Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Het grappige is dat ik me netjes aan de snelheid heb gehouden, en in Duitsland ben begonnen aan 136km/u maar dat de verwachte batterijlading toen terug liep, en ik 126 km/u ben gaan rijden. In deze tijd van het jaar komt er dan niet veel verkeer voorbij dat toch sneller is.

Op de terugweg was het weer ook nog erg nat, waardoor er hele stukken beperkt waren tot 100 of zelfs 80. En op een zeker stukje waar het weer niet gek was, maar er een limiet van 100 was, stond er natuurlijk 500 meter voor het einde van die limiet een kerel met kepie in de berm...

Ach, de benzine was voor niks 😅
 
...het einde van die limiet een kerel met kepie in de berm...

Ik zie dat je gezicht er net niet opstaat. Oef... 🙈

Screen Shot 2021-12-31 at 10.55.33.png
 
  • Funny
Reactions: job-lek
Zo snel gaat dat volgens mij niet. Het is wel strenger geworden maar ondanks dat ik veel in Duitsland werk heb ik nog geen fiets bij elkaar gespaard. :D Ze vervallen ook al na 2 jaar volgens mij.
Het is toch wel anders:

Punten kwijtschelden

De opgelopen punten worden naar verloop van tijd kwijtgescholden: registraties met één punt na 2,5 jaar, registraties met twee punten na 5 jaar en registraties met drie punten na 10 jaar. Tot een maximum van vijf punten is doorhet volgen van een seminar een reductie in punten mogelijk. Chauffeurs kunnen maximaal één punt per vijf jaar afbouwen.
 
  • Informative
Reactions: Krisja and job-lek
Het is toch wel anders:

Punten kwijtschelden

De opgelopen punten worden naar verloop van tijd kwijtgescholden: registraties met één punt na 2,5 jaar, registraties met twee punten na 5 jaar en registraties met drie punten na 10 jaar. Tot een maximum van vijf punten is doorhet volgen van een seminar een reductie in punten mogelijk. Chauffeurs kunnen maximaal één punt per vijf jaar afbouwen.
Ik dacht nog aan het oude systeem met 18 punten voordat je een fiets krijgt. Met het nieuwe systeem krijg je normaal gesproken maar 1 punt per overtreding. Maar de tekst is niet duidelijk 1 punt registraties (dus normale snelheidsboetes) na 2,5 jaar maar max 1 punt per 5 jaar.

Ik hoop dat ze met mijn punten het oude systeem nog aangehouden hebben want ik heb een keer in 1 nacht 6 punten gescoord. 3 x net boven 20 km/uur te snel. Ik kwam uit Oost Tsjechië dus ik wou naar huis. :cool:
 
Gisteren zijn we teruggekeerd na 8 dagen sneeuwpret in Tignes. Het was inmiddels de derde wintersport met de model 3.
Waar je in het verleden het rijk voor je alleen had bij de SUC’s naast wat andere landgenoten, merk je nu dat de rest van Europa de Tesla ook heeft ontdekt. Eigenlijk bij alle SUC’s was het aansluiten, wat in een aantal gevallen zorgde voor pairing, maar gelukkig in een aantal gevallen ook louter en alleen v3 (Arlon en Dyon). Wat mij wel irriteerde: vanwege de drukte op de SUC’s was de navi constant aan het wisselen van route. Je staat te laden tot % x om de volgende te bereiken (doe altijd minder aangezien de navi zeer defensief is), je vertrekt, de navi gaat herbereken en je komt met 50 tot 60% aan bij de volgende SUC om daar 20min te gaan laden? Koekoek!
Gedurende de volle 7 dagen in de parkeergarage verloor de Tesla maar 3%. Dat vind ik een knappe prestatie. De laadmogelijkheden op de ‘berg’ heb ik dan ook totaal aan mij voorbij laten gaan.
 
Wat mij wel irriteerde: vanwege de drukte op de SUC’s was de navi constant aan het wisselen van route. Je staat te laden tot % x om de volgende te bereiken (doe altijd minder aangezien de navi zeer defensief is), je vertrekt, de navi gaat herbereken en je komt met 50 tot 60% aan bij de volgende SUC om daar 20min te gaan laden? Koekoek!
Herkenbaar!
Ik gebruik voor de totale routeplanning ABRP. Met wat experimenteren met de settings kan ik nu praktijkverbruik losse auto in de winter als ook de auto met vouwwagen (in de zomer) heep precies instellen. ABRP geeft heel keurig aan tot hoe ver je moet laden als je bij SuC staat. Tesla navigatie stel ik dan steeds in op de eerstvolgende lader die ABRP aangeeft.
 
