Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Perfect uitkomen is soms belangrijker dan range. Een laadmogelijkheid op de juiste plaats, ver genoeg om bijna leeg te rijden en dus het maximale laadvermogen te krijgen.
Bij een 1000km test maakt het ook niet uit of je daarvoor moet omrijden of niet. DIe kilometers tellen mee.
Meer range is nooit slechter, meestal beter wegens meer opties.
Met mijn MS had ik 300 km range in de winter, 400 in de zomer. Ik reed toen vaak naar Liechtenstein. Het tijdsverschil was minimaal zomer-winter, omdat ik ook in de zomer op dezelfde plaatsen ‘moest’ laden wegens geen andere opties verderop. Ondertussen zijn er wel veel meer opties om het perfect te laten uitkomen natuurlijk.

ik ben ervan overtuigd dat het verschil niet groot zou zijn als je 2 modale burgers die niets afweten van laadcurves bvb een trip naar Barcelona laat maken (1 met een RWD, andere met een LR). Bjorn probeert altijd zijn testen ook op tijdstippen te doen om externe factoren zoals verkeer uit te sluiten. Van zodar je een EV hebt met een deftige autosnelweg range en OK curve maakt het allemaal niet zoveel meer uit. Het is natuurlijk een ander verhaal als je probeert met een Dacia Spring naar Barcelona te rijden.
 
  • Like
Reactions: Phil V
ik ben ervan overtuigd dat het verschil niet groot zou zijn als je 2 modale burgers die niets afweten van laadcurves bvb een trip naar Barcelona laat maken (1 met een RWD, andere met een LR). Bjorn probeert altijd zijn testen ook op tijdstippen te doen om externe factoren zoals verkeer uit te sluiten. Van zodar je een EV hebt met een deftige autosnelweg range en OK curve maakt het allemaal niet zoveel meer uit. Het is natuurlijk een ander verhaal als je probeert met een Dacia Spring naar Barcelona te rijden.
Dat is ook de reden dat ik de RWD heb gekozen.
Voor dagelijkse ritten heb ik de long range niet nodig. En bij lange ritten denk ik dat het in totale reistijd niet veel uitmaakt.
(Ik moet de eerste lange afstand vakantie wel nog doen, dus nog geen ervaring daar 😀)
 
  • Like
Reactions: SlomeDuikelaar
Dat is ook de reden dat ik de RWD heb gekozen.
Voor dagelijkse ritten heb ik de long range niet nodig. En bij lange ritten denk ik dat het in totale reistijd niet veel uitmaakt.
(Ik moet de eerste lange afstand vakantie wel nog doen, dus nog geen ervaring daar 😀)
ik heb ook lang getwijfeld tussen een SR en LR, nadat ik de testen gezien had van Bjorn Nyland van de Tesla 3 LR en SR wist ik dat de Y RWD voor mij ook voldoende was. Sowieso stop ik op lange trips toch iedere 2 a 2,5 uur.
 
  • Like
Reactions: Ben Hinssen
Zag vanmorgen deze rijden, eerste blauwe MY die ik spot die vermoed ik uit Berlijn komt. Geen idee of dit een primeur is, ik dacht ik deel het maar 😅
 

Attachments

  • IMG_4512.png
    IMG_4512.png
    1.6 MB · Views: 80
ik heb ook lang getwijfeld tussen een SR en LR, nadat ik de testen gezien had van Bjorn Nyland van de Tesla 3 LR en SR wist ik dat de Y RWD voor mij ook voldoende was. Sowieso stop ik op lange trips toch iedere 2 a 2,5 uur.
Ik reed voorheen een Model 3 LR 2019 en nu Model Y RWD 2023. Vooral in het weekend doe ik wel langere afstanden (300+ km heen en terug) en tot hiertoe heb ik nog geen extra laadstops nodig gehad voor die ritten, mede dankzij de batterij die tot 100% opgeladen mag worden versus de <90% charge leidraad van de LR M3. Naar mijn idee zijn een aantal improvements zoals warmtepomp ook improvements qua verbruik, waardoor dat verschil ook weer een stukje dichtgereden wordt. Al zal een LR Model Y daardoor ook weer een pak zuiniger zijn in die scenario's. Enkele features in stilstand zoals Sentry mode en awake houden van de auto voor automatisatie of rapportage impacteren het percentage wel feller, heb ik gemerkt. Benieuwd wat de winter brengt. Dat was voor de eerste lichting Model 3 toch wel een significante hit qua range.
 
