Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Hellup :( op vakantie in Kroatië koplampen vallen uit P85+ 2013

This site may earn commission on affiliate links.
Da's allemaal relatief. Voor je het weet sta je in de krant met een helicopter en 6 ambulances op de voorgrond. Hard rijden heb ik allemaal al gedaan maar als je zoals wij net arriveerden in Geiselwind terwijl er in de tegenrichting net een ongeval was gebeurd en je op het terras de ambulances en aanvliegende heli hoort naderen is je zin snel over.

wellicht was het ongeval gebeurd omdat iemand teveel met de airco bezig was of zonder goede koplampen reed?

overigens blijkt uit een Oostenrijkse studie dat het verhogen van de Max snelheid naar (in dit geval 140) juist tot minder ongelukken leidt.

https://kurier.at/amp/chronik/oesterreich/ueberraschende-studie-zu-tempo-140-auf-autobahnen/400563059
 
Last edited:
Da's allemaal relatief. Voor je het weet sta je in de krant met een helicopter en 6 ambulances op de voorgrond. Hard rijden heb ik allemaal al gedaan maar als je zoals wij net arriveerden in Geiselwind terwijl er in de tegenrichting net een ongeval was gebeurd en je op het terras de ambulances en aanvliegende heli hoort naderen is je zin snel over.

Afgezien van het gebrek aan topsnelheid van mijn range rover, ging het mij uiteraard om het enorme gebrek aan voortgang van die 13 uur van die dag. En ondanks wat ik zei hierboven dat mijn huwelijk wel bestand is tegen een klein stootje krijg ik het niet voor elkaar om 200 te rijden met mijn vrouw er naast.

Er zal dan een ingreep plaatsvinden, uitvinden wat voor ingreep dat is laat ik liever aan me voorbij gaan.... in ieder geval niet zoeen van vroeger "ok rijd maar rustig terug naar de rijschool"
 
  • Like
Reactions: wooter
Ik vind het jammer dat je niet de pech-route bent opgegaan om het proces wat te versnellen. Het lijkt me niet ongewoon dat je gewoon twee keer pech hebt gehad op 2 aparte systemen: een airco die misschien een lek vertoond of gewoon gevuld moet worden, en een regelunit die wat van slag is.

Ik vind een ICE vervangwagen maar niks, maar het niet werken van de dimlichten lijkt me genoeg om pechverhelping in te schakelen, en dan was je ook van je niet-werkende airco verlost.
 
Ik vind het jammer dat je niet de pech-route bent opgegaan om het proces wat te versnellen. Het lijkt me niet ongewoon dat je gewoon twee keer pech hebt gehad op 2 aparte systemen: een airco die misschien een lek vertoond of gewoon gevuld moet worden, en een regelunit die wat van slag is.

Ik vind een ICE vervangwagen maar niks, maar het niet werken van de dimlichten lijkt me genoeg om pechverhelping in te schakelen, en dan was je ook van je niet-werkende airco verlost.

Je vergeet denk ik dat mijn S van 2013 is denk ik... geen garantie, enkel nog aandrijflijn. Nu kun je wel stellen dat dit aandrijflijn is maar dan nog kom ik eerst in de discussie met ANWB om eerst aldaar in Croatië de auto te laten repareren, met nog 4 dagen van mijn vakantie resterend.

ALS Tesla me via het noodnummer wat ik twee keer gebruikt heb iets van een aanwijzing had gegeven, dat er wat mis was met koeling of vloeistof/accu had ik zeker voor die route gekozen. Het gekke is echter dat ik geen enkele melding heb gekregen, niet iets van beperkt vermogen, beperkte koeling en ook Tesla kon twee maal niks aan de auto zien van afstand.