Vorige week met die rit naar Oostenrijk heb ik ook even ABRP gebruikt, maar ter hoogte van Keulen al dat ding uit gezet omdat ie weigerde om mijn route te rijden, en telkens een langere route wou nemen. Ik ben heel tevreden over de extra viapunten in de Tesla en heb dus maar ABPR uit gezet.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik kijk meestal van te voren welke Suc's ik wil nemen en plan dan van Suc naar Suc. En onderweg kijk ik dan naar aanleiding van mijn verbruik of ik hem haal of dat ik zelfs eentje verder kan pakken.
Zo doe ik dat ook al 5 jaar. Bevalt prima. Zomers sla ik er meestal eentje over. En bij veel bauarbeiten in de winter (vaker langzaam) ook in de winter.
 
Gisteren zijn we teruggekeerd na 8 dagen sneeuwpret in Tignes. Het was inmiddels de derde wintersport met de model 3.
Waar je in het verleden het rijk voor je alleen had bij de SUC’s naast wat andere landgenoten, merk je nu dat de rest van Europa de Tesla ook heeft ontdekt. Eigenlijk bij alle SUC’s was het aansluiten, wat in een aantal gevallen zorgde voor pairing, maar gelukkig in een aantal gevallen ook louter en alleen v3 (Arlon en Dyon). Wat mij wel irriteerde: vanwege de drukte op de SUC’s was de navi constant aan het wisselen van route. Je staat te laden tot % x om de volgende te bereiken (doe altijd minder aangezien de navi zeer defensief is), je vertrekt, de navi gaat herbereken en je komt met 50 tot 60% aan bij de volgende SUC om daar 20min te gaan laden? Koekoek!
Gedurende de volle 7 dagen in de parkeergarage verloor de Tesla maar 3%. Dat vind ik een knappe prestatie. De laadmogelijkheden op de ‘berg’ heb ik dan ook totaal aan mij
Zaterdagmiddag vertrokken naar de Franse Alpen met overnachting bij de SuC Reims.
Zondag geladen in SuC Dijon en SuC Dardilly (Lyon). Beide locatie waren wel wat drukker maar er was steeds wel een paar plekjes vrij. Overigens steeds apart naar deze SuC genavigeerd.
 
Zaterdagmiddag vertrokken naar de Franse Alpen met overnachting bij de SuC Reims.
Zondag geladen in SuC Dijon en SuC Dardilly (Lyon). Beide locatie waren wel wat drukker maar er was steeds wel een paar plekjes vrij. Overigens steeds apart naar deze SuC genavigeerd.
Dardilly ben ik ook apart naar genavigeerd: na 3.5 uur file rijden vanaf La Lechere (bij die SUC hadden we overnachting heen en terugweg) naar Lyon was de blaas vol maar de accu niet leeg en wilde ome Elon mij doorsturen naar Macon. Dat ging ik niet redden 🙈.
 
Herkenbaar!
Ik gebruik voor de totale routeplanning ABRP. Met wat experimenteren met de settings kan ik nu praktijkverbruik losse auto in de winter als ook de auto met vouwwagen (in de zomer) heep precies instellen. ABRP geeft heel keurig aan tot hoe ver je moet laden als je bij SuC staat. Tesla navigatie stel ik dan steeds in op de eerstvolgende lader die ABRP aangeeft.
Dat zou ik ook moeten doen. Ik haal de route altijd door ABRP, maar dan begint de Tesla weer wat anders te bedenken, ligt vrouwlief te tukken of zit ze te lezen, en voelt ze totaal geen aandrang om op het scherm te controleren hoe, wat, waarom en dan laat ik het maar los 😅
Het is tenslotte vakantie, toch?
Overigens mogen we over 6 weken weer en dan wordt het sowieso de vertrouwde route over Reims, Bourg-en-Bresse, Genève naar Le Grand-Bornand Chinaillon. Die route is altijd rustiger.
 
  • Love
Reactions: ERvee
Overigens mogen we over 6 weken weer en dan wordt het sowieso de vertrouwde route over Reims, Bourg-en-Bresse, Genève naar Le Grand-Bornand Chinaillon. Die route is altijd rustiger.
Iedereen heeft altijd over de route over Reims. Ik heb dat twee keer geprobeerd, maar liep steeds vast op de secundaire weg in Belgie. De N5 geloof ik. De laatste keer dwars door Charleroi wat een puinhoop. Er zijn wat mooie nieuwe stukken die rustig zijn, maar dat weegt voor mij niet op tegen die zooi in Belgie.