  • Like
Reactions: freegeeks
Onlangs Warschau-Den Haag gereden. Een goeie 1200km. Geloof best dat je met een LR wat minuten kan pakken per laadbeurt en in totaal wellicht 20-30 minuten eerder op je bestemming kan zijn, maar dan moet je het schema exact volgen en dat is niet echt comfortabel. Zelfs met een RWD zijn de laadstops soms zo kort dat er wat haast in sluipt zo nu en dan. Denk dat het grootste voordeel van een LR is dat je met een hogere SoC op je bestemming kan aankomen in dezelfde of minder tijd. Niet onbelangrijk in vakantieoorden waar (doorgaans) minder laders te vinden zijn.
 
Onlangs Warschau-Den Haag gereden. Een goeie 1200km. Geloof best dat je met een LR wat minuten kan pakken per laadbeurt en in totaal wellicht 20-30 minuten eerder op je bestemming kan zijn, maar dan moet je het schema exact volgen en dat is niet echt comfortabel. Zelfs met een RWD zijn de laadstops soms zo kort dat er wat haast in sluipt zo nu en dan. Denk dat het grootste voordeel van een LR is dat je met een hogere SoC op je bestemming kan aankomen in dezelfde of minder tijd. Niet onbelangrijk in vakantieoorden waar (doorgaans) minder laders te vinden zijn.
Maar als de laadstops zo kort zijn, heeft een LR toch ook daarop nog extra voordeel. Langer door EN langere laadstop.
 
versus de <90% charge leidraad van de LR M3
Ik zie dit non-argument blijvend herhaald worden.
Als je de range nodig hebt, mag je de LR perfect tot 100% laden. Als je hem maar geen dagen zo laat staan en dat ook niet dagelijks doet.
Grootste voordeel van een LR is niet voor op reis. Daar is het verschil inderdaad aijn geld niet waard. Het komt mij wel vaak voordelig uit wanneer ik op 1 of 2 dagen verschillende bestemmingen moet doen en mij geen zorgen moet maken over laden.
In België hebben we nog niet de luxe om echt overal te kunnen laden. Sowieso rij ik ook liever zo veel mogelijk op mijn eigen zonne-energie en niet aan een duur laadpaaltarief.
 
Ik zie dit non-argument blijvend herhaald worden.
Als je de range nodig hebt, mag je de LR perfect tot 100% laden. Als je hem maar geen dagen zo laat staan en dat ook niet dagelijks doet.
Grootste voordeel van een LR is niet voor op reis. Daar is het verschil inderdaad aijn geld niet waard. Het komt mij wel vaak voordelig uit wanneer ik op 1 of 2 dagen verschillende bestemmingen moet doen en mij geen zorgen moet maken over laden.
In België hebben we nog niet de luxe om echt overal te kunnen laden. Sowieso rij ik ook liever zo veel mogelijk op mijn eigen zonne-energie en niet aan een duur laadpaaltarief.
Ik heb zowel een SR+ als een LR, maar als ik op vakantie ga met de SR+ heb ik toch echt wel meer laadstops en extra laadtijd dan met de LR. Daarbij laad de LR ook nog eens een stuk sneller dan de SR+.
Juist in het dagelijks gebruik merk ik geen verschil in de SR+ en de LR omdat ik met de SR+ ook in NL bij dagelijks gebruik nagenoeg nooit onderweg hoef te laden.
 
Ik heb zowel een SR+ als een LR, maar als ik op vakantie ga met de SR+ heb ik toch echt wel meer laadstops en extra laadtijd dan met de LR. Daarbij laad de LR ook nog eens een stuk sneller dan de SR+.
Juist in het dagelijks gebruik merk ik geen verschil in de SR+ en de LR omdat ik met de SR+ ook in NL bij dagelijks gebruik nagenoeg nooit onderweg hoef te laden.
Het zal afhangen van ieders persoonlijk gebruik. Uiteindelijk komt het er op neer dat het verschil in reistijd kleiner is dan velen denken en of de meerkost van een LR het je waard is (AWD, meer pk, marginaal rapper op lange trajecten, ...)
 
Er zit tegenwoordig 7k verschil tussen de RDW en de AWD.

Ja je moet vaker even laden bij lange trips, maar voor die 7k bespaarde kosten kun je dus ook erg veel laden.

We gaan even uit van €0,40 voor superchargen, en een verbruik van 200 wh/km.
7000 / 0,40 = 17500 kWh wat je hiermee kunt laden, en hiermee kun je dan dus 17500 / 0,2 ~ 87500 km.
Dus die 7k niet uitgeven levert je ongeveer 87500 km wat je met dat bedrag kunt rijden.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: SlomeDuikelaar
Er zit tegenwoordig 7k verschil tussen de RDW en de AWD.

