Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MaxRange

This site may earn commission on affiliate links.
Misschien licht off topic maar hier lezen de experten mee.

Gisteren, 12 graden, 21" winterset (nieuw) op 2.9 bar, autosnelweg 230km@TACC@140km/h -> 260Wh/km
(heb ook soms trager gereden door de autopilot, maar de TACC deed steeds de versnelling terug naar 140km/h)

Ik dacht altijd eerder dat het aan mijn zware voet of manier van rijden lag, maar nu ik heel veel met TACC/Autopilot rij, ben ik in feite nog meer verbaasd hoe laag het verbruik van sommigen hier is. Begin me af te vragen of er iets met de wagen is. Ik zit voor lifetime wagen op 255, en ik doe nooit gekke dingen. pfff...
 
Ga een keer mee op roadtrip.
Dan heb je een vergelijking met anderen op dezelfde afstand, hoogteverschillen etc.
Bij een meerdaagse trip zou je zelfs even van auto kunnen wisselen, en kijken of de verschillen auto of bestuurder gerelateerd zijn....
In het eerste geval: snel een nieuwe kopen en Justdiggit steunen.:biggrin:
In het tweede geval wil ik graag een poging wagen eea te demonstreren / uit te leggen....

P85D-R 22000 km ATA 197 Wh/km... :cool:
 
Misschien licht off topic maar hier lezen de experten mee.

Gisteren, 12 graden, 21" winterset (nieuw) op 2.9 bar, autosnelweg 230km@TACC@140km/h -> 260Wh/km
(heb ook soms trager gereden door de autopilot, maar de TACC deed steeds de versnelling terug naar 140km/h)

Ik dacht altijd eerder dat het aan mijn zware voet of manier van rijden lag, maar nu ik heel veel met TACC/Autopilot rij, ben ik in feite nog meer verbaasd hoe laag het verbruik van sommigen hier is. Begin me af te vragen of er iets met de wagen is. Ik zit voor lifetime wagen op 255, en ik doe nooit gekke dingen. pfff...

Veel korte afstanden? Die doen nogal wat met je verbruik. Doe je voorwarmen aan de lader voor vertrek? Ook dat maakt best veel uit. Maar vooral wat is je rijstijl en snelheid? Ik rij zelf vaak toch wel wat harder dan verkeer om mij heen. Dat scheelt echt heel veel. Weet dat aantal zuinige forumgenoten eerder paar km onder dan op of zelfs boven de maximum snelheid zitten.

21inch winterbanden met 140km/h en dan 260 verbruik vind ik niet perse verkeerd.

Mijn lifetime zit op 247 (heb m bijna 1 jaar, 27k km gereden). Rij op 19 inch.
 
Veel korte afstanden? Die doen nogal wat met je verbruik. Doe je voorwarmen aan de lader voor vertrek? Ook dat maakt best veel uit. Maar vooral wat is je rijstijl en snelheid? Ik rij zelf vaak toch wel wat harder dan verkeer om mij heen. Dat scheelt echt heel veel. Weet dat aantal zuinige forumgenoten eerder paar km onder dan op of zelfs boven de maximum snelheid zitten.

21inch winterbanden met 140km/h en dan 260 verbruik vind ik niet perse verkeerd.

Mijn lifetime zit op 247 (heb m bijna 1 jaar, 27k km gereden). Rij op 19 inch.

Ik kwam toen net van een SC af. In de regel redelijk wat koude afstanden, maar 's morgens is netjes opgeladen/opgewarmd als ik vertrek (e.g. nooit geen beperking vermogen of regen)
 
Misschien licht off topic maar hier lezen de experten mee.

Gisteren, 12 graden, 21" winterset (nieuw) op 2.9 bar, autosnelweg 230km@TACC@140km/h -> 260Wh/km
(heb ook soms trager gereden door de autopilot, maar de TACC deed steeds de versnelling terug naar 140km/h)

Ik dacht altijd eerder dat het aan mijn zware voet of manier van rijden lag, maar nu ik heel veel met TACC/Autopilot rij, ben ik in feite nog meer verbaasd hoe laag het verbruik van sommigen hier is. Begin me af te vragen of er iets met de wagen is. Ik zit voor lifetime wagen op 255, en ik doe nooit gekke dingen. pfff...
Heel herkenbaar verbruik. Heb ik ook bij die snelheid.
 
Misschien licht off topic maar hier lezen de experten mee.

Gisteren, 12 graden, 21" winterset (nieuw) op 2.9 bar, autosnelweg 230km@TACC@140km/h -> 260Wh/km
(heb ook soms trager gereden door de autopilot, maar de TACC deed steeds de versnelling terug naar 140km/h)

Ik dacht altijd eerder dat het aan mijn zware voet of manier van rijden lag, maar nu ik heel veel met TACC/Autopilot rij, ben ik in feite nog meer verbaasd hoe laag het verbruik van sommigen hier is. Begin me af te vragen of er iets met de wagen is. Ik zit voor lifetime wagen op 255, en ik doe nooit gekke dingen. pfff...

Niks mis met je verbruik. Ik heb zelf een ATA van 262. 90% van mijn ritten bestaat voor 90% uit snelweggebruik, en daar waar je ook nog eens legaal 130 mag rijden (en ik dan zo ongeveer 140 rijdt). Ook ik doe daarnaast niet echt gekke dingen, maar zie ook wel dat wanneer ik eens een ritje 100-110 km/u doe voor een lang eind bij gunstige temperaturen, dat het gemiddelde echt wel ruim onder de 200Wh/km zakt. Factoren zijn: temperatuur (opgewarmd?), lengte rit (zelfs als je opgewarmd hebt zie ik in de eerste 10km extra verbruik), weersomstandigheden (regen, wind) en uiteraard de snelheid. Verschil tussen 100km/u en 140km/u is echt gigantisch!
 
