Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

NL Wegenbelasting in 2026

This site may earn commission on affiliate links.
Er is ook nog zoiets als redelijkheid van de heffing versus de kosten om die heffing op te halen met alle controles van dien. Een flink aantal jaren geleden heb ik een presentatie van de medewerkers die de MRB heffing uitvoeren gehad. De kosten van de mobiele controles, camera's het systeem, de mensen ... De MRB was toen maar net dekkend tov de gemaakte kosten. Natuurlijk speelt het 'opvoedkundige' aspect ook een rol maar dat is niet in geld uit te drukken.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Update over de wegenbelastingplannen, lijkt erop dat we langere tijd korting blijven krijgen.

 
Update over de wegenbelastingplannen, lijkt erop dat we langere tijd korting blijven krijgen.



Mooi ook dat stekker hybrides volle mep gaan betalen. Bijna zo goed doordacht beleid dat ik twijfel of het waar is 😅

Zouden ze daadwerkelijk de data hebben bestudeerd?

IMG_7005.jpeg
 
Update over de wegenbelastingplannen, lijkt erop dat we langere tijd korting blijven krijgen.


Verlaging​

Wel wordt de belastingkorting de komende jaren alsnog langzaam afgebouwd. Vanaf 2026 gaan elektrische rijders 60 procent wegenbelasting betalen, vanaf 2029 wordt dat 65 procent en vanaf 2031 verdwijnt de korting dan alsnog helemaal.

De hoop is dat in die vijf jaar alsnog veel meer mensen overstappen naar een elektrische auto.

Ik vind het een goede zaak :) Had graag nog langer 100% korting gehad maar dit is ook nog wel te overzien. En dan daarbij wist ik in 2019 al dat er ooit wegenbelasting betaald moest gaan worden.
 
In 2031 vervalt de korting, is dat de stip op de horizon voor km-heffing? Overigens vervalt in 2031 ook zo'n beetje de hypotheekrenteaftrek voor wie dat geldt uiteraard. Boeiend jaar gaat dat worden, ik denk dat tegen die tijd de hele HRA eraf is dan, net zoals de MRB.
 
  • Like
Reactions: ERvee
In 2031 vervalt de korting, is dat de stip op de horizon voor km-heffing?

Geloof ik niets van. Tel er nog maar wat jaren bij.

Plannen staan weer in de ijskast. Duurt minimaal 10 jaar (nadat er wetsaanpassingen zijn gedaan) voordat er ook iets is geïmplementeerd wat technisch en uitvoeringstechnisch werkbaar is.
 
Last edited:
KM-heffing heb ik nooit helemaal begrepen. Het is echt micromanagement (plaats- en tijdcontrole). Veel rijders extra belasten zit al in alle heffingen op brandstof.

Ik denk dat we dan of naar een complete controle staat gaan of dat de kosten de baat ver gaan overstijgen...
 
  • Like
Reactions: shthpnz
KM-heffing heb ik nooit helemaal begrepen. Het is echt micromanagement (plaats- en tijdcontrole). Veel rijders extra belasten zit al in alle heffingen op brandstof.

Ik denk dat we dan of naar een complete controle staat gaan of dat de kosten de baat ver gaan overstijgen...

Ik ben het helemaal met je eens dat het een gedrocht is om uit te voeren.

Echter, met een verschuiving naar steeds meer elektrisch rijden gaat het natuurlijk scheef met de inkomsten/heffingen op de brandstof of stroom in dat geval. Stroom willen we in Nederland niet nog zwaarder belasten, want dan tref je alle huishoudens en bovendien zet 't weer 'n rem op de verduurzaming.

De motorrijtuigenbelasting is overigens momenteel 6,8 miljard per jaar.
Als we dat doortrekken naar kilometerheffing dan kun je daar wel wat leuke systemen voor laten bouwen, onderhouden en managen hoor ;)
 
Gooi gewoon de benzineprijs flink omhoog, en schaf de wegenbelasting af. Wie veel rijdt op brandstof betaald meer, wie schoon rijdt niks.

Tja, we zien nu al regelmatig dat in grensregio's over de grens tanken populair is. Dat gaat dan nog veel meer worden, klinkt handig maar is in de praktijk geen werkzame oplossing.

En ze willen heel graag die inkomsten blijven houden, dus moeten ze ook 'n manier verzinnen om te verdienen aan EV's.
 
  • Like
Reactions: MikerG_MC
Ik ben het helemaal met je eens dat het een gedrocht is om uit te voeren.

