Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Off-Tesla-Topic : Formule 1

This site may earn commission on affiliate links.
Wilde onderweg van Italië naar Nederland naar de kwalificatie luisteren, de zender van Olav Mol, Grand Prix Radio. Wat blijkt? Die zit ook al achter een betaalmuur. Het moet niet gekker worden, wie betaalt daar nu voor?


Je kan toch gewoon streamen? Althans, binnen Europa kan ik TV F1 Pro overal kijken. Is bij mijn weten hetzelfde voor Viaplay.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: HWS and Enzo63
Het feit dat je jouw directe concurrent in dezelfde auto in 27 rondjes op ruim 22 seconden rijdt, terwijl je zelfs nog aan het sparen bent, zegt genoeg. Ongelofelijk vertoon van macht. Ik denk dat Perez vannacht niet echt lekker slaapt, ondanks zijn tweede plaats.

Piasti met pech, had hem wel meer gegund vandaag, maar die eerste bocht aan de binnenzijde is berucht. Als rookie Norris verslaan in quali is meer dan goed. Wie weet de volgende teamgenoot van Max? (Gossip mode on)
 
Wie weet de volgende teamgenoot van Max? (Gossip mode on)


Perez.

Hoe veel beter moet hij het doen dan? Strak P2 in het WK, de enige race winnaar buiten Max en hij rijdt strakke races.

Red Bull is helemaal niet gediend met een tweede rijder die Max uit kan dagen, dat hebben we in de eerste paar races wel gezien.

Bovendien is Lewis waarschijnlijk de enige die Max op talent en skills aankan en die blijft zeker bij Mercedes.
 
  • Like
Reactions: robertvg
De vraag is, gaat Ricciardo AlphaTauri brengen wat Nyck de Vries schijnbaar niet kon? Vooralsnog zie ik nog geen verschil in het resultaat met een P16 in Spa. Zal misschien gewenning zijn voor Dani Ric, maar je wordt niet zomaar door Herr Marko in een wagen gezet. Ben benieuwd of de zomerstop ervoor gaat zorgen dat Ricciardo dichter, (beter nog) in de top 10 gaat eindigen bij de komende races, anders hebben ze voor niks een rijder geslachtofferd.. nou ja voor niks, qua publiciteit haal je met DR misschien iets meer aandacht van geldschieters die staan te springen om een “Shoe-y” ;-)

Tsja en Perez.. RedBull heeft een Mexicaanse muur (de droom van een voormalig wereldleider), gat tussen Max en Checo was best groot. Achter Checo zat ook wat ruimte. Zag de reactietijd bij de start tussen Checo en Leclerc, Checo mag wel effe aan de bak als hij nog wereldkampioen aspiraties heeft.
 
Last edited by a moderator:
De vraag is, gaat Ricciardo AlphaTauri brengen wat Nyck de Vries schijnbaar niet kon? Vooralsnog zie ik nog geen verschil in het resultaat met een P16 in Spa. Zal misschien gewenning zijn voor Dani Ric, maar je wordt niet zomaar door Herr Marko in een wagen gezet. Ben benieuwd of de zomerstop ervoor gaat zorgen dat Ricciardo dichter, (beter nog) in de top 10 gaat eindigen bij de komende races, anders hebben ze voor niks een rijder geslachtofferd.. nou ja voor niks, qua publiciteit haal je met DR misschien iets meer aandacht van geldschieters die staan te springen om een “Shoe-y” ;-)


Publicitair is Perez voor de Mexicaanse en Zuid-Amerikaanse markt veel interessanter. Buiten dat hebben ze met Max niet echt gebrek aan publiciteit natuurlijk 😁

Stabiliteit in het team is als je in deze dominante positie zit imo veel belangrijker.

Op termijn een potentiële wereldkampioen als Piastri naast Max, maar die moet nog jaren rijpen. Een rookie nu in het team geeft alleen maar ellende.

‘Never change a winning team’ denk ik dus.
 
  • Like
Reactions: mnno and Faiz71
Ben het eens dat Red Bull niet gebaat is met een 2e rijder die het Max superlastig gaat maken.

