Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Weten we overigens of er voor 2018 een tweede assemblagelijn is voorzien voor de M3? Zoniet zal Tesla, eens uit de 'production hell' ook nog eens het record "aantal auto's per assemblagelijn" kunnen breken volgend jaar (alien dreadnought etc.). Leuke vooruitzichten.

Zou ik toch allemaal even temperen. Concreet is de huidige lijn geschaald op 5k/week. Het plan tot een paar maand geleden was om zodra die lijn draait aan dat tempo een identieke te installeren om 10k te halen. Volgens Elon was die tweede lijn '100% absoluut zeker' haalbaar in 2018.

In de laatste conference call is men van dit plan teruggekomen. Nu is het de bedoeling om eerst te kijken hoever men komt met het uiterste uit de eerste lijn te halen. Dus misschien 6-7k/week. En dan pas de beslissing te nemen om de tweede lijn te bouwen. Voor de goede verstaander : die tweede lijn komt er nu 100% zeker niet in 2018 en die 10k/week gaan we ook niet halen volgend jaar.

De reden daarvoor is duidelijk : cash management. Doordat ze minstens 1 kwartaal te laat zijn met Model 3 zijn de financiële cijfers op dit moment niet zo lekker. En laat nu net de 12 maanden trailing ebdita een belangrijk onderdeel zijn van de convenanten afgesloten rond de lening in augustus. Of in begrijpelijke taal : Tesla is voorlopig beperkt in de leningscapaciteit. Ze kunnen natuurlijk altijd geld ophalen via het uitschrijven van aandelen, maar daar willen ze juist van weg.

Kan Tesla zelf cash genereren? Alvast niet in Q4, dan is de geschatte uitgave (grove borstel) $1B cash expense $100M operational expense en $200M accounts payable (Model 3 leveranciers die betaald moeten worden voor onderdelen die Tesla ontvangt maar nog niet direct in een verkoopbare wagen kan zetten omdat er niet voldoende battery packs zijn) Ook in 2018Q1 denk ik niet dat er veel cash kan gegenereerd worden. 5k/week halen ze pas tegen het einde van dat kwartaal (ALS alles goed gaat), gross margins zullen nog niet alles zijn etc. Kortom hooguit in 2018Q2 is er een kans op een serieuze positieve cash flow. Maar dan zit Tesla (tenzij het nog een funding ronde doet) eigenlijk op de ondergrens van wat een gezonde cash positie is.

Alles bij elkaar : een tweede lijn in 2018 met een totale productie rate over de twee van 10k of meer in 2018 is eigenlijk zo goed als uitgesloten.

En om even alles in perspectief te plaatsen : de 100k/year run rate voor de S/X daar was Tesla ruim 18 maanden te laat mee... Al het bovenstaande gaat er dus van uit dat de 5k/week 'slechts' 3 maanden te laat wordt gehaald. Eerlijk gezegd zou het mij helemaal niet verbazen als het nog wat later dan dat is.
 
Leuk stuk! Die man kan schrijven EN denken. Een steeds zeldzamere combinatie dezer dagen.
Bijzonder, ik vond het eigenlijk een naar stuk. Wanneer je al begint met een ongefundeerde beschuldiging van clickbaiter en viewjager, dan heb je mij al op het verkeerde been. Verder is het een heeeeel lang verhaal en aan het eind vindt hij dat de M3 de meest belangrijke auto ooit is, het merk Tesla onverwoestbaar is en publiceert hij een vermoeden (wederom zonder enig bewijs) ten aanzien van range/laden verbeteringen door software updates in BMS.

Ja, Tesla heeft de vraag naar hun auto's netjes gemaakt ala Apple. Ook is de kennis van accu's en software bij hen uniek ten opzichte van andere fabrikanten. En Tesla ontwikkelt en innoveert als geen ander...Maar het merk is niet onfeilbaar/onaantastbaar/onverwoestbaar en hoe langer Tesla auto's maakt, hoe minder "schoonheidsfoutjes" in hun auto's mogen zitten.

Verder is zijn verhaal over Morgan en Tesla hetzelfde wat Doug deed...vertellen dat de Model 3 uber-cool is, puur op basis van emotie en innovatie.
 
En dat is nu precies waar het tegenwoordig om draait. Wat langdradig stuk maar spijker op de kop.

Dat zijn zeer belangrijke trefwoorden. Vooral innovatie. Meest treffende (stuitende) vond ik wel Dinosaurus Lutz die in "revenge of the EV" de reden gaf waarmee hij GM kon overhalen de Volt (met de V) te laten ontwikkelen....Dat was voor het "imago" dat GM innovatief en "groen" moest zijn en dat ze qua imago niet "geleapfrogged" zouden mogen worden door Toyota. :eek:

Daadwerkelijke innovatie boeide niet, maar het beeld van innovatief zijn wel. Ouderwetse bedrijven zien blijkbaar niet in dat de "klant" geen kwaliteits"beleving" wil, maar gewoon kwaliteit...en geen innovatie"beleving", maar innovatie, etc, etc.

