Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MaxRange

This site may earn commission on affiliate links.
IMG_0832.jpg


Sport van gemaakt om laagterecords te scoren en toch te genieten van sprintjes, van tijd tot tijd...

Ah, ik snap het :frown: je neemt ons in de maling :mad: of gaat het hier over een Roadster :rolleyes: of ... EV-bike?? Ik denk dat je recordhouder kan zijn, dat vraagt om een kijkje in je keuken!!
 
Amai, dat zijn erg zuinige cijfers voor zo'n groot aantal kilometers. Is dat over een volledig jaar gemeten of hoofdzakelijk in de zomer?

Ik heb de mijn nu nog maar 2,5 maanden in de winter en heb een gemiddelde van 260 Wh/km over 4500 kilometer, maar sta dan ook erg graag vooraan aan het rode licht :eek:)


View attachment 75226

Sport van gemaakt om laagterecords te scoren en toch te genieten van sprintjes, van tijd tot tijd...
 
Ik moet nodig eens een stukje met je meerijden. Ik heb werkelijk geen idee hoe je dat voor elkaar krijgt. Mijn gemiddelde ligt bijna 90wh/km hoger over de afgelopen 35.000km en 15 maanden.

Jij hebt dan toch echt een loden voet hoor. Ik houd wel van sprintjes, maar zit na 49.500 km (2 winters en 1 zomer) nu op 230 Wh/km gemiddeld. In de zomer zijn de ritten meestal 210 Wh. Een score van 260-270 Wh haal ik alleen bij ritten waarbij het regent, waait en koud is. Of maak je veel korte ritten? Die zijn relatief onzuinig door de accupack-opwarmfase.
 
Jij hebt dan toch echt een loden voet hoor. Ik houd wel van sprintjes, maar zit na 49.500 km (2 winters en 1 zomer) nu op 230 Wh/km gemiddeld. In de zomer zijn de ritten meestal 210 Wh. Een score van 260-270 Wh haal ik alleen bij ritten waarbij het regent, waait en koud is. Of maak je veel korte ritten? Die zijn relatief onzuinig door de accupack-opwarmfase.
Zullen wel de vele korte ritten zijn dan. Maar als ik naar het buitenland ga zit ik meestal ook boven de 240Wh gemiddeld.
 
Ik zit na 25k, 6 maanden op een gemiddelde van 240 Wh/km. Was dus de winterperiode. Ik rijd voor 90 % snelweg, meestal net iets boven de max snelheid. Dan is iets in de buurt van 200 Wh/km absoluut onhaalbaar. Dan moet je echt gemiddeld onder de 100 km/rijden. Ik haal dat alleen als het heel druk is en ik max 80 kan rijden. Zomerperiode moet ik dus nog afwachten.
Moet trouwens zeggen dat ik nog nooit in de problemen ben gekomen. Verbruik is wel heel voorspelbaar en met de Chademo er nu bij gaat opladen ook lekker snel als er geen SuC in de buurt is.
 
Kan werk Kris, Jammer genoeg ging winter 2014-2015 bij mij het gemiddelde 4 Wh omhoog.
Tja, da's het gekende effect van de wintertemperaturen... :crying: (was 163 tot de herfst)

- - - Updated - - -

Gemiddeld echt niet onder de 100 km/uur rijden. Bij 100 op CC kan gebruik terug zakken tot onder de 170Wh/km nadat het interieur en accu opgewarmd is en er geen wind of regen is. Korte afstanden zijn killing door verwarming.
Ik zit na 25k, 6 maanden op een gemiddelde van 240 Wh/km. Was dus de winterperiode. Ik rijd voor 90 % snelweg, meestal net iets boven de max snelheid. Dan is iets in de buurt van 200 Wh/km absoluut onhaalbaar. Dan moet je echt gemiddeld onder de 100 km/rijden. Ik haal dat alleen als het heel druk is en ik max 80 kan rijden. Zomerperiode moet ik dus nog afwachten.
Moet trouwens zeggen dat ik nog nooit in de problemen ben gekomen. Verbruik is wel heel voorspelbaar en met de Chademo er nu bij gaat opladen ook lekker snel als er geen SuC in de buurt is.
 
100% geladen gistermiddag 384 km en gelijk bij wegrijden kilometer eraf na 300 meter. Vandaag 100% geladen aan 22kW en had ik ook 384 maar pas na 8 km bij 232wh ging er een km af. Daarna emsburen SuC 100% 385..... En was al 15 minuten daarop maar bleef laden op 2kW. Maar zelf gestopt en na 5km pas 1 eraf en bij verbruik van 358wh... Morgen nog eens vol laden om te kijken wat hij nu gaat doen...
 
Sport van gemaakt om laagterecords te scoren en toch te genieten van sprintjes, van tijd tot tijd...

Kris, late reactie, hele dag sprakeloos geweest. Respect. Toch benieuwd wat jij verstaat onder "sprintjes" resp. "van tijd tot tijd" :tongue:

Ik kan op mijn dagelijkse ritjes van Voorburg naar Rotterdam zeker in de zomer wel een 185 Wh halen, dat is zo'n 25 km, aardig stukje 'koud' dus, deels stad, deels snelweg max 100, dus ja het kan. Maar als ik 130 rij zit ik al gauw op 250 en bij 160 tegen de 290. Een sprintje brengt me zomaar van die 185 naar 220 op de totale rit van 25 km, dus ja ... respect!! zal ik maar zeggen. Zo hoort het eigenlijk he, voor de groene rijder.
 