Red Bull heeft een tweede rijder nodig die stabiel is een ervoor zorgt dat ze kampioen worden. Momenteel levert perez veel minder punten op dan zou kunnen. Kijk ook weer naar de sprint race. Perez heeft een auto die gewoon veel sneller is dan die van hamilton, maar hij raakt alsnog in gevecht met hem. Daarna maakt hamilton en overtreden en ligt perez eruit. De schade is buiten zijn schuld, maar de situatie creëert hij wel zelf. En dat gebeurd te vaak. Hij moet constanter worden en meer voorin rijden, zodat hij uit de problemen blijft. En p1 kan pakken als max uitvalt. Daarbij lijkt hij met alle communicatie niet echt vrienden te maken in het team.


Perez.

Hoe veel beter moet hij het doen dan? Strak P2 in het WK, de enige race winnaar buiten Max en hij rijdt strakke races.

Red Bull is helemaal niet gediend met een tweede rijder die Max uit kan dagen, dat hebben we in de eerste paar races wel gezien.

Bovendien is Lewis waarschijnlijk de enige die Max op talent en skills aankan en die blijft zeker bij Mercedes.
 
  • Like
Reactions: mnno and Faiz71
Ben het eens dat Red Bull niet gebaat is met een 2e rijder die het Max superlastig gaat maken.

Red Bull heeft een tweede rijder nodig die stabiel is een ervoor zorgt dat ze kampioen worden. Momenteel levert perez veel minder punten op dan zou kunnen. Kijk ook weer naar de sprint race. Perez heeft een auto die gewoon veel sneller is dan die van hamilton, maar hij raakt alsnog in gevecht met hem. Daarna maakt hamilton en overtreden en ligt perez eruit. De schade is buiten zijn schuld, maar de situatie creëert hij wel zelf. En dat gebeurd te vaak. Hij moet constanter worden en meer voorin rijden, zodat hij uit de problemen blijft. En p1 kan pakken als max uitvalt. Daarbij lijkt hij met alle communicatie niet echt vrienden te maken in het team.
Exact dit dus.
Het is niet de vuur van een mexicaanse peper die je verwacht. fcuk ups in kwalificatie, niet zo alert na safetycar herstart, plus het feit dat het gat tijdens de race erg groot is. Als je met dezelfde type wagen rijdt, oké Max zal misschien wat beter spul hebben, maar toch niet zo goed dat ie per ronde in de race bijna een seconde kan uitlopen op Checo??

Voor wat betreft Norris, is dat nu 7 races “bad luck" omdat ie de vaas van Max bij de prijsuitreiking in Hongarije stuk heeft gemaakt? #bijgeloof
 
Het feit dat je jouw directe concurrent in dezelfde auto in 27 rondjes op ruim 22 seconden rijdt, terwijl je zelfs nog aan het sparen bent, zegt genoeg. Ongelofelijk vertoon van macht. Ik denk dat Perez vannacht niet echt lekker slaapt, ondanks zijn tweede plaats.
Ik vond het ook heel erg zichtbaar toen Verstappen achter Perez zat. Bij elke bocht had ik het idee dat Perez stil stond en Verstappen er zo omheen kon. Toen Verstappen ervoor zat was hij ook in no-time een seconde los.
Het enige vreemde aan de race vond ik de boordradio's. De reactie toen GP vroeg wat hij met de banden wilde vanwege de regen, de opmerking van GP dat hij zijn softs slecht behandelde. Dat strookt weer niet met het trollen van "zullen we nog een pit stop oefenen".

Ben het eens dat Red Bull niet gebaat is met een 2e rijder die het Max superlastig gaat maken.
Die is er ook niet. Ik geloof er ook niks van dat Piastri in de buurt komt van Max met gelijk materieel.

En Ricciardo? Als die terug naar RB gaat is dat toch een afgang voor hem? Ging weg omdat hij geen tweede rijder wilde spelen onder Max en wat heeft hem dat gebracht? Helemaal niks en een jaar aan de kant. Ik zie ook niet waarom Perez vervangen moet worden door Ricciardo.
 
