Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Het interessante nieuwtjes topic

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag krijgen we in Nederland waarschijnlijk een nationaal record aan groene energie.

In de Zaanstreek stond 50% van de windmolens stil rond 11:00 uur. Ik heb geen idee of dat kwam vanwege (te) harde wind of dat men de stroom niet kwijt kon op dat moment. Onlangs werd op een piekmoment tijdelijk 30 cent voor een kWh betaald als men de windmolen stil kon zetten -> men kon de stroom op dat moment even niet kwijt...... Dat gaan we de komende tijd vaker horen. Wordt tijd dat we onze Tesla's als energiebuffer in kunnen zetten door "smart-laden-via-het net" ;) In feite alleen maar een extra knop/optie in app of op het scherm met wat instellingen erbij -> laden start dan op moment dat er stroom over is :)
 
  • Disagree
Reactions: foontrader
Bloomberg heeft de gemiddelde batterij-prijs voor 2019 bekend gemaakt $156, toch weer 13% goedkoper dan het jaar ervoor.

Gemiddeld is de batterijprijs over de periode 2010 - 2019 gezakt met 20% per jaar.

Batterij prijs1.png


Het filmpje (1,5 min. - Engelstalig), met daarin ook een prognose voor de verkoop van batterijpacks, is te zien op : Bloomberg - Are you a robot?
 
In de Zaanstreek stond 50% van de windmolens stil rond 11:00 uur. Ik heb geen idee of dat kwam vanwege (te) harde wind of dat men de stroom niet kwijt kon op dat moment. Onlangs werd op een piekmoment tijdelijk 30 cent voor een kWh betaald als men de windmolen stil kon zetten -> men kon de stroom op dat moment even niet kwijt...... Dat gaan we de komende tijd vaker horen. Wordt tijd dat we onze Tesla's als energiebuffer in kunnen zetten door "smart-laden-via-het net" ;) In feite alleen maar een extra knop/optie in app of op het scherm met wat instellingen erbij -> laden start dan op moment dat er stroom over is :)
Je hebt het over een Jedlix-achtige oplossing denk ik. Die is er dus al.
 
Bloomberg heeft de gemiddelde batterij-prijs voor 2019 bekend gemaakt $156, toch weer 13% goedkoper dan het jaar ervoor.

Gemiddeld is de batterijprijs over de periode 2010 - 2019 gezakt met 20% per jaar.

View attachment 510539

Het filmpje (1,5 min. - Engelstalig), met daarin ook een prognose voor de verkoop van batterijpacks, is te zien op : Bloomberg - Are you a robot?
Bijzondere ontwikkeling. LG kan niet leveren en de prijzen dalen. Waar is de marktwerking? Of is LG het probleem niet en doet men net alsof?
 
N.a.v.
"Bloomberg heeft de gemiddelde batterij-prijs voor 2019 bekend gemaakt $156, toch weer 13% goedkoper dan het jaar ervoor. Gemiddeld is de batterijprijs over de periode 2010 - 2019 gezakt met 20% per jaar."

Bijzondere ontwikkeling. LG kan niet leveren en de prijzen dalen. Waar is de marktwerking?
Of is LG het probleem niet en doet men net alsof?
Door de marktwerking is de gemiddelde prijs maar 13% gezakt in 2019, tegenover gemiddeld 20% in de jaren ervoor.
Dus er is wel een beetje marktwerking, maar er zijn blijkbaar leveranciers die nog genoeg produceren.

Leveranciers in volgorde van grootte (bron: Reuters in Sunday Times 27 nov 2019):
1. CATL > BMW, Volkswagen, Daimler (Mercedes), Volvo, Toyota, Honda, diverse Chinese merken
2. Panasonic > Tesla, Honda, Ford
3. BYD > BYD
4. LG > General Motors, Ford, Renault - Nissan, Hyundai, Tesla (China), Volkswagen, Volvo (Geely)
5. Samsung > BMW, Volvo, Volkswagen
6. SKI > Volkswagen, Daimler (Mercedes), Kia, Jaguar Land Rover, Ferrari.

Problemen bij LG in de levering (je bedoelt voor Volkswagen bij Audi eTron?) zijn een signaal, maar LG domineert niet alleen de markt.
Ik ben heel nieuwsgierig naar Battery day in april 2020, wanneer Tesla gaat uitpakken, zoals beloofd door Elon.
 
  • Informative
Reactions: ERvee and Gtech
Door de marktwerking is de gemiddelde prijs maar 13% gezakt in 2019, tegenover gemiddeld 20% in de jaren ervoor.
Dus er is wel een beetje marktwerking, maar er zijn blijkbaar leveranciers die nog genoeg produceren.

Leveranciers in volgorde van grootte (bron: Reuters in Sunday Times 27 nov 2019):
1. CATL > BMW, Volkswagen, Daimler (Mercedes), Volvo, Toyota, Honda, diverse Chinese merken
2. Panasonic > Tesla, Honda, Ford
3. BYD > BYD
4. LG > General Motors, Ford, Renault - Nissan, Hyundai, Tesla (China), Volkswagen, Volvo (Geely)
5. Samsung > BMW, Volvo, Volkswagen
6. SKI > Volkswagen, Daimler (Mercedes), Kia, Jaguar Land Rover, Ferrari.

