Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

S/X eigenaar met spijt over batterijkeuze?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb vooral juist de wens voor een grotere accu voor dagtripjes. Eind vorig jaar bijvoorbeeld... In de middag vertrokken vanuit Groningen naar Rotterdam voor lunch met familie. SoC bij aankomst was nog 20%. Was een wijk met uitsluitend sociale huurwoningen, geen laadpaal te bekennen. Uiteindelijk 1,5 kilometer verder op een paal gevonden, daar 15 kWh kunnen laden. Heb je SoC van 35%

Vanuit Rotterdam vertrokken naar Den Haag, SoC was daar nog iets van 27%. Daar aan een publieke paal gehangen. Begon goed met zo'n 16 kW maar zakte vrij snel terug naar 8 kW doordat er een Foutlander aan dezelfde paal ging slurpen met 1 fase. Uiteindelijk iets van 33 kWh kunnen bijladen, SoC van 60%. Dat is niet genoeg om weer in Groningen te komen vanuit Den Haag met de weersomstandigheden toen.

Dus toch nog weer moeten laden in Emmeloord. Dat Superchargen is en blijft gewoon _kut_. Je zit met je hele gezin in de auto, op een tijdstip dat je liever in je bed ligt.. te wachten op je auto.

Voor dit soort dagtripjes zou ik graag iets van 120 of 150 kWh willen hebben. Met 120 kWh had ik dit tripje wel gered zonder SuC.

Op de grote tripjes, bv vakantie, werkt het allemaal prima. Dan moet je om de 3 a 3,5 uur laden en dat is prima. Plasje, broodje, wandelingetje, allemaal top. Tegen de tijd dat dat allemaal klaar is is de auto alweer vol. Maar voor tripjes door Nederland heen waarbij je gewoon door wil rijden wil ik graag nog een grotere accu.

Vrouwlief die veel bij sportevenementen werkt wil om deze reden ook niet aan de EV. Die kan zelden laden op locatie en is dus eigenlijk altijd genoodzaakt om te Superchargen voor of na haar werk, waar ze begrijpelijk ook weinig voor voelt. Je staat er toch al snel weer een half uur
 
  • Like
Reactions: Maurice1 and widodh
Dus toch nog weer moeten laden in Emmeloord. Dat Superchargen is en blijft gewoon _kut_. Je zit met je hele gezin in de auto, op een tijdstip dat je liever in je bed ligt.. te wachten op je auto.

En op de heenweg al even langs een SuC? Ben het met je eens, 's avonds ergens staan laden is het laatste wat je wil. Tussen Rotterdam en Den Haag zou Delft straks een oplossing moeten bieden, het is daar inderdaad allemaal nog wat karig met laadmogelijkheden.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
En op de heenweg al even langs een SuC? Ben het met je eens, 's avonds ergens staan laden is het laatste wat je wil. Tussen Rotterdam en Den Haag zou Delft straks een oplossing moeten bieden, het is daar inderdaad allemaal nog wat karig met laadmogelijkheden.

Ik had eigenlijk gehoopt dat de paal in Den Haag gewoon de hele tijd 16 kW zou leveren, dan had ik het wel gered (krap, maar gered). Maar inderdaad, mijn laatste SuC op de route is Emmeloord, en op de heenweg had ik daar nog een SoC die veel te hoog was en verder niets onderweg zonder echt om te moeten rijden.

Maar ook laden op de heenweg is vervelend. Dan komt met name vrouwlief weer met de opmerking: "Met mijn Diesel hadden we hier niet hoeven stoppen", en ik kan d'r geen ongelijk geven.
 