Ja je moet vaker even laden bij lange trips, maar voor die 7k bespaarde kosten kun je dus ook erg veel laden.

We gaan even uit van €0,40 voor superchargen, en een verbruik van 200 wh/km.
7000 / 0,40 = 17500 kWh wat je hiermee kunt laden, en hiermee kun je dan dus 10000 / 0,2 ~ 87500 km.
Dus die 7k niet uitgeven levert je ongeveer 87500 km wat je met dat bedrag kunt rijden.
Wow, dat is wel grappig om zo die berekening te zien.

De AWD moet je dan nemen als je echt een oempf wil met optrekken en de 'betere' audio (edit, MY draadje) en eventueel meer grip als het glad is.
 
Het zal afhangen van ieders persoonlijk gebruik. Uiteindelijk komt het er op neer dat het verschil in reistijd kleiner is dan velen denken en of de meerkost van een LR het je waard is (AWD, meer pk, marginaal rapper op lange trajecten, ...)
Belangrijke vraag is hoe dat op termijn blijft irt degradatie van de batterij. Mijn vorige Tesla, een model S uit eind 2014, had op zich niet enorm last van degradatie (altijd zeer voorzichtig gedaan met laden en snelladen), maar er waren ook modellen die een wat hogere degradatie hadden.
Met een kleinere batterij zal je waarschijnlijk vaker moeten snelladen, wat mogelijk kan leiden tot een snellere degradatie.
Bovendien werd bij de oudere model S-en de laadsnelheid bij snelladers op een gegeven moment beperkt, omdat het teveel impact had op de batterij kwaliteit.
Dit (en het kunnen trekken van een paardentrailer over wat grotere afstanden) was voor mij een belangrijke reden om te kiezen voor de grootste batterij (en de 4 wielaandrijving moeten we ook niet vergeten).
 
Het zal afhangen van ieders persoonlijk gebruik. Uiteindelijk komt het er op neer dat het verschil in reistijd kleiner is dan velen denken en of de meerkost van een LR het je waard is (AWD, meer pk, marginaal rapper op lange trajecten, ...)
Mijn ervaring is met de M3, ik weet dus niet hoe groot de verschillen zijn bij de diverse uitvoeringen van de Y. Ik ben diverse keren zowel met de SR+ als de LR oppad geweest waarbij we gezamenlijk naar de plaats van bestemming reden en ongeveer dezelfde snelheden aanhielden. Met de LR was de reistijd altijd een stuk korter.
De vraag is natuurlijk wel of de kortere reistijd en minder laadstops het prijsverschil waard zijn. Persoonlijk denk ik van niet, tenzij je liever geen extra reistijd/laadstops wilt.
 
  • Like
Reactions: NielsA
We gaan even uit van €0,40 voor superchargen, en een verbruik van 200 wh/km.
7000 / 0,40 = 17500 kWh wat je hiermee kunt laden, en hiermee kun je dan dus 17500 / 0,2 ~ 87500 km.
Dus die 7k niet uitgeven levert je ongeveer 87500 km wat je met dat bedrag kunt rijden.
Je vergeet de hogere inruilwaarde mee te nemen. Niet alleen omwille van de waarde zelf, maar ook om het vertrouwen van een koper te winnen. Het bewijst dat je kosten noch moeite spaart voor je auto. Dat zal je dan waarschijnlijk ook niet doen qua onderhoud.

Er is meer dan het financiële plaatje wat telt. Hoeveel hebben we niet in huis wat financieel nooit rendabel zal zijn.
Kijk maar eens in de ‘wat heb je laatst gekocht’ draadjes.
 
  • Like
Reactions: CJA Hulskamp
Stuurgedrag was na uitlijnen nog steeds niet ok. Valt met name op als je boven de 100kmh rijdt en bij 150 kmh+ (wintersport) staat die gewoon zowat vast. Stuur centreert niet in de bocht (wil niet terug naar 0 postitie).

Vandaag bij SEC Utrecht geweest. Ze hebben nogmaals de uitlijning gecontroleerd (loste het niet op), druksensor gereset (loste het ook niet op). Nieuwe afspraak. Ze hadden dit nog niet gehad, dus ze gaan onderzoeken waar het vandaan komt (ze denken stuurhuis, dus die is al besteld).
Heeft het stuurhuis geholpen? Deze zou bij mij in april al vervangen zijn. Auto toen 2 weken kwijt geweest. Heeft toen niet geholpen. Nu de auto al vanaf 8 mei!!! in Utrecht staan en elke keer een slappe smoes dat de auto niet klaar is.
 
