Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
We
Vandaag naar Magdenburg gereden met mijn RWD met 19” Gemini. 14:30 uur vertrokken uit Den Haag - Ypenburg. Zie bijgevoegde foto’s voor plan van ABRP en instellingen. Dit waren de tijden en SoC’s van de drie etappes:

1. 14:30 Den Haag - Emsbüren: 17:10 (35 minuten vertraging vanwege file voor Apeldoorn). Vertrek SoC: 95%
Aankomst SoC: 38% (vs 30% gepland).
Wat langer geladen want plasje en koffie bestellen bij McDonalds even verderop duurde al langer dan laden tot 70%. Vertrek SoC: 75%

2. 17:28 Emsbüren - Lauenau 18:45
Aankomst SoC: 20% (flink doorgereden dus wat winst van vorige laadbeurt ingeleverd).
Drukke SuC doorgaans. Nu ook weer: alle v3’s bezet, v2 share en 80% limiet. Wilde sowieso gaan eten bij BK, dus kwam wel goed uit. Was alsnog snel eten geblazen (incl. bestellen en plasje).
Vertrek SoC: 80%

3. 19:25 Lauenau - Irxleben 21:00
Flinke file gehad bij Hanover wegens wegwerkzaamheden. Mijn strategie om later dan spits langs de stad te komen viel daarmee in het water..
Aankomst SoC: 3% geloof ik. Flink op z’n staart getrapt na de file. Heerlijk ouderwetsch Autobahn fahren.

Magdeburg is slechts tussenstop naar Warschau, dus hier gaan laden om volgende ochtend Berlijn SuC te halen. Zonder deze stop was aankomst in Magdeburg 21:15 geweest (met 10% SuC als ik niet maximale snelheid van de MY RWD regelmatig had aangetikt).

De totale reistijd was dus 6:45 uur. Totale vertraging door files en iets langer en/of trager laden (bij Lauenau) was dus 44 minuten.

Heb door hard te rijden na file bij Hanover wel weer 13 minuten van de vertraging goed gemaakt zie ik. Als ik Magdeburg als eindbestemming had willen halen had ik wel minder hard kunnen rijden en die winst niet gehad. Dan was de aankomsttijd dus 21:28 geweest. Totale reistijd dan 6: 58 uur.

Iets dat me opviel en irriteert overigens: ABRP navigeert niet naar de SuC, dus wordt de accu niet voorverwarmd voor laadbeurt als je vanuit ABRP de auto navigatie instelt (share). Kwam daar in Emsbüren achter, dus daar iets langzamer geladen dan mogelijk.
In het kader van eerdere discussies over verschil tussen RWD en LR: zie bijgevoegde foto’s voor het verschil (in theorie) op gereden traject.
 

Attachments

  • BC38FA03-792E-4F9E-A41A-48302DD3C3E4.jpeg
    BC38FA03-792E-4F9E-A41A-48302DD3C3E4.jpeg
    333.4 KB · Views: 69
  • 424A8E5D-F82E-45BC-B89F-10B188E20A50.png
    424A8E5D-F82E-45BC-B89F-10B188E20A50.png
    1 MB · Views: 56
  • Like
Reactions: timwo and freegeeks
Model Y is ook de best verkopende ‘passenger car’ overall in de Amerikaanse markt, moet enkel de Ford F150 voor zich dulden.


 
  • Like
Reactions: NielsA
Beetje vertekend vermoed ik. Ik zou met de LR nooit met 42% SoC gaan laden in Emsburen. Een SuC verder haal je denk ik ook makkelijk met een lagere SoC en snellere laad snelheid.
ABRP berekent voor beide auto’s de snelste ‘route’ op basis van SuC’s only en met 10% minimaal SoC aankomen bij charger. Blijkbaar is doorrijden naar Osnabrück met een LR op basis van die voorwaarden of niet mogelijk of niet sneller. Ik denk dat het met de eis van 10% SoC te maken heeft. Zal morgen eens alles doorrekenen met 5% SoC minimaal aankomen.
 
De praktijk is bij ons altijd anders dan de ABRP planning, want die lunch ("nee, niet de McDonalds, we gaan even zitten") loopt altijd uit ("Ik zet hem op 100%, geeft wat meer tijd. Darn, moet hem toch echt weghalen, is vol. Ben zo terug"), waardoor je die volgende stop makkelijk verplaatst, en daarna de file in ("Nu al?! We laden dan wel NA de volgende stad, toch bereik zat."). Planningen zijn er om van af te wijken.

