Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
  • Want to remove ads? Register an account and login to see fewer ads, and become a Supporting Member to remove almost all ads.
  • Tesla's Supercharger Team was recently laid off. We discuss what this means for the company on today's TMC Podcast streaming live at 1PM PDT. You can watch on X or on YouTube where you can participate in the live chat.
This site may earn commission on affiliate links.
Wat is jouw bron voor deze stelling? Deze geruchten gaan wel rond, maar ik heb zelf nooit van Tesla vernomen dat in Berlijn ook een versie op basis van 2170 cellen zal worden geproduceerd.
Onder andere deze, naast de toelichtingen die deze Alex Voigt en anderen op TMC en ook op Twitter hebben gegeven:

 
Onder andere deze, naast de toelichtingen die deze Alex Voigt en anderen op TMC en ook op Twitter hebben gegeven:

Tja, iemand die zichzelf Influencer noemt (Alex Voigt) en daar zijn werk van maakt heeft af en toe een primeurtje nodig. Die leak, van een anonieme bron, biedt hij ook nog eens alleen tegen betaling te lezen aan.

Bedankt voor je bronvermelding, maar ik ben nog niet overtuigd.
 
Toevallig zelfs +1100km niet zelf hoeven te rijden naar mijn vakantiebestemming. In een niet-Tesla, kan je het geloven?
Er zijn dus werkelijk wel andere merken dan Tesla die level 2 autonoom onder de knie hebben hoor. En niemand is zeeziek geworden van een auto die hele tijd tussen de 2 lijnen zweeft, de wagen reed gewoon perfect waar ie moest rijden.
Tsja, ik heb al 45.000 km gereden in meerdere niet-Tesla's met level 2 autonoom systemen en heb dezelfde ervaring als jij. Vergeleken met de 10.000+ km in een Model 3P doen die systemen daar gewoon niet voor onder. Maar ja, je weet tegen wie je het hebt he? Tesla heeft een enorme voorsprong tenslotte, je gaat de betreffende persoon niet overtuigen. :p
 
  • Like
Reactions: 9shots and padapada
Tja, iemand die zichzelf Influencer noemt (Alex Voigt) en daar zijn werk van maakt heeft af en toe een primeurtje nodig. Die leak, van een anonieme bron, biedt hij ook nog eens alleen tegen betaling te lezen aan.

Bedankt voor je bronvermelding, maar ik ben nog niet overtuigd.
Ja ik pretendeer ook zeker niet het allemaal zeker te weten. En ja Alex heeft ook zo z'n belangen.

Maar het lijkt me wel logisch dat Tesla niet volledig afhankelijk wil zijn van een nog niet volledig uitontwikkeld productieproces voor een nieuw type batterij dat bovendien zo bepalend is voor de marktintroductie van een aantal nieuwe producten.

Het lijkt mij niet verstandig om de productie en opschalen van de Model Y uit Duitsland volledig afhankelijk te laten zijn van zelf gecreëerde schaarste of althans het risico daarop.

Gewoon goed risico management.

FWIW.
 
  • Like
Reactions: ebullio and Robster
Ja ik pretendeer ook zeker niet het allemaal zeker te weten. En ja Alex heeft ook zo z'n belangen.

Maar het lijkt me wel logisch dat Tesla niet volledig afhankelijk wil zijn van een nog niet volledig uitontwikkeld productieproces voor een nieuw type batterij dat bovendien zo bepalend is voor de marktintroductie van een aantal nieuwe producten.

Het lijkt mij niet verstandig om de productie en opschalen van de Model Y uit Duitsland volledig afhankelijk te laten zijn van zelf gecreëerde schaarste of althans het risico daarop.

Gewoon goed risico management.

FWIW.
Ja, eens met die denkrichting. Er zat een groot risico in de beschikbaarheid van de 4680 cellen, en het lijkt erop dat volume productie inderdaad niet op tijd gelukt is.

Ik had/heb nog de hoop dat alle 4680 cellen die er wel zijn naar Berlijn gaan.
Maar goed, Austin heeft ze ook nodig. Dus een traditionele Model Y in Berlijn ligt inderdaad voor de hand, maar Tesla heeft het nog niet bevestigd.
 
Er schijnt inderdaad een backup plan te zijn om in Texas en Berlijn Model Y met 2170 batterij te maken. Dit heb ik meerdere keren gelezen, en is b.v. ook in onderstaande YT filmpje te horen. Ergens in de eerste minuten van dat filmpje is een opname van Elon Musk te horen van de laatste investeerders vergadering waarin Musk dat noemt.