  • Love
Reactions: Dikkie Dik
Als je met dezelfde type wagen rijdt, oké Max zal misschien wat beter spul hebben, maar toch niet zo goed dat ie per ronde in de race bijna een seconde kan uitlopen op Checo??


Max is -helaas- buitencatagorie. Zaak is om een tweede rijder te hebben die naast Max niet volledig gedemotiveerd raakt. Perez rijdt imo in de races sterk, mooie inhaalraces gezien na -wederom helaas- verprutste kwalificaties.

En Ricciardo? Als die terug naar RB gaat is dat toch een afgang voor hem? Ging weg omdat hij geen tweede rijder wilde spelen onder Max en wat heeft hem dat gebracht? Helemaal niks en een jaar aan de kant. Ik zie ook niet waarom Perez vervangen moet worden door Ricciardo

Exact dit ☝️
 
De return van Ricciardo snap ik nog steeds niet. Denk ook niet dat ie zich als tweede rijder bij RB moet opwerpen, alhoewel de situatie nu anders is. DR is er volgens mij wel achter dat de tijd om wereldkampioen te worden voorbij is. Dat was anders toen Max net binnen kwam.
Hoop wel voor DR dat ie vanaf de tweede helft wat punten bijelkaar gaat rijden, anders is het best een duur jaar qua salarissen voor AlphaTauri.
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Max zal misschien wat beter spul hebben,
De officiële lezing is dat de auto's gelijk zijn. Dat wil ik ook geloven, in elk team, niets is slechter voor het moraal in het team dan een rijder die een fundamenteel betere auto heeft. Natuurlijk kan het zijn dat de een eerder updates krijgt dan de ander, maar dat een auto beter is dan de ander dat geloof ik niet.
Wat natuurlijk wel kan is dat het ontwerp meer op de ene rijder is afgestemd dan op de ander. Het is bekend dat Max "A car cannot be fast with understeer" Verstappen graag een oversturende auto wil terwijl Perez juist onderstuur wil. Dat is een fundamenteel andere manier van rijden waar je misschien niet mee vooruit komt.
Ook weer: zie de bochten op Spa toen Max achter Checo zat.

Interessant is ook dat Alonso ook graag onderstuur heeft.
 
Wat ook meespeelt. Max kan sleutelen. Hij kan bij wijze een zeepkist ombouwen tot een wagen waarmee je voorin kunt meedoen. Bij Perez heb ik dat talent (nog) niet gezien.
Voor wat betreft de andere rijders. Norris heb ik volgens mij ook weleens met een steeksleutel onder z’n wagen zien liggen.
 
Nou het was mij het weekend wel zeg bij de F1 op Spa. Donderdag ochtend zijn wij met de camper aangereden en naar onze vaste camping bij de boer. Die bleek bij aankomst zijn weiland ook aan de F1 te hebben gedoneerd en er stonden ineens zo een 150 a 200 tentjes van GPtents op zijn weiland, hierover later meer. Gelukkig hadden wij nog de keuze onze camper bij een verharde weg te zetten wat later geen overbodige luxe bleek te zijn. De dochter van de boer kwam langs of wij een kaartje hadden voor de camping, deze hadden wij niet daar wij altijd cash aan hun of de locale vereninging betaalde. Met cash was ons antwoord en ze zei dan kom ik later even terug en wij mochten de camper wegzetten. Een snelle zoek functie op de F1 website leerde dat dit jaar de kosten waarschijnlijk 350 euro zouden worden voor 3 personen en een camper. Daar vorig jaar dit nog 165 bij de boer was, dus wij waren voorbereid. En inderdaad ze kwam langs na een uurtje met een QR code die 350 euro aangaf. Mijn vader is nog van de oude stempel en zei dat is veel te veel, wij komen hier al 5 jaar en dit is wel echt een groot verschil met vorig jaar. Ze stond met plaatsvervangende schaamte aan de deur en zei jullie willen toch cash betalen? Jazeker, dan wordt het 250 euro. Mijn vader zei hier heb je 200 is dat goed en zij was tevreden. Die 200 ging denk ik direkt de eigen portemonee in ipv een deel naar de F1 :p. Maar nu dat GP tents, voor 1 nacht 1100 euro voor 2 personen in een tentje zonder een stoel voor de tent, die moet dan nog bijgeboekt worden. 2 nachten was 1200 euro en 3 nachten 1300 euro. Wel met ontbijt maar echt ik kan daar niet bij met mijn geest wie dat gaat betalen exclusief entree tickets voor het circuit. De andere dagen was het poncho aan poncho uit en op zaterdag konden wij nog even zonnebrand smeren zelfs.
Het wordt al met al wel een hoge drempel voor mensen maarja je wilt de F1 zien en daar zijn. Er waren ook veel engelse op de camping! Voor jullie hier nog een kleine sfeer foto.
20230729_205530.jpg


