Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Meervoudige test gemiddeld verbruik Tesla MS

This site may earn commission on affiliate links.
Interessant om te lezen, type onderstel en bandenspanning zou nog een welkome aanvulling zijn op de test. Lijkt me leuk om straks de test te herhalen op zomerbanden!

Jammer om te zien dat de bridgestone banden zo slecht scoren (heb ik zelf ook).
 
Goede vraag, die hadden we nog gemist. Ik heb een standaard onderstel.

Ik heb air suspension en 3,1 bar. (de rest zat ook rond de 3 bar m.u.v. MindBender: 3,5 bar).

Mijn conclusie uit de test is dat iedereen die niet op de standaard 19 inch Tesla banden rijdt (GoodYear Eagle all season of Sottozero 2 winterbanden) een hoger verbruik heeft.
Klaarblijkelijk had Tesla dit zelf ook al getest.
De relatie tussen het energielabel en het verbruik wordt ook goed door de test inzichtelijk gemaakt.
Enige uitzondering vormen de 20 inch Sottozero banden van Maarten. Deze hebben een C-label, maar zijn verbruik is de op één na hoogste.

Het wachten is nu op fabrikanten die een B-label band in onze maat op de markt brengt.
Daarmee zou het verbruik wellicht weer een stuk lager kunnen uitvallen.
Tot nu toe heb ik er slechts één gevonden:

Michelin Pilot Sport Plus AS N1 255/45 R19 100V Banden | Autobanden-365.nl

n.b. ik zie dat dit de banden zijn die Porsche op de Panamera Hybrid monteert als je voor het allerlaagste benzineverbruik gaat.
 
Last edited:
Wat mijn eigen "totaalconclusie" betreft: toen we uiteindelijk bij Maarten's huis aankwamen, had iedereen dezelfde reactie: "Ik heb nog NOOIT zulke lage cijfers gezien". Performance uitvoering, velgmaat, zuinige banden, het scheelt allemaal wel wat, maar geen ordergroottes - één flinke inhaalactie meer of minder doet dat verschil al gauw teniet. Er is maar één manier om echt verder met minder elektronen te komen: ijzeren discipline.

En als je daaraan toe kan voegen: gebrek aan schaamte :wink:, en je flink onder de maximum snelheid blijft, kan je bijna oneindig ver komen op één accu, zo bewees Hans (Amsterdam) die terugrijdend naar huis het presteerde om 138 Wh/km op de teller te zetten. De onbetwiste EV koning, wat mij betreft! :)
 
Vandaag mijn auto naar Tilburg gebracht voor het verhelpen van enkele puntjes en mijn range probleem. Als loaner een P85 signature meegekregen. Exact dezelfde weg maar dan in tegenovergestelde richting geeft mij al gebruikscijfers die significant onder die van mijn auto liggen met een extreem minimum van 149Wh/km over de laatste 10 km.

Nog even in absolute waarden:

Mij auto vebruikt gemiddeld 229 Wh/km en de loaner 191Wh/km op hetzelfde traject. Verschil is dus ca. 40 Wh. Op dezelfde route. Zelfde regen en airco stand. Verschil is 19" versus 21". Echter dit kan mijns inziens nooit 40 Wh schelen. Over het algemeen heb ik de indruk dat het energieverbruik van de loaner een stuk stabieler is.
 
Last edited:
Vandaag mijn auto naar Tilburg gebracht voor het verhelpen van enkele puntjes en mijn range probleem. Als loaner een P85 signature meegekregen. Exact dezelfde weg maar dan in tegenovergestelde richting geeft mij al gebruikscijfers die significant onder die van mijn auto liggen met een extreem minimum van 149Wh/km over de laatste 10 km.

Nog even in absolute waarden:

Mij auto vebruikt gemiddeld 229 Wh/km en de loaner 191Wh/km op hetzelfde traject. Verschil is dus ca. 40 Wh. Op dezelfde route. Zelfde regen en airco stand. Verschil is 19" versus 21". Echter dit kan mijns inziens nooit 40 Wh schelen. Over het algemeen heb ik de indruk dat het energieverbruik van de loaner een stuk stabieler is.
Ik hoop dat ze bij Tesla dit kunnen zien/meten, en dat ze het verhelpen. Jammer dat je zaterdag niet mee kon rijden, dat was wel echt het beste vergelijk: verschillende auto's, zelfde weg, zelfde richting, zelfde moment, zelfde snelheid.

Verschillen tussen heen- en terug kunnen enorm verschillen. Als er hoogteverschil is werkt dat dubbel mee (ene keer helpt het, andere keer werkt het tegen), precies hetzelfde voor de windrichting. Niet dat ik wil zeggen dat jouw auto geen probleem heeft hoor. Maar het is juist dat je nooit _goed_ kan vergelijken en nooit met absolute waardes kan werken dat ons er toe deed overgaan om dan maar eens met een groep Tesla's samen hetzelfde traject te rijden.
 
Vandaag mijn auto naar Tilburg gebracht voor het verhelpen van enkele puntjes en mijn range probleem. Als loaner een P85 signature meegekregen. Exact dezelfde weg maar dan in tegenovergestelde richting geeft mij al gebruikscijfers die significant onder die van mijn auto liggen met een extreem minimum van 149Wh/km over de laatste 10 km.

Nog even in absolute waarden:

Mij auto vebruikt gemiddeld 229 Wh/km en de loaner 191Wh/km op hetzelfde traject. Verschil is dus ca. 40 Wh. Op dezelfde route. Zelfde regen en airco stand. Verschil is 19" versus 21". Echter dit kan mijns inziens nooit 40 Wh schelen. Over het algemeen heb ik de indruk dat het energieverbruik van de loaner een stuk stabieler is.

Ik denk wel zeker dat het verschil tussen 19 en 21 inch en verschillende banden heel goed dit verschil zou kunnen zijn.
 
Vandaag mijn auto naar Tilburg gebracht voor het verhelpen van enkele puntjes en mijn range probleem. Als loaner een P85 signature meegekregen. Exact dezelfde weg maar dan in tegenovergestelde richting geeft mij al gebruikscijfers die significant onder die van mijn auto liggen met een extreem minimum van 149Wh/km over de laatste 10 km.

Nog even in absolute waarden:

Mij auto vebruikt gemiddeld 229 Wh/km en de loaner 191Wh/km op hetzelfde traject. Verschil is dus ca. 40 Wh. Op dezelfde route. Zelfde regen en airco stand. Verschil is 19" versus 21". Echter dit kan mijns inziens nooit 40 Wh schelen. Over het algemeen heb ik de indruk dat het energieverbruik van de loaner een stuk stabieler is.



In onze test van afgelopen zaterdag verbruikt de onzuinigste auto (met energielabel F banden) ca. 11% meer energie bij 120 km/uur en ca. 13,5% meer bij 100 km/uur dan de zuinigste auto (met C-label banden).
Als je langzamer gaat rijden zal je zien dat dit verschil steeds groter gaat worden, dit omdat de rolweerstand dan relatief toeneemt t.o.v. de luchtweerstand.

Van 191 naar 229 Wh/km is een toename van bijna 20%. Dat is fors maar zeker mogelijk als je 80-90 km/uur rijdt.
Ook kunnen de weersomstandigheden nog een bijkomende rol hebben gespeeld.
 
Voor de tabel: Ik heb air suspension.

Volgens mij zijn grotere velgen juist zuiniger. Als je kijkt naar de Fisker, BMW i3 of prototype EV's die hebben allemaal grote wielen. Denk dat de breedte wel nadelige invloed kan hebben.

Ik ga m'n Bridgestone's (Blizzak LM2) maar opbranden deze winter en er volgend winterseizoen Pirelli's onder leggen. Hoef ik maar 1x te laden onderweg naar Oostenrijk begrijp ik van Hans(amsterdam):):)
 
Vandaag mijn auto naar Tilburg gebracht voor het verhelpen van enkele puntjes en mijn range probleem. Als loaner een P85 signature meegekregen. Exact dezelfde weg maar dan in tegenovergestelde richting geeft mij al gebruikscijfers die significant onder die van mijn auto liggen met een extreem minimum van 149Wh/km over de laatste 10 km.

Nog even in absolute waarden:

Mij auto vebruikt gemiddeld 229 Wh/km en de loaner 191Wh/km op hetzelfde traject. Verschil is dus ca. 40 Wh. Op dezelfde route. Zelfde regen en airco stand. Verschil is 19" versus 21". Echter dit kan mijns inziens nooit 40 Wh schelen. Over het algemeen heb ik de indruk dat het energieverbruik van de loaner een stuk stabieler is.

Als je hier resultaat van hebt zal je dat dan willen melden? Ik heb toevallig m'n Tesla vandaag ook voor exact hetzelfde "probleem" weg gebracht, maar Tesla kon zelf niks vinden. Vorige week reed ik over de A6 (Lelystad-Almere) en had ik een verbruik van 249Wh/km met 110 op de cruise, vanochtend was dat 227 Wh/km met 120 op de cruise.