Echter, met een verschuiving naar steeds meer elektrisch rijden gaat het natuurlijk scheef met de inkomsten/heffingen op de brandstof of stroom in dat geval. Stroom willen we in Nederland niet nog zwaarder belasten, want dan tref je alle huishoudens en bovendien zet 't weer 'n rem op de verduurzaming.

De motorrijtuigenbelasting is overigens momenteel 6,8 miljard per jaar.
Als we dat doortrekken naar kilometerheffing dan kun je daar wel wat leuke systemen voor laten bouwen, onderhouden en managen hoor ;)

Die 6,8M was oorspronkelijk bedoeld voor onderhoud/aanleg wegen. Inmiddels gaat het voor ca 50% (opcenten) naar de Algemene Middelen provincie en voor 50% naar de Algemene Middelen Rijk... Elke relatie met object heffing en doel belasting is weg.
 
  • Like
Reactions: Michel_AH
Naar inkomen gedifferentieerd belasting heffen is een drama. Wordt een soort circus a la toeslagencircuit.

We doen niet anders maar dat is een heel andere discussie.

Probleem met botweg benzine duurder maken is dat de mensen die nú al niet mee kunnen komen met de energietransitie nog zwaarder gepakt worden.

Tochtig huurhuis, goedkoop tweedehands autootje om naar een industrieterrein te rijden om te werken wat niet bereikbaar is met OV wat zelf al onbetaalbaar is.

Ik heb ook geen oplossing maar als je het tegenovergestelde van draagvlak wil creëren bij die groep moeten we vooral dat doen.
 
Die 6,8M was oorspronkelijk bedoeld voor onderhoud/aanleg wegen. Inmiddels gaat het voor ca 50% (opcenten) naar de Algemene Middelen provincie en voor 50% naar de Algemene Middelen Rijk... Elke relatie met object heffing en doel belasting is weg.
Eens, de auto is een melkkoe. En dat zal niet snel veranderen.
Willen we mobiliteit betaalbaar houden dan zal daar slim over moeten worden nagedacht.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Als je dan toch een soort km heffing wilt,
waarom dan niet een soortgelijk systeem als bijv in Noorwegen met detectors boven (bepaald) wegen die het kenteken registreren en via een differentiatie tol heffen als je met een diesel of benzine of ev rijdt? Moet toch niet zo moeilijk zijn?
 
Als je dan toch een soort km heffing wilt,
waarom dan niet een soortgelijk systeem als bijv in Noorwegen met detectors boven (bepaald) wegen die het kenteken registreren en via een differentiatie tol heffen als je met een diesel of benzine of ev rijdt? Moet toch niet zo moeilijk zijn?

Das in basis uitvoerbaar.
Maar in de praktijk ga je (veel) sluipverkeer zien als je niet alle wegen meeneemt. Uiteindelijk dus ook best weer complex om goed te organiseren.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Eens, de auto is een melkkoe. En dat zal niet snel veranderen.
Willen we mobiliteit betaalbaar houden dan zal daar slim over moeten worden nagedacht.

Belasting is in de kern een compensatie voor uitgaven die de overheid voor jou maakt om [vul in] mogelijk te maken. Als ik echter kijk naar de enorme hoeveelheid onzinbelastingen die onze overheid heeft geïntroduceerd, lijkt het mij dat zij deze met name inzetten als symptoombestrijding bij extreem slecht beheer van onze collectieve financiën, maar dit ter zijde.

@Gumball heeft de enige werkbare en relatief laagdrempelige oplossing; Belasting naar netto gebruik zonder dat hier nieuwe complexe en onbetaalbare technologie voor geïntroduceerd hoeft te worden. Natuurlijk voelen mensen met een laag inkomen hier relatief gezien meer van, maar andere andere kant kunnen zij ook dubbel besparen (brandstofkosten én mrb) door indien mogelijk meer thuis te werken, met de fiets naar het werk te gaan of kosten te delen door te carpoolen met een collega. Een auto voor de deur kost dan bijna niets meer.

Als ik het kasboek van de overheid in beheer zou hebben zou ik adviseren dit te doen zonder de prijs aan de pomp te verhogen, de accijns op brandstof heeft nu geen concreet doel en zou meer dan voldoende zijn om als eerlijke MRB-vervanger te dienen.

Daarnaast zorg je voor meer inkomen want alle vervuilers gaan betalen. Dus ook de bromfietsen, brommobielen, quads, heftrucks, generatoren en kettingzagen die, in vergelijking met een aan emissies gebonden brandstofmotor in een moderne personenauto, relatief veel uitstoten. Ook motiveer je met een extra energiebelasting op laadpalen het thuisladen meer wat het stroomnet lokaal kan ontlasten.

Prima oplossing.