Ik blijf toch vinden dat Tesla erg grote marges aanhoudt: vandaag volgeladen tot 90% (343 km typical), bij thuiskomen nog 14 km typical over, na een kleine 280 km, goed voor 62 kWh verbruik. 90% is 76,5kWh, 62 gebruikt is 14,5kWh over, nog 14 km range over (3 kWh) = 11,5 kWh marge. Dat is bijna 14% van de batterij. Zou Tesla niet op basis van ervaringen (hoe vaak wordt de accu echt leeggereden in de praktijk, hoeveel is er nodig om bricken te voorkomen etc) niet langzamerhand wat meer vrij kunnen geven voor bereik?
 
Ik blijf toch vinden dat Tesla erg grote marges aanhoudt: vandaag volgeladen tot 90% (343 km typical), bij thuiskomen nog 14 km typical over, na een kleine 280 km, goed voor 62 kWh verbruik. 90% is 76,5kWh, 62 gebruikt is 14,5kWh over, nog 14 km range over (3 kWh) = 11,5 kWh marge. Dat is bijna 14% van de batterij. Zou Tesla niet op basis van ervaringen (hoe vaak wordt de accu echt leeggereden in de praktijk, hoeveel is er nodig om bricken te voorkomen etc) niet langzamerhand wat meer vrij kunnen geven voor bereik?

Als je afgaat op de typical km dan moet je rekenen met 200Wh/km (of zelfs iets lager, weet niet meer precies hoeveel). Met 62 kWh over 280 km zit je verbruik op 221 Wh/km. Dat is de reden dat je je typical niet haalt. 343 km met 221 Wh/km geeft 75,8kWh. Een range charge is 75,9 kWh en een normal charge is 67,4 kWh. 90% wordt volgens mij gezien als normal charge en dan zou je dus nog 67,4-62 = 5,4 kWh over hebben voor 14 km.
Volgende informatie is ook op internet te vinden in mooi plaatje: Van de 85kWh is 81,1 kWh beschikbaar, 5,1 kWh is buffer om laadpaal te vinden. 75,9 kWh is beschikbaar voordat auto 0km range aangeeft en buffer aanspreekt. 67,4 kWh is beschikbaar bij normal charge, vervolgens is 5,1 nog over als buffer.

- - - Updated - - -

Gevonden: http://www.teslamotorsclub.com/attachment.php?attachmentid=39349&d=1388325765
 
Wellicht interessant om ook hier te delen.
Kreeg onlangs de volgende vraag per mail:

"Volgens mijn zegt de max typical range meer over je persoonlijke rijstijl (en temperatuur) dan over de status van je accu. De max calculated range zegt volgens mij meer over de kwaliteitstatus van de accu en is om die reden interessanter om te laten zien een een grafiek. Ben je het hier mee eens?"


Mijn antwoord:

"Je hebt drie soorten range (in de Europese modellen):

Rated range - Deze is gebaseerd op het NEDC verbruik van circa 158 Wh/km (bij een nieuwe batterij circa 500 km range)
Typical range - Deze is gebaseerd op een meer realistisch verbruik van circa 197 Wh/km (bij een nieuwe batterij circa 400 km range)
Projected range - Deze is gebaseerd op je persoonlijk verbruik de afgelopen 10, 25 of 50 km

Hoewel er bij software updates mogelijk nieuwe algoritmes zijn doorgevoerd voor een betere berekening van de State Of Charge van de batterij, zouden de typical en de rated range een even goed/slecht beeld van de SOC van de batterij moeten geven (bij dezelfde softwareversie), omdat ze beide op een vast verbruiksgetal gebaseerd zijn.

De ingevulde data laten zien dat de typical range en de rated range een vaste verhouding ten opzichte van elkaar hebben: typical = 0,8*rated. Hier zit bij enkelen een kleine afwijking in van maximaal 1%, maar gemiddeld slechts 0,2% afwijking.
Aangezien iedereen de typical range heeft ingevuld, maar slechts de helft de rated range, heb ik ervoor gekozen de typical range te gebruiken als input voor de grafiek."
 
Bedankt Ebullio! Ja klopt, ik volg al een tijdje met veel interesse Tesla en dit forum. Het is dat ik een student ben, maar als ik het geld had zou ik ook een trotse eigenaar zijn! Mijn vader heeft een Volvo V60 Plug-in Hybrid en elektrisch rijden is fantastisch. Jammer dat de Volvo niet zo ver komt op een lading. Wij halen met de V60 elektrisch rijdend zo'n 35 kilometer op een lading, met een verbruik van gemiddeld 200Wh/km. Genoeg over mij en Volvo nu, laten we het weer hebben over de Tesla :)

Ik ben zeer benieuwd wat de Model 3 en de Model X voor bereik gaan halen!

Heeft iemand nog interessante informatie over het bereik van de Tesla in de harde wind van afgelopen week?