You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Goede vraag, die hadden we nog gemist. Ik heb een standaard onderstel.
Ik hoop dat ze bij Tesla dit kunnen zien/meten, en dat ze het verhelpen. Jammer dat je zaterdag niet mee kon rijden, dat was wel echt het beste vergelijk: verschillende auto's, zelfde weg, zelfde richting, zelfde moment, zelfde snelheid.Vandaag mijn auto naar Tilburg gebracht voor het verhelpen van enkele puntjes en mijn range probleem. Als loaner een P85 signature meegekregen. Exact dezelfde weg maar dan in tegenovergestelde richting geeft mij al gebruikscijfers die significant onder die van mijn auto liggen met een extreem minimum van 149Wh/km over de laatste 10 km.
Nog even in absolute waarden:
Mij auto vebruikt gemiddeld 229 Wh/km en de loaner 191Wh/km op hetzelfde traject. Verschil is dus ca. 40 Wh. Op dezelfde route. Zelfde regen en airco stand. Verschil is 19" versus 21". Echter dit kan mijns inziens nooit 40 Wh schelen. Over het algemeen heb ik de indruk dat het energieverbruik van de loaner een stuk stabieler is.
Vandaag mijn auto naar Tilburg gebracht voor het verhelpen van enkele puntjes en mijn range probleem. Als loaner een P85 signature meegekregen. Exact dezelfde weg maar dan in tegenovergestelde richting geeft mij al gebruikscijfers die significant onder die van mijn auto liggen met een extreem minimum van 149Wh/km over de laatste 10 km.
Nog even in absolute waarden:
Mij auto vebruikt gemiddeld 229 Wh/km en de loaner 191Wh/km op hetzelfde traject. Verschil is dus ca. 40 Wh. Op dezelfde route. Zelfde regen en airco stand. Verschil is 19" versus 21". Echter dit kan mijns inziens nooit 40 Wh schelen. Over het algemeen heb ik de indruk dat het energieverbruik van de loaner een stuk stabieler is.
Vandaag mijn auto naar Tilburg gebracht voor het verhelpen van enkele puntjes en mijn range probleem. Als loaner een P85 signature meegekregen. Exact dezelfde weg maar dan in tegenovergestelde richting geeft mij al gebruikscijfers die significant onder die van mijn auto liggen met een extreem minimum van 149Wh/km over de laatste 10 km.
Nog even in absolute waarden:
Mij auto vebruikt gemiddeld 229 Wh/km en de loaner 191Wh/km op hetzelfde traject. Verschil is dus ca. 40 Wh. Op dezelfde route. Zelfde regen en airco stand. Verschil is 19" versus 21". Echter dit kan mijns inziens nooit 40 Wh schelen. Over het algemeen heb ik de indruk dat het energieverbruik van de loaner een stuk stabieler is.
Vandaag mijn auto naar Tilburg gebracht voor het verhelpen van enkele puntjes en mijn range probleem. Als loaner een P85 signature meegekregen. Exact dezelfde weg maar dan in tegenovergestelde richting geeft mij al gebruikscijfers die significant onder die van mijn auto liggen met een extreem minimum van 149Wh/km over de laatste 10 km.
Nog even in absolute waarden:
Mij auto vebruikt gemiddeld 229 Wh/km en de loaner 191Wh/km op hetzelfde traject. Verschil is dus ca. 40 Wh. Op dezelfde route. Zelfde regen en airco stand. Verschil is 19" versus 21". Echter dit kan mijns inziens nooit 40 Wh schelen. Over het algemeen heb ik de indruk dat het energieverbruik van de loaner een stuk stabieler is.
Voor de tabel: Ik heb air suspension.
Volgens mij zijn grotere velgen juist zuiniger. Als je kijkt naar de Fisker, BMW i3 of prototype EV's die hebben allemaal grote wielen. Denk dat de breedte wel nadelige invloed kan hebben.
Ik ga m'n Bridgestone's (Blizzak LM2) maar opbranden deze winter en er volgend winterseizoen Pirelli's onder leggen. Hoef ik maar 1x te laden onderweg naar Oostenrijk begrijp ik van Hans(amsterdam)
Dat ze allemaal grote velgen hebben is omdat men dat mooier vindt. (het staat "voller") Het is ook in andere topics duidelijk geworden dat 19' zuiniger is dan 21'.
Hier zijn aan aantal redenen voor, de 21" is in het nadeel op een aantal punten:
- ander rubber, met een hogere rolweerstand
- lagere luchtdruk in de banden
- lagere wang en daardoor hogere rolweerstand (meer vervorming)
- kan door de lagere wang minder makkelijk oneffenheden verwerken
- hoger gewicht van de velg, nadeel weer bij verwerken oneffenheden
Een 21" velg met 45% hoge wangen (en dus veel grotere diameter) kan weer voordelen bieden.
Het is wel een nare kwestie dit gedoe met energiezuinige banden. Ik wilde voor het uiterlijk heel graag een mooie staggered setup met 20" velgen, maar denk dat ik toch maar saai voor 19x8.5" velgen ga.
20 Inch met banden met een C label of beter is een goede tussenoplossing :biggrin:
Ach, de meeste mensen die ik mijn auto laat zien zeggen "jeetje wat een grote velgen", en denken vervolgens dat ik een grapje maak als ik zeg dat die 19" wielen "de kleinste velgen voor de MS" zijn. :smile:Is alleen saai als je naar de auto toeloopt, hierna merk je niets meer van saaiheid:biggrin:
Ja, ik zeg ook altijd dat ik de standaard instap velgjes heb, maar die 21" karrewielen zijn wel helemaal af zeg.Ach, de meeste mensen die ik mijn auto laat zien zeggen "jeetje wat een grote velgen", en denken vervolgens dat ik een grapje maak als ik zeg dat die 19" wielen "de kleinste velgen voor de MS" zijn. :smile:
Zomerband met label C
245/40 ZR20 99Y XL met wangbescherming (FSL)
Uiteindelijk verdien je de meerprijs van de band weer terug door het zuinigere energieverbruik.
Goede vondst! Pirelli blijkt in deze maat 3 PZero's te hebben waarvan twee met E label. Maar heel aantrekkelijk zijn ze helaas niet. Met deze specs blijf ik bij de 19" Dunlop Sport Maxx GT, die zijn veel goedkoper, stiller en hebben meer grip bij remmen in het nat (C A 68 label). Dunlop SP Sport Maxx RT XL 245/45 R19 102Y Banden | Autobanden-365.nl
Dan kun je ook deze overwegen: