Trucks, of die nou geregeld of ongeregeld vervoer rijden, rijden nooit langer dan 4,5 uur achtereen, de chauffeur moet dan verplicht drie kwartier stoppen. In die 4,5 uur leggen die trucks rond 360 km af. En laat nou die drie kwartier ruim voldoende zijn om weer volledig bij te laden.
Als Tesla inderdaad 800 km af kan leggen met een Semi, dan kan de chauffeur de hele dag rijden en 's avonds en 's nachts weer thuis laden. Hoeft ie zelfs niet bij een Tesla Megacharger langs.
Met een Semi met 500 km bereik kan ook internationaal worden gereden. Deze heeft altijd voldoende bereik om een Megacharger te bereiken en in de verplichte wachttijd te laden.
Veel trucks moeten lossen op hubs buiten de stad. De Tesla Semi mag de stad wel in, een enorm kostenvoordeel.
De Tesla Semi kan hetzelfde laden als een 40-tons dieseltruck.
Reken er maar op, ik heb dit eerder hier neergeschreven, dat Tesla ook in deze markt de boel totaal op zijn kop gaat zetten. Een Tesla Semi wordt in 1,5 jaar terugverdiend.
De meerderheid van de NL chauffeurs rijdt binnenland en komt niet aan die 4,5 rij-uren achtereen, door een trucje hoef je daarom niet te stoppen om te rusten, zou ik ook niet doen, anders wordt je baas boos.
Tijd is geld, tussendoor planningswijzigingen, ook weer op tijd, pas rust en tijd om aan een lader te gaan staan als de werkdag voorbij is ( mits geen dubbelle bemanning of ploegendienst ) en dat gaat natuurlijk tot op de max die je kan maken aan rijtijd en diensttijd.
500km range om internationaal te kunnen gaan rijden, vergeet dat maar, 500km range is niet eens genoeg om regionaal te kunnen gaan rijden, zeker niet met allerlei doorlopende planningswijzigingen.
Laadgewicht is geen totaal gewicht, dus graag bron voor het te laden gewicht, ik kan dat nergens vinden.
Zodra er in aankondigingen gegevens ontbreken, blijkt dat meestal de crux.
O.a grootwinkelketens worden dagelijks met maximale trailerlengtes bevoorraad tot in de stadcentra, dus niet alle grote wagens lossen buiten de stad.
Vaak vaste lokale diensten met pendelen in de nacht door geheel NL/BE.
Van mij mag Tesla de boel flink opschudden, dat is al jaren nodig, echter blijkt de crux nog steeds de "accu"!
Te weinig range en te lang laden.
De tijd begint te dringen.