Ik heb het al een keer meegemaakt met een ICE auto 4 jaar geleden (toevallig ook in Kroatië) toen zaten we nog wat verder weg, helemaal bij Dubrovnik. We waren een halve dag kwijt met het gebel heen en weer en geregel van de vervangende auto. Dan nog het gebel met de anwb over de voortgang van de reparatie en dat die niet op tijd klaar zou zijn voor de terugweg... dan zouden we een andere vervangende auto moeten krijgen om naar NL te rijden. Met als bijkomende nadeel dat mijn auto dan binnen 3 weken gerepatrieerd zou worden.
Je snapt het, mijn gedachte was alvorens de terugrit, kalm aan dan brengt hij ons er wel, overdag rijden (dat is overigens prima gelukt, we hebben alles op een kwartiertje invallende schemer na) gereden.

Als ik had geweten dat het laden zo'n ramp zou worden had ik simpelweg de andere keus gemaakt, maar zat er halfway in Duitsland niet meer op te wachten om dan nog de pech kaart te trekken en gaan wachten op de "verlossers".
 
  • Like
Reactions: shthpnz
Kan ik ook begrijpen. Ik heb enkele jaren geleden met een kapotte band ook een dag met m'n vingers staan draaien, en volg dit jaar van vrij nabij ook een repatriëring van iemands voertuig en dat gaat ook niet lekker.

Het is een beetje kiezen tussen cholera en pest, maar ik vraag me af of het airco-probleem niet bij een gewone airco-vuller had kunnen opgelost worden, of een ad-hoc bezoekje aan een Service Center in de buurt.

En laten we eerlijk zijn: met een Range Rover op reis is ook met dobbelstenen gooien ;)
 
maar ik vraag me af of het airco-probleem niet bij een gewone airco-vuller had kunnen opgelost worden

Zou ik zeker niet doen tenzij ze serieus weten waar ze mee bezig zijn want voordat je het weet draait alles in de soep en ben je verder van huis.

Er mag alleen speciale olie in een aircosysteem met een elektrische airco compressor (ND-11 olie) en geen druppel verkeerde, staan ook al aardig wat succesverhalen op internet.

Een airco apparaat waar 1x een conventioneel aircosysteem mee gevuld is heeft al genoeg interne vervuiling door de minerale olie om jou aircosysteem om zeep te helpen. Ik ben bij onze lokale aircoboer geweest die al 40 jaar airco's vult maar daar ben ik uiteindelijk maar weggegaan omdat hun geen geschikte apparatuur hadden (dat was mijn mening/conclusie, niet die van hun uiteraard) en dan sta je bij een specialist en niet de garage om de hoek...

Toevallig laatst mijn eigen aircosysteem gerepareerd (lekke condensor en een aantal koppelingen) en dat is dan wel iets om rekening mee te houden.

Toyota Prius AC Oil Contamination

Salvage Car Owners Support Group.
 
Last edited:
Je vergeet denk ik dat mijn S van 2013 is denk ik... geen garantie, enkel nog aandrijflijn. Nu kun je wel stellen dat dit aandrijflijn is maar dan nog kom ik eerst in de discussie met ANWB om eerst aldaar in Croatië de auto te laten repareren, met nog 4 dagen van mijn vakantie resterend.

Volgens mij is het verhaal naar de ANWB niet zo moeilijk. Als je koplampen het niet doen mag je volgens mij niet naar huis rijden. Ook al rijd je alleen overdag zelf dan heb je je koplampen nodig als het slecht weer wordt of als je een tunnel in rijd.
Als de ANWB het probleem niet binnen 2 dagen kan repareren, wordt de auto op transport gezet naar huis en krijg je vervangend vervoer (mits je natuurlijk de juiste dekking hebt).
 