Owja het mobiliteits plan na afloop van de race was niet verrassend weer gewijzigd en andermaal een ramp eerste klas! En dan ook nog wegwerken op de enige afvoer weg de E42. Vorig jaar lieten ze tenminste nog een groot deel via de E25 van het circuit.
 
Last edited:
Nou het was mij het weekend wel zeg bij de F1 op Spa. Donderdag ochtend zijn wij met de camper aangereden en naar onze vaste camping bij de boer. Die bleek bij aankomst zijn weiland ook aan de F1 te hebben gedoneerd en er stonden ineens zo een 150 a 200 tentjes van GPtents op zijn weiland, hierover later meer. Gelukkig hadden wij nog de keuze onze camper bij een verharde weg te zetten wat later geen overbodige luxe bleek te zijn. De dochter van de boer kwam langs of wij een kaartje hadden voor de camping, deze hadden wij niet daar wij altijd cash aan hun of de locale vereninging betaalde. Met cash was ons antwoord en ze zei dan kom ik later even terug en wij mochten de camper wegzetten. Een snelle zoek functie op de F1 website leerde dat dit jaar de kosten waarschijnlijk 350 euro zouden worden voor 3 personen en een camper. Daar vorig jaar dit nog 165 bij de boer was, dus wij waren voorbereid. En inderdaad ze kwam langs na een uurtje met een QR code die 350 euro aangaf. Mijn vader is nog van de oude stempel en zei dat is veel te veel, wij komen hier al 5 jaar en dit is wel echt een groot verschil met vorig jaar. Ze stond met plaatsvervangende schaamte aan de deur en zei jullie willen toch cash betalen? Jazeker, dan wordt het 250 euro. Mijn vader zei hier heb je 200 is dat goed en zij was tevreden. Die 200 ging denk ik direkt de eigen portemonee in ipv een deel naar de F1 :p. Maar nu dat GP tents, voor 1 nacht 1100 euro voor 2 personen in een tentje zonder een stoel voor de tent, die moet dan nog bijgeboekt worden. 2 nachten was 1200 euro en 3 nachten 1300 euro. Wel met ontbijt maar echt ik kan daar niet bij met mijn geest wie dat gaat betalen exclusief entree tickets voor het circuit. De andere dagen was het poncho aan poncho uit en op zaterdag konden wij nog even zonnebrand smeren zelfs.
Het wordt al met al wel een hoge drempel voor mensen maarja je wilt de F1 zien en daar zijn. Er waren ook veel engelse op de camping! Voor jullie hier nog een kleine sfeer foto.View attachment 961087

Owja het mobiliteits plan na afloop van de race was niet verrassend weer gewijzigd en andermaal een ramp eerste klas! En dan ook nog wegwerken op de enige afvoer weg de E42. Vorig jaar lieten ze tenminste nog een groot deel via de E25 van het circuit.


F1 kijk je op de TV 😅 vervelend maar waar. Totaal vercommercialiseerd circus.

De ‘echte’ Spa ervaring voor mij is de race in het WEC op Spa, rustig, goedkoop en in zes uur kan je op je dooie akkertje het hele circuit rondlopen en bij elke bocht even gaan staan om het aanremmen en uitaccelereren te ervaren.

Ik start dan altijd bij eau rouge en loop dan met de racerichting mee, pitstop halverwege/driekwart bij het restaurant van de kartbaan 👌
 
  • Like
  • Love
Reactions: mnno and jpvdheijn