De LR geeft per definitie wat meer flexibiliteit op vakantie qua planning, en in NL geregeld wel die round-trip zonder bij te laden.
RWD is prima keuze, maar we moeten dan ook niet doen of het echt niets uitmaakt.
 
De praktijk is bij ons altijd anders dan de ABRP planning,
Daarom plan ik nooit op voorhand. Bij lange trips ben ik meestal op vakantie. En die begint van op mijn oprit.
Ik plan onderweg. Meestal 1 of zelfs 2 SuCs verder dan wat de Tesla nav aangeeft.
Maar ik kijk ook naar de noden en goesting van t moment. Als we moeten eten, durf ik wel eens met nog 15% een niet-optimale SuC nemen als er bij de initiëel geplande geen eetmogelijkheid is.
Soms willen we nog shoppen. Of willen we nog wandelen en dan hang ik hem aan de AC lader.
Liever een kwartier langer onderweg, maar leuke dingen doen, dan mijzelf wijsmaken dat reizen niet leuk is (dat is het wel) en zitten miereneuken om er minuten af te knijpen.
 
Daarom plan ik nooit op voorhand.

kijk initieel wel naar de ABRP planning om een idee te krijgen van de reis.

Maar ik kijk ook naar de noden en goesting van t moment. Als we moeten eten, durf ik wel eens met nog 15% een niet-optimale SuC nemen als er bij de initiëel geplande geen eetmogelijkheid is.
Soms willen we nog shoppen. Of willen we nog wandelen en dan hang ik hem aan de AC lader.
Liever een kwartier langer onderweg, maar leuke dingen doen, dan mijzelf wijsmaken dat reizen niet leuk is (dat is het wel) en zitten miereneuken om er minuten af te knijpen.

Precies dit ja. We willen ergens gaan eten, waar we dan ook kunnen laden ipv andersom. Langer op 1 plek laden, want de koffie is nog niet op en er moest toch nog een keer geplast worden, waardoor je opeens twee SuCs verder komt. Wellicht niet optimaal qua reistijd , maar zo wordt je reis ook al vakantie, inderdaad.
 
kijk initieel wel naar de ABRP planning om een idee te krijgen van de reis.



Precies dit ja. We willen ergens gaan eten, waar we dan ook kunnen laden ipv andersom. Langer op 1 plek laden, want de koffie is nog niet op en er moest toch nog een keer geplast worden, waardoor je opeens twee SuCs verder komt. Wellicht niet optimaal qua reistijd , maar zo wordt je reis ook al vakantie, inderdaad.
Maar de meeste mensen willen liever snel ter plaatse zijn om dan een half uur op social media te zitten.
Als ze aan de lader op sociale media ‘moeten’ zitten omdat het net iets te lang duurt dan is dat een drama.
Ik heb nergens nig het gevoel dat ik moet wachten. Er zijn steeds digitale kranten te lezen, mails te beantwoorden, interessante knowledge artikelen …
 
Maar de meeste mensen willen liever snel ter plaatse zijn om dan een half uur op social media te zitten.
Als ze aan de lader op sociale media ‘moeten’ zitten omdat het net iets te lang duurt dan is dat een drama.
Ik heb nergens nig het gevoel dat ik moet wachten. Er zijn steeds digitale kranten te lezen, mails te beantwoorden, interessante knowledge artikelen …
De meeste nieuwe EV rijders die ik hoor die voor het eerst een lange afstand rijden, zijn aangenaam verrast over hoe snel het wel gaat. Ze beginnen te "klagen" (al grappenmakend) dat de wagen te snel laadt. Ze hebben geen tijd genoeg om naar toilet te gaan en een koffie te bestellen.

Ik kreeg zelfs van 1 collega de serieuze vraag of het mogelijk is om de snelheid aan de SuC te beperken zodat hij meer tijd zou hebben om te gaan eten. 😂
 
De praktijk is bij ons altijd anders dan de ABRP planning, want die lunch ("nee, niet de McDonalds, we gaan even zitten") loopt altijd uit ("Ik zet hem op 100%, geeft wat meer tijd. Darn, moet hem toch echt weghalen, is vol. Ben zo terug"), waardoor je die volgende stop makkelijk verplaatst, en daarna de file in ("Nu al?! We laden dan wel NA de volgende stad, toch bereik zat."). Planningen zijn er om van af te wijken.