Ik heb vorige week onder dezelfde omstandigheden dezelfde afstand van 230 km afgelegd naar Luxemburg met een staggered P85D setup en mijn verbruik was 226 Wh/km. Maar billytcherno heeft net nieuwe winterbanden onder die nog niet ingelopen zijn. Het verschil in verbruik is wel te groot om enkel te verklaren door het nog moeten inlopen van de banden. Dat zou rond de 10% liggen.

@billytcherno, welke band ligt er nu op zodat we de classificatie van het verbruik eens kunnen opzoeken? Mogelijk is deze een stuk onzuiniger dan de Michelin PS2?
 
Nuttige informatie allemaal hierboven. Als jongetje dat met fischer technik en technisch lego speelde dacht ik ooit dat ik technisch onderlegd was. Na de middelbare school echter een economische richting gekozen en nu ben ik een complete nono op dit gebied en bewonder ik de aanwezige kennis bij jullie. Als ik mijn streekgenoot Wim S. hoor over aerodynamica, lees dat vele anderen op dit forum zelf laadpalen in elkaar knutselen en nu weer zo’n verhaal over balancerende cellen bekruipt mij altijd zo’n “where did I go wrong” gevoel. En om nou te zeggen dat ik er in het dagelijks leven heel veel baat bij heb dat ik weet hoe een Credit Default Swap in elkaar steekt…nee, niet echt. Maar goed, ieder zijn waarde en ik schijn bijvoorbeeld heel goed te zijn in de vaatwasser inruimen.
Als ik het goed begrijp moet ik mijn auto dus soms even goed leeg rijden en een range charge geven? Al is dat leeg rijden weer in strijd met de shallow discharge...
 
Als ik het goed begrijp moet ik mijn auto dus soms even goed leeg rijden en een range charge geven? Al is dat leeg rijden weer in strijd met de shallow discharge...

Ja en Nee. Je accu leeg rijden is ook weer niet al te goed. Zeker niet veel stroom trekken wanneer de accu wat leger is.

Je kan namelijk niet meten hoe vol een accu is. Je kan alleen meten wat er in gaat en er weer uit komt. Op basis daarvan en het voltage van de cellen kan je een goede inschatting maken.

Je kan hem dus een keer helemaal leeg rijden tot 0km en dan DIRECT aan de lader zetten en helemaal tot 100% laden. Dan kan het BMS zien hoe veel energie er weer in kan. Maar je accu wordt er niet groter van ;)
 
Gisteren zijn we (Dirk en ik) er toevallig opgekomen dat ik met mijn 60kw slechts tegen 352V laad aan de SuC terwijl zijn 85kw tegen 402V oplaad.
als ik naar een vorige screenshot keek was dit toen ook 352V.
zou dit niet gunstiger zijn voor de batterij?
Hoe leger de accu, hoe lager het voltage. Je SoC bepaald met welk voltage er geladen wordt.


best aan 11kw of 22kw lader of mag het ook aan de super charger ?

Mag aan de SuC, maar je moet dan wel écht tegen de 100% aan vol laden. Tot hij helemaal stopt.

Ben wel benieuwd of een 90kw batterij tegen een nog hoger voltage laad. En tevens of deze langer sneller laad aan de SuC.

Het eind voltage zal hoger zijn idd. Of hij sneller laad is weer de vraag.
 
Ben wel benieuwd of een 90kw batterij tegen een nog hoger voltage laad. En tevens of deze langer sneller laad aan de SuC.

Zoals je weet start het laden laag, gaat dan naar maximaal (ca 115Kw) en zakt dan langzaam weer naar beneden.
Ik vermoed dat bij de 90KWh het maximaal laden gewoon langer wordt volgehouden (die 115Kw dus), daarna is het vergelijkbaar met de 85KWh batterij.
 
Gisteren zijn we (Dirk en ik) er toevallig opgekomen dat ik met mijn 60kw slechts tegen 352V laad aan de SuC terwijl zijn 85kw tegen 402V oplaad.
als ik naar een vorige screenshot keek was dit toen ook 352V.
zou dit niet gunstiger zijn voor de batterij?

Hoe leger de accu, hoe lager het voltage. Je SoC bepaald met welk voltage er geladen wordt.


SoC was dezelfde, maar XFrank rijdt met een 60, ik een 85.

Het was mij niet bekend dat de spanning bij een 60 lager is dan bij een 85.
Hoe zit dat eigenlijk bij een 70 ?
 
Vanochtend nog eens naar max geladen. Hij komt nu bij mij ook niet hoger dan 379. Op zich is dat niet erg natuurlijk want er zijn maar weinig dagen dat ik daar boven kom en dan is er wel een SuC onderweg.

Ik had een afspraak in Nijkerk en daarheen gereden met de snelheid die de weg mogelijk maakte dus met stukken 130. Terug ook vlot doorgereden. Beslist niet gelet op verbruik, maar ook niet bij elke gelegenheid het pedaal gevloerd.
Thuisgekomen na een 250 km met een verbruik van 193 Wh/km. Als ik de aangegeven rest typical km optel bij wat er is gereden dan zit ik maar enkele km af van wat typical aangaf. Ik herinner me nog dat je je best moest doen om een typical verbruik te halen (ik bedoel al na de software update waarbij ergens eerste helft 2014 een andere berekening werd ingebracht waardoor ik van 410 ineens naar ergens 392 km was gegaan), nu is dat veel gemakkelijker.