Ik heb vooral juist de wens voor een grotere accu voor dagtripjes. Eind vorig jaar bijvoorbeeld... In de middag vertrokken vanuit Groningen naar Rotterdam voor lunch met familie. SoC bij aankomst was nog 20%. Was een wijk met uitsluitend sociale huurwoningen, geen laadpaal te bekennen. Uiteindelijk 1,5 kilometer verder op een paal gevonden, daar 15 kWh kunnen laden. Heb je SoC van 35%

Vanuit Rotterdam vertrokken naar Den Haag, SoC was daar nog iets van 27%. Daar aan een publieke paal gehangen. Begon goed met zo'n 16 kW maar zakte vrij snel terug naar 8 kW doordat er een Foutlander aan dezelfde paal ging slurpen met 1 fase. Uiteindelijk iets van 33 kWh kunnen bijladen, SoC van 60%. Dat is niet genoeg om weer in Groningen te komen vanuit Den Haag met de weersomstandigheden toen.

Dus toch nog weer moeten laden in Emmeloord. Dat Superchargen is en blijft gewoon _kut_. Je zit met je hele gezin in de auto, op een tijdstip dat je liever in je bed ligt.. te wachten op je auto.

Voor dit soort dagtripjes zou ik graag iets van 120 of 150 kWh willen hebben. Met 120 kWh had ik dit tripje wel gered zonder SuC.

Op de grote tripjes, bv vakantie, werkt het allemaal prima. Dan moet je om de 3 a 3,5 uur laden en dat is prima. Plasje, broodje, wandelingetje, allemaal top. Tegen de tijd dat dat allemaal klaar is is de auto alweer vol. Maar voor tripjes door Nederland heen waarbij je gewoon door wil rijden wil ik graag nog een grotere accu.

Vrouwlief die veel bij sportevenementen werkt wil om deze reden ook niet aan de EV. Die kan zelden laden op locatie en is dus eigenlijk altijd genoodzaakt om te Superchargen voor of na haar werk, waar ze begrijpelijk ook weinig voor voelt. Je staat er toch al snel weer een half uur
toch zal dit soort issues steeds minder gaan zorgen voor irritatie omdat er steeds meer SuC worden uitgerold. Over een paar weken zou je bv op de heenweg even een tussenstop kunnen maken bij Gouda. En op de terug weg zou in de toekomst dan bij Leiden even bijgeladen kunnen worden. Scheelt al dat gedoe met publieke paaltjes.
 
Ik had eigenlijk gehoopt dat de paal in Den Haag gewoon de hele tijd 16 kW zou leveren, dan had ik het wel gered (krap, maar gered). Maar inderdaad, mijn laatste SuC op de route is Emmeloord, en op de heenweg had ik daar nog een SoC die veel te hoog was en verder niets onderweg zonder echt om te moeten rijden.

Maar ook laden op de heenweg is vervelend. Dan komt met name vrouwlief weer met de opmerking: "Met mijn Diesel hadden we hier niet hoeven stoppen", en ik kan d'r geen ongelijk geven.

Tja...vrouwenlogica ;-) Misschien moet je de volgende keer samen met de kids met mondkapjes op in die diesel gaan zitten ;) Maar goed, ik heb natuurlijk makkelijk praten...woon in Abcoude, dat is redelijk centraal in NL.
 
Als er nog grotere accu's geleverd gaan worden dan zou je op doorreis een SuC kunnen overslaan en dat gaat denk ik wel uitmaken. Op voorwaarden dan de SuC wel op volle snelheid blijft laden.
Vergeet ook niet dat er een SuCv3 aan komt met hogere vermogens en inmiddels diverse Ionity en Fastned laders zijn met 175-350kW vermogens. Een S/X met groter pakket zou daar mooi gebruik van kunnen maken.
 
Het enige moment wanneer je een grotere accu zou willen is op langere ritten.
Een 100 is dan voor mijn gevoel een te klein verschil t.o.v. een 75. Of in mijn ervaring liggen de SuC's dan niet gunstig voor een 100.

Meerdere keren meegemaakt dat je een andere Tesla op doorreis tegenkomt en ook al is dat een 100 dan zie je toch ook stoppen bij dezelfde SuC en ook ongeveer even lang laden waardoor je ze meerdere keren tegenkomt bij opeenvolgende Suc's.
Ik heb juist een andere ervaring. Samen reizende met een S85 en mijn S100D merkte ik dat ik richting München SuperChargers kon overslaan waar de S85

Dus toch nog weer moeten laden in Emmeloord. Dat Superchargen is en blijft gewoon _kut_. Je zit met je hele gezin in de auto, op een tijdstip dat je liever in je bed ligt.. te wachten op je auto.