  • Informative
Reactions: NielsA
Maar als de laadstops zo kort zijn, heeft een LR toch ook daarop nog extra voordeel. Langer door EN langere laadstop.
Weet niet of ik je helemaal snap, maar langer door rijden dan 250km in één etappe zou ik niet (meer) willen. Deels persoonlijk uiteraard. En ik denk dat de snellader dichtheid in de meeste landen niet hoog genoeg is om binnen de range van de LR langer door te rijden (m.a.w. volgende lader is weer net te ver). Dus dan sta je bij dezelfde laders als de RWD nog korter te laden.
 
Weet niet of ik je helemaal snap, maar langer door rijden dan 250km in één etappe zou ik niet (meer) willen. Deels persoonlijk uiteraard. En ik denk dat de snellader dichtheid in de meeste landen niet hoog genoeg is om binnen de range van de LR langer door te rijden (m.a.w. volgende lader is weer net te ver). Dus dan sta je bij dezelfde laders als de RWD nog korter te laden.
Dit kan alle kanten op. Wat als die lader net te ver is voor je RWD. Dan sta je aan de vorige traag te laden met een halfvolle batterij.
De AWD biedt meer opties om ideaal uit te komen. Minder plannen, meer zorgeloos (ICE-like) rijden.
En om comfortabel 250 km te kunnen doorrijden, heb je wel 350-400km effectieve range nodig. Anders moet je overal tot 100% staan laden, wat dan weer zeer ineffectief is.
Begrijp mij niet verkeerd. Ik vind RWD een goeie keuze. Hij bestond nog niet toen ik bestelde want anders gad ik het sterk overwogen. Maar als er beweerd wordt dat er geen verschil is, dan wil ik dat toch weerleggen.
 
Je vergeet de hogere inruilwaarde mee te nemen. Niet alleen omwille van de waarde zelf, maar ook om het vertrouwen van een koper te winnen. Het bewijst dat je kosten noch moeite spaart voor je auto. Dat zal je dan waarschijnlijk ook niet doen qua onderhoud.

Er is meer dan het financiële plaatje wat telt. Hoeveel hebben we niet in huis wat financieel nooit rendabel zal zijn.
Kijk maar eens in de ‘wat heb je laatst gekocht’ draadjes.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nooit een auto koop om aan het eind van de rit een bepaald bedrag over te houden. Helemaal kijkende naar de afgelopen tijd waar de ene naar de andere prijsverlaging heeft plaatsgevonden. Maar iemand die dus "maar" een RDW koopt, is het eigenlijk niet waard, want ja, hij geeft maar 47K uit aan een auto, wat natuurlijk voor iedereen maar peanuts is ;)

En welk onderhoud heb je het over? Ik heb over de afgelopen 4 jaar net €300,- aan onderhoud uitgegeven, want die is er nagenoeg niet bij een elektrische auto.
 
Maar iemand die dus "maar" een RDW koopt, is het eigenlijk niet waard, want ja, hij geeft maar 47K uit aan een auto, wat natuurlijk voor iedereen maar peanuts is ;)

En welk onderhoud heb je het over? Ik heb over de afgelopen 4 jaar net €300,- aan onderhoud uitgegeven, want die is er nagenoeg niet bij een elektrische auto.
Wat betreft jouw opmerking over ‘maar’ een RWD, moet je mijn laatste alinea eens herlezen.
Alles hangt van het ‘doel’ af. Zelfs een Dacia Spring kan wat mij betreft een goede keuze zijn voor een bepaald doel. Zo ook de RWD.
Ivm onderhoud: Alle beheer ‘als goede huisvader’. Poetsen, waxen, smeren, herstellen wat kapot is, …
Vorig jaar heb ik mijn MS particulier verkocht. Ik had nog maar een half jaar eerder de UMC geupgrade (inclusief FM tuner) en de CCS upgrade gedaan. Ik kon die 2300€ op zich nooit in een half jaar terugverdienen. Bij verkoop heb ik er dan wel 12000€ meer voor gekregen dan wat Tesla bood. De koper heeft nergens over gediscussieerd en heeft niets afgedongen. Ik voelde dat hij er volledig vertrouwen in had. Volgens mij helpen de gedane aantoonbare investeringen daarin enorm. Opnieuw: ifv het doel. Voor een koper die enkel rond de kerk rijdt zal dat wellicht niet werken.
 
  • Like
Reactions: shthpnz and adjego