Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

NL Wegenbelasting in 2026

This site may earn commission on affiliate links.
Natuurlijk voelen mensen met een laag inkomen hier relatief gezien meer van, maar andere andere kant kunnen zij ook dubbel besparen (brandstofkosten én mrb) door indien mogelijk meer thuis te werken, met de fiets naar het werk te gaan of kosten te delen door te carpoolen met een collega.

Tuurlijk, dan eten ze toch gewoon cake?

Anyway, er wordt veel te moeilijk gedacht over kilometerheffing.

Beprijzen van tijdsvak en evt knelpunten is alleen relevant als je verkeersdrukte wilt sturen, niet voor ordinaire belastingheffing an sich.

Bovendien pak je dan ook weer zij die niet flexibel kúnnen zijn het hardst, wat over het algemeen de laagste inkomensgroepen zijn.

Data van gereden kilometers haal je eenvoudig op bij het RDW vanuit de APK keuring, nieuwe auto’s betalen op basis van het gemiddelde aantal kilometers en verrekenen bij de eerste keuring.

Of kilometers in Nederland of in het buitenland gereden worden is irrelevant aangezien de MRB nu al niet exclusief naar infrastructuur gaat.
 
Natuurlijk voelen mensen met een laag inkomen hier relatief gezien meer van, maar andere andere kant kunnen zij ook dubbel besparen (brandstofkosten én mrb) door indien mogelijk meer thuis te werken, met de fiets naar het werk te gaan of kosten te delen door te carpoolen met een collega. Een auto voor de deur kost dan bijna niets meer.

Prima oplossing.

Je vergeet alleen dat de lagere inkomens vaak relatief ver van hun werk wonen omdat er in de buurt geen huurhuizen of betaalbare huizen zijn, ergens naar een industrieterrein moeten. en daar de hele dag in de logistiek, baliemedewerker of fabriekswerk moeten doen. Thuiswerken ho maar en parttime dus snel de kinderen halen om half 3 met de auto omdat kinderopvang te duur is....
 
De relatie uurloon, opleidingsniveau, gezinssamenstelling, of kosten van wonen op de reisafstand: het is onderzocht door het CBS.
Het mijns inziens laatste onderzoek dateert van 2011 en is degelijk uitgevoerd. ‘De invloed van opleidingsniveau op woon-werkafstand’. https://www.cbs.nl/-/media/imported/documents/2011/24/2011-k2-v4--p34-art.pdf?la=nl-nl
De conclusie:
IMG_2895.jpeg
 
Last edited:
Wat ik vooral mis (of gemist heb) is een duidelijk bewijs, studie die aantoont wat een extra paar kilo’s uitmaakt.

Het zou mij echt verwonderen dat enkele kilo’s meer het wegdek zoveel schade zouden toebrengen.

Het rijdt vol met 10 en 40-tonners die constant over het wegdek razen en voor spoorvorming zorgen.
Wegen belasting wordt grootste gedeelte niet voor onderhoud gebruikt, wat zwaarder auto doet is dus niet relevant voor Den Haag.
 
De relatie uurloon, opleidingsniveau, gezinssamenstelling, of kosten van wonen op de reisafstand: het is onderzocht door het CBS.
Het mijns inziens laatste onderzoek dateert van 2011 en is degelijk uitgevoerd. ‘De invloed van opleidingsniveau op woon-werkafstand’. https://www.cbs.nl/-/media/imported/documents/2011/24/2011-k2-v4--p34-art.pdf?la=nl-nl
De conclusie:
View attachment 1041627

Het ging mij er vooral om dat de mensen met laag inkomen meestal fysiek uitvoerend werk hebben waardoor ze niet thuis kunnen werken.

Maar hé ik ben er ook helemaal voor om het simpel op te lossen in plaats van integratie van weer een lastig IT stuk waar de overheid niks mee kan, enkel geld er tegenaan smijten.

Net als die Groningen comissie, waar bijna 2 derde van het geld aan de strijkstok blijft hangen. En dat is geld wat simpelweg uit onze zakken is geklopt.
Mijn moeder zei altijd goed opletten op school en goed je best doen, anders kom je nergens in het leven en dat zie je later wel met klasgenootjes.

Nou heb ik wel heel erg mijn best moeten doen..... maar he ik heb het goed, en heb niks cadeau gekregen.
Ik zie wel dat er mensen zijn die best een stapje harder hun best kunnen doen, temeer omdat ze dat vroeger hebben laten zitten ;)
 
  • Like
Reactions: shthpnz
Ik vind het helemaal geen goede zaak. Deze opzet is gewoon slecht.

Slecht voor de betaalbaarheid voor wie komende jaren de tweedehandsmarkt op gaat en ongunstig op de lange termijn.
Help me even, waarom is een lagere wegenbelasting de aankomende jaren slecht voor de betaalbaarheid op de tweedehandsmarkt de aankomende jaren?

Zoals ik er tegenaan kijk. We zien de prijzen van EV's nu al als een gek kelderen. Dat i.c.m. lage wegenbelasting maakt het imho alleen maar betaalbaarder om in een tweedehands EV te stappen.
 
Help me even, waarom is een lagere wegenbelasting de aankomende jaren slecht voor de betaalbaarheid op de tweedehandsmarkt de aankomende jaren?

Zoals ik er tegenaan kijk. We zien de prijzen van EV's nu al als een gek kelderen. Dat i.c.m. lage wegenbelasting maakt het imho alleen maar betaalbaarder om in een tweedehands EV te stappen.
Vanwege het gewicht is de belasting niet lager maar vrijwel gelijk aan benzine. En als de korting afloop zelfs hoger (als er pas echt veel tweedehands aanbod komt).

Overigens denk ik dat een toekomstig kabinet deze stan nog wel overhoop gaat halen.
 
Ah zo bedoel je m. We dragen aan de staatskas natuurlijk veel minder bij in vergelijk met een ice, minder belasting over onze ‘brandstof’ (in absolute zin), geen bpm. Overheid moet t ergens vandaan halen ;)

Ik zie (met n beetje goede wil) 5 jaar lang duidelijkheid over de mrb. En daarmee is er een goede kosten baten berekening te maken, ook voor de occasionkoper.

Voor mensen die 20k of meer per jaar rijden is een gebruikte ev echt een financieel interessant alternatief aan t worden.

Niet voor iedereen natuurlijk, maar een long range model 3 pik je eind dit jaar op voor rond de 19 a 20.000 euro. De gemiddelde occasionprijs zit overigens rond de 23.000 euro.
 
Ah zo bedoel je m. We dragen aan de staatskas natuurlijk veel minder bij in vergelijk met een ice, minder belasting over onze ‘brandstof’ (in absolute zin), geen bpm. Overheid moet t ergens vandaan halen ;)

Ik zie (met n beetje goede wil) 5 jaar lang duidelijkheid over de mrb. En daarmee is er een goede kosten baten berekening te maken, ook voor de occasionkoper.

Voor mensen die 20k of meer per jaar rijden is een gebruikte ev echt een financieel interessant alternatief aan t worden.

Niet voor iedereen natuurlijk, maar een long range model 3 pik je eind dit jaar op voor rond de 19 a 20.000 euro. De gemiddelde occasionprijs zit overigens rond de 23.000 euro.
Het voordeel moet uiteindelijk weg, maar nu is veel te vroeg + het slaat om in een nadeel over 5 jaar.