De Model 3 creëert emotie...omdat men de auto heel mooi vindt en waarschijnlijk omdat deze auto en Tesla momenteel de sympathie van de "underdog" heeft. En Tesla staat synoniem voor echte innovatie en een CEO die daadwerkelijk trots is op zijn product en zijn tijd/energie opoffert om van het product een succes te maken. En Elon is via Twitter nog soort van benadernbaar ook en heeft een gevoel voor humor. Ook ervaren mensen het rijden in een EV als "nieuwewets" en terecht.
 
  • Love
Reactions: NicoV
Financial Times Investigates Tesla Model 3 Production Issues Eindigt met:
'...At the end of the day (or quarter if you will), if the line is up and running, with production being churned out and reservations filled in a more timely matter only a few months late, none of this will matter so much....' Dat is toch mooi!
Tesla-Model-3-production-768x321.jpg
 
Ik heb hem zojuist bekeken en het is zeker de moeite waard. Ze gaan vlot door alle punten heen op een heel prettige wijze. Aanrader als je een uurtje de tijd hebt (dat zeg ik niet snel voor een filmpje van 70 minuten!).

De meeste dingen weten we al en worden bevestigd. In het algemeen is de conclusie dat Tesla een bijzonder goede auto heeft gemaakt. Er is goed nagedacht over allerlei "kleine" zaken zoals vakken in de portieren en kleerhangers voor jassen/pakken etc. Ook zit de auto goed in elkaar, is hij stil en is hij netjes afgewerkt. Er is goed nagedacht over het gebruiken van allerlei functies zoals de ruitenwisser zonder dat je veel tijd aan het scherm hoeft te besteden. Ik ben nog enthousiaster dan ik al was :)

Paar opvallende punten:
- Geen verwarmd stuurwiel
- UMC kan 32A aan, mogelijk met UMC van S/X dat met 40A kan worden opgeladen. Immers kan interne lader 48A aan.
- Ruitenwissersproeier is geïntegreerd in ruitenwisser net als bij de X
- De voorstoelen kunnen heel plat, zover dat de achterkant de zitting van de 2e rij raakt
- Je kunt (krapjes) met twee mensen (tot ~1,80m lang) naast elkaar slapen in de M3 bij platleggen 2e rij
- Je kunt niet alleen het stuurwiel verstellen met draaiknoppen op stuur, maar ook koplampen en zijspiegels verstellen
- Een persoonlijk dingetje, de portieren sluiten met een mooi geluid :)

Ik heb het uitgebreide filmpje ook eindelijk kunnen bekijken! Inderdaad een aanrader, op een dik uur weet je zowat alles wat er voorlopig al geweten is over de model 3.

Voor mij de opvallendste/belangrijkste punten:
- ik weet eindelijk hoe de klinken werken, helemaal anders dan ik me had voorgesteld, maar wel handig en goed bedacht
- een kleine draaicirkel, vind ik heel belangrijk
- geen tripgrafiek, maar dat zal nog wel komen zeker, want ik kan echt niet zonder
- breder dan gedacht, hij scheelt maar een paar cm's met een S, een auto die er niet zo groot uitziet, maar wel breed is, vind ik niet zo leuk om mee te rijden, dan rij ik veel liever met een brede X waarvan iedereen ziet dat hij breed is en dat ze niet kunnen passeren, dus dat zal aanpassen worden
- geen verwarmd stuurwiel, is echt wel een tegenvaller, ik hoop dat dat er toch nog komt
- ik snap het gebruik van de smartphone als sleutel nog niet helemaal. Werkt dat dan enkel via de app via internet, of ook rechtstreeks via bluetooth of NFC of zoiets? Want anders moet je toch nog altijd je sleutelkaart bijhebben voor als je in een ondergrondse parkeergarage staat, of overal anders waar het ontvangst niet zo geweldig is. Want niet alleen je smartphone moet bereik hebben, maar dan moet de Tesla ook altijd internetbereik hebben en als ik zie dat onze X nu toch regelmatig momenten heeft zonder internetbereik, dan kan dat wel knap lastig worden als je je kaartje niet bijhebt. En dat kaartje moet je dan weer op de juiste plaats houden of leggen, dus dat is ook niet zo gebruiksvriendelijk.
- genoeg vakjes en haakjes
- geen isofix punten op de middelste zetel, geen idee waarom ze dat niet doen, want dat zou zo handig zijn, bij de X hebben ze het ook niet gedaan, nog onbegrijpelijker

En nu afwachten totdat ik een keertje kan testen hoe het zicht is als ik op de bestuurdersstoel zit. Het allerbelangrijkste voor mij, datgene dat alles bepaalt en daar ga ik nog zolang op moeten wachten :( Op welk autosalon zou de model 3 voor het eerst te zien zijn in Europa? Zouden ze hem niet naar het autosalon van Genève kunnen brengen, dan moet ik niet meer zolang wachten en de weg daarnaartoe kennen we al van de voorstelling van de model X :D
 