Problemen bij LG in de levering (je bedoelt voor Volkswagen bij Audi eTron?) zijn een signaal, maar LG domineert niet alleen de markt.
Ik ben heel nieuwsgierig naar Battery day in april 2020, wanneer Tesla gaat uitpakken, zoals beloofd door Elon.
Ook Jaguar heeft met batterij leveringsproblemen te maken.
Jaguar pauses I-Pace production due to battery shortages - Electrek
 
Terugleveren. Is Tesla daar ook klaar voor?!
Nee, dat ondersteunt Tesla niet en ik zou er ook niet zo op zitten te wachten zonder flinke financiële incentives. Daarmee degradeert je accu gewoon sneller.

Ik zie meer voordelen in intelligenter laden. Bij flinke overschotten in het net krijgt de leverancier (bijv. windmolen) nu een incentive door even minder/geen energie te leveren. Die incentives zijn best flink, maar het zou veel efficiënter zijn om op die moment de energie in accu's te stoppen (mits lokaal aanwezig).
 
Nee, dat ondersteunt Tesla niet en ik zou er ook niet zo op zitten te wachten zonder flinke financiële incentives. Daarmee degradeert je accu gewoon sneller.

Ik zie meer voordelen in intelligenter laden. Bij flinke overschotten in het net krijgt de leverancier (bijv. windmolen) nu een incentive door even minder/geen energie te leveren. Die incentives zijn best flink, maar het zou veel efficiënter zijn om op die moment de energie in accu's te stoppen (mits lokaal aanwezig).

voor die enkeling die de auto privé heeft aangeschaft is dat een issue, maar vooral Tesla wordt 99% zakelijk aangeschaft of geleased.

Die maken zich echt niet druk om een accu degradatie. Lease spreekt voor zich, maar ook als je de auto ex btw kunt kopen en uit je bruto bedrijfsresultaat kost het je “bijna niets”. Dan schrijf je gewoon iets meer af.
Als ik zie hoe mensen zo gemakkelijk even 1800 euro uit de Bv trekken voor een nutteloze performance upgrade, of 6500 euro voor een -nu nog- nutteloze optie. Dan doet een paar % degradatie er echt niet toe.

Tesla geeft aan 1,6 miljoen kilometers mogelijk uit een pack...
 
Als ik zie hoe mensen zo gemakkelijk even 1800 euro uit de Bv trekken voor een nutteloze performance upgrade, of 6500 euro voor een -nu nog- nutteloze optie. Dan doet een paar % degradatie er echt niet toe.
Ik rijd mijn Tesla ook zakelijk (ZZP-er), maar is wel gewoon gekocht. Een gedegradeerd accupack is gewoon onpraktisch. Voor de restwaarde zal het niet veel uitmaken, want dat is lastig te controleren bij overname. Dan gelden (denk ik) de kilometers net als bij gewone wagens.
Tesla geeft aan 1,6 miljoen kilometers mogelijk uit een pack...
Als ze daar zo zeker van geweest hadden ze de garantie niet verder ingeperkt. Waar het eerst 8 jaar of 800.000km was is dat volgens mij nu nog maar 8 jaar of 160.000km. Dat is slechts 10% van de verwachte levensduur (volgens Elon). Een accu is ook pas "defect" als die onder de 70% zakt.
 
Nee, dat ondersteunt Tesla niet en ik zou er ook niet zo op zitten te wachten zonder flinke financiële incentives. Daarmee degradeert je accu gewoon sneller.

Ik zie meer voordelen in intelligenter laden. Bij flinke overschotten in het net krijgt de leverancier (bijv. windmolen) nu een incentive door even minder/geen energie te leveren. Die incentives zijn best flink, maar het zou veel efficiënter zijn om op die moment de energie in accu's te stoppen (mits lokaal aanwezig).
Jedlix? De nr. 1 Slim Laden app | Jedlix
Als er maar genoeg EV’s zijn.
 
Het doel van Jedlix is subtiel anders: het sturen op basis van de netfrequentie. Als er hier een overschot is en in een ander land een tekort dan zal Jedlix in principe niet al te veel doen, netfrequentie wordt Europa breed bepaald.

Jedlix krijgt betaald als de vermogens afname toeneemt bij een te hoge netfrequentie (dus meer dan 50 Hz is). Doel is 50 Hz exact, maar is altijd iets hoger of iets lager, afhankelijk van de actuele belasting op het hele Europese net.
 
Een bijzonder duidelijke Video van Collin McKerracher, Hoofd van Advanced Transport van BloombergNef, over de opmars van de elektrische auto.
In het Engels, maar heel verstaanbaar. Gaat over de afgelopen 10 jaar en is inclusief prognose voor 2020 en daarna.
Duurt 16 minuten maar is de hele tijd interessant (behalve misschien de paar minuten over share-riding Uber e.d.).
Wat plaatjes daaruit:
Kanweg.png


Kanweg1.png
 
  • Informative
Reactions: Markiemark