Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

NL Wegenbelasting in 2026

This site may earn commission on affiliate links.
De wegenbelasting is op dit moment al afhankelijk van niet alleen gewicht maar ook het soort brandstof. Ik zou verwachten dat elektrische auto's straks een wegenbelasting tabel krijgen waarbij de gewichten zo een 300-500 kg verschuiven t.o.v. de huidige benzine tabel.

De overheid heeft de belasting inkomsten nodig om de begroting rond te krijgen, ze moeten balanceren tussen elektrische auto's stimuleren en de inkomsten op peil houden. Het uiteindelijke doel zal zijn om de inkomsten aan wegenbelasting van een volledig elektrische wagenpark gelijk te houden aan hoe het eerst was, niet om er opeens veel meer voor te ontvangen.
 
Je spreekt jezelf nogal tegen in drie zinnen. Die zware vrachtwagens geven een hogere belasting op het wegdek, maar vergeet ook de bruggen en viaducten niet. In de jaren 80 de modale gezinsauto nog rond de 800kg, maar een EV zit al gauw op zo'n 1800kg. Dat is meer dan een verdubbeling en dat ga je zeker merken. Ook geeft een zwaardere auto meer fijnstof bij optrekken en afremmen. Een EV heeft wel minder remstof, maar de frictie met het wegdek ligt een stuk hoger. Ondanks een groter contactoppervlak (vaak brede banden) slijten banden onder een EV meestal bovenmatig snel. Grotendeels door het koppel bij wegrijden, maar ook zeker door het gewicht.
Ik geef het je op een briefje, een EV die een paar kilo meer weegt, gaat echt niet voor spoorvorming of merkbaar meer schade op termijn zorgen. Een 40 tonner en ander vrachtverkeer wel.

Hoe ga je de hoogte van de bedragen rechtvaardig bereken? Lees, wat is de meerschade die een wagen van 1500kg maakt en eentje van 2000kg?

De wegen van de jaren 80 zijn natuurlijk ook niet dezelfde die men nu aanlegt.
Wat doe je met een gemiddeld zware gezinswagen (+/-1500kg) waar 4 personen inzitten?
Dat hoge koppel, ja inderdaad, als je telkens maar weer als een mafklapper vertrek.

Kortom, persoonlijk vind ik het een ietwat dubieuze belasting die veel beter kan door bijvoorbeeld rekeningrijden in te voeren.

Als klapper, bekijk dit eens :Tarief vrachtwagens : (Vlaanderen)

Voertuigen of samenstellen met een MTM groter dan 3500 kg en kleiner dan 12000 kg, betalen vanaf 01/04/2016 geen verkeersbelasting meer. U hoeft geen aangifte meer te doen.

Als je verder naar beneden gaat, zie je ook de vrachtwagens met meerdere assen, de tarieven zijn lachwekkend.

Langs de andere kant, jullie noorderburen zijn het zo gewend om gena…. te worden als het om de auto gaat. ;)
 
In NL hebben we al tientallen jaren rekeningrijden (betalen naar verbruik). Dat zijn accijns op brandstof.

1693551803211.png
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Inderdaad. Die EV van 2 ton loopt op banden die dubbel zo breed zijn als een ICE van 1 ton. Druk op de weg is dus hetzelfde.
Leg dat de incompetente politici maar uit.

Zonder kennis en ervaring wordt je in het bedrijfsleven bij een sollicitatie afgewezen, maar zonder kennis en ervaring kan je met gemak minister worden ;-)
 
Het is geen 'wegenbelasting' maar 'motorrijtuigenbelasting' dus een directe relatie tot al dan niet toe te brengen schade aan het wegennet is er niet. Dit gaat gewoon op de grote hoop in de schatkist om allerlei leuke dingen voor ons van te betalen.
En het heeft ook nog een poosje houderschapsbelasting geheten volgens mij. Des te minder je de weg belast des te meer betaal je.
Een particulier betaald veel.
Een zakelijke bestelauto minder.
Vrachtauto's nog minder
En taxi's niets.
 
Onze zuidelijke politiekers hebben ook het licht gezien /s

 
  • Informative
Reactions: horta and SandeepT
Onze zuidelijke politiekers hebben ook het licht gezien /s

Wat een belachelijk idee.
 
  • Like
Reactions: tron_fvl
Ik rij maar 15.000-17.000km per jaar. Ik heb m'n Model S nu net iets meer dan 5 jaar en juist een fijne grote auto om mij te verplaatsen in voornamelijk de weekenden. Als straks inderdaad de wegenbelasting omhoog gaat raken de vaste lasten t.o.v. van het verbruik nog meer uit balans. Ik wilde eerste minstens 7 jaar in de auto rijden maar door deze brain farts vermoed ik dat ik straks m'n S lastig verkocht krijg en dus nog meer afschrijving zal hebben.
 