Daarnaast heb ik zelf ook 21" met de standaard Continentals, label E. Waarschijnlijk is het gewoon een combinatie van allemaal factoren, nat wegdek, wind, 21", type band..
 
Last edited:
Voor de tabel: Ik heb air suspension.

Volgens mij zijn grotere velgen juist zuiniger. Als je kijkt naar de Fisker, BMW i3 of prototype EV's die hebben allemaal grote wielen. Denk dat de breedte wel nadelige invloed kan hebben.

Ik ga m'n Bridgestone's (Blizzak LM2) maar opbranden deze winter en er volgend winterseizoen Pirelli's onder leggen. Hoef ik maar 1x te laden onderweg naar Oostenrijk begrijp ik van Hans(amsterdam):):)

Dat ze allemaal grote velgen hebben is omdat men dat mooier vindt. (het staat "voller") Het is ook in andere topics duidelijk geworden dat 19' zuiniger is dan 21'.
 
Dat ze allemaal grote velgen hebben is omdat men dat mooier vindt. (het staat "voller") Het is ook in andere topics duidelijk geworden dat 19' zuiniger is dan 21'.

Hier zijn aan aantal redenen voor, de 21" is in het nadeel op een aantal punten:

- ander rubber, met een hogere rolweerstand
- lagere luchtdruk in de banden
- lagere wang en daardoor hogere rolweerstand (meer vervorming)
- kan door de lagere wang minder makkelijk oneffenheden verwerken
- hoger gewicht van de velg, nadeel weer bij verwerken oneffenheden

Een 21" velg met 45% hoge wangen (en dus veel grotere diameter) kan weer voordelen bieden.

Het is wel een nare kwestie dit gedoe met energiezuinige banden. Ik wilde voor het uiterlijk heel graag een mooie staggered setup met 20" velgen, maar denk dat ik toch maar saai voor 19x8.5" velgen ga.
 
Hier zijn aan aantal redenen voor, de 21" is in het nadeel op een aantal punten:

- ander rubber, met een hogere rolweerstand
- lagere luchtdruk in de banden
- lagere wang en daardoor hogere rolweerstand (meer vervorming)
- kan door de lagere wang minder makkelijk oneffenheden verwerken
- hoger gewicht van de velg, nadeel weer bij verwerken oneffenheden

Een 21" velg met 45% hoge wangen (en dus veel grotere diameter) kan weer voordelen bieden.

Het is wel een nare kwestie dit gedoe met energiezuinige banden. Ik wilde voor het uiterlijk heel graag een mooie staggered setup met 20" velgen, maar denk dat ik toch maar saai voor 19x8.5" velgen ga.

Is alleen saai als je naar de auto toeloopt, hierna merk je niets meer van saaiheid:biggrin:
 
Zomerband met label C

Pirelli P-Zero
blanc.png

Profil_P_ZERO_neu.jpg 245/40 ZR20 99Y XL met wangbescherming (FSL)

Uiteindelijk verdien je de meerprijs van de band weer terug door het zuinigere energieverbruik.
 
Zomerband met label C
245/40 ZR20 99Y XL met wangbescherming (FSL)

Uiteindelijk verdien je de meerprijs van de band weer terug door het zuinigere energieverbruik.

Goede vondst! Pirelli blijkt in deze maat 3 PZero's te hebben waarvan twee met E label. Maar heel aantrekkelijk zijn ze helaas niet. Met deze specs blijf ik bij de 19" Dunlop Sport Maxx RT, die zijn veel goedkoper, stiller en hebben meer grip bij remmen in het nat (C A 68 label). Dunlop SP Sport Maxx RT XL 245/45 R19 102Y Banden | Autobanden-365.nl
 
Last edited:
Goede vondst! Pirelli blijkt in deze maat 3 PZero's te hebben waarvan twee met E label. Maar heel aantrekkelijk zijn ze helaas niet. Met deze specs blijf ik bij de 19" Dunlop Sport Maxx GT, die zijn veel goedkoper, stiller en hebben meer grip bij remmen in het nat (C A 68 label). Dunlop SP Sport Maxx RT XL 245/45 R19 102Y Banden | Autobanden-365.nl


Dan kun je ook deze overwegen:Dunlop SP Sport Maxx RT XL€ 212,99

ook C A 68 Label

245/45 R19 102Y




68db