NEW Tesla Model Y 1.5 with 2170 Batteries + 4680 Battery Updates

Persoonlijk denk ik ook dat de eerste variant van de Model Y uit Berlijn nog met de 2170 cellen zullen zijn. De tijd om dan al de 4680 gereed te hebben lijkt mij te kort, en verwacht ik eerder ergens Q1/Q2 2022. Hopelijk zit ik er naast en gaat het wel sneller.
In theorie zouden de 4680 cellen in combinatie met alle andere verbeteringen iets van 50% extra range kunnen geven als ik me niet vergis. Maar er is volgens mij niemand die denkt dat dat vanaf het begin zo zal zijn met de Texas en Berlijn modellen. De kansen zijn groter dat de extra range in diverse kleinere stapjes gedurende enkele jaren gaan komen. Dus het is ook de vraag of qua range het wachten op 4680 heel veel zin heeft. Tenzij je een lange adem hebt, maar ja: dan komt er vast weer iets nieuws/beters aan...

Ik ben zelf ook geinteresseerd in de Model Y, maar heb (als ik de Y daadwerkelijk wil kopen) ook nog niet beslist of ik wil wachten op de 4680 versie. Luxe problemen! ;)
 
  • Informative
Reactions: Gaston
Net bij Tesla Amsterdam Zuid-Oost geweest om de Y te bekijken. Het gaat om een zwart exemplaar met 20" velgen uit de US. De oude middenconsole zit er nog in en hij heeft geen doorlopende accenten in de deur zoals de Y die uit China geleverd wordt.

Verder kun je alles bekijken en openmaken en erin zitten. Ze gaven aan dat het de eerste Y in Europa voor display is. Erg tof om hem eindelijk een keer te zien. De laadruimte achterin is echt gigantisch :)

Proefritten worden nog niet gegeven (pas als de eerste auto's geleverd worden) en op andere locaties zal het ook tot mid/eind augustus duren (na eerste schip) voordat ze Y's neer kunnen zetten.
 
Er schijnt inderdaad een backup plan te zijn om in Texas en Berlijn Model Y met 2170 batterij te maken. Dit heb ik meerdere keren gelezen, en is b.v. ook in onderstaande YT filmpje te horen. Ergens in de eerste minuten van dat filmpje is een opname van Elon Musk te horen van de laatste investeerders vergadering waarin Musk dat noemt.

NEW Tesla Model Y 1.5 with 2170 Batteries + 4680 Battery Updates

Persoonlijk denk ik ook dat de eerste variant van de Model Y uit Berlijn nog met de 2170 cellen zullen zijn. De tijd om dan al de 4680 gereed te hebben lijkt mij te kort, en verwacht ik eerder ergens Q1/Q2 2022. Hopelijk zit ik er naast en gaat het wel sneller.
In theorie zouden de 4680 cellen in combinatie met alle andere verbeteringen iets van 50% extra range kunnen geven als ik me niet vergis. Maar er is volgens mij niemand die denkt dat dat vanaf het begin zo zal zijn met de Texas en Berlijn modellen. De kansen zijn groter dat de extra range in diverse kleinere stapjes gedurende enkele jaren gaan komen. Dus het is ook de vraag of qua range het wachten op 4680 heel veel zin heeft. Tenzij je een lange adem hebt, maar ja: dan komt er vast weer iets nieuws/beters aan...

Ik ben zelf ook geinteresseerd in de Model Y, maar heb (als ik de Y daadwerkelijk wil kopen) ook nog niet beslist of ik wil wachten op de 4680 versie. Luxe problemen! ;)
Bedankt. Elon noemt inderdaad de mogelijkheid van 2170 cells. Als backup plan.
We zullen zien of het backup plan nodig zal zijn.

Overigens ben ik niet alleen geïnteresseerd in de 4680 cells vanwege een grotere range.
Het gaat mij ook om de veel langere levensduur (one million mile battery?) en de Vehicle-to-grid (V2G) mogelijkheid die daarmee mogelijk kan worden. Tot nu toe wil Tesla niet aan V2G, omdat dit de levensduur teveel zou beperken.
 
Het gaat mij ook om de veel langere levensduur (one million mile battery?) en de Vehicle-to-grid (V2G) mogelijkheid die daarmee mogelijk kan worden. Tot nu toe wil Tesla niet aan V2G, omdat dit de levensduur teveel zou beperken.
En V2G kan met een Tesla waarschijnlijk alleen in Europa (vanwege ontbrekende CCS in de US/Canada). De meningen verschillen of het met de huidige interne Tesla hardware (in Model 3) ook nog zou kunnen, die zou niet Bi-directioneel zijn. Er zijn overigens meer argumenten om het voorlopig nog onmogelijk te laten.
 