Voor dit soort dagtripjes zou ik graag iets van 120 of 150 kWh willen hebben. Met 120 kWh had ik dit tripje wel gered zonder SuC.

Op de grote tripjes, bv vakantie, werkt het allemaal prima. Dan moet je om de 3 a 3,5 uur laden en dat is prima. Plasje, broodje, wandelingetje, allemaal top. Tegen de tijd dat dat allemaal klaar is is de auto alweer vol. Maar voor tripjes door Nederland heen waarbij je gewoon door wil rijden wil ik graag nog een grotere accu.
Exact. Ik vind de 100D nu leuk, maar ik heb genoeg van dit soort tripjes.

Laatst even naar Hilversum en terug om naar een specifieke winkel te gaan. Dat ging met de 100D ook maar nét. Bij de winkel was geen laadpaal te vinden en ik ga er ook niet stukken voor lopen.

toch zal dit soort issues steeds minder gaan zorgen voor irritatie omdat er steeds meer SuC worden uitgerold. Over een paar weken zou je bv op de heenweg even een tussenstop kunnen maken bij Gouda. En op de terug weg zou in de toekomst dan bij Leiden even bijgeladen kunnen worden. Scheelt al dat gedoe met publieke paaltjes.
Maar wéér van de snelweg af. Reis is voor mij dan onderbroken. Ik zou per direct bij Fastned met >100kW CCS gaan laden zodra de CCS adapter voor S/X er is.

Ik heb steeds meer een hekel aan de plaatsing van SuperChargers. Plaats die dingen direct langs de snelweg waar ik op doorreis ben. Niet weer door slagbomen bij hotel X en soms bij het hotel je kaartje laten valideren.


Maar heb ik spijt na 20.000km met de 100D? Nee! Ik ben heel blij met de capaciteit die de 100D levert.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: RobsEV and Tozz
Ik heb juist een andere ervaring. Samen reizende met een S85 en mijn S100D merkte ik dat ik richting München SuperChargers kon overslaan waar de S85

Daarom schreef ik ook dat daar de SuC's waarschijnlijk gelukkiger lagen voor de 75 dan de 100.
Op andere plekken kan dat uiteraard weer heel anders zijn zoals jij ervaren hebt.

Wanneer er nog veel meer SuC's komen zal waarschijnlijk een grotere accu steeds meer voordelen gaan geven.
Anderzijds zal ook een 75 efficiënter te plannen zijn.

Dergelijke ritje maak ik overigens maar twee keer heen en weer en soms 3 keer en dan is dan natuurlijk nooit een issue.
Langere ritten binnen NL zijn nooit meer dan ca. 100-150km enkele reis en dat rij je met 75 ook wel en weer.
In de winter wellicht een klein beetje op je snelheid letten als het 150km enkele reis wordt maar dat gebeurd 1x in de 2 jaar dus is ook al geen issue.

Als je dit dagelijks of zelfs wekelijks hebt dan is een grotere accu wel heel fijn.

Het dagelijkse verkeer is ca. 100km per dag. In de zomer laad ik dan ook maar eens in de 2-3 dagen.
In de winter elke dag omdat dan bij vertrek een warme accu heb. Ik zorg ervoor dat hij pas om 5:30 gaat laden en dan is hij om 7:00 bijna 90% vol en warm.
 
Daarom schreef ik ook dat daar de SuC's waarschijnlijk gelukkiger lagen voor de 75 dan de 100.
Op andere plekken kan dat uiteraard weer heel anders zijn zoals jij ervaren hebt.

Wanneer er nog veel meer SuC's komen zal waarschijnlijk een grotere accu steeds meer voordelen gaan geven.
Anderzijds zal ook een 75 efficiënter te plannen zijn.

