Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

New kid in town.....

This site may earn commission on affiliate links.
Status
Not open for further replies.
Denk ik ook. Ben zeer tevreden met mijn 85, die nu dezelfde range heeft als een 75D. Dit is voor mij zeker ideaal, en een top afweging van kost en wat je ervoor krijgt. Natuurlijk, als een 100D ook mogelijk is, zou ik niet twijfelen.
 
Bedank allen voor de tips en de andere opties.

Maar wat schieten we op met een verwarmde achterbank? Behalve dat ik dan verwarmde golfstokken heb als ik in de winter ga golfen? Behalve wat logeetjes zal de achterbank voornamelijk dienen als plek voor onze jassen en tassen.

Minimaal 400km bereik zonder tussentijds laden en zonder met het zweet in je bilnaad te hoeven rijden is voor mij een breekpunt. Alles daaronder valt af, alles daarboven is bespreekbaar. Als we over 400km langer doen dan met onze (kleinere auto) Fiat 500, dan schieten we er niet zoveel mee op. (Als dieselrijder ben ik nu verwend met ruim 1000km op een volle tank van 53 liter)

Premium package is sowieso geselecteerd :)

De Frunk is inderdaad een leuke feature, handig voor op vakantie als schoenenrek (goed verkooppunt voor mij vrouw) :)
 
Bedank allen voor de tips en de andere opties.

Maar wat schieten we op met een verwarmde achterbank? Behalve dat ik dan verwarmde golfstokken heb als ik in de winter ga golfen? Behalve wat logeetjes zal de achterbank voornamelijk dienen als plek voor onze jassen en tassen.

Minimaal 400km bereik zonder tussentijds laden en zonder met het zweet in je bilnaad te hoeven rijden is voor mij een breekpunt. Alles daaronder valt af, alles daarboven is bespreekbaar. Als we over 400km langer doen dan met onze (kleinere auto) Fiat 500, dan schieten we er niet zoveel mee op. (Als dieselrijder ben ik nu verwend met ruim 1000km op een volle tank van 53 liter)

Premium package is sowieso geselecteerd :)

De Frunk is inderdaad een leuke feature, handig voor op vakantie als schoenenrek (goed verkooppunt voor mij vrouw) :)

Ik zou subzero nemen omdat je dan verwarmde ruitensproeiers en ruitenwissers hebt. Dus nooit gedoe met bevroren wissers. Verwarmd stuurwiel kan ook erg prettig zijn en verwarmde achterbank kan in sommige situaties ook handig zijn. Stoelverwarming werkt immers veel sneller dan hele cabine opwarmen. Als je dus geen tijd hebt om voor te verwarmen, dan is dit een heel prettige functie om de tijd door te komen totdat de cabine op temperatuur is. (ook al gaat cabine opwarmen erg snel bij Tesla).
 
@Faiz71 zo redeneerde ik vroeger ook. Met de Tesla wordt het reizen echt anders. Je zult voorlopig moeten accepteren dat je wat langer onderweg bent dan met je fossiel. Echter daar krijg je een meer ontspannen reis voor terug. Naast dat je een stuk uitgeruster aankomt. Ik lees dat jij zonder kids reist dat maakt zeker uit. Kun je minder en efficiëntere stops maken. Ik heb t subzero package vooral voor de kids. Dus in jouw geval zou ik minder snel geneigd zijn t aan te vinken. Vwb het bereik. Als er een 150kW pack kwam kocht ik het maar echt nodig is t niet. Als ik met t gezin op pad ben dan kost t soms al moeite om 300km te rijden voordat er weer iemand even uit moet:confused:. Een groter pack geeft je meer keuze vrijheid waar een stop te maken. Het continue snel uitbreidende SuC netwerk met vaak al een volgende binnen 100-150km doet dat ook.
 
Voor wat betreft de range het volgende. Mijn werkplek is als freelancer (en daarnaast fotograaf) vrij variabel. Soms zit je echt in the middel of nowhere waar je al blij bent als er stromend water uit een kraan komt. Iemand ooit in het pittorreske Moddergat geweest? (Leuke plek by the way) Moest daar afgelopen winter een paar keer zijn voor een fotoklusje. Da's voor mij al een krappe 200km enkele reis. Als ik op de heenrit dan nog maar een paar km overhoud, dan wordt het vrij spannend terug. Soms heb ik nog een bruiloft waarbij je van hot naar her rijdt en de planning vrij krap is, dus laden tussendoor is dan ook vrij lastig [na een dag rennen met een camera om je nek (en het slepen van je overige apparatuur) , wil je echt snel thuis zijn]. Dus die extra range is voor mij het eerste wat ik aanvink.

