schonelucht
Well-Known Member
Weten we overigens of er voor 2018 een tweede assemblagelijn is voorzien voor de M3? Zoniet zal Tesla, eens uit de 'production hell' ook nog eens het record "aantal auto's per assemblagelijn" kunnen breken volgend jaar (alien dreadnought etc.). Leuke vooruitzichten.
Zou ik toch allemaal even temperen. Concreet is de huidige lijn geschaald op 5k/week. Het plan tot een paar maand geleden was om zodra die lijn draait aan dat tempo een identieke te installeren om 10k te halen. Volgens Elon was die tweede lijn '100% absoluut zeker' haalbaar in 2018.
In de laatste conference call is men van dit plan teruggekomen. Nu is het de bedoeling om eerst te kijken hoever men komt met het uiterste uit de eerste lijn te halen. Dus misschien 6-7k/week. En dan pas de beslissing te nemen om de tweede lijn te bouwen. Voor de goede verstaander : die tweede lijn komt er nu 100% zeker niet in 2018 en die 10k/week gaan we ook niet halen volgend jaar.
De reden daarvoor is duidelijk : cash management. Doordat ze minstens 1 kwartaal te laat zijn met Model 3 zijn de financiële cijfers op dit moment niet zo lekker. En laat nu net de 12 maanden trailing ebdita een belangrijk onderdeel zijn van de convenanten afgesloten rond de lening in augustus. Of in begrijpelijke taal : Tesla is voorlopig beperkt in de leningscapaciteit. Ze kunnen natuurlijk altijd geld ophalen via het uitschrijven van aandelen, maar daar willen ze juist van weg.
Kan Tesla zelf cash genereren? Alvast niet in Q4, dan is de geschatte uitgave (grove borstel) $1B cash expense $100M operational expense en $200M accounts payable (Model 3 leveranciers die betaald moeten worden voor onderdelen die Tesla ontvangt maar nog niet direct in een verkoopbare wagen kan zetten omdat er niet voldoende battery packs zijn) Ook in 2018Q1 denk ik niet dat er veel cash kan gegenereerd worden. 5k/week halen ze pas tegen het einde van dat kwartaal (ALS alles goed gaat), gross margins zullen nog niet alles zijn etc. Kortom hooguit in 2018Q2 is er een kans op een serieuze positieve cash flow. Maar dan zit Tesla (tenzij het nog een funding ronde doet) eigenlijk op de ondergrens van wat een gezonde cash positie is.
Alles bij elkaar : een tweede lijn in 2018 met een totale productie rate over de twee van 10k of meer in 2018 is eigenlijk zo goed als uitgesloten.
En om even alles in perspectief te plaatsen : de 100k/year run rate voor de S/X daar was Tesla ruim 18 maanden te laat mee... Al het bovenstaande gaat er dus van uit dat de 5k/week 'slechts' 3 maanden te laat wordt gehaald. Eerlijk gezegd zou het mij helemaal niet verbazen als het nog wat later dan dat is.