Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MaxRange

This site may earn commission on affiliate links.
Dan ben je wel heel erg gezakt de afgelopen 10.000 km (van 386 naar 374)
Ik haal met een standaard charge nu nog iets van 334km waar dat een tijdje terug nog 344km was.

Gelukkig meerdere Tesla rijders die range omlaag zien gaan. Zal binnenkort ook weer eens een range charge doen om de tabel aan te vullen. Kan me niet aan de indruk onttrekken dat het een combinatie is van software versie en lagere temperaturen.
Dat gok ik ook. Al wil ik nog steeds de test doen door de auto in range te laden en dan tot 0km leeg te rijden. Kijken hoe veel kWh er dan gebruikt is.

Alleen moet je dat in 1x doen en het liefste met zo min mogelijk AC aan, in de winter niet echt haalbaar dus.

Ik vermoed ook dat het meer software + temperatuur is dan échte degradatie van de batterij.
 
Gelukkig meerdere Tesla rijders die range omlaag zien gaan. Zal binnenkort ook weer eens een range charge doen om de tabel aan te vullen. Kan me niet aan de indruk onttrekken dat het een combinatie is van software versie en lagere temperaturen.

Als we over een wat langere periode data hebben verzameld, kan ik ook eens differentiëren naar seizoen (invoerdatum) om te kijken of er een verband te zien is tussen temperatuur en range. Jammer dat er tussendoor natuurlijk ook firmware updates plaatsvinden, waardoor het verband niet eenduidig hoeft te zijn.
 
Als we over een wat langere periode data hebben verzameld, kan ik ook eens differentiëren naar seizoen (invoerdatum) om te kijken of er een verband te zien is tussen temperatuur en range. Jammer dat er tussendoor natuurlijk ook firmware updates plaatsvinden, waardoor het verband niet eenduidig hoeft te zijn.
Nou ja jammer? Ben best blij met die updates:wink:
 
Voor de aardigheid al eens de gemiddelde dagtemperaturen van De Bilt gekoppeld aan de invoerdatum (kan natuurlijk ook een paar dagen later zijn geweest, maar als benadering wel oké).
Geeft nou nog niet echt een duidelijk beeld: Tesla MaxRange
Maar goed om later nog eens te herhalen wanneer we meer data hebben.
 
Typical range is de werkelijke afstand die je haalt? Of de afstand in de best mogelijke omstandigheden ? En Is dit dan aan 120 autostrade of moet je daarvoor 90 rijden?

Typical range is een rekeneenheid die Tesla gebruikt om de resterende energie in de batterij uit te drukken in km in plaats van het aantal kWh of een percentage. Het is niet helemaal duidelijk welke omrekenfactor (van kWh naar km) Tesla gebruikt en of deze voor alle modellen en softwareversie hetzelfde is, maar het ligt in ieder geval rond de 200 Wh/km. Dat wil zeggen dat er voor ieder kWh dat in de batterij zit (en effectief bruikbaar is) 5 km Typical range getoond wordt.
Of dit ook realistisch haalbaar is en met wat voor snelheden is een heel andere discussie en zullen de meningen over verschillen. Naar mijn idee is een verbruik van 200 Wh/km in de zomer prima haalbaar bij gemengde wegen (80-100-120) als je je aan de maximum snelheid houdt. In de winter zul je wat rustiger voor moeten rijden om deze waardes te halen, is mijn ervaring. Mijn gemiddelde verbruik na 14 maanden is 225 Wh/km, terwijl ik 95% snelweg rijd en meestal ook wel 10 a 20 km boven de maximum snelheid wanneer het verkeer dit toelaat.
 
Sheet ingevuld. Sinds de vorige keer dus 8 km 'verloren'. Zie in de sheet dat Frank zo'n beetje dezelfde specs heeft maar erop vooruit gaat met 1 KM. Goed gedaan Frank! :smile:
Oh ja, net 6.1 binnen. Over een paar maanden maar weer eens een invoer doen... Bedankt Merijn!
 
@Hans Noordsij: Zag dat je je kilometerstand van de eerste invoer (september) hebt veranderd van 26.000 naar 40.000 en het aantal keer SuC van 30 naar 50. Klopte de aanvankelijke invoer niet of is het als nieuwe invoer bedoeld?

Soortgelijke vraag ook voor Edi99: eerst ingevoerd dat de batterij bij kilometerstand 30.000 vervangen is en nu bij 18.000.

En voor HansBe: op 22-12-2014 had je 650 km gereden en op 15-1-2015 nog steeds 650 km.

Wilde dit even checken voor de zekerheid, omdat er een hoop gerommeld wordt met de tabel (filteren, sorteren etc.) waardoor fouten kunnen ontstaan...

- - - Updated - - -

Hier : 370km nu, 66.000 km op de teller.

Als je deze nog even invoert, hebben we een nieuwe 'winnaar' ;-)
 
18K klopt. Heb het paar weken terug eens opgevraagd gezien de DL voorwaarden mbt <50K km's. die initiële 30K was meer een inschatting...

@Hans Noordsij: Zag dat je je kilometerstand van de eerste invoer (september) hebt veranderd van 26.000 naar 40.000 en het aantal keer SuC van 30 naar 50. Klopte de aanvankelijke invoer niet of is het als nieuwe invoer bedoeld?

Soortgelijke vraag ook voor Edi99: eerst ingevoerd dat de batterij bij kilometerstand 30.000 vervangen is en nu bij 18.000.

En voor HansBe: op 22-12-2014 had je 650 km gereden en op 15-1-2015 nog steeds 650 km.

Wilde dit even checken voor de zekerheid, omdat er een hoop gerommeld wordt met de tabel (filteren, sorteren etc.) waardoor fouten kunnen ontstaan...

- - - Updated - - -



Als je deze nog even invoert, hebben we een nieuwe 'winnaar' ;-)
 
Ik had gisterochtend om 7.00 range chargen aangezet van 90% naar 100% met laden op 3x16A (11kW) en om 9.15 was hij nog steeds niet finished.
Nu laad ik niet zo vaak naar 100% dus vermoed dat het balancen daardoor wat langer duurde, zo lang dat ik hem dus niet kon laten finishen omdat ik weg moest. Dus weer geen goede meting, volgende keer beter :)
 
Ik had gisterochtend om 7.00 range chargen aangezet van 90% naar 100% met laden op 3x16A (11kW) en om 9.15 was hij nog steeds niet finished.
Nu laad ik niet zo vaak naar 100% dus vermoed dat het balancen daardoor wat langer duurde, zo lang dat ik hem dus niet kon laten finishen omdat ik weg moest. Dus weer geen goede meting, volgende keer beter :)

Mijn metingen zijn ook vaak op basis van een niet volledig afgeronde range charge. Ik heb het idee dat er eigenlijk nooit meer een km bijkomt of misschien hooguit 1 km. Wellicht dat het voor het balanceren wel goed is de range charge helemaal te voltooien en dan nog een halfuur te wachten.
 
Wel zie je de range soms verspringen. Ik reed gisteren terug vanuit Groningen naar Middelburg en stopte even voor 20 min in Amersfoort. Had nog 141km toen ik uit stapte en 145km toen ik weer in de auto stapte.

Zo zie je maar dat die berekening echt een schatting is, het schijnt namelijk best moeilijk te zijn om exact te bepalen hoe vol een accu is.