- ik snap het gebruik van de smartphone als sleutel nog niet helemaal. Werkt dat dan enkel via de app via internet, of ook rechtstreeks via bluetooth of NFC of zoiets? Want anders moet je toch nog altijd je sleutelkaart bijhebben voor als je in een ondergrondse parkeergarage staat, of overal anders waar het ontvangst niet zo geweldig is. Want niet alleen je smartphone moet bereik hebben, maar dan moet de Tesla ook altijd internetbereik hebben en als ik zie dat onze X nu toch regelmatig momenten heeft zonder internetbereik, dan kan dat wel knap lastig worden als je je kaartje niet bijhebt. En dat kaartje moet je dan weer op de juiste plaats houden of leggen, dus dat is ook niet zo gebruiksvriendelijk.

Ik heb begrepen dat Smartphone toegang werkt met Bluetooth, dus geen problemen met parkeergarages en geen gehannes met pasje :)

Hierbij de bevestiging en de gebruikershandleiding: Tesla Model 3: how the keyless and phone entry works and user manual
 
  • Like
Reactions: STLL and eelcodb
Toeleveranciers zie ik wel bijdraaien, maar het EV-bashen vanuit traditionele auto-merken, petroleum-producenten, benzinestations etc., dat zal nog een decennium duren vrees ik.

Eens. En het lijkt wel alsof met het daadwerkelijk naderen van de Model 3 de hoeveelheid onzin over EV in het algemeen en Tesla in het bijzonder alleen maar toeneemt.

Je zou het bijna als compliment gaan beschouwen.
 
  • Funny
Reactions: Gtech
Eens. En het lijkt wel alsof met het daadwerkelijk naderen van de Model 3 de hoeveelheid onzin over EV in het algemeen en Tesla in het bijzonder alleen maar toeneemt.

Je zou het bijna als compliment gaan beschouwen.

Zo is het ook. Ze denken dat het daadwerkelijk invloed heeft op de koopbeslissing terwijl het alleen maar een doorlopende reclame is voor de meest besproken auto ter wereld. Wat ze er wel mee bereiken is dat hun eigen EV's zich ook in dit kwade daglicht moeten koesteren en dat is ook onderdeel van het plan.
 
  • Like
Reactions: Hayden
...Tesla is taking big investors for a joy ride in the Model 3... Tesla is taking big investors for a joy ride in the Model 3 maar dat kan dus ook anders uitpakken, zie de reacties van deze 'Wallstreet' analist. Uh oh, an analyst drove a Tesla Model 3 and he found a bunch of problems with it Ik ben dan nog wel geen Tesla rijder, maar een aantal van zijn opmerkingen kom ik geregeld tegen op dit forum. Puntje van aandacht voor Tesla, er komt een nieuwe kritische gebruikersgroep aan.

View attachment 259463

Ach, je kunt het ook anders interpreteren. Deze meneer heeft geen kritiekpunten kunnen vinden op het gebied van rijeigenschappen, comfort, geluid, acceleratie, range, vormgeving, bediening, ruimte, overzichtelijkheid, economie, en nog veel meer aspecten.

Dan maar zeuren over wat naadjes. Je moet toch wat als shortie.
 
Ach, je kunt het ook anders interpreteren. Deze meneer heeft geen kritiekpunten kunnen vinden op het gebied van rijeigenschappen, comfort, geluid, acceleratie, range, vormgeving, bediening, ruimte, overzichtelijkheid, economie, en nog veel meer aspecten.

Dan maar zeuren over wat naadjes. Je moet toch wat als shortie.
Dit. Op een pre-production car (want dat zijn dit toch uiteindelijk) alleen maar iets te zeuren hebben over panel gaps is gewoon fantastisch. Dat is hetzelfde als dat je vrouw zeikt dat er een deur wringt nadat je het halve pand hebt verbouwd voor haar...
En om daar nu van af te leiden dat ze veel garantiewerk gaan krijgen is wel heel ver gezocht...
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Dit. Op een pre-production car (want dat zijn dit toch uiteindelijk) alleen maar iets te zeuren hebben over panel gaps is gewoon fantastisch. Dat is hetzelfde als dat je vrouw zeikt dat er een deur wringt nadat je het halve pand hebt verbouwd voor haar...
En om daar nu van af te leiden dat ze veel garantiewerk gaan krijgen is wel heel ver gezocht...

..Okay okay, echte Tesla fans begrijp ik, nou de ThumbsUp hierboven is ook van mij, maar wat is er eigenlijk op tegen om een M3 die je specifiek aan Wallstreet shorties ter evaluatie aanbiedt, er even helemaal Tip Top voor te zetten. Niks natuurlijk, dat is gewoon vanzelfsprekend toch... ?! Om met Maxima te spreken ..een beetje dom van Tesla...
 
  • Like
Reactions: BobbyKings