De LR geeft per definitie wat meer flexibiliteit op vakantie qua planning, en in NL geregeld wel die round-trip zonder bij te laden.
RWD is prima keuze, maar we moeten dan ook niet doen of het echt niets uitmaakt.
Precies dit! 🙌
 
De meeste nieuwe EV rijders die ik hoor die voor het eerst een lange afstand rijden, zijn aangenaam verrast over hoe snel het wel gaat. Ze beginnen te "klagen" (al grappenmakend) dat de wagen te snel laadt. Ze hebben geen tijd genoeg om naar toilet te gaan en een koffie te bestellen.

Ik kreeg zelfs van 1 collega de serieuze vraag of het mogelijk is om de snelheid aan de SuC te beperken zodat hij meer tijd zou hebben om te gaan eten. 😂
Dat laatste heb ik al een keer eerder geroepen. Stel je verlaagt de snelheid, dan kun je meer laders plaatsen en wellicht aantrekkelijk maken door iets minder per kWh te vragen. Dan kun je kiezen, snel laden en snel weer weg of langzaam laden, geld besparen en lunchen.
 
  • Like
Reactions: Ben Hinssen
Dat laatste heb ik al een keer eerder geroepen. Stel je verlaagt de snelheid, dan kun je meer laders plaatsen en wellicht aantrekkelijk maken door iets minder per kWh te vragen. Dan kun je kiezen, snel laden en snel weer weg of langzaam laden, geld besparen en lunchen.
Soms kies ik voor de lunch voor een V2 locatie.
 
De meeste nieuwe EV rijders die ik hoor die voor het eerst een lange afstand rijden, zijn aangenaam verrast over hoe snel het wel gaat.
Inderdaad. Ik corrigeer mijn statement van
Maar de meeste mensen willen liever snel ter plaatse zijn om dan een half uur op social media te zitten

Naar:

Maar de meeste mensen die nog nooit met een EV reden, willen liever snel ter plaatse zijn om dan een half uur op social media te zitten
 
De praktijk is bij ons altijd anders dan de ABRP planning, want die lunch ("nee, niet de McDonalds, we gaan even zitten") loopt altijd uit ("Ik zet hem op 100%, geeft wat meer tijd. Darn, moet hem toch echt weghalen, is vol. Ben zo terug"), waardoor je die volgende stop makkelijk verplaatst, en daarna de file in ("Nu al?! We laden dan wel NA de volgende stad, toch bereik zat."). Planningen zijn er om van af te wijken.

De LR geeft per definitie wat meer flexibiliteit op vakantie qua planning, en in NL geregeld wel die round-trip zonder bij te laden.
RWD is prima keuze, maar we moeten dan ook niet doen of het echt niets uitmaakt.
Nogmaals, ik zeg niet dat het niets uitmaakt. Hoe hangt sterk af van de situatie. Er is geen eenduidig antwoord op te geven. Maar range anxiety hoef je met een RWD al niet te hebben, dus laat staan met een LR. Dat staat wel vast.
 
Dat laatste heb ik al een keer eerder geroepen. Stel je verlaagt de snelheid, dan kun je meer laders plaatsen en wellicht aantrekkelijk maken door iets minder per kWh te vragen. Dan kun je kiezen, snel laden en snel weer weg of langzaam laden, geld besparen en lunchen.
Zoiets als hier? Verschillende CCS chargers met verschillende laadsnelheden en tarieven. Onder de overkapping 300 tot 420 kW waar je zelfs met een vrachtwagen of caravan naast past. Langs de rand 70 parkeerplaatsen met goedkopere laders die standaard 35 kW leveren, of tegen een meerprijs 140 kW.

Dit begint al aardig op de toekomst te lijken.

 
Last edited:
Zoiets als hier? Verschillende CCS chargers met verschillende laadsnelheden en tarieven. Onder de overkapping 300 tot 420 kW waar je zelfs met een vrachtwagen of caravan naast past. Langs de rand 70 parkeerplaatsen met goedkopere laders die standaard 35 kW leveren, of tegen een meerprijs 140 kW.

Dit begint al aardig op de toekomst te lijken.

Hier ga ik zeker proberen langs te rijden volgende keer dat ik richting Oostenrijk ga. Dit ziet er fantastisch uit!
 
  • Like
Reactions: DVR-MYP
Nee want daar bestaat de MY RWD nog niet.. Voor de LR kreeg ik 20 minuten laden in Hengelo en 25 minuten (of andersom, ben het even kwijt) in Lauenau. Ik kan ook nergens de precondities vinden, laat staan aanpassen. Mis ik iets?
Preconditioning should be taken care of by the car about half hour before you reach the supercharger, but only if the supercharger is set as the next destination in the car's navigation