Bevroren ruitenwissers. Is de Model S daar gevoelig voor? Met mijn huidige wagens heb ik daar vrij weinig last van. Met de verwarming op de voorruit, aan de stekker, is dat probleem toch verholpen? (Mocht ik er nu al last van hebben, dan zet ik de airco op donkerrood)

Jullie hebben het ook over een software update waarmee de range van de 75D op het niveau van de 85D is gekomen. Is deze dan niet voor de 100D beschikbaar met dezelfde procentuele verbetering van de range? Even heel kort door de bocht, als de enige variabele de accucapaciteit is, dan zou een efficiency voordeel op alle modellen moeten werken.....toch??
 
OK, dat is best opmerkelijk dat de 85 relatief veel kWh verliest. Of heeft dat te maken met een andere electromotor, die vanaf de 70/75 een stuk effiecienter is?
 
Ik zou subzero nemen omdat je dan verwarmde ruitensproeiers en ruitenwissers hebt. Dus nooit gedoe met bevroren wissers. Verwarmd stuurwiel kan ook erg prettig zijn en verwarmde achterbank kan in sommige situaties ook handig zijn. Stoelverwarming werkt immers veel sneller dan hele cabine opwarmen. Als je dus geen tijd hebt om voor te verwarmen, dan is dit een heel prettige functie om de tijd door te komen totdat de cabine op temperatuur is. (ook al gaat cabine opwarmen erg snel bij Tesla).
En ter aanvulling: als range in de winter een punt is, kan je met de stoel- en onderschat het niet: stuurverwarming (cabine temp dan omlaag) fors bezuinigen op het wattverbruik.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
@Keezje ah vandaar. Vanaf bouwjaar x dus een ander accupakket in de auto.
Bijna 10% minder is best aardig btw
Er zijn diverse accupakketten geweest in diverse groottes. Ik denk dat ik het goed samenvat als ik zeg dat Tesla in het begin in de type-aanduiding de niet voor rijden beschikbare capaciteit meerekende.

Het gaat natuurlijk meer om aangegeven VS werkelijke range.
 
Er zijn diverse accupakketten geweest in diverse groottes. Ik denk dat ik het goed samenvat als ik zeg dat Tesla in het begin in de type-aanduiding de niet voor rijden beschikbare capaciteit meerekende.

Het gaat natuurlijk meer om aangegeven VS werkelijke range.

Klopt, maar dat doen ze nog steeds niet. Hier het overzicht:
Battery capacity.png

De 100 is hier nog niet in meegenomen. Die blijkt 102,4 kWh capaciteit te hebben en daarvan is 98,4 beschikbaar.
 
Als Excel nerd dat ik ben, had ik van de week mijn configuratie opgeslagen en vanmorgen voor een financial lease offerte weer een auto samengesteld. Soms moet je dingen laten rusten om vervolgens een betere keuze te maken.
Blijkt dat Tesla de prijzen heeft aangepast! Jawel, in voordeel van de koper! Scheelt me op de aanschaf €2350

Wat er is veranderd:
Aanschaf 100D -€1,100
Premium upgrade +€1,300 (maar nu inclusief sub zero, dus niet meer apart)
Autopilot -€500
Zelfrijzende functie -€300
Subzero €-1,150 (zit nu in premium upgrade)
Lak -€100 (uiteindelijk voor Midnight Silver gekozen ipv pearl white)
Zonnedak -€200
Premium interieur -€300

Kijk daar word ik best blij van (het zijn de kleine dingen :) )
 
Als Excel nerd dat ik ben, had ik van de week mijn configuratie opgeslagen en vanmorgen voor een financial lease offerte weer een auto samengesteld. Soms moet je dingen laten rusten om vervolgens een betere keuze te maken.
Blijkt dat Tesla de prijzen heeft aangepast! Jawel, in voordeel van de koper! Scheelt me op de aanschaf €2350

Wat er is veranderd:
Aanschaf 100D -€1,100
Premium upgrade +€1,300 (maar nu inclusief sub zero, dus niet meer apart)
Autopilot -€500
Zelfrijzende functie -€300
Subzero €-1,150 (zit nu in premium upgrade)
Lak -€100 (uiteindelijk voor Midnight Silver gekozen ipv pearl white)
Zonnedak -€200
Premium interieur -€300

Kijk daar word ik best blij van (het zijn de kleine dingen :) )

en je hoeft niet meer na te denken over de premium audio, want deze zit nu ook standaard in de "premium upgrade".
 
Status
Not open for further replies.