Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Vervangende auto moet volgens Tesla vergelijkbare klasse of één lager zijn.
Heb met die Citroen C4 het gevoel dat dat niet één, maar een aantal klassen lager is.
Een Mercedes E-combi lijkt mij inderdaad meer op zijn plaats.

helemaal mee eens Maarten. Ik heb van Tesla The Hague tot nu toe alleen maar redelijk voorname auto's ter vervanging gehad (ze halen ze altijd bij sixt vandaan): audi A4 avant, BMW X1, BMW 3 serie

- - - Updated - - -

Mijn auto is inmiddels ook al 3 keer teruggeweest voor 'garantiepunten'.

De eerste keer was het rubber van het panoramadak aan de voorkant niet kort genoeg afgesneden zodat er in het midden een bobbel zat, ik had een kraak in het onderstel,en dat was het eigenlijk wel. Het rubber werd korter afgesneden en ik kreeg nieuwe bouten in het subframe
Toen na ca 35.000km werd het lijstje wat langer:
ik merkte dat de rechterachterdeur eigenlijk altijd al in zn geheel 3-4 mm te laag hing tov de carosserie, dus heb deze opnieuw laten stellen, een hele irritante zoem/snerp tussen 50-80 km/u (vooral bij 'gas'los en constante snelheden dus niet bij versnellen),
linker buitenspiegel gaat in R niet meer omlaag, linkerbuitenspiegel klapt soms niet goed in parkeer stand en/of komt niet goed uit de parkeerstand, automatische deurklink rechtsachter liep aan bij naar binnen schuiven, er zat een flinke rammel in het panoramadak (waarschijnlijk het kunststof framepje) en de kofferklep sloot niet altijd met een klik.

Toen ik m terugkreeg was de zoem weg, maar krijg ik nu een brom tussen de 90-130km/u onder dezelfde omstandigheden (dus constant of gas los), is de rammel van het pano dak weg, maar is er nu een harde fluit te horen bij harde wind vanaf zo'n 90 km/u en zonder wind vanaf zo'n 130km/u. de opnieuw gestelde deur hangt nu aan de achterkant gelijk aan de carosserie maar aan de voorkant nu 5-6 mm te laag(ze zeggen dat het niet beter kan dan dit:mad:, en de spiegels konden ze geen afwijkingen aan constateren.
Bij terugkomst even de spiegels gecheckt en toen gingen ze allebei niet meer in de R stand.
Na de eerste software update gingen ze mooi weer allebei omlaag maar na een dag of 3 weer het oude liedje, alleen rechts in de R stand. heb verder niks aan de instellingen veranderd. Kraak in het onderstel is inmiddels ook weer terug (bij volledig indraaien en dan een lage drempel oid over rijden met lage snelheid en /of straatje keren). kofferklep en deurhendel zijn wel naar behoren opgelost.

Komt een van deze dingen iemand bekend voor?

Oh ja, ook mn eerste schade aan de auto. Tijdens de storm van een paar weken geleden had de bestuurder van de auto ernaast zn deur open laten waaien tegen de mijne aan. Resultaat een flinke schram met daaronder nog een flinke deuk. Bevestigt weer een beetje de blikkerige kwaliteit van de deuren. gelukkig wel een briefje achtergelaten dus ik krijg de auto morgen weer spik en span en met een nieuw modesta laagje op de deur terug.
 
De eerste keer was het rubber van het panoramadak aan de voorkant niet kort genoeg afgesneden zodat er in het midden een bobbel zat. Het rubber werd korter afgesneden...

...is de rammel van het pano dak weg, maar is er nu een harde fluit te horen bij harde wind vanaf zo'n 90 km/u en zonder wind vanaf zo'n 130km/u.

Komt een van deze dingen iemand bekend voor?
Vandaag mijn auto ook teruggekregen, twee dagen met een P85D mogen rijden.
Het panodak is enige tijd geleden vervangen en weer zat er in het midden, een cm of 10-12 een soort van bobbel maar deze fluit niet. Deze verdikking hoort er te zitten en ik vraag me af of het SeC er goed aan gedaan heeft het weg te snijden.
 
Afgelopen weekend update (laatste versie van 6.2) geinstalleerd. Sinds die tijd enorme moeite om via mijn IPhone app contact te maken met de MS (WiFi of 3G/4G maakt niet uit). Lukt maar 1 op de 25 keer of zo. App op de IPhone er al helemaal afgehaald en opnieuw geinstalleerd, maar dat helpt ook niet.
Anderen recent hetzelfde probleem?
 
helemaal mee eens Maarten. Ik heb van Tesla The Hague tot nu toe alleen maar redelijk voorname auto's ter vervanging gehad (ze halen ze altijd bij sixt vandaan): audi A4 avant, BMW X1, BMW 3 serie
Het verschil zit hem in de locatie, bij gepland onderhoud krijg je bijna altijd een Tesla of hoger segment Duitser, bij het flatbed verhaal krijg je wat de sleper heeft staan of snel kan regelen.
 