Dergelijke ritje maak ik overigens maar twee keer heen en weer en soms 3 keer en dan is dan natuurlijk nooit een issue.
Langere ritten binnen NL zijn nooit meer dan ca. 100-150km enkele reis en dat rij je met 75 ook wel en weer.
In de winter wellicht een klein beetje op je snelheid letten als het 150km enkele reis wordt maar dat gebeurd 1x in de 2 jaar dus is ook al geen issue.

Als je dit dagelijks of zelfs wekelijks hebt dan is een grotere accu wel heel fijn.

Het dagelijkse verkeer is ca. 100km per dag. In de zomer laad ik dan ook maar eens in de 2-3 dagen.
In de winter elke dag omdat dan bij vertrek een warme accu heb. Ik zorg ervoor dat hij pas om 5:30 gaat laden en dan is hij om 7:00 bijna 90% vol en warm.
Als je met je 75D meerdere SuC’s gelijk op rijdt, dan laad jij waarschijnlijk nogal wat scherper dan de 100D rijder, anders gaat die toch echt wel uitlopen op jou.
 
Daarom schreef ik ook dat daar de SuC's waarschijnlijk gelukkiger lagen voor de 75 dan de 100.
Op andere plekken kan dat uiteraard weer heel anders zijn zoals jij ervaren hebt.

Wanneer er nog veel meer SuC's komen zal waarschijnlijk een grotere accu steeds meer voordelen gaan geven.
Anderzijds zal ook een 75 efficiënter te plannen zijn.
Daarom moet er meer SuC keuze zijn. Dan kan je 50km verder rijden (of minder) en daar gaan laden. In plaats van persé die ene trip van 250km te moeten maken.

Misschien kan je er wel 300km rijden op die accu of heb je er na 200km wel genoeg van.

Zou ik meer dan een 100D willen? Ja en Nee, maar ik neig vooral naar Nee. Ik zou eigenlijk een accu willen hebben die nog sneller laad.

100kWh bruikbaar is prima, als ik die maar met 250kW kan vol laden. Dan is even bij een Fastned stoppen bijvoorbeeld voldoende om er even 100km bij te laden in een paar minuten.
 
Als je met je 75D meerdere SuC’s gelijk op rijdt, dan laad jij waarschijnlijk nogal wat scherper dan de 100D rijder, anders gaat die toch echt wel uitlopen op jou.

Misschien maar ik ben niet zo'n durfal. Ik gebruik gewoon de gegevens van de navigatie in de auto.
Probleem is wellicht zoals ik al aangaf dat je de maximale laadsnelheden die hoger zijn op een 100 niet gaat halen omdat ik die met mij 75 al niet haal. Ik maak maar zelde mee dat ik >95kW kan laden meestal stopt de max bij 70-80kW. Als ik 10% in de accu heb op dat moment is dat een beperking van de lader en zal ook een 100 niet sneller laden.

Ik laad dan precies zoveel dat ik met ca 5-10% bij de volgende SUC aankom volgens de navigatie in de auto en ik kom dan met 10-15% werkelijk aan. Als een 100 dan nauwelijks sneller kan laden en even lang laad dan zie ik hem vanzelf weer terug bij de volgende SUC. Hij kan wellicht iets langer met die 70-80kW laden maar een 100 verbruikt ook marginaal iets meer en daarom is het waarschijnlijk lood om oud ijzer.

De 100 rijder was wellicht ook niet zo'n durfal en zoals ik al schreef komt het in de gevallen die ik heb gezien wellicht ook doordat de plaatsing van de SUC's niet zo handig was voor de 100. Andere hebben andere ervaringen doordat ze net een SuC konden overslaan en dat geloof ik graag.
Ik heb ze ook niet de volledige rit gezien steeds bij de SuC's maar dat kan ook zijn dat ze ergens anders moesten zijn of op een gegeven moment wel een SuC konden overslaan. Ik heb ze niet gesproken.

Mijn punt was dat ik i.i.g. een 100 niet mis voor het gebruik dat ik met de 75 doe. Ik kan mij overigens met de voorbeelden van andere voorstellen dat een 120 of 150 zelfs erg prettig zou zijn.
 
