een 75D willen doen (zomervakantie heb ik nog niet gedaan maar daar denk ik dat de 75D geen probleem zou hebben).

Maar.. Het prijsverschil tussen de 75D en de 100D is toch wel aanzienlijk. Als ik zie hoeveel laadpunten er zijn (en dan spreek ik niet enkel van superchargers maar gewone type 2 11KW of 22kw) dan was ik, moest ik de keuze opnieuw doen toch misschien eerder voor de 75D geweest. Die 4 à 5 keer dat ik de komende 4 jaar dat ik met mijn auto rijd op wintersport moet gaan zou ik dan de beperkte range erbij nemen.

Bij een M3 is het een no brainer, het prijsverschil is niet zo groot. Daar absoluut voor de LR gaan ....
 
Ik vind de 85 kWh versie eigenlijk in vrijwel alle gevallen al 'overkill'. De reden dat ik niet voor de 60 heb gekozen (toen was de keuze 60 kWh of 85 kWh) is voornamelijk dat die iets langzamer was en dat 85 kWh mij prettiger leek tijdens vakanties (minder vaak laden, maar het Superchargen gaat ook langer op hoge snelheid). Achteraf gezien had ik met de 60 kWh ook prima uit de voeten gekund, hoewel je toen uit mijn hoofd gesproken 2000 euro moest bijbetalen om Supercharging te activeren. Nu ik 85 kWh heb is het wel lekker natuurlijk, maar qua tijdsbesparing is het de meerprijs niet echt waard voor mijn gebruik (zo'n 20.000 km/jaar). Op vakantie heb ik ook nooit haast :)
 
Voor de Model3: Ik ben ook bezig om me in te lezen en heb een voorlopige keuze gemaakt o.b.v. her en der verzamelde info, waarbij range niet het enige is.
Vraag 1 is wel: hoe lang wil je de auto houden en bekijk het over die termijn. In mijn geval is het minstens 10 jaar en dan komen bij minder/stoppen met werken "veel meer" vakantie-ritten in het vizier, dus alleen om die reden al LR voor mij. Mijn lijstje/afweging:
Erg duur, maar
hogere restwaarde
lol in (steeds meer) vakantie
sneller laden
hogere topsnelheid
snellere acceleratie (elke keer weer als je haast hebt…)
KwH is niet softwarematig alsnog te verhogen,
Langere garantie
Beste meerwaarde in euro per km range van welke EV dan ook
Minder vaak laden en zelden noodzaak >80 % (=400 km) te laden.. (en gaat langer mee, minder cycles.)
50% lading is genoeg, dus 2x per week laden.. 1 tot 2 extra ritten per lading!
Bij laden op de zaak wel handiger= grotere batterj te hebben:
Kan een laadpaal thuis schelen... is ook weer 1000 euro in mijn geval (schuco is genoeg voor noodgevallen).
NB wat ook scheelt in mijn geval is dat er 1 Suc op de route naar mijn werk ligt
 
Last edited:
  • Like
Reactions: CL600
Met veelal dezelfde gedachten als hiervoor genoemd heb ik een MX75D gekocht. In de praktijk meer dan voldoende behalve wanneer ik eenmaal per week een langere afstand heb. Dan moet ik laadpauze nemen terwijl ik liever had doorgereden. In mijn specifieke geval zou ik dan net liever een grotere accu pack hebben. Dus de 100D. Ik merk dat mijn rechtervoet ervoor zorgt dat mijn verbruik gemiddeld 278 watt / km is. Dus reken maar uit op basis van 90% state of charge.