Hebben wij gehad in de winter maanden toen het wat kouder was. Vooral een kraak bij maximale stuuruitslag en dan van een drempel/stoepje rijden. Bij ons kwam het door de rubbers bij de ophanging voorin. Deze zitten vast gelijmd en worden door de kou wat stugger, hier kwam de kraak vandaan. Inmiddels nu geen last meer met het warme weer. Bij ons was er net direct een oplossing voor en zo storend was het ook niet. Verder kan het bij ons geen kwaad.
 
Tesla en Volkswagen Passat

Gisteren mijn Model S naar SeC A’dam gebracht voor een nieuwe DAB+ radio. Ook nog een paar kleine andere puntjes genoemd.
Er was wat roestwater op mijn achterste diffusor gekomen. Ik hoorde soms een wat dreunend geluid, waarschijnlijk veroorzaakt door de airconditioning.

Ik krijg een Volkswagen Passat mee van rond 1,5 jaar oud, even oud als mijn Model S. Dan kom je er al gauw achter dat dit een auto is uit ver vervlogen tijden. Om de Passat binnen te komen moet je op een knopje van de sleutel drukken, hij gaat niet automatisch open als je de auto nadert.
Diezelfde sleutel moet op een bepaalde manier in een contactslot worden gestoken. Dat kan maar op één manier, met het pijltje naar boven. Maar hoe gaat die motor nou draaien? Omdraaien van de sleutel, zoals in mijn Audi S6, gaat niet. Na enige tijd duwen en trekken aan de sleutel slaat de motor plotseling aan. Ik heb kennelijk op de sleutel geduwd en dat blijkt de oplossing.

Als de motor even loopt slaat ie plotseling weer af. Nadat ik opnieuw de sleutel heb ingedrukt gaat ie weer draaien. Ik probeer de versnellingshandel naar D te trekken. Dat gaat niet zomaar, er moet eerst een deblokkeringsknop worden ingeknepen. Ik krijg de Passat in D en met wat horten en stoten gaat de Passat rijden. Optrekken betekent eerst veel lawaai en dan pas snelheid. Als de Passat rijdt probeer ik de navigatie te gebruiken. Het schermpje is zielig klein en heeft een armzalige resolutie, mijn iPhone 6 heeft een groter scherm. Het ingeven van een adres is een kwestie van typen op een klein en afwijkend toetsenbordje. Als het eenmaal werkt blijkt de radio tijdens gesproken navigatieaanwijzingen even hard te blijven spelen. Zo hoor je én de muziek én de navigatieaanwijzingen niet goed.

Het rijden is niet eens beroerd. Op snelheid is de Passat redelijk stil, zeker met de nog gemonteerde winterbanden. Bij een verkeerslicht word ik verrast door een vreemde eigenschap. De motor slaat af als je even stilstaat voor het verkeerslicht. Dat is natuurlijk prima. Laat je het rempedaal los, dan slaat de motor aan en de auto gaat meteen rijden. Oops dat is behoorlijk onverwacht gedrag. Het stop/start systeem werkt, maar je vertrekt meestal met schokken.


Thuis probeer ik de achterklep te openen. Er zit daarvoor een knopje op de sleutel. Er gebeurt evenwel niks. Nu blijkt dat de achterklep alleen ontgrendeld wordt maar met de hand moet worden geopend.


Ik ga nog een stukje rijden. Op de pont over het Noord-Hollands kanaal moet de motor verplicht uit. De Passat gaat automatisch uit maar de motor slaat tijdens de enkele minuten durende overtocht twee keer onverwacht aan en weer uit. De pontbaas en naast de Passat staande fietsers kijken me aan en willen dat de motor uit gaat.
Er zitten veel knopjes op waarvan ik niet begrijp waar ze voor dienen. Ik blijf er maar vanaf. Wel ontdek ik de cruisecontrol.
Als ik er uiteindelijk in slaag die aan het werk te krijgen, is het veranderen van snelheid een droefenis. Een tikje omhoog levert niet de gewenste verhoging van 1 of 5 km/u km/u, maar de Passat gaat 9 km/u harder rijden. Een tikje omlaag idem, 9 km/u langzamer. Daar heb je dus niks aan.