Ik kreeg vorig jaar (toevallig ook Kroatië) ook last van een haperende airco-compressor. Erg irritant als het zo warm is en ik heb toen de storing gemeld in de app. Ik werd toen teruggebeld door Tesla dat ik er gewoon mee door kon rijden, maar dat inderdaad de laadsnelheid omlaag zou kunnen gaan en ook de het maximum vermogen tijdens het rijden beperkt kon worden. Helaas is aan zo'n defecte compressor niets op afstand uit te lezen. Bij mij was het een defect lager en is uiteindelijk de hele airco compressor vervangen. Gelukkig viel mijn airco slechts af en toe even een minuutje uit en dat was niet dermate problematisch dat het heel veel problemen gaf met rijden/laden.

Waar een airconditioning in een normale auto slechts een comfort-functie is, is deze bij een Tesla cruciaal voor het rijden. Vooral bij grotere afstanden. Ik ben wel benieuwd wat er nu uiteindelijk met jouw airco en verlichting aan de hand is. Een defect lager hoor je overduidelijk, dus dat zal het bij jou niet zijn.
Er mag alleen speciale olie in een aircosysteem met een elektrische airco compressor (ND-11 olie) en geen druppel verkeerde, staan ook al aardig wat succesverhalen op internet.
Dat is wel een goede om te onthouden. Ik houd het forum aardig in de gaten, maar wist dit niet. Denk dat heel veel garages dit ook niet weten en gewoon lekker het reguliere spul er in mikken. Bedankt voor het melden!
 
Aircocompressors zijn een bekend probleem. Ik heb er afgelopen jaar 2 versleten (mx). Ik vermoed ook dat de huidige superchariging limiet (120kw) hier wat mee te maken heeft.

Als de compressor stuk is, hoor je hem ratelen. Ergens op dit forum is er een compleet topic over.
 
Ik ken er niks van natuurlijk, maar als de temperatuursensor zegt dat het batterijpack te heet is, en de computer daaruit beslist dat ie harder moet koelen, gaan de blowers harder draaien natuurlijk. Maar als er tussen blowers en accupak iets mis is (een kapotte pomp, geen koelvloeistof) dan raakt je accu nog altijd niet gekoeld...
 
Met onderstaande vind ik het vreemd dat hier geen foutmelding uit gedestilleerd kan worden. Iets van:
  • IF battery temp too high AND airco on for more then xx minutes
  • THEN battery cooling fault
En als het al niet automatisch gebeurt, zou toch Tesla service remote uit de logs moeten kunnen vaststellen dat er iets niet pluis is?

Ik blijf het gevoel houden dat dutchneon adequater geholpen had kunnen worden dan wat er nu voor hem gedaan is (geen kritiek aan dutchneon, maar wel aan Tesla), voelt toch een beetje als kastje naar de muur, wat helaas bij de service van Tesla niet onbekend is.

Huub

PS. mijn huwelijk was aardig aan de grens geraakt met zo'n verhaal :)

Ik ken er niks van natuurlijk, maar als de temperatuursensor zegt dat het batterijpack te heet is, en de computer daaruit beslist dat ie harder moet koelen, gaan de blowers harder draaien natuurlijk. Maar als er tussen blowers en accupak iets mis is (een kapotte pomp, geen koelvloeistof) dan raakt je accu nog altijd niet gekoeld...
 
Allemachtig, wat een verhaal was dit.... ik ben op dit moment een andere S aan het kopen en las mijn oude draadje nog eens door.
Schandalig dat ik dit niet ge update heb.

Uiteindelijk was het een lek bij een 'kruisventiel' van het koelsysteem, wat dus inderdaad dubbelwerkend is.
Geen absurd dure reparatie.

De lampen vielen uit vanwege een ballast die geen goede aarding maakte door corrosie. 2x ballast uit voorzorg vervangen en corrosie behandeld.


Man man, ik heb het verhaal nog vaak eens verteld. zonder airco op een tergend warme dag met 90-100km/h uit Kroatië komen sukkelen in een zwarte model-s. die vergeet ik niet meer.

Edit: eigenlijk moet de titel even veranderd worden naar koelproblemen en zeer traag superchargen. Dat zoekt wat makkelijker als iemand nog eens tegen het probleem aan loopt