Ik rij maar 15.000-17.000km per jaar. Ik heb m'n Model S nu net iets meer dan 5 jaar en juist een fijne grote auto om mij te verplaatsen in voornamelijk de weekenden. Als straks inderdaad de wegenbelasting omhoog gaat raken de vaste lasten t.o.v. van het verbruik nog meer uit balans. Ik wilde eerste minstens 7 jaar in de auto rijden maar door deze brain farts vermoed ik dat ik straks m'n S lastig verkocht krijg en dus nog meer afschrijving zal hebben.
Dus nog langer doorrijden of een kamer huren in Duitsland o.i.d.
 
Daarnaast verwacht/hoop ik stiekem dat de politiek toch van iets naar een halftarief zal gaan ipv voltarief.
Ik hoop het ook maar ik verwacht het niet.
IMHO moet je gewoon een inkomstenneutrale aanpassing aan de MRB doen. Je berekent wat je nu binnenharkt en je maakt een nieuwe berekening waar benzine en diesel +x% is en EV op -y% begint. Dat y uiteindelijk op 0 (of -5 met een correctie voor gewicht) uitkomt zal duidelijk zijn want straks zijn alle auto's EV.
Maar om nu cold turkey alle EV's op 100% tarief te zetten vind ik ook een dom idee.
 
  • Like
Reactions: OttoR
“Ze” zijn door “ons” gekozen. Ga stemmen in november op…ja waarop? Partij die jouw standpunten onderschrijft? Die gaan ze uitwisselen tegen iets anders..
En precies daarom moet het systeem op de schop.... met al die splinterpartijen heeft het geen zin om op standpunten te stemmen.
Daarnaast hebben politici tegenwoordig nóg minder kennis van zaken, en dat is mede omdat ze in Den Haag denken dat ze veel te veel moeten regelen.

De standpunten moeten door één "kamer" gevormd worden en ondersteund worden door specialisten (let wel geen lobyisten).
De andere "kamer" kan zich per partij aansluiten aan de standpunten (maar dan niet half en zeker geen concessies).

Het stemmen gebeurt daarnaast simpelweg met een toets, je kunt stemmen op de standpunten en kunt er slechts een aantal kiezen die je het belangrijkst vindt.
De score van je toets bepaalt of je voldoende verstand hebt van het standpunt en of je stem volledig meetelt, voor de helft meetelt of slechts 0,1 weging heeft.

Zomaar een concept maar hierop kunnen een paar slimme koppen vast een beter systeem gaan bouwen.
Wat we nu bij elkaar zetten in de politiek is 2-3 jaar aan het "reageren" dat heeft niks met regeren te maken.
Met als resultaat dat er vrij weinig resultaat is en de kosten de pan uit rijzen. Simpelweg de belasting blijven verhogen kan niet, dan betalen wel over 50 jaar 40% btw.
En zit de algehele belastingdruk ver boven de 100%
 
Last edited:
En precies daarom moet het systeem op de schop.... met al die splinterpartijen heeft het geen zin om op standpunten te stemmen.
Daarnaast hebben politici tegenwoordig nóg minder kennis van zaken, en dat is mede omdat ze in Den Haag denken dat ze veel te veel moeten regelen.

De standpunten moeten door één "kamer" gevormd worden en ondersteund worden door specialisten (let wel geen lobyisten).
De andere "kamer" kan zich per partij aansluiten aan de standpunten (maar dan niet half en zeker geen concessies).

Het stemmen gebeurt daarnaast simpelweg met een toets, je kunt stemmen op de standpunten en kunt er slechts een aantal kiezen die je het belangrijkst vindt.
De score van je toets bepaalt of je voldoende verstand hebt van het standpunt en of je stem volledig meetelt, voor de helft meetelt of slechts 0,1 weging heeft.

Zomaar een concept maar hierop kunnen een paar slimme koppen vast een beter systeem gaan bouwen.
Wat we nu bij elkaar zetten in de politiek is 2-3 jaar aan het "reageren" dat heeft niks met regeren te maken.
Met als resultaat dat er vrij weinig resultaat is en de kosten de pan uit rijzen. Simpelweg de belasting blijven verhogen kan niet, dan betalen wel over 50 jaar 40% btw.
En zit de algehele belastingdruk ver boven de 100%
Prima idee, maar wat mij betreft vereist dat ook iets vergelijkbaars bij de kiezers. Legio mensen stemmen op een partij zonder ook maar iets te hebben vernomen van het onderliggende programma. Idealiter zou ik graag zien dat er minimaal een toets is die bepaald of men de belangrijkste punten uit het partij programma kent.
 
Prima idee, maar wat mij betreft vereist dat ook iets vergelijkbaars bij de kiezers. Legio mensen stemmen op een partij zonder ook maar iets te hebben vernomen van het onderliggende programma. Idealiter zou ik graag zien dat er minimaal een toets is die bepaald of men de belangrijkste punten uit het partij programma kent.
De standpunten moeten los van de partijen opgesteld worden. De partijen moeten zich daarbij aanluiten en kiezen uit de set die aangeboden is.
Daarmee voorkom je dus ook dat iedereen kan stemmen op partijen zoals de PVV die verder niet veel plan hebben