Thuis rij ik de Passat in de carport. Toch wel een grijs muisje zo'n Passat, ook al is ie blauw. Na een uurtje vraagt mijn vrouw of de Volkswagen zichzelf ook afsluit. Oops, natuurlijk niet. Daar moet voor op een knopje op de sleutel worden gedrukt. Als mijn Tesla klaar is, die melding komt gisteravond om half elf, rijden wij vanmorgen naar het SeC Amsterdam.
Om de Passat motor uit te zetten moet de sleutel weer worden ingedrukt, zoiets als bij Windows, op start drukken om de computer uit te zetten.

Tesla heeft een nieuwe DAB+ radio ingebouwd die nu niet meer uitvalt. Mijn beide keyfobs waren op de bovenkant bij de schakelaars ingescheurd. Tesla heeft twee nieuwe geleverd. Er zit een nieuwe diffusor achterop ter vervanging van mijn door roest aangeslagen exemplaar. Op de aircopomp is een modificatie aangebracht in de vorm van een speciale kap.
Kosten? € 0,00. Gewassen en met 90% lading gaan we blij weer naar huis. Het eerste dat opvalt is dat de Tesla op 21 inch velgen en Michelin Pilot Sport banden als op rails rijdt.


De moraal van dit verhaal, wij zijn verwend met onze Tesla Model S. Tesla is lichtjaren verder, ook qua service, dan fabrikanten als Volkswagen die al auto’s produceert vanaf 1937. Die 65 jaar extra ervaring vind je in een Passat letterlijk nergens terug. De wet van de remmende voorsprong dus.
 
Het is overduidelijk dat er bij traditionele brandstof auto's geen innovatie meer mogelijk is. Iedere paar jaar een facelift, een paar kilo eraf, een paar pk erbij, een centimeter extra binnenruimte en nog wat opschmuck. En dat noemen ze dan compleet nieuw. Vervolgens worden en miljarden aan marketing gespendeerd om er voor te zorgen dat wij het ook nog gaan geloven. Brood en spelen !
 
Er is absoluut nog innovatie mogelijk, alleen ze doen het niet.

Bij de laatste Range Rover was er 400kg(!) aan gewicht bespaard. Het blijft een mastodont, maar dat het eigenlijk al veel eerder had gekund is wel interessant.
Downsizing wordt ook als innovatie gezien en is dat in zekere mate ook. Die nieuwe XC90 met bizar weinig CO2 uitstoot is gewoon interessant. Het is niet mijn ding, en in dagelijks gebruik zal het uiteraard anders zijn, maar dat het mogelijk is een SUV met ICE zo zuinig te maken in test circuit is toch knap en innovatief.

De hamvraag is hoe downsizing van ICE's zich op lange termijn zal houden, maar dat vragen mensen zich ook van MS's af natuurlijk.
 
Downsizing? Hooguit een beetje downweighting, maar auto's worden al jaren alleen maar groter en zwaarder. Het meest potsierlijk zijn die modellen die gebaseerd zijn op oudere nostalgische kleine modelletjes, zoals de mini, kever of cinquecento.

Verder zijn de innovaties in autoland vooral in de productie en logistiek te vinden, het product zelf wordt eigenlijk alleen door wetgeving gedwongen tot (minimale) innovatie, wat navigatie en minimale aansluiting naar mobiele telefoons daargelaten...

Wanneer Tesla binnen afzienbare tijd geen echte concurrentie krijgt, gaan we bij Tesla vast ook wel een vermindering van innovatie zien, het blijft tenslotte een bedrijf waarvan de aandelen publiek verhandeld worden...
 
Tesla en Volkswagen Passat
Fantastisch verhaal en precies het gevoel wat ik krijg als ik in een vervangende ICE moet rijden.
Overigens laatst met vrouw en dochter op pad in haar Mini Countryman. Er moest getankt worden en blijkbaar is dat een mannen ding ;) Bij thuiskomst doe ik alle handelingen die je verleert ben bij een Tesla om dat ding stil te krijgen en slaak een zucht. Reactie van mijn vrouw: ja dat is werken he, ben je niet meer gewend. :biggrin:
 
Da's waar. Toch heeft mijn vader, berijder vd andere Tesla, doodleuk een nieuwe BMW X3 voorzien van alle opties met een draaiende motor op lang parkeren achtergelaten op Schiphol:rolleyes:. Na 3 dagen werd ie gebeld door de alarmcentrale ivm een melding diefstalpoging. Nadat de volle tank leeg was was toen ook de accu leeg:redface:. Uitgebreide verslag zwerft hier ergens rond op t forum.