De V2G optie met de 4680 cellen heb ik gemist: ik wist niet dat dat wellicht ook tot de mogelijkheden gaat behoren. Zou mooi zijn, al weet ik niet in hoeverre het in de praktijk zinvol of bruikbaar gaat zijn. Maar ja, dat is wel vaker zo met nieuwe opties.
Het principe van V2G (en V2L) spreekt me iig aan.
 
De V2G optie met de 4680 cellen heb ik gemist: ik wist niet dat dat wellicht ook tot de mogelijkheden gaat behoren. Zou mooi zijn, al weet ik niet in hoeverre het in de praktijk zinvol of bruikbaar gaat zijn. Maar ja, dat is wel vaker zo met nieuwe opties.
Het principe van V2G (en V2L) spreekt me iig aan.
V2G en V2L is ook nog niet officieel aangekondigd door Tesla, maar het is mijn eigen verwachting op basis van de redenen waarom Tesla het tot nu toe niet heeft aangeboden, terwijl het wel past in de missie van Tesla.
 
  • Like
Reactions: SpeedyEddy
De V2G optie met de 4680 cellen heb ik gemist: ik wist niet dat dat wellicht ook tot de mogelijkheden gaat behoren. Zou mooi zijn, al weet ik niet in hoeverre het in de praktijk zinvol of bruikbaar gaat zijn. Maar ja, dat is wel vaker zo met nieuwe opties.
Het principe van V2G (en V2L) spreekt me iig aan.
V2G is niet afhankelijk van het soort cellen overigens, maar bij de millionmile-battery minder schadelijk voor de levensduur. Dus als het wordt vrijgegeven vermoedelijk niet alleen voor 4680 maar alle batterijen en ik schat in verplicht gebruik van autobidder-software, opdat Tesla daaruit binnen garantie overleden batterijen kan financieren of een disclaimer t.a.v. Garantie. Plus no free supercharging natuurlijk (alhoewel auto’s die dat nog hebben waarschijnlijk technisch niet in staat zijn tot V2G).
 
Ik vind V2L dus echt geweldig. Reden dat ik ook naar de ioniq 5 kijk. Full electric camping lijkt me cool. Bij een SuC je eigen koffie uit een nespresso en overal mijn elektrische kettingzaag kunnen gebruiken.

Ik wist dus niet dat dit in de planning stond. Kijk er naar uit.
 
Wat ik overigens jammer vind, is dat de nieuwe Tesla’s en dus ook de Y, aan de normale laders maar met max 11kw kunnen laden. Veel nieuwe laders leveren 22 kW. Ik heb even 2 uur geladen in het dorp hier in Oostenrijk en heb weer 32kW in mijn penlite met mijn Model S 16kW lader.

Jammer dat Tesla die dual chargers heeft afgeschaft.
 
Ik denk dat de meesten 11 kW gebruiken voor overnacht laden, 150 kW+ voor snelladen op grote ritten en 50 kW als noodoplossing voor onderweg als de laadpaal waar je op rekende stuk was. Ik zie zelf heel weinig voordeel van 22 kW (en al helemaal in België, waar binnenkort this piekvermogen wordt gefactureerd).
 
Het probleem met 22kW AC laden is dat het zelden voorkomt dat je dat vermogen kan vinden, maar het wel extra gewicht en kostprijs aan een AC-DC-omvormer kost. Ik vind 11kW dan voor de Model 3 en Y met een max. 80kW batterij vrij aanvaardbaar. Ja, je zal maar beperkt kunnen bijladen als je een uurtje aan een paal hangt bij een restaurant of supermarkt, maar het is meer als voldoende om 's nachts volledig bij te laden. Ik weet bv ook van specifieke publieke laders in Amersfoort die zelfs maar beperkt zijn tot 7kW, net omdat men weet dat de meeste EV-rijders niet om 4 uur 's nachts uit hun bed gaan kruipen om hun EV los te koppelen van de snelle 22kW lader, dus waarom de extra investering doen?

Ik denk ook dat de meeste 22kW AC laders load balancing doen, en je dus max. 22kW kan krijgen als je er alleen aan staat. De meeste laders zijn duo-laders en als er dan een 2e auto staat te laden, krijg je toch maar 11kW.