Daarom moet er meer SuC keuze zijn. Dan kan je 50km verder rijden (of minder) en daar gaan laden. In plaats van persé die ene trip van 250km te moeten maken.

Misschien kan je er wel 300km rijden op die accu of heb je er na 200km wel genoeg van.

Zou ik meer dan een 100D willen? Ja en Nee, maar ik neig vooral naar Nee. Ik zou eigenlijk een accu willen hebben die nog sneller laad.

100kWh bruikbaar is prima, als ik die maar met 250kW kan vol laden. Dan is even bij een Fastned stoppen bijvoorbeeld voldoende om er even 100km bij te laden in een paar minuten.

Dat is wat ik bedoelde ik kan al vaak niet met de volledig snelheid van een 75 laden dus zal dat met een 100 ook een probleem zijn.
Wellicht dat dit bij andere SuC beter gaat. Ik kom wel eens een enkele tegen waar het met 99kW gaat. Overigens heb ik niet zo'n ruime ervaring met het het laden bij een SuC. >90% van mijn verbruik heb ik thuis geladen.
Als de laadsnelheid beperkt wordt door de SuC i.p.v. de accu dan laad ik net zo snel en kan een 100 alleen verder komen als deze ook veel langer bij de SuC blijft staan en dan worden die wachttijden wel erg lang. Ik vind ze nu al op het randtje.

In dat stuk waar ik het over had was naar Denemarken waar je op de Duitse autobahn na ca. 190-200km bij de volgende SuC stond.
Wel steeds met 150km/u leeg trappen die accu.
 
Tja, wij zijn net terug van skivakantie; onze eerste met een Tesla (S75D).

We zaten met 5 in de auto, met winterbanden en een dakkoffer, en ik had niet de indruk dat er een heel groot nadeel bestond tegenover een 100: ik denk dat, gezien de afstand tussen de SuCs, een 100 ook had moeten laden waar ik heb moeten laden gezien hij niet meer bij de volgende SuC zou zijn geraakt (of hij moest hem elke maal volledig vol laden en opletten hoe hij reed, maar dan verlies je waarschijnlijk ook al een groot deel van de tijd die je wint door een SuC over te slaan).

Tijdens de terugrit heb ik toch meerdere malen dezelfde 100D aan dezelfde SuCs zien staan...

Gezien het prijsverschil was het voor mij een no-brainer, en voor die paar keer dat we echt verre afstanden doen neem ik er die paar extra laadmomenten wel bij, samen met de 23k in mijn broekzak.
 
Klopt volgens de data wel dat je met een 75D ofwel een BTX5 batterij niet hoger komt dan 95 kW, waarbij zelfs de start lager is dan dat. De batterij van een 100D kan makkelijk 120 kW halen en houdt dit lang vol, maar start ook wat later (lees: hoger SoC) dan de bijzondere batterij van de 85, die begint gewoon gelijk met 120 kW bij zo goed als leeg.

Bron is data uit abetterrouteplanner. Tesla Battery Charging Data from 801 Cars
Interessant!
Dus je zal sneller weg moeten zijn bij een SuC met een 100D t.o.v. een 75D. Op een wintertripje 901 km verderop met -5 graden celcius, tegenwind zou ik met een 75D 11:17, 100D 9.46u en mijn huidige auto 10:50u onderweg zijn. Grote voordeel in dit geval is dat het zeker bij het begin wegrijden met een volle 100 de eerste etappe verder komt en uiteindelijk ook minder stops.

Laten we zeggen dat ik sowieso geen spijt heb van de 85 versie over de 60 ;)
Nog wat interessante analyses: ABRP Blog

upload_2019-1-10_15-53-32.png
 
In theorie wel maar dan moet je ook wel die hogere snelheden halen bij de SuC.

Ik heb zelfs één keer maximale snelheden van 35-40kW meegemaakt en dan is een 100 echt niet sneller dan een 75.
Dat was overigens wel een extreem geval denk ik.

Als ik echter het data kaart in de link van RobPet kijk is het met veel minder laden dan het maximale blijkbaar niet heel raar...
BTX5.png.88cae6b5d68b34